Joxi

Det er bare ikke ok!/ Må de godt det?

16 indlæg i dette emne

Undskyld – Men jeg har lige brug for at komme ud med noget luft her!

((Jobcenteret))

Indlægget er langt og nok rodet.. SÅ er i advaret!!

I november går jeg ned med depression kombineret med stress – Ret så hårdt. Og jeg er først lige ved at komme langsomt oven på nu – Så kender i forhistorien.

I juni er jeg til samtale med min sagsbehandler i mit lokale Jobcenter, Det er første gang jeg møder hende, og hun virker sød, forstående, arrangeret og som om hun brænder for det hun laver, og jeg synes om hende med det samme.

- Hun snakker om det her nye tilbud de har fået ind af døren – ”Quick Care” hedder det. Det er et tilbud, hvor der bliver lagt vægt på motion, og på at vi bliver hjulpet så vi er klar til at komme hurtigere ud ”på den andre side” Der er EN fys tilknyttet, som jeg ikke skal have så meget kontakt med – Og så er der en psykolog tilknyttet, og HAN er essentiel for mig. – Og ja selvfølgelig får jeg befordringsgodtgørelse!

Jeg går fra samtalen med en god følelse i maven, og føler at jeg for en gangs skyld kan se lidt lyst på tingene.

-Jeg skal så til samtale med dem fra ”Quick Care” Og konstatere at det er billigende i et ENJOY FITNESS center.. Okay.. Det er så åbenbart baseret på almen styrketræning.. Ikke hvad jeg havde forestillet mig men fair nok!

Manden jeg snakker med til samtalen er fyssen- Han virker sød og forstående. Efterfølgende fremviser han så 5 maskiner jeg som minimum SKAL benytte mig af, og så er han ovre ved sin computer som han begraver næsen i.

Jeg er godt nok skuffet, men jeg går ind og klæder om – Det er TRODS alt gratis træning. I Omklædningsrummet taler kvinderne om at det ikke bliver holdt øje med nogle af dem. Der er ingen coaching eller noget i den stil overhovedet - Fyssen giver en seddel til kursisten den første dag, og ellers sidder han med sin pc.

Nåå – Men. Jeg har kun været der et par gange da jeg får at vide at Psykologen er på ferie.. i en måned – Så det forløb jeg skulle have med ham, bliver taget til sidst. Igen er jeg skuffet men har jo ikke andet valg end at sige at det er i orden. Næste mandag er fyssen væk.. Han er på ferie, og vi er stort set overladt helt til os selv.. Jeg bliver så LIDT gnaven over det her, og ringer til min sagsbehandler for at brokke mig over stedet her (mere så hun var klar over hvad der foregik) - Denne var så sørme OGSÅ på ferie, så jeg kunne ikke klage.. Det måtte vente til hun kom tilbage 3 uger senere

Tre – fire uger sener da alle har holdt deres ferie, kommer fyssen sørme hen til mig.. Han fortæller så at min sagsbehandler vist havde kommet til at tale over sig, for i virkeligheden skulle jeg slet ikke have en Psykolog tilknyttet alligevel, for det kostede for meget på kommunen, og det var også godt det samme, for han måtte egentlig ikke yde nogen form for hjælp!

Jeg føler mig forvirret og snydt efter at have fået den besked – Og jeg føler mig i forvejen til grinover at blive lokket med ting som intet hold har på sig, for at komme på et tilbud, der ikke re hvad det udgiver sig for at være. Men igen tænker jeg på gratis træning.. så jeg siger ikke noget og møder troligt op de tre gange om ugen som jeg skal.

Forrige uge får jeg så at vide at jeg er ved at være færdig der – faktisk ER det slut, og vi afventer sagsbehandler. Så naturligvis stopper jeg med at komme, men hører intet fra nogen som helst. Mandag ringer jeg så Til Quick Care for at høre om DE har hørt noget, da min sagsbehandler Igen er syg (siden jeg startet har hun skiftevist været syg og haft ferie). Der får jeg så at vide at jeg er blevet forlænget.. og at jeg får tilsendt notits om udeblivelse.. Say WHAT – Plejer man ikke at SIGE eller SENDE noget hvis man bliver forlænget.. OG ISÆR NÅR MAN HAR SAGT AT DET VAR SLUT ELLERS?

Ej der blev jeg sku lidt muggen må jeg indrømme. Jeg prøver at kontakte min sagsbehandler, som stadig er syg… Og receptionisten er bare INGEN hjælp.

Nå men i fredags går det op for mig at jeg ikke har fået min befordringsgodtgørelse.. Jeg kikker tilbage på netbank – Jeg har slet ikke fået den overhovedet!! Ringer derfor som det første mandag, for at sige at jeg er nød til at få det udbetalt, for ellers kan jeg ikke komme frem på onsdag, da jeg ingen penge har, og dermed ikke kan fylde benzin på bilen - Og det er helt ærligt også sandheden.

Min sagsbehandler er stadig syg …!! Men hun skal ligge en seddel ned til nogle, og så kan de se på det. Receptionisten spørger om en masse, men hver gang jeg svarer siger hun ” Ja jeg er kun receptionist, så du skal slet ikke tale med mig om det der” -HALLO hvorfor spørger du SÅ moster maren altså!! Eiih altså.. Jeg beder om at få en til at ringe, men bliver fejet af – Og der ER heller ikke nogle der ringede.

Har lige ringet igen – Satma om ikke hun nægtede at bare forsøge at stille mig igennem til en. ” Jaeh – det er som om de alle er forsvundet lige i dette øjeblik” siger hun.. Øøh hva… Prøv nu bare at stille mig igennem.. Det vil hun så ikke - men hun vil gerne ligge endnu en seddel ned i bunken…

Så opsummering er:

Jeg er blevet lovet, at Quick Care sørger for at vi bliver hurtigere klar til at komme videre:

Dette er ikke korrekt – de anviser maskiner og passer ellers dem selv.

Jeg er blevet lovet tilknytning af Psykolog under forløbet:

Dette var så en svipser – ups ups ups –det må du ikke alligevel.

Jeg er blevet lovet befordringsgodtgørelse:

De – penge er ikke set endnu.

Undre hele forløbet har jeg ikke kunne komme i kontakt med min sagsbehandler, og er blevet nægtet hjælp af alle andre.

Jeg er blevet noteret som udebleven, trods jeg fik at vide at forløbet var stoppet af fyssen.

Se – Det er så den eneste ting de var hurtige med Jobcenteret!!

Naarrj jeg føler mig til grin, og taget i R….

Hvis ikke der snart sker noget må jeg forsøge at trænge igennem på et højere plan – for jeg synes godt nok at det er lige groft nok at trække mig (OG andre) rundt i manegen på den måde. Det er skisme ligefør det er værre end CUBE (Hvor man sad og fandt ud af hvilken fugl man var i sit tidligere liv) … altså bortset fra den gratis træning!

… Grr.. Jeg er tosset altså!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde klaget, må jeg indrømme..Men du kan altså bede om at få en ny sagsbehandler.. Jeg har selv haft problemet med en sagsbehandler der altid var "syg", og jeg lagde utallige beskeder og hørte aldrig noget tilbage. Jeg valgte at sende klage til kommunen, og derefter borgmesteren, og fik så langt om længe en ny sagsbehandler.

Mht. aktiveringstilbuddet, så er der ikke rigtig andet du kan gøre, end at klage til de højere instanser på kommunen. Men om du får noget ud af det, det skal du nok ikke regne med..

Omkring befordringsgodtgørelsen; Igen, du skal klage. Det kan ikke være rigtigt at der ikke sidder en sagsbehandler i hendes sted, som overtager hendes sager ved sygdom. Der SKAL være en du kan snakke med, og selvfølgelig skal du have dine penge!

Udeblivelse/forlængelse; Igen, det skal du have skrifteligt. Hvis de vælger at forlænge dit forløb, så SKAL du have en skrivelse. Ellers har du heller ingen garanti for det er registreret i systemet, hvis det kommer til det. Du kan rent faktisk risikere ikke at få penge for den periode, HVIS det ikke er registreret at du er der.

Da jeg var i aktivering for nogle år siden, var vi også på et motionshold, og mens vi var i fitness var vi stort set overladt til os selv. De fleste brugte tiden på at sidde og knævre og ryge smøger, men jeg udnyttede chancen for gratis motion. Det er iøvrigt rigtig godt for psyken. Dog gjorde de meget ud af, at vi SKULLE have lagt en træningsplan af fysioterapeuten, for vores egen skyld. Mange af os på holdet havde forskellige fysiske problemer, så forkert træning, kunne jo have gjort tingene meget værre.

Jeg ville simpelthen få skrevet en klage og gå ned på kommunen, og få kvittering for aflevering. Og så skal du sg slå i bordet og forlange at du kommer til at tale med en stedfortræder for din sagsbehandler, hvis hun stadig er "syg".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som om de ikke helt ved hvad den anden laver.

Jeg formoder du modtager sygedagpenge og det tilbud quick care er formentlig et tilbud til aktivt sygemeldte. Et tilbud om 10 timers aktivitet om ugen.

Formodenligt har din sagsbehandler ikke reelt anet hvad der foregår, men fået nogle brochure udleveret og går ud fra dem. Så det er rigtig godt du ringer og fortæller hvordan tingene hænger sammen, for hun skal selvfølgelig ikke give forkerte oplysninger.

Det med at det vil hjælpe dig hurtigere tilbage, er nok baseret på nogle forskningsresultater der siger at det at man kommer ud også blot i et motionscenter, hjælper på at man hurtigere bliver rask. Det har dog vist sig ikke at have så meget hold i virkeligheden og derfor er man mange steder gået væk fra de 10 timers aktiviteter også fordi kommunerne ikke længere får refusion for det.

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke må tale med en psykolog. Det er korrekt at man ikke må give direkte behandling, men i den kommune hvor jeg har arbejdet med sygedagpengemodtagere, der havde vi en psykolog tilknyttet tilbuddet. Samtalen med en psykolog var dog ofte i gruppe, det kan måske gøre en forskel.

Befordringsgodtgørelse kan man som regel få når man har mere end 24 km. De første 24 km skal du selv betale, jeg ved ikke hvor langt du har.

Der burde være en kollega til din sagsbehandler der kunne tale med dig, det virker noget kaotisk og ikke specielt fair overfor dig. Jeg forstår godt du er frustreret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har overhovedet ikke forstand på sådan nogle tilbud, men synes bestemt ikke at det er iorden! Jeg synes du skal klage og bede om at få en ny sagsbehandler!

:kram :kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Befordringsgodtgørelse kan man som regel få når man har mere end 24 km. De første 24 km skal du selv betale, jeg ved ikke hvor langt du har.

Det kommer an på hvad kommunen har tilbudt. Jeg har selv 22 km til min kommune, og har da fået befordringsgodtgørelse på et fast beløb, hver gang jeg har været til samtale på jobcenteret. Der er en fast sats pr. km man kan få. Men igen, det kommer an på den enkeltes aftale. Dog skal man sørge for at få det på skrift, så man ikke risikerer noget. Nogle sagbehandlere kan godt "glemme" at notere ting i sagen..been there, done that :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

been there.... jeg klagede til højere leder og fik en ny. en sød ny en. Men helt styr på tingene havde hun nu heller ikke, og nu er jeg lige rundet 30 og har så en ny igen, men hvem ved jeg ikke.

:kram2 :kram2 :kram2 :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Føler med dig. Er ked af at måtte sige dette, men velkommen i systemet <_<

:kram2 :kram2 Håber snart at du får det bedre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige været uden internet at par dage, derfor denne sene tilføjelse!

Men altså.. Det blev bedre og bedre...

Fik jo at vide sidste mandag at jeg var noteret for fravær. Fik så tirsdag et brev om partshøring, hvor jeg enten mundligt eller skriftligt havde mulighed for at redegøre for mit fravær. Efter at have kimet jobcenteret ned gang på gang, hvor sekretæren nægtede at stille mig videre til en sagsbehandler.. Blev jeg endelig SÅ sur, at jeg lovede at ringe igen og igen indtil de blev så trætte af mig at de ville stille mig videre.. Og så kom jeg igennem til en.

Det VISTE sig så at den partshøring samt notitsen om fravær var forkert fra deres side, da jeg slet ikke skulle have mødt... De kunne faktisk slet ikke se at jeg skulle være nogle steder <_<

Jo mere jeg fortalte, jo mere forvirret blev damen i den anden ende, og det endte ud i at vi aftalte at jeg skulle ringes op dagen efter, så de havde mulighed for at se på sagen.

Onsdag bliver jeg så ringet op. Der er slet intet om placering på min sag (!) De kan simpelthen ikke se om jeg har, eller skulle have været et sted, men de ville sætte mig på nu.. Angående befordringen så kunne jeg kun få fra den 15/8 - da de jo ikke kunne se at jeg skulle have været nogle steder før, så den måtte jeg tage med min sagsbehandler når hun engang kom tilbage <_<

Så alt i alt har jeg mødt op til noget jeg i princippet ikke skulle have været til siden slutningen af juni!. Og Quick Care er heller ikke tilfredse med det ( går ud fra at de frygter de ingen penge får for den tid jeg har været der)...

SÅ det er noget rigtig rod!! Kan ikke lade være at være vred, og føle mig komplet til grin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved desværre ikke lige hvad jeg skal sige udover: Hvor er det bare ikke iorden!!! :klap

:kram :kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

uha altså de er bare så dygtige. Her er jeg også partshørt i en sag om udeblivelse uden grund, selvom jeg ringede til det sted der havde arrangeret et praktikforløb jeg var syg fra, og jeg havde ringet til jobcentret, har så igår fået brev om at de har noteret at jeg ringede og sagde at jeg var syg og nok havde glemt at ringe til jobcentret og kun til det der hedder A2B altså dem der arrangerede praktikken,hvilket jeg aldrig havde sagt. Nu trækker de så penge fra mig allerede på onsdag og jeg har 4 uger til at klage i, ja gu vil jeg klage. Så klag alt det du kan for de er simpelthen for ringe, især når man har sit på det rene

:kram2 :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da kæft hvor er det latterligt. Sikke en måde at behandle dig på. Jeg var også blevet stjernetosset.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan se det ikke kun er Morsø kommune der har nogle tumper til at sidde bag bordene..

<_< - kan kun sige at jeg kender alt for godt til det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er simpelthen systemet i en nøddeskal, desværre :( Du skal klage alt det du kan. Det er bare ikke ok!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

problemet er at de oftest ikke er uddannet socialrådgiver, men er alm kontorass som har siddet indenfor det.

De har ikke de rette redskaber fra uddannelse til at kunne rådgive og hjælpe...

Min veninde som er alm kontorass er lige blevet ansat som sagsbehandler... hurra siger jeg bare... flere folk der bliver tabt i systemet fordi folk ikke har styr på tingene....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

problemet er at de oftest ikke er uddannet socialrådgiver, men er alm kontorass som har siddet indenfor det.

De har ikke de rette redskaber fra uddannelse til at kunne rådgive og hjælpe...

Min veninde som er alm kontorass er lige blevet ansat som sagsbehandler... hurra siger jeg bare... flere folk der bliver tabt i systemet fordi folk ikke har styr på tingene....

[/quote

Du har desværre helt ret og det er en sørgeligt udvikling.

Jeg er selv uddannet socialrådgiver og synes det er en utrolig sørgelig udvikling og rent professionelt føler jeg mig lidt stødt på mancheterne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

den sagsbehandler jeg har, skulle efter hendes eget udsagn. være uddannet og have kurser for at kunne håndtere os der er "langtids-syge med andet end bare et brækket ben". Men det er svært at kunne hente støtte fra hende når hun aldrig er der

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER