Guest Poulsen

To streger - Hvad nu

12 indlæg i dette emne

Hejsa

I går 8 (dag 28 i min cyklus) fik jeg for første gang nogensinde to streger på graviditetstesten… så jeg er total rundt på gulvet, og har rigtig mange spørgsmål. Måske kan jeg finde svar på alle mine spørgsmål hvis jeg leder længe nok herinde, men håber det er ok med et nyt indlæg.

1.Kan jeg virkelig tro på at den er god nok, eller kan det om et par dage vise sig at ægget ikke har sat sig fast og jeg derfor ikke er ”rigtig” gravid, eller kan testen vise fejl?

2.Jeg læser mange steder at man skal til lægen i uge 10. Men skal jeg ikke kontakte lægen snarest og få bekræftet af lægen at jeg er gravid?

3.Jeg har ikke taget folinsyre før graviditeten. Har dog købt nogle i dag. Er det et problem?

4.Jeg kan læse på folinsyreglasset at man skal passe på med tilskuddet hvis man har lav blodprocent. Jeg lider generelt af lidt lav blodprocent (mellem 6,9 til 7,7) og ved derfor ikke om jeg bør spise dem. Desuden ved jeg ikke om jeg allerede nu bør supplere op med jerntabletter.

Generelt flyver der tusinde ting igennem hovedet på mig nu… men håber at svar på ovenstående kan hjælpe lidt. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville ringe til lægen på mandag ;) for at få bekræftet graviditeten og for at aftale med folsyren ;)

Men en positiv er positiv og derfor tør jeg godt skrive tillykke :liveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige med her, da jeg selv gerne vil vide nogle af svarene :whistling

Men ihvertfal et forhåbeligt tillykke her fra :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med de to streger :loveshower :loveshower

Som også er nævnt ville jeg også ringe til lægen.. Jeg ved desværre ikke noget om lav blodprocent..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

I går 8 (dag 28 i min cyklus) fik jeg for første gang nogensinde to streger på graviditetstesten… så jeg er total rundt på gulvet, og har rigtig mange spørgsmål. Måske kan jeg finde svar på alle mine spørgsmål hvis jeg leder længe nok herinde, men håber det er ok med et nyt indlæg.

1.Kan jeg virkelig tro på at den er god nok, eller kan det om et par dage vise sig at ægget ikke har sat sig fast og jeg derfor ikke er ”rigtig” gravid, eller kan testen vise fejl?

2.Jeg læser mange steder at man skal til lægen i uge 10. Men skal jeg ikke kontakte lægen snarest og få bekræftet af lægen at jeg er gravid?

3.Jeg har ikke taget folinsyre før graviditeten. Har dog købt nogle i dag. Er det et problem?

4.Jeg kan læse på folinsyreglasset at man skal passe på med tilskuddet hvis man har lav blodprocent. Jeg lider generelt af lidt lav blodprocent (mellem 6,9 til 7,7) og ved derfor ikke om jeg bør spise dem. Desuden ved jeg ikke om jeg allerede nu bør supplere op med jerntabletter.

Generelt flyver der tusinde ting igennem hovedet på mig nu… men håber at svar på ovenstående kan hjælpe lidt. :rolleyes

Tillykke med II = du er :gravid

Nogle læger bekræfter graviditeten ved en urinprøve, andre gør ikke, da hjemmetestene er lige så sikre som lægens :) Men uanset hvad skal du ringe til lægen og forhøre dig omkring folinsyre i forhold til lav blodprocent og jerntabletter.... 1. graviditetsundersøgelse hos lægen ligger i uge 7-10 (mener jeg det er) - det er her man får lavet helbredstjek på sig selv og ens familie i forhold til at få lavet den vandrejoirnal, der skal følge dig igennem graviditeten....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten!! :loveshower

Du går en hel fantastisk tid i møde!! Jeg har prøvet at besvare dine spørgsmål efter bedste evne ;)

1.Kan jeg virkelig tro på at den er god nok, eller kan det om et par dage vise sig at ægget ikke har sat sig fast og jeg derfor ikke er ”rigtig” gravid, eller kan testen vise fejl?

Det er meget meget meget sjældent at testen viser fejl, så det skal du ikke være bange for. Du kan risikere en graviditet udenfor livmoderen eller en spontan abort - men lad være med at bekymre dig om det, for du kan hverken gøre til eller fra.

2.Jeg læser mange steder at man skal til lægen i uge 10. Men skal jeg ikke kontakte lægen snarest og få bekræftet af lægen at jeg er gravid?

Mange læger bekræfter ikke graviditeten, da egne test er lige så sikre. Hvis du vælger at takke ja til doubletest, så skal du have taget en blodprøve ca uge 10, derfor mange først venter med at tage til læge der, for at slippe for at skulle afsted 2 gange.

3.Jeg har ikke taget folinsyre før graviditeten. Har dog købt nogle i dag. Er det et problem?

Folinsyre er en "better safe than sorry" D.v.s. det er kun ganske ganske få af os, der reelt har brug for dem, men for at være på den sikre side, så anbefales det til alle. Så højst sansynlig er det ikke et problem.

4.Jeg kan læse på folinsyreglasset at man skal passe på med tilskuddet hvis man har lav blodprocent. Jeg lider generelt af lidt lav blodprocent (mellem 6,9 til 7,7) og ved derfor ikke om jeg bør spise dem. Desuden ved jeg ikke om jeg allerede nu bør supplere op med jerntabletter.

Snak med din læge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten!! :loveshower

Du går en hel fantastisk tid i møde!! Jeg har prøvet at besvare dine spørgsmål efter bedste evne ;)

1.Kan jeg virkelig tro på at den er god nok, eller kan det om et par dage vise sig at ægget ikke har sat sig fast og jeg derfor ikke er ”rigtig” gravid, eller kan testen vise fejl?

Det er meget meget meget sjældent at testen viser fejl, så det skal du ikke være bange for. Du kan risikere en graviditet udenfor livmoderen eller en spontan abort - men lad være med at bekymre dig om det, for du kan hverken gøre til eller fra.

2.Jeg læser mange steder at man skal til lægen i uge 10. Men skal jeg ikke kontakte lægen snarest og få bekræftet af lægen at jeg er gravid?

Mange læger bekræfter ikke graviditeten, da egne test er lige så sikre. Hvis du vælger at takke ja til doubletest, så skal du have taget en blodprøve ca uge 10, derfor mange først venter med at tage til læge der, for at slippe for at skulle afsted 2 gange.

3.Jeg har ikke taget folinsyre før graviditeten. Har dog købt nogle i dag. Er det et problem?

Folinsyre er en "better safe than sorry" D.v.s. det er kun ganske ganske få af os, der reelt har brug for dem, men for at være på den sikre side, så anbefales det til alle. Så højst sansynlig er det ikke et problem.

4.Jeg kan læse på folinsyreglasset at man skal passe på med tilskuddet hvis man har lav blodprocent. Jeg lider generelt af lidt lav blodprocent (mellem 6,9 til 7,7) og ved derfor ikke om jeg bør spise dem. Desuden ved jeg ikke om jeg allerede nu bør supplere op med jerntabletter.

Snak med din læge.

Udover ovenstående kan jeg vist kun tilføje at jeg var til lægen i uge 8. Det var ikke som sådan at graviditeten blev bekræftet for hjemmetestene er ligeså gode som dem lægen har, men jeg fik taget blodprøve og lavet vandrejournal.

Tillykke med de to streger :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til lykke med de 2 streger :loveshower

Enig med de andre svar :)

Mht. lav blodprocent, så ville jeg også tale med lægen. Jeg var selv til lægen 6+4 (tror jeg det var). Jeg fik målt hæmoglobin da jeg ikke spiser så meget kød og skulle derefter begynde på jerntabletter med det samme, da blodprocenten lå i den lave ende af det normale. Desuden fik jeg lavet vandrejournal og taget blodprøver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med de to streger :gravid og held og lykke med graviditeten :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med de to streger.

Vil blot sige, at din blodprcoent er kun lav, når den er nede på 6,9-7,2. Ellers er den normal.

Men ellers snak med din læge om det med folinpillerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for de mange søde besvarelser.

Jeg tog endnu en test i morges inden jeg ringede til lægen, og den var KLAR positiv (de to streger var stort set lige tydelige, og resultatet kom efter 30 sek.).

Min læge sagde at hun ikke behøvede at bekræfte resultatet. Så jeg skal bare vente engang til september med at tage til læge.

Mht. vitamintilskud skal jeg bare gøre som alle andre, og kun tage jernpiller nu, hvis jeg føler det bliver nødvendigt. Men er desværre nødt til at købe nye piller, fordi jeg fik en ret dårlig rådgivning på apoteket. Der fik jeg kun af vide at jeg skulle tage folsyre og ikke noget om D-vitamin. Så nu er jeg desværre nødt til at købe nye.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for de mange søde besvarelser.

Jeg tog endnu en test i morges inden jeg ringede til lægen, og den var KLAR positiv (de to streger var stort set lige tydelige, og resultatet kom efter 30 sek.).

Min læge sagde at hun ikke behøvede at bekræfte resultatet. Så jeg skal bare vente engang til september med at tage til læge.

Mht. vitamintilskud skal jeg bare gøre som alle andre, og kun tage jernpiller nu, hvis jeg føler det bliver nødvendigt. Men er desværre nødt til at købe nye piller, fordi jeg fik en ret dårlig rådgivning på apoteket. Der fik jeg kun af vide at jeg skulle tage folsyre og ikke noget om D-vitamin. Så nu er jeg desværre nødt til at købe nye.

Godt at du fik talt med lægen :) Der findes vitaminpiller til gravide, som indeholder alt du har brug for gennem graviditeten. Det er langt det letteste at tage sådan nogen, så du ikke skal huske en masse piller af forskellig art ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER