janni+2

Skal, skal ikke flytte børnehave...

8 indlæg i dette emne

Min søn er 3 år og 6 måneder. Han er rigtig ked af det når han bliver aflever hver morgen og det er med gråd og en pædagog som må holde ham når jeg går fra ham. Når han bliver hentet igen er det en glad dreng som komme løbende i mine arme og er klar til at skulle med hjem.

Det er de sidste 14-3 uger dage han har været ked af det når jeg aflevere. Det skal siges, der i hans tid i børnehaven, har været stor udskiftning af pædagoger. Der er efter 1½ år kommet en ny leder som virker til at have styr på tingene. Hun kommer fra byens bedste inst. Og jeg tror på vores inst. nok skal blive et godt sted for vores små. Hun startede 1. august og der er ikke en krone på budgettet til forbedringer. Desværre er der også blevet brugt for mange timer tidligere på året, hvilket har betydet at der er blevet skåret ned på personale og nu er det 4 (5) pædagoger til 37 børn… Det vil sige når vi aflevere hver morgen er der 1 pædagog til at tage imod vores barn samtidig med hun skal holde styr på 10-15 andre børn. De pædagoger som er der nu er noget dejligt pædagoger, ingen tvivl om det, men jeg er bare bange for det er blevet noget som påvirker min søn meget mere end jeg troede. (Jeg er formand i forældre bestyrelsen, men i min tid som formand har der ikke været mulighed for at gøre meget da der ikke har været nogen leder)

Han er begyndt at sige han er syg når vi skal afsted i børnehave og at han vil med mig på arbejde. Han er meget ked af det når jeg siger farvel, selv om jeg bruger imellem 10-20 min på at aflever. Før i tiden kunne han godt være ked af det, men dengang kunne man lokke ham med at hvis du nu går over til Rie (hans pædagog) og læser denne bog osv. så gjorde han det og så var alt fint.

Vores pædagoger siger han er glad i løbet af dagen og leger fint med de andre børn og de mener han trives.

Han er en meget rolig dreng, ikke sådan en vildbasse, selv om han elsker at slås med sin far kan han også godt lide at sidde og tegne og lave perler. Jeg ved ikke om han er meget følsom i forhold til andre børn, men alt i alt er han en god lille mand som er min ”nuller mand”. Min mand siger han er meget meget mors dreng for tiden og det er rigtigt.

Jeg luftede tanken for min mand i weekenden, han syntes ikke der var nogen grund til at tænke på at flytte ham. Men han aflevere eller henter aldrig da det er mig som er på nedsat tid og derfor oplever han heller ikke vores søn.

Det kommer sig af at min søn er blevet en pyller, særlig når vi skal spise. Han har altid spist hvad der blev serveret men nu, er vi der, hvor aftensmaden starter med brok over han ikke kan lide det, det er skåret forkert ud osv. Han får så besked på at hvis han ikke vil spise må han gerne gå og lade det stå. Efter flere gange at blive sendt væk fordi vi ikke vil høre på han siger ”jeg kan ikke lide det” 20 gange eller bare sidder og klynker sig, ender det ofte med han spiser. Bagefter er han glad igen…

I weekenden ville han ikke spise en pølse der var skåret ud, den var skåret forkert osv. han blev bedt om at være stille eller at gå fra broderet fordi han igen begyndte at sidde og klynke græde og brokke sig. Det endte med en dreng som sag hulkende og kiggede på os alle sammen, vi var ude ved mormor. Der var de tikke bare pyller men en rigtig ked af det lille dreng. Han fik efter lang tid spist sin mad og var bagefter glad igen.

Nu tænker jeg på om det er hans måde at vise han ikke trives i sin børnehave.

Men er det nok til at begynde at flytte ham og bliver det bedre i en ny inst?

Har altid syntes det var en sundhedstegn når ens små ikke har tid til at skulle med hjem lige med det samme man kommer og henter dem om eftermiddagen. Mine børns inst. tid er fra kl 0730 – max 1515. Han har en sød storesøster på 5½ år som er meget støttende og glad for sin lillebror. Hun kunne/har aldrig slået eller været hård ved ham og hun er bare så god ved ham.

Min søsters børn går i en privat kristen inst. Men om man er kristen eller ej betyder ingenting. Men her er det de samme faste pædagoger og faste rutiner. Et kæmpe plus vil være hans bedste ven, fætter Noah, går dernede og de ville elske at være i samme inst.

Men igen, vil det være en løsning?

Skal man afvente og se om tingene ikke bliver bedre i vores inst.?

Der skulle gerne blive mulighed for at ansætte flere pædagoger efter års skiftet, men der er længe til…

Min datter starter i skole næste sommer og i førskole til april. Hun er glad for sin børnehave selv om hun til tider keder sig, så hun er "super" klart til skole og hun bliver hvor hun er.

Men hvad tænker i?

Hvad ville i gøre?

Kh Janni

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker, om det bare er en fase.

Jeg har en datter, der lige er nogle måneder ældre end din søn, og hun havde sådan en periode for lidt tid siden. Der ville hun heller ikke afleveres og var pyller, men pædagogerne sagde, at hun havde det godt og var glad dagen lang. Det gik over efter lidt tid, og nu er der ingen problemer med at aflevere.

Vi har også problemer omkring spisetid. Bare det at få hende til at sætte sig ved bordet kan være en kamp, og hun siger også ofte "Jeg kan ikke lide det", selvom vi ved, at hun kan lide maden. Når vi så får hende til at smage, kan hun jo også godt lide og og spiser maden.

Jeg synes umiddelbart det lyder lidt drastisk at skifte institution, hvis han er glad og tilfreds i løbet af dagen, men når det så er sagt, er du jo den, der kender din søn bedst, så det er svært som udeforstående at komme med gode råd.

Men du skal da lige have :kram :kram :kram for det er bare SÅ hårdt at aflevere et grædende barn :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja en fase, det glemte jeg bare og skriv. For det har jeg også haft i tankerne, om det var en fase i og med han også er så morsyg for tiden...

Det ville jeg helt sikkert helst have, at det er en fase han skal igenneem. Vi helst undgå at flytte ham, ingen tvivl om det. Men det er sku svært for man vil gerne gøre det rigtige, altid, for sine små.

Tak for dit svar og knuser:-)

Kram janni

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kom lige til at tænke på, at min datter også er EKSTREMT morsyg for tiden (hun er ellers meget fars pige), og sådan har det været et stykke tid, så det passer jo også meget godt med en fase ... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det var mig, ville jeg ikke bare vente og se tiden an. Når han er ked af det og ikke vil i børnehave, så er det jo en grund til det og han kan jo ikke sige fra på andre måder og ikke sætte komplicerede ord og forklaringsmodeller på sin manglende trivsel.

Det er min mening - jeg synes at barnets trivsel kommer først og ville aldrig selv aflevere end dreng der var ked af det på den måde og i så lang tid.

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er vigtigt i finder GRUNDEN til han er ked af det..

At flytte ham, hjælper jo kun hvis grunden er STEDET. Ellers risiker man jo bare det faktisk bliver værre..

Jeg ville forsøge at spore mig ind på HVAD grunden er - det kan være så simpelt som at han er for træt, at han ikke bryder sig om morgenpædagogen, at der er et andet barn der er trælst om morgen eller nogle helt andre små ting, som bare fylder meget i et lille barns hovede, men som man måske nemt slipper udenom..

Det kan også være i bare har en SUPER kvik dreng, som ved at små drengetåre, kan få selv den mest travle mor til at give en et ekstra kram om morgen :rolleyes

Han har jo en alder hvor han skal have prøvet nogle grænser af, og hvor han skal finde ud af "hvad der virker".

Hvis han generelt er glad, og hvis han ikke udtrykker at han er ked af det, og de mener han er glad i løbet af dagen, ville jeg ikke flytte ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Banshee skriver så synes jeg også i skal prøve at finde ud af hvorfor han er blevet så pyldret, om det er institutionen eller noget helt andet.

Mht. afleveringen tænker jeg (jeg arbejder selv i en børnehave):

- har du mulighed for at aflevere lidt tidligere så han bliver en af de første? Så er der for det meste meget mere ro på til at sidde og spise morgenmad.

- har du mulighed for at aflevere lidt senere? Så er der mødt endnu en voksen på arbejde og derved kan der være mere ro på at få dig sendt afsted (snak med dem om hvornår nr. 2 kommer på arbejde).

- måske bruger du for lang tid på at aflevere? 10 - 20 minutter er i mine øjne MEGET lang tid, som ofte trækker pinen ud for barnet. Det de har brug for er faste rutiner: Tøjet af, madpakken i køleskabet, et (kun et - ikke 117) kys og et kram og så går mor. Hvis han kan se dig gå (f.eks. hen over legepladsen) aftaler i at du vender dig om en gang (ikke 117) og det er henne ved lågen, så han VED hvornår du vender dig og vinker og ikke bliver overrasket når du pludselig er helt væk og du kun har vinket 116 gange i stedet for 117 som han forventede.

Hvis han kun har jakke og sko på vil jeg tro at 5 - 7 minutter, så sidder du i din bil igen. Dette uden at du skal stresse (for det kan han også mærke og vil reagere på).

Det skal være stille og roligt men uden en masse snak og forslag. Den voksne skal nok finde ud af hvad han gerne vil når du er gået og hjælpe ham i gang, men ved at du stiller en masse forslag (hvad med lego, eller tegne en tegning - nu skal jeg nok finde farverne, jamen hvad så med at finde en bog, den bog plejer du godt at kunne lide.....) trækker bare pinen ud, for han VED jo at du skal gå og det er det han går og venter på at du gør.

Mange spørgsmål om ting han skal lave kan han ikke rumme for han tænker kun på afskeden.

Så det bedste du kan gøre er at lave en fast afleveringsrutine - bum, bum, bum og så afsted.

Og som så meget andet - det tager tid at lære, men når i først i er inde i rutinen vil det hele være meget nemmere :)

(og husk hver gang du ændrer rutinen tager det en uge at komme tilbage på rette spor igen, så selvom du har vildt lyst til at vende dig om og vinke 2 gange i stedet for 1 som aftalt, så lad være med at give efter for lysten, for det gør kun tingene værre)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa Stine.

Du skriver faktisk rigtig mange gode ting. Jeg har mulighed for at aflever tidligere og kunne godt se dette som en løsning på at få afleveret på en god måde, hvor han i stedet for at tænker på at jeg skal gå, han så tænker på at få noget mad.

Jeg snakkede igen i dag med en af vores pædagoger da jeg hentede mine små. Spurgte til hans dag og fortalte hende om endnu en dårlig morgen og hvad han havde sagt inden han skulle i børnehave. Hun snakkede om at det måske også kunne være en reaktion på "børnehave start" selv om det var 1 april hans startede. Men han haft sin søster at læne sig op af og har derfor ikke regeret på det nye og det kommer så nu. Jeg tror jeg vil prøve at komme afsted tidligt i morgen og se om det ikke kan hjælpe. Hvis man aflever inden kl 0715 kan de få lækkert morgenmad og det forgår i vuggestuen hvor der er meget mere ro og hygge når alle de små sidder og spiser sammen...

Mange tak for det stine, håber det kan hjælpe.

I dag til aftensmad sørgede jeg for at have Mathias med til at smage sovsen til osv. så var jeg sikker på han kunne lide maden og der var heller ingen problemer da vi så skulle spise.

Jeg vil helt sikkert undgå flytning af min dreng. Er bange for at når hverdagen melder sig i en ny børnehave så vil savnet til mig og hans søster blive for stort. Jeg vil gøre hvad der er bedst for mine børn, men det skal være velovervejet. Så nu prøver vi lige at lytte til stines råd, for de er rigtig gode syntes jeg og så håber jeg på det bedste:-)

Tak piger

Knus Janni

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER