mtune

Er her nogen vegetarer

9 indlæg i dette emne

Vi lever mere eller mindre vegetarisk herhjemme

Men jeg kan altid bruge inspiration og nye ideer til hvad vi skal have og spise.. Så hvis her er nogen med ideer er de meget velkomne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej, vi er pcesetarer. (aner faktisk ikke hvordan man staver det.)

Men vi spiser ikke svinekød og oksekød. Men det er ikke forbudt, hvis vi skulle få lyst. Så det er sket 3 gange på et år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand er lakto-ovo vegetar, så jeg spiser vel 90% vegetarisk :)

Hvis jeg spiser kød, er det altid frilands/økologisk, også til gæster. Jeg står for madlavningen og er efterhånden blevet helt god til at lave vegetarisk mad, hvis jeg selv skal sige det ;)

Jeg skal gerne komme med nogle ideer/opskrifter, men det er lidt lettere at svare, hvis man har en ide om, hvad folk søger efter (råvarer mv.)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er overhoved ikke vegetar.. men der sker altså oftere og oftere jeg ikke kan lide kødet jeg selv har stået og lavede og derfor kun spiser pasta/kartofler... det er ved at være lidt kedeligt.. og jeg mangler vel også nogle proteiner så..

så vil da gerne have opskrifter eller links til hvor man kan finde sådan opskrifter..

JEg er desværre heller ikk fan af rodfrugter :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er overhoved ikke vegetar.. men der sker altså oftere og oftere jeg ikke kan lide kødet jeg selv har stået og lavede og derfor kun spiser pasta/kartofler... det er ved at være lidt kedeligt.. og jeg mangler vel også nogle proteiner så..

så vil da gerne have opskrifter eller links til hvor man kan finde sådan opskrifter..

JEg er desværre heller ikk fan af rodfrugter :blink

Hej Sandie.

Først og fremmest, så tror jeg næppe du behøver bekymre dig om at få for få proteiner, så længe du spiser varieret :) De fleste mennesker indtager faktisk langt mere protein end de behøver (danskerne spiser MEGET kød), så at du springer kødet over ind imellem burde på ingen måde være et problem. Hvis man spiser rent vegetarisk skal man naturligvis være lidt mere bevidst, men det er en lang forklaring, som jeg ikke lige vil kaste mig ud i her :whistling .

Jeg vil anbefale at se på http://vegetarkontakt.dk/?vegetar=opskrifter. Det er en rigtig god opskriftsamling, som kommer godt rundt om alle mulige slags mad. Kirsten Skaarup har også en hjemmeside http://kodfrifredag.wordpress.com/ og så er der også en del opskrifter her http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/kostformer/ovo-lactovegetar/ovo-lactovegetar-1.php.

Hvis du bare mangler noget at servere i stedet for kødet til sovs og kartofler, så kan du prøve med quorn. Det er et svampeprodukt, som minder en del om kød. Det fås i flere udgaver og forhandles i coops forretninger.

Jeg har selv en del opskrifter liggende, men de fleste er rent vegetariske. Jeg laver sjældent "sovs og kartofler mad", simpelthen fordi jeg har ændret min måde at tænke måltider på, efter jeg flyttede sammen med min mand. Jeg synes selv, at jeg er blevet mere kreativ, fordi jeg ikke opbygger måltidet om et stykke kød. Hvis der er stemning for det, kan jeg skrive dem ind senere, når jeg har dem ved hånden.

Mange hilsner fra mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal jeg ligge nogle af mine opskrifter ind???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal jeg ligge nogle af mine opskrifter ind???

Endelig gerne! :)

Ville ønske jeg havde modet til at blive vegetar... Men indtil videre er det kun blevet ved tanken...

For enten skal man til at lave 2 forskellige retter hver dag... Eller også vælger man jo for hele familien...

Men vil hvert fald gerne lære at lave noget mad uden kød... Måske man ender med at tage skridtet en dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Sandie.

Først og fremmest, så tror jeg næppe du behøver bekymre dig om at få for få proteiner, så længe du spiser varieret :) De fleste mennesker indtager faktisk langt mere protein end de behøver (danskerne spiser MEGET kød), så at du springer kødet over ind imellem burde på ingen måde være et problem. Hvis man spiser rent vegetarisk skal man naturligvis være lidt mere bevidst, men det er en lang forklaring, som jeg ikke lige vil kaste mig ud i her :whistling .

Jeg vil anbefale at se på http://vegetarkontakt.dk/?vegetar=opskrifter. Det er en rigtig god opskriftsamling, som kommer godt rundt om alle mulige slags mad. Kirsten Skaarup har også en hjemmeside http://kodfrifredag.wordpress.com/ og så er der også en del opskrifter her http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/kostformer/ovo-lactovegetar/ovo-lactovegetar-1.php.

Hvis du bare mangler noget at servere i stedet for kødet til sovs og kartofler, så kan du prøve med quorn. Det er et svampeprodukt, som minder en del om kød. Det fås i flere udgaver og forhandles i coops forretninger.

Jeg har selv en del opskrifter liggende, men de fleste er rent vegetariske. Jeg laver sjældent "sovs og kartofler mad", simpelthen fordi jeg har ændret min måde at tænke måltider på, efter jeg flyttede sammen med min mand. Jeg synes selv, at jeg er blevet mere kreativ, fordi jeg ikke opbygger måltidet om et stykke kød. Hvis der er stemning for det, kan jeg skrive dem ind senere, når jeg har dem ved hånden.

Mange hilsner fra mig

Mange tak :kram

Har ikke haft overskud til at kigge nærmere men glæder mig til det.. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nødde-frikadeller

250 g hasselnødde kerner

6 hele æg

2 løg

4-6 fed hvidløg

2 dl væde (mælk eller fløde)

Tamari (sojasovs) et godt skvæt

Balsamico, et skvæt (mindre end tamari)

1 tsk korianderpulver

1 tsk salt

1 tsk peber

½ tsk sukker

Diverse krydderier (chili, oregano og hvad du kan lide)

Alle disse ingredienser kommes i en food prosessor og kværnes til en masse..

Massen kommes i en skål og der tilsættes rasp til man synes massen har en god konsistens, den skal ikke være for tør, men heller ikke for fugtig.

Steges på en pande med godt med olie på.. De skal have ca 8 minutter på hver side.. men det kommer an på komfuret og størrelsen på dellerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER