Banshee

Løntilskud, eller selvudvikling?

14 indlæg i dette emne

Jeg er startet i et job med løntilskud. Det lever på ingen måde op til mine forventninger.

Jeg er der cirka 40 timer i ugen, og jeg har INTET ansvar - jeg er simpelthen bare "føl".

Det gode ved det, er at jeg bruger min uddannelse og at jeg er i kontakt med skoleverden.

Nu er der så en veninde, der er blevet arbejdsløs. Hun er kommet ind i det der hedder "FU30".. Hendes forløb er mere henvendt på selve jobsøgningen.. Hun får timer til at søge job, plus hun får kostvejledning og mulighed for at dyrke motion. Hun er der cirka 25 timer i ugen..

Jeg er overvægtig, og min psyke har det dårligt for tiden. Vi har planer om baby i fremtiden..

Lige nu overvejer jeg at prøve at droppe løntilskuddet også tage det andet.. For det første fordi jeg simpelthen ikke føler jeg har noget som helst overskud til at sidde og skrive ansøgninger når jeg har arbejdet 7-8 timer hver dag.. Så mine ansøgninger er "standard" og ofte får jeg slet ikke kontaktet skolerne.

Samtidig føler jeg mig stresset og presset..

Men hvad skal jeg vælge? Et løntilskudsjob, som giver mig erfaring og mulighed for at arbejde indenfor lærerfaget?

Eller FU30, en aktivering, hvor jeg får mulighed for at styrke mit selvværd og bruge min energi på at udvikle mig selv og søge et nyt arbejde 100% ?

Hvad ville I vælge??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er rimeligt åbenlyst hvad du mest har lyst til! Spring ud i det, og brug ledighedsperioden på at få det bdre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er rimeligt åbenlyst hvad du mest har lyst til! Spring ud i det, og brug ledighedsperioden på at få det bdre :)

Ja, men jeg ved bare ikke om det er det smarteste... <_< På den anden side, er jeg allerede efter, under en uge i løntilskud i tvivl om jeg kan "holde" til de vilkår.. Ved godt jeg lige er ramt ind i en forkølelse og noget hals-av, og at det også gør overskuddet minimalt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg en mand, der har været i dagpengesystemet i 3½ år. Herunder både jobcenter, anden aktør. jobsøgningskurser osv.

Hvis det var mig, ville jeg vælge at blive i faget, hvor du er nu. Mulighederne for at få arbejde bliver markant dårligere, hvis du pludselig er helt udenfor arbejdsmarkedet. Jo længere tid der går, des værre bliver det. Miin mand har nok gennem de 3½ år, søgt noget der ligner 5-600 stillinger indenfor alt muligt, og indtil videre kun med vikariater osv.

Vores erfaring er, at han bliver indkaldt til flere samtaler, når han ER i arbejde- hvadenten det er løntilskud eller ej. Rigtig mange virksomheder får over 2-300 ansøgninger, og nogle skal de jo søge fra. Vores fornemmelse har været, at et eller andet kriterie skal de jo starte med at vælge fra- og det kunne meget vel være, at de gerne vil have man er i arbejde i forvejen. Det er selvfølgelig kun en teori. Summasummarum; jeg ville ikke fravælge mit løntislkudsjob, med mindre det var helt uudholdeligt. Jeg ville ikke fravælge det, fordi jeg kunne nøjes med færre timer ia jobsøgningskursus (som jo i øvrigt også er begrænset). Når det er sagt, vil jeg da også nævne, at der er en del der "udnytter" at de kan få gratis arbejdskraft. Formålet med løntilskudsjob er jo, at man på sigt kan få varigt arbejde det pågældende sted. Der er desværre bare mange arbejdsgivere, der lige har "glemt" det.

Noget andet er selvfølgelig, hvis du er syg. For så skal du jo sygemeldes. Nu ved jeg heller ikke, hvor "nemt" det er "bare lige at få bevillget den ordning med træning og kostvejledning, når man er i et normalt jobsøgningsforløb. I vores kommune, er det primært noget der er forbehold de sygemeldte- et tilbud om at være "aktiv syg"- og der skal man altså være sygemeldt af den ene eller den anden årsag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Motion og kostvejledningen er en del af det program der er til unge under 30 år i Odense kommune.. Så det kan alle få.. Det er det tilbud jeg valgte fra, som jeg er begyndt at overveje igen..

Vi er pt 6(!!!) i løntilskud derude hvor jeg er. Jeg er der som lærer/pædagog. Der er en anden som er der som lærer/talepædagog. Så er der en der er der som pædagog.. De sidste har jeg ingen ide om hvad laver..

Der er startet en, samme dag som mig også er der startet en i går - vi skal alle tre være der 6 måneder - så mon dog de har mulighed for at ansætte os alle tre. Den ene har 14 års erfaring som lærer, så kan jo godt regne ud mine 2 år ikke batter særlig meget der... <_<

Jeg kan godt se det er en fordel at kunne skrive man er i arbejde.. Hmm..

Og rent tidsmæssigt er det mange timer det vil give mig; På selve arbejdsstedet skal jeg være 7-10 timer mindre i FU30 om ugen. Og køretiden bliver skåret fra 1-1½ time omd agen til max 30 min om dagen, dvs cirka 13-15 timer om ugen. Udover det, bruger jeg pt cirka ½-1 time hver aften på at søge jobs, og sende ansøgninger ud.. Det ville i FU30, være i arbejdstiden.. Dvs jeg kan "spare" cirka 15-18 timer om ugen, ved at være på FU30..

Jeg føler måske bare jeg blive udnyttet lidt i det løntilskud.. At jeg går og gør mig selv arbejdsløs (Hvis de ikke have os 6 i løntilskud, havde de nok haft brug for en måske to lærere i faste stillinger jo!).. At de får mig til billig penge, og at jeg bare skal arbejde endnu mere..

En lille, lidt latterlig ting er så også at i løntilskud skal jeg selv betale min transport, hvor jeg kan tage cyklen i FU30..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grunden til jeg valgte løntilskud var jo netop fordi jeg ville have erfaring, og være påa rbejdsmarked.. Men jeg fik jo så også kun 1 dag til at tænke det igennem.. Faktisk fik jeg kun en time til at tænke igennem om jeg ville FU30 eller løntilskud ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da som om du har taget din beslutning. Kan man godt "bare" springe fra, uden nogen særlig begrundelse?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da som om du har taget din beslutning. Kan man godt "bare" springe fra, uden nogen særlig begrundelse?

Tror det ikke ;)

Men min kæreste kom med et godt argument for at blive, nemlig at jeg mangler 4 måneder erfaring for at komme på noget efteruddannelse jeg gerne vil.. Så hvis det tæller som erfaring, så bliver jeg der...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må da næsten tælle som erfaring. Det ville da være det mest rimelige. Håber du får noget ud af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må da næsten tælle som erfaring. Det ville da være det mest rimelige. Håber du får noget ud af det :)

Ja, det burde det da.. Årh, synes bare sådan noget er svært.. Hiver simpelthen mig selv i alle retninger, fordi jeg ikke aner hvad jeg vil med mit liv!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du ikke underskrevet en jobplan? For som jeg husker det, så er den eneste begrundelse for at bryde en jobplan, at man har fået arbejde, man er blevet syg, eller man er startet på uddannelse.

Et løntilskudsjob tæller som erfaring, da du jo får udbetalt løn fra stedet og du dermed ikke får dagpenge fra a-kassen.

Det lyder godt nok som mange de har ansat i løntilskud, hvor stor er virksomheden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du ikke underskrevet en jobplan? For som jeg husker det, så er den eneste begrundelse for at bryde en jobplan, at man har fået arbejde, man er blevet syg, eller man er startet på uddannelse.

Et løntilskudsjob tæller som erfaring, da du jo får udbetalt løn fra stedet og du dermed ikke får dagpenge fra a-kassen.

Det lyder godt nok som mange de har ansat i løntilskud, hvor stor er virksomheden?

Det er en skole, der er omkring 20 ansatte.

Jeg har talt med min jobkonsulent, som mente de behandlede mig forkert. Hun bedte mig tale med min tillidsrepræsentant, med henblik på at få styr på tingene..

Dog noterede hun i sine papirere, at i tilfælde af jeg fortsat har det sådan her, så vil hun støtte at jeg stopper der.

det er bare unfair at det tæller i dagpengeperioden, hvis jeg ikke får penge fra a-kassen synes jeg... <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en skole, der er omkring 20 ansatte.

Jeg har talt med min jobkonsulent, som mente de behandlede mig forkert. Hun bedte mig tale med min tillidsrepræsentant, med henblik på at få styr på tingene..

Dog noterede hun i sine papirere, at i tilfælde af jeg fortsat har det sådan her, så vil hun støtte at jeg stopper der.

det er bare unfair at det tæller i dagpengeperioden, hvis jeg ikke får penge fra a-kassen synes jeg... <_<

Du misforstår mig. -du får løn fra skolen, som så får refunderet det beløb de betaler dig i "løn" fra kommunen. Og de kan kun gøre det mens du er ledig, derfor tæller det af din dagpengeperiode. Det er jo et initiativ i lov om en aktiv beskæftigelsespolitik, som skulle give langtidsledige mulighed for at få nogle nye kompetencer, og dermed opnå ordinær beskæftigelse. :)

jobkonsulenten er det en ved 2. aktør, eller er det på jobcentret? Hvis det ikke er på jobcentret, så ville jeg snakke med sagsbehandleren dernede inden du beslutter dig for at stoppe. For det er dem der har det sidste at skulle have sagt.

Men det lyder da som en god idé at kontakte tillidsmanden. Jeg synes også det lyder af voldsomt mange i løntilskud med så få ansatte, gad vide om det er helt ok?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du misforstår mig. -du får løn fra skolen, som så får refunderet det beløb de betaler dig i "løn" fra kommunen. Og de kan kun gøre det mens du er ledig, derfor tæller det af din dagpengeperiode. Det er jo et initiativ i lov om en aktiv beskæftigelsespolitik, som skulle give langtidsledige mulighed for at få nogle nye kompetencer, og dermed opnå ordinær beskæftigelse. :)

jobkonsulenten er det en ved 2. aktør, eller er det på jobcentret? Hvis det ikke er på jobcentret, så ville jeg snakke med sagsbehandleren dernede inden du beslutter dig for at stoppe. For det er dem der har det sidste at skulle have sagt.

Men det lyder da som en god idé at kontakte tillidsmanden. Jeg synes også det lyder af voldsomt mange i løntilskud med så få ansatte, gad vide om det er helt ok?

Hun siger det er kommunen som tvinger dem til at lave så mange løntilskudspladser.

Det er en fra jobcentret jeg har talt med :)

Jeg synes man på skolen kan fornemme at de tænker "årh, endnu en af dem..".. Da jeg mødte børnene første gang var det også med et "Hvor mange nye skal vi lige have" - hvilket ikke får en til at føle sig særlig velkommen, men jeg forstår godt børnene jo... Det er da heller ikke optimalt at man møder så mange nye voksne, som forsvinder ud af ens liv efter 3-6 måneder..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER