Barbamama

Jeg giver snart op!

52 indlæg i dette emne

Beware, dette er en brok-tråd ;)

Nå, men når jeg nu er så fatsvag politisk, så har jeg valgt at støtte demokratiet ved at være valgtilforordnet. Det er jeg glad for, har været det før, og synes det er skidehyggeligt og vil gerne være med til at gøre det til en lille fest at stemme :yay

MEN... Det betyder jo at jeg skal brevstemme (er valgtilforordnet et andet sted end på mit valgsted, og kan jo ikke rende midt i det hele...) --> Jeg har nu endnu mindre tid til at finde ud af hvem eller hvad, jeg skal stemme på!

Jeg prøver TV2s test, der skulle give et prej om, hvem man skal stemme på... (Giver den egentlig det forventede resultat til jer, der ved hvad I vil stemme?) Ifølge den skal jeg stemme på John Dyrby Paulsen fra Socialdemokratiet. Han ser da rar ud. Men kommer så fra Slagelse. Skal jeg så bare stemme på hans parti? Tjekker de nordjyske kandidater fra socialdemokratiet...

En har som mærkesag at der skal være fælles EU-grundlov (AAAARGH!) og vil iøvrigt bevare efterlønnen(og det vil jeg ikke), en har ikke svaret (:huh), nogle er ikke særlig konkrete ("bekæmpe social skævhed" lyder jo meget godt, men ville alle ikke sige, at de gerne ville det?), og ja... Det ser generelt ikke ud til at være mig...

Nå, men udover ham der John, så var jeg 84% enig med hele to kristendemokrater. Måske er jeg kristendemokrat? Og en af dem, er endda nordjyde. Hurra! :yay Tjekker hende straks ud og forstår ikke heeeeelt, hvad hun siger under "mærkesager" udover noget med at alle skal behandles med respekt fra undfangelsen af, hvilket jeg læser som abortmodstand (= no-go for mig). Hun er dog enig med mig i at skatten skal hæves, og at kronen ikke skal skiftes ud med euroen... Hmm, men er det nok? Hun har heller ingen holdning til om det er ok at indføre brugerbetaling på sundhedsydelser, hvilket jeg er stærkt modstander af.

Hmmm, synes altså det er SVÆRT at finde et parti eller en kandidat, som bare NOGENLUNDE passer med de ting, jeg går op i. :(

Måske sidder der nogen derude, der kan hjælpe mig? Kender I den perfekte kandidat? :)

Jeg føler stærkt for:

- Der skal IKKE være brugerbetaling på sundhedydelser (gratis fertilitetsbehandling skal genindføres!)

- Efterlønnen skal afskaffes (eller ændres til en slags førtidspension for dem der har behov)

- Kronen skal ikke udskiftes med euroen

- Skatten skal hæves

- Alt hvad der har med dyrevelfærd at gøre

Jeg føler moderat stærkt for:

- Børnechecken afskaffes for familier med høj hustandsindkomst

Dealbreakers:

- Kan simpelthen ikke stemme på abortmodstandere og folk der er imod homoseksuelles rettigheder til det ene eller det andet

Jeg interesserer mig helt ærligt ikke for:

- Indvandrerdebatten

- Trafik

- Ligestillingsdebatten

- Om kirke og stat skal adskilles

Hilfe?? :help Ellers må jeg jo stemme blankt, og det har jeg ikke lyst til, for jeg er ikke blank, jeg HAR en holdning, jeg synes bare ikke helt at den er repræsenteret i den sammensætning, som jeg vil have :( Og hvis nogle af mine holdninger er totalt modstridende, så belær mig gerne! :) Jeg fatter hat af politik og følger egentlig bare mit hjerte og min egen lille hjemmestrikkede logik :unsure Synes bare SLET ikke at jeg kan finde nogle politikere, der tænker lige sådan... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved 100 % hvor jeg sætter mit kryds og føler endelig jeg har fundet et parti hvor jeg hører hjemme - nemlig Liberal alliance.

Mine bud på hvor du skal sætte dit kryds er følgende ved de forskellige ting du lister op.

Ingen brugerbetaling - så skal du sætte dit kryds ved enten, enhedslisten, SF eller Socialdemokratiet.

Efterlønnen skal afskaffes - Der skal du så sætte dit kryds ved radikal venstre, Konservativ, venstre eller Liberal alliance.

Kronen skal ikke udskriftes med euroen - der er jeg lidt i tvivl om hvem der mener dette. Det har vidst ikke været specielt oppe at vende i valgkampen. Men Dansk folkeparti mener ihvertfald vi skal bevare kronen.

Skatten skal hæves - Der er du ihvertfald ikke borgerlig. Der skal du sætte dit kryds ved enhedslisten, SF eller socialdemokraterne.

Dyrevelfærd - Ikke min en af mine stærke sider, jeg kender ikke de politiske holdninger til det.

Børnecheken skal afskaffes for familier med høj indkomst - ikke min stærke side, men umiddelbart skal du støtte venstrefløjen.

Abortmodstander og homoseksuelle - jeg tror de fleste er for abort og menneskets egen frihed til at bestemme - det er højrefløjen ihvertfald. De fleste er også enige om at homoseksuelle har rettigheder.

Du skal nok ikke sætte dit kryds ved kristendemokratterne.

Umiddelbart med dine holdninger, tror jeg du skal stemme enten SF eller S.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også ekstrem dårlig til politik.. tv2 testen sagde jeg var mest enig i det parti jeg har stemt på siden jeg var 18, så tror bare jeg forsat sætter min stemme der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved 100 % hvor jeg sætter mit kryds og føler endelig jeg har fundet et parti hvor jeg hører hjemme - nemlig Liberal alliance.

Mine bud på hvor du skal sætte dit kryds er følgende ved de forskellige ting du lister op.

Ingen brugerbetaling - så skal du sætte dit kryds ved enten, enhedslisten, SF eller Socialdemokratiet.

Efterlønnen skal afskaffes - Der skal du så sætte dit kryds ved radikal venstre, Konservativ, venstre eller Liberal alliance.

Kronen skal ikke udskriftes med euroen - der er jeg lidt i tvivl om hvem der mener dette. Det har vidst ikke været specielt oppe at vende i valgkampen. Men Dansk folkeparti mener ihvertfald vi skal bevare kronen.

Skatten skal hæves - Der er du ihvertfald ikke borgerlig. Der skal du sætte dit kryds ved enhedslisten, SF eller socialdemokraterne.

Dyrevelfærd - Ikke min en af mine stærke sider, jeg kender ikke de politiske holdninger til det.

Børnecheken skal afskaffes for familier med høj indkomst - ikke min stærke side, men umiddelbart skal du støtte venstrefløjen.

Abortmodstander og homoseksuelle - jeg tror de fleste er for abort og menneskets egen frihed til at bestemme - det er højrefløjen ihvertfald. De fleste er også enige om at homoseksuelle har rettigheder.

Du skal nok ikke sætte dit kryds ved kristendemokratterne.

Umiddelbart med dine holdninger, tror jeg du skal stemme enten SF eller S.

Tak! Har lagt lidt mærke til dig i den politiske debat herinde. :) Tror ikke vi er helt enige om alting, men har indtrykket af at du forstår dig på politik, så det er rart med lidt "guidance".

Jeg sad oppe til klokken halv to i nat og læste mærkesager og partiprogrammer, og tror så småt også at det er noget SF eller S jeg er ude i, selvom det bliver lidt et kompromis for mig... Hmm... Anyway, tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også ekstrem dårlig til politik.. tv2 testen sagde jeg var mest enig i det parti jeg har stemt på siden jeg var 18, så tror bare jeg forsat sætter min stemme der :)

Dejligt at vide, at jeg ikke er den eneste. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak! Har lagt lidt mærke til dig i den politiske debat herinde. :) Tror ikke vi er helt enige om alting, men har indtrykket af at du forstår dig på politik, så det er rart med lidt "guidance".

Jeg sad oppe til klokken halv to i nat og læste mærkesager og partiprogrammer, og tror så småt også at det er noget SF eller S jeg er ude i, selvom det bliver lidt et kompromis for mig... Hmm... Anyway, tak :)

Var så lidt ;)

Og ja, jeg bilder også mig selv ind at jeg har lidt politisk forståelse :) Har altid interesseret mig for det. Jeg fornemmer også vi ikke er enige, men jeg synes det er rigtig godt du forsøger at sætte dig ind i tingene så du stemmer udfra et oplyst valg. Mere kan man ikke forlange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja.. jeg kan ikke hjælpe, for vi står præcist samme sted - og tilmed er vi forholdsvist enige i mærkesagerne. Der er selvfølgelig også et par ting hvor vi er modsat.

Men jeg tog testen ved DR.dk/valg og jeg vidste ikke om jeg skulle følgen min økonomiske højrefløjs sans, eller min venstrefløjs sociale politik og hvad kom den så ud med.

71% til højre

og

71% enig med venstre side

Uha det hjalp meget. Måske skal jeg prøve den fra TV2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og det hjalp helt vildt

83% enig med SF

og

82% enig med DF.

Jeg kunne aldrig drømme om at stemme på nogen af de to partier

Men 81% enig med S

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja.. jeg kan ikke hjælpe, for vi står præcist samme sted - og tilmed er vi forholdsvist enige i mærkesagerne. Der er selvfølgelig også et par ting hvor vi er modsat.

Men jeg tog testen ved DR.dk/valg og jeg vidste ikke om jeg skulle følgen min økonomiske højrefløjs sans, eller min venstrefløjs sociale politik og hvad kom den så ud med.

71% til højre

og

71% enig med venstre side

Uha det hjalp meget. Måske skal jeg prøve den fra TV2

Haha, ja det blev man jo ikke meget klogere af!

Jeg kiggede også på politikkens test, der fik jeg sådan en liste over hvilket parti, jeg var mest enig med, og det var:

1. SF

2. Socialdemokratiet

3. Enhedslisten

Og det føles egentlig ikke helt ved siden af. De lå så meget tæt, så jeg måtte ind og kigge på de enkelte sager. Og ud fra det, tror jeg måske jeg er ved at ende på noget SF... Tror faktisk jeg er meget enig med Pernille Vigsø Bagge fra Nordjylland. Kan bare ikke lide at hun under en af sine mærkesager bare har lavet en sviner af den nuværende regering, istedet for at tale positivt om sit eget. Det synes jeg er dårlig stil. Men hun kunne godt være et bud. Og det tror jeg faktisk også godt at Orla Hav fra Socialdemokraterne kunne være.

Det som - for mig og i forhold til de ting, jeg går op i - adskiller S og SF er at S - såvidt jeg har forstået - går ind for at kronen skal afskaffes, mens SF ikke gør. Og der hælder jeg jo mest til SF. Men udover krone-sagen hælder jeg måske en lille bitte smule mere til Socialdemokraterne. Og Orla Hav er vist modstander af at vi skal have euroen... Så han kunne være et godt bud for mig.

Hmm, må tænke noget mere over det, men synes da at jeg er ved at spore mig ind på noget der føles som mig :) Måske skulle jeg prøve DRs test også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og det hjalp helt vildt

83% enig med SF

og

82% enig med DF.

Jeg kunne aldrig drømme om at stemme på nogen af de to partier

Men 81% enig med S

Må jeg spørge hvorfor du ikke kunne drømme om at stemme på SF? :) Er nysgerrig, nu hvor du skriver at vi er forholdstvist enig i mærkesagerne, og jeg jo netop overvejer SF... Måske har jeg overset noget? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg ikke du har, vi er for så vidt enige og SF siger mange ting der er gode. Men jeg er jo lidt gammel og jeg husker Thor Petersen og jeg husker hvor mange af dem der støttede det Russiske styre, før muren i Berlin blev fjernet. For mig er de kommunister og deres grundsystem består af at "alle skal have lige meget". Det er for så vidt noget jeg er enig i. Alle burde have det samme, hvis det var muligt. Men I alle kommunistiske regimer, betyder det at befolkningen har "lige lidt" og dem der sidder på magten, scorer kassen.

Dernæst er jeg ikke vildt fascineret af Søvndal, der ikke engang kan svare sammenhængende på et spørgsmål.

Jeg ved godt at partiet "nu om stunder" ikke virker så kommunistisk som dengang. Men lur mig om ikke det er grundholdningen. På samme måde som DF, som stadig er racistisk, men prøver på at få det til at lyde som om de ikke er, og blot vil have ordnede forhold og lovgivningsmæssigt skubber de fremmede ud, og det er jeg så også modstander af. Jeg elsker fremmede kulturer!

Ja vi er enige om mønten. Jeg vil også gerne have vores DK krone :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg ikke du har, vi er for så vidt enige og SF siger mange ting der er gode. Men jeg er jo lidt gammel og jeg husker Thor Petersen og jeg husker hvor mange af dem der støttede det Russiske styre, før muren i Berlin blev fjernet. For mig er de kommunister og deres grundsystem består af at "alle skal have lige meget". Det er for så vidt noget jeg er enig i. Alle burde have det samme, hvis det var muligt. Men I alle kommunistiske regimer, betyder det at befolkningen har "lige lidt" og dem der sidder på magten, scorer kassen.

Dernæst er jeg ikke vildt fascineret af Søvndal, der ikke engang kan svare sammenhængende på et spørgsmål.

Jeg ved godt at partiet "nu om stunder" ikke virker så kommunistisk som dengang. Men lur mig om ikke det er grundholdningen. På samme måde som DF, som stadig er racistisk, men prøver på at få det til at lyde som om de ikke er, og blot vil have ordnede forhold og lovgivningsmæssigt skubber de fremmede ud, og det er jeg så også modstander af. Jeg elsker fremmede kulturer!

Ja vi er enige om mønten. Jeg vil også gerne have vores DK krone :)

Arh, jamen det kan jeg faktisk godt følge! Ved ikke så meget om de ting, du nævner, men er også sådan lidt skeptisk over for noget, der er alt for kommunistisk. Tror også det er derfor at min "fornemmelse" bedre kan lide socialdemokraterne, mens at jeg hælder mest til SF ud fra hvad der står skrevet sådan direkte i mærkesagerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh, jamen det kan jeg faktisk godt følge! Ved ikke så meget om de ting, du nævner, men er også sådan lidt skeptisk over for noget, der er alt for kommunistisk. Tror også det er derfor at min "fornemmelse" bedre kan lide socialdemokraterne, mens at jeg hælder mest til SF ud fra hvad der står skrevet sådan direkte i mærkesagerne.

ja lige netop og derfor ville jeg også vælge S - hvis ikke det var fordi jeg var sååååå bange for at de bare låner og låner, ligesom Anker Jørgensen gjorde.

Men selv i S, er der også de gamle Kommunist støtter. Hvad er det han hedder, ham der lige har været oppe i mendierne. Ole et eller andet tror jeg?

ole sohn hedder han

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja lige netop og derfor ville jeg også vælge S - hvis ikke det var fordi jeg var sååååå bange for at de bare låner og låner, ligesom Anker Jørgensen gjorde.

Men selv i S, er der også de gamle Kommunist støtter. Hvad er det han hedder, ham der lige har været oppe i mendierne. Ole et eller andet tror jeg?

Ole Sohn? (Sagde hun med frygt for at blive grinet af for hendes håbløst uvidende gæt :blush)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ole Sohn? (Sagde hun med frygt for at blive grinet af for hendes håbløst uvidende gæt :blush)

Ole Sohn er SF og han har ganske rigtigt haft sine rødder i Danmarks kommunistparti.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ole Sohn er SF og han har ganske rigtigt haft sine rødder i Danmarks kommunistparti.

Så havde jeg da husket lidt rigtigt :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeps det her ham og ups, ja det er SF. Nåh jamen så er S jo mere clean end jeg troede, det taler til deres fordel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det har været svært denne gang, især fordi jeg har har ændret mig meget siden sidst :)

Derfor tog jeg også diverse tests, og de sagde det samme Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre - rimelig ligeligt fordelt.

Så nu skal jeg 'bare' finde ud af hvem der skal have min stemme. Jeg har ellers stemt det samme siden jeg fik stemmeret, men det passer bare ikke helt til mig mere. Men en ting er sikkert, jeg stemmer ikke personligt, medmindre jeg vælger mit gamle parti, for jeg kender simpelt hen ikke kandidaterne. Lidt ærgerligt, kan egentligt bedst lide at stemme personligt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i øvrigt endnu et dilemma. Jeg er faktisk enig med Kristendemokraterne i rigtigt meget af hvad de siger. Pånær lige det med gensplejsning, at man ikke må frasortere i befrugtede æg. (Jeg er heller ikke så glad for de frie aborter, men nok mest at jeg mener det skal laves om til uge 8 max)

Men det irriterer mig også, da jeg på ingen måde har lyst til at Danmark skal have et parti, der er vejledt fra kirken. Kirken må på ingen måde få magt over DK på den måde. SÅ derfor stemmer jeg bare ikke på dem. Også selvom jeg er Kristen. Men politik og kirke hører ikke sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og en mere, selvom jeg deler den økonomiske sans med Venstre, så føler jeg at de i øjeblikket behandler Danmark fuldstændigt som når en investeringsforening opkøber en virksomhed (som f.eks. TDC) og så udhuler hele økonomien med deres udbytter og herefter frasælger smådele, indtil virksomheden til sidst er væk.

Det er ret skræmmende, når det er landets økonomi.

Puha det er svært at vælge

Jeg tænker måske lidt at jeg kunne finde på at stemme Radikale venstre, fordi jeg personligt bifalder samarbejdet hen over midten, som de har lavet med de konservative. Jeg kan dog ikke fordrage Lars Barfoed og hans holdninger til at alle må redde sig selv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i øvrigt endnu et dilemma. Jeg er faktisk enig med Kristendemokraterne i rigtigt meget af hvad de siger. Pånær lige det med gensplejsning, at man ikke må frasortere i befrugtede æg. (Jeg er heller ikke så glad for de frie aborter, men nok mest at jeg mener det skal laves om til uge 8 max)

Men det irriterer mig også, da jeg på ingen måde har lyst til at Danmark skal have et parti, der er vejledt fra kirken. Kirken må på ingen måde få magt over DK på den måde. SÅ derfor stemmer jeg bare ikke på dem. Også selvom jeg er Kristen. Men politik og kirke hører ikke sammen.

og en mere, selvom jeg deler den økonomiske sans med Venstre, så føler jeg at de i øjeblikket behandler Danmark fuldstændigt som når en investeringsforening opkøber en virksomhed (som f.eks. TDC) og så udhuler hele økonomien med deres udbytter og herefter frasælger smådele, indtil virksomheden til sidst er væk.

Det er ret skræmmende, når det er landets økonomi.

Puha det er svært at vælge

Jeg er så enig! :ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så enig! :ditto

sjovt :) prøv at søg på vækstpartiet på FB

Jeg har for sjov på et tidspunkt skrevet nogen ting ned omkring politik - fordi jeg stadig synes der mangler et parti. Men jeg har ikke overskud til at føre det ud i livet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i øvrigt endnu et dilemma. Jeg er faktisk enig med Kristendemokraterne i rigtigt meget af hvad de siger. Pånær lige det med gensplejsning, at man ikke må frasortere i befrugtede æg. (Jeg er heller ikke så glad for de frie aborter, men nok mest at jeg mener det skal laves om til uge 8 max)

Men det irriterer mig også, da jeg på ingen måde har lyst til at Danmark skal have et parti, der er vejledt fra kirken. Kirken må på ingen måde få magt over DK på den måde. SÅ derfor stemmer jeg bare ikke på dem. Også selvom jeg er Kristen. Men politik og kirke hører ikke sammen.

Jeg synes heller ikke kirke og politik hører sammen. Jeg har dog én gang stemt kristendemokraterne, men det var i tidernes morgen da Jan Sjursen var formand. Det er gået tilbage siden må man sige.

Der er vel mange partier hvor man kan være enige i dele af programmet, men andet kan man ikke. Man må jo så vægte hvad der er vigtigst for en selv.

og en mere, selvom jeg deler den økonomiske sans med Venstre, så føler jeg at de i øjeblikket behandler Danmark fuldstændigt som når en investeringsforening opkøber en virksomhed (som f.eks. TDC) og så udhuler hele økonomien med deres udbytter og herefter frasælger smådele, indtil virksomheden til sidst er væk.

Det er ret skræmmende, når det er landets økonomi.

Puha det er svært at vælge

Jeg tænker måske lidt at jeg kunne finde på at stemme Radikale venstre, fordi jeg personligt bifalder samarbejdet hen over midten, som de har lavet med de konservative. Jeg kan dog ikke fordrage Lars Barfoed og hans holdninger til at alle må redde sig selv

Hm, forstår nok ikke helt hvad du mener med Venstres økonomiske politik, men for mit vedkommende kan jeg være meget bekymret for S/SF's økonomiske politik. Jeg tror ikke på den, men det må hver enkel jo gøre op med sig selv.

Jeg mener så ikke at de Konservative holdninger er at alle må redde sig selv. Konservative har altid haft en stærk social side og interesserer sig for de svage i samfundet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

sjovt :) prøv at søg på vækstpartiet på FB

Jeg har for sjov på et tidspunkt skrevet nogen ting ned omkring politik - fordi jeg stadig synes der mangler et parti. Men jeg har ikke overskud til at føre det ud i livet

Jeg er ikke på FB :)

Men skægt med et lille parti-in-spe. Jeg tror aldrig at jeg ville gå ind i politik selv, men det er da cool at give nogle overvejelser videre til et evt. parti :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Cristina sidstnævnte er fordi Lars Barfoed udtalte det da han fik topposten i partiet. Han sagde på TV at partiet ville tilbage til sin gamle stil, hvor enhver var sin egen lykkes smed. Og med det mente han væk med dagpenge og den slags (som der blev refereret til på det tidspunkt)

Jeg mener med økonomien at Venstre normalt står for en positiv holdning til økonomi, men lige pt. griber de ud efter ting, som ikke burde ændres - blot for at få penge i Danskernes lommer, så forbruget sættes op (hvilket i øvrigt ikke hjælper så meget, da det jo næsten altid er varer der er fremstillet i udlandet som man køber i DK, da vi ingen råstoffer har selv)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER