MLM

Hvornår er man økonomisk uafhænige

4 indlæg i dette emne

Vi har været sammen med nogle venner i dag, hvordan debatten drejede ind på emnet kan vi ikke huske.

Men sagens kerne er, hvornår er man økonomisk uafhænige ? Altså hvornår mener i at man klarer sig selv?

Jeg vil lige sige at vi var vidt uenig omkring emnet. Og jeg vil lige vente med at komme med mit syn så ingen bliver farvet

Da dette er et meget ømtåleligt emne for mange, syntes jeg at debatten skal foregå med respekt :balloons Så ingen bliver trådt over tæerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du kaster da bare det ene spændende emne ud, efter det andet Marie Louise! :sc :gp

Hmm, det har jeg faktisk aldrig tænkt over (Så er det virkelig flot, at jeg skriver som den første, haha :rolleyes)

Men jeg kan da sådan lige hoste nogle umiddelbare tanker op ;)

I ordets reneste forstand er man vel først økonomisk uafhængig, når man er så rig, at man er rig uanset hvad? Altså at man har penge UAFHÆNGIGT om man f.eks. gider arbejde... Dvs. at man først er økonomisk uafhængig hvis man har penge nok på kontoen til at forsørge sig selv resten af livet.

Men sådan i almindelig dagligdagssnak forbinder jeg det nok med, at man ikke er afhængig af andre mennesker og af forskellige tilskud og overførselsindkomster (men at man stadig arbejder). Altså at man kan forsørge sig selv uden hjælp fra andre. Jeg tænker at man godt kan være økonomisk uafhængig samtidig med at man modtager f.eks. børnepenge, men at man kun er det, hvis man i princippet sagtens kunne leve uden børnepengene.

Og jeg tænker nok, at økonomisk uafhængighed også indebærer at man har økonomi til at forsørge børn (eller andre man evt. passer på, f.eks. dyr) uden at have behov for tilskud. Med andre ord mener jeg jeg ikke, at man er økonomisk uafhængig, hvis man lige netop tjener nok penge til at forsørge SIG SELV, men kun kan få børn og familieudgifter til at køre rundt pga. tilskud.

Men som sagt: det er umiddelbare tanker. Så jeg er da spændt på at se, om jeg ændrer holdning når tråden udvikler sig :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen det er man jo når man har et job og ikke får offentlige ydelser ved siden af. Jeg opfatter f.eks. min SU som at jeg ikke er økonomisk uafhængig. Forstået på den måde, at vi har jo en normal indtægt i huset, men den kan vi ikke klare os for. Vi er nødt til at jeg modtager SU og tillæg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det kommer an på definitionen af økonomisk uafhængig. For i realiteten, er der vel ikke så mange der er økonomisk uafhængige i den forstand, at de ikke har brug for eksterne penge- altså penge der kommer udefra. Det er vel kun de der har så mange penge, at de ikke behøver arbejde, eller få andre indtægter for at klare sig.

Hvis man taler om det for den "almindelige" dansker, så tænker jeg, at det er de der kan leve af deres egen indkomst uden nogen form for tillæg eller ydelser. Herunder tænker jeg også børnefamilieydelse, SU, dagpenge, kontanthjælp osv. Men hvis man skal se sådan helt firkantet på det, er langt langt de fleste mennesker også afhængige af deres bank. Rigtig mange vil på et eller andet tidspunkt i deres liv, få brug for/lyst til at låne nogle penge til f.eks. hus eller bil. I de tilfælde, er man jo afhængig af bankernes velvilje. Man har ikke udelukkende den frie ret til selv at bestemme om man vil eje eller leje, hvis man ikke lige står med pengene kontant.

Jeg ville gerne betragte mig selv som økonomisk uafhængig, for jeg mener ikke generelt at modtage ydelser, jeg ikke ville kunne klare mig foruden. Men hvis man kigger lidt i dybden, så er jeg pt sygemeldt. Dvs min arbejdsgiver får refusion fra kommunen samt fra min forsikring. Hvis ikke de gjorde det, var jeg højst sandsynlig blevet fyret. Hvis jeg var blevet fyret, ville jeg komme på dagpenge. Derudover bor vi i eget hus, og har lånt penge i banken til det. Og så skal man jo også huske på, at mht daginstitutioner, så koster de meget mere end hvad vi giver i "brugerbetaling". Et barn i en VS koster f.eks. kommunen ca. 6.000 kr pr måned. Og det er jo også noget alle "får"- bare uden at tænke over det. Hvis det var som i f.eks England, ville en vuggestue plads koste i omegnen af de 10.000 kr pr måned- og hvem har lige råd til det? Vi ville i hvert fald ikke have råd til så mange børn i hvert fald ;)

Jeg tror nok min konklusion er, at meget få mennesker i realiteten er 100% økonomisk uafhængige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER