Tumlepigen

Hvordan og hvorledes med MME?

7 indlæg i dette emne

Jeg beklager, hvis der er oprettet lignende emner før - dem har jeg ikke kunnet finde.

Jeg er nu nået dertil, hvor vi er ret tæt på at gå helt over til mme. Min datter har den sidste 1 1/2 uge ikke villet spise hos mig om dagen, og da vi ikke mener, at hun skal græde i timevis, så har hun fået mme, som hu har spist med glæde. Hun vil mærkeligt nok gerne ammes sent aften, nat og morgen (for det meste). Jeg har taltmeget med min mand og i dag talt med en SP og jeg tror, at jeg er ved at nå dertil, hvor jeg ikke kan kæmpe mere - jeg kan ikke holde til det psykisk :(

Jeg synes dog ikke, at det bare er nemt at gå over til mme - der er blot en masse andre usikkerheder. Derfor vil jeg høre jer:

- hvor tit tilbyder I baby mme? (min datter er 7 uger) - ved amning får de vel bare, når man mener de er sultne/ tørstige, men jeg er i tvivl om, hvor tit hun skal tilbydes en flaske? Tilbyder I ofte en flaske, hvor baby så kun spiser lidt og resten ryger ud, eller får de på bestemte tidspunkter? Et bestemt antal i døgnet?

- hvis baby tømmer flasken, tilbyder I så mere?

- hvornår ved man, at de skal have mere på et døgn og dermed pr gang? Altså jeg ved godt, det beregnes pba vægten, men hvor tit øger man: ved hvert kilo, hvert halve kilo...?

Hvis nogle har viden, råd eller tips omkring mme, modtages de gerne!

På forhånd tak.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

- hvor tit tilbyder I baby mme? (min datter er 7 uger) - ved amning får de vel bare, når man mener de er sultne/ tørstige, men jeg er i tvivl om, hvor tit hun skal tilbydes en flaske? Tilbyder I ofte en flaske, hvor baby så kun spiser lidt og resten ryger ud, eller får de på bestemte tidspunkter? Et bestemt antal i døgnet? Da Marlon var helt lille spiste han 5-6 gange i døgnet.... Vi lavede 165 ml ad gangen, da han var omkring de 7 uger, og så satte vi mængden op i takt med at han kunne tømme flasken ( altså så han kunne spise sig mæt uden at tømme flasken)

- hvis baby tømmer flasken, tilbyder I så mere?Hvis han tømmer flasken en gang imellem, så gør vi ikke.... Men når han begynder at tømme den ofte, sætter vi mængden op, så der altid er lidt tilbage (så er vi sikre på at han har fået det han behøver

- hvornår ved man, at de skal have mere på et døgn og dermed pr gang? Altså jeg ved godt, det beregnes pba vægten, men hvor tit øger man: ved hvert kilo, hvert halve kilo...?Det med at beregne vha. vægten er kun et fingerpeg.... Hun skal have alt det hun kan spise :) De er ret gode til selv at vise hvor meget der skal til, og så længe hun tager på så får hun nok :)

Den store forskel på at amme og give mme (praktisk set) er at når man ammer kan der jo godt komme mange gange hvor baby lige får en hyggetår.... Og det er lidt sværere med mme (så ender man jo med at skulle ordne 20 flasker om dagen :) ) Og det kan godt være at lillepigen lige skal vænne sig til den forandring. Marlon får et fuldt måltid efter hver lur, og nu hvor han er ældre, spiser han oftest kun 4 gange i døgnet.

Måske kan der også komme lidt maveproblemer i starten, fordi maven lige skal vænne sig til den nye mad.... Hvis hun bliver lidt forstoppet, eller virker til at have ondt i maven, er lidt sukkervand en super løsning (2 tsk sukker i 100 ml. "varmt" vand)

Vi er kommet ind i en rigtig god rutine med flaskerne..... Vi har 2 kander til kogt vand (så der altid er én fyldt), og vi koger en liter hver aften...... Vi har 8 flasker, og de der er blevet brugt i løbet af dagen, bliver vasket og skoldet hver aften. I en snæver vending, eller hvis man skal i byen, er det godt at have et lille lager af mme på brik :)

Hmm.... Hvad er der ellers.... Kan ikke lige komme på mere nu.... Men spørg endelig!! :).

Hvis nogle har viden, råd eller tips omkring mme, modtages de gerne!

På forhånd tak.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtigt godt svar fra troldemor;) Min søn fik mme fra han var fjorten dage og vi gav ca hver tredje time. Mod aften tide gav vi oftere, og så sov han igennem;) mme tager længere tid om at komme gennem tarmsystemet og derfor vil baby ikke skulle have flaske så ofte som bryst. Held og lykke med det hele og nyd, at farmand kan give en hånd med;) ps min søn havde slet ikke problemer m hård mave. Vi gav syrnet allumin. Kan anbefales!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn har fået MME fra starten .. han fik hver gang han vågnede .. omkring seks gange i døgnet .. nu han snart fire måneder, og han får mad når han har sovet .. nogle gange går der tre timer og andre gange otte timer .. han får til han ik kan mere - han ligger og strækker sig når han er mæt ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar - ikke mindst søde Troldemors meget fyldige! :)

Jeg kommer sikkert på flere spørgsmål hen af vejen, men jeres svar har bestemt hjulpet mig godt på vej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Roald har generelt været besværlig mht. at spise - det var også derfor, vi endte med at stoppe amningen. I begyndelsen med MME (vi startede ved ca. 3 måneder) fik han maaaaaange flasker, hvor han ofte ikke spite ret meget, men det var den måde, man kunne få det i ham på.

For os har det ikke været så meget anderledes end amning mht. hvornår han har fået mad. Enete forskel er, at hvor det med amningen ofte var noget af det første, vi prøvede, når han var utilfreds, har vi i højere grad prøvet andet først med flaske for ikke at skulle rense flasker alt for tit. Forholdsvis hurtigt fik vi en fornemmelse af, hvor længe der normalt gik, før han blev sulten, afhængigt af, hvor meget han havde spist, og så blev det naturligvis også i høj grad brugt til at finde ud af, om han mon var sulten. Vi satsede på ca. 6 flasker i døgnet, men det blev ofte til flere til at starte med, men til gengæld med mindre i. Lige så stille har vi så fået det ned på de 6, og der er også kommet noget mere rytme på nu.

Hvis han spiser op, men det sidste bliver spist langsomt og uden, han virker særligt interesseret, laver vi ikke mere. Hvis det bare ryger lige ned i en fart, gør vi. Når han gennem nogle dage generelt har spist helt op og af og til har skullet have mere, har vi sat portionsstørrelsen op.

Og så har vi i øvrigt måttet glemme alt om det med, hvor meget de "skal" have i forhold til, hvad de vejer. Roald spiser bare mindre end det, og han tager fint på alligevel. Så længe de gør det og har våde bleer og generelt trives, er det fint. Vi har også flere gange sat portionsstørrelsen op for så at blive nødt til at sætte den ned igen et stykke tid. Lige nu er han f.eks. inde i en periode, hvor han ikke vil spise ret meget overhovedet, men det skal nok komme igen; det plejer det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofia får også kun MME nu.. Hun spiser ca 5-6 gange i døgnet + hun får grød om morgenen og aftenen.. Det lyder af meget, men hendes "problem" er at hun snork sover når hun får MME og vi kan dikke og snakke til hende så meget vi gider.. Hun falder i dyb søvn og spiser ofte kun 120 ml ad gangen :7himmel Derfor laver vi så mange flasker..

Det hænder hun er frisk og spiser 180 ml ad gangen, men det er slet ikke hver dag det sker...

Hun sover ikke så meget om dagen, men sover så fra kl 20-04.30, så hun får jo en god ordentlig nattesøvn, så det er derfor hun sover når hun får mad.. Fordi hun ikke sover så meget i dagstimerne :) Når hun så falder i dyb søvn ligger hun ca 15 minutter hos jeg eller min mand og så kommer hun ind i hendes seng og ligge.. Men hun vågner igen efter max 30 minutter...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER