Nitzen1987

Motionsløbere

3 indlæg i dette emne

Jeg har løbet det meste af foråret med enkelte pauser - senest en tre ugers pause pga. en flænge i min albue efter et styrt... Jeg deltog faktisk i mit livs første kvindeløb, hvilket var en rigtig god oplevelse, så jeg er godt på vej med at få motionen op at køre :) og er imod al forventning blevet glad for at løbe :glad

Efter en lille måneds pause, pga. arm i gips, startede jeg op med at løbe igen i starten af juli - og de første par gange var ruten 2,7 km lang, men derefter satte jeg løberutens længde op til knap 5 km (Jeg løber 1/2 til 2/3 af ruten mens jeg går resten af vejen) For 1½ uge siden var jeg ude på min løbetur og føltegodt, at jeg kunne give den lidt ekstra med løb - dette resulterede dog i meget ømme ben i de to efterfølgende dge. På tredje dagen følte jeg at smerten var væk, så jeg ville forsøge mig med en løbetur, der blev afkortet væsentligt pga. smerter på siden og forsiden af mit ben :( Min mand mener, at det er seneskedehindebetændelse og siger at jeg skal begyne at gå i stedet for at løbe og så gradvist træne mine ben op til løb, men jeg synes bare ikke at det giver det samme at gå <_< så her til aften tog jeg alligevel en lille løbetur på 2,7 km - og synes ikke umiddelbart, at jeg havde ondt i mine ben, da jeg var ude at løbe.... Så nu ved jeg ikke rigtig om det betyder, at jeg bare kan løbe eller om jeg skal gøre som min mand siger og bare gå.... :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kunne godt lyde som seneskedehindebetændelse, fordi at du er gået for hårdt igang med træningen igen. Jeg ville nok tage den med ro i en uge til 14 dage. Det er super irriterende at få en god gang seneskedehindebetændelse, og det tager 100 år at komme af med igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes godt du kan løbe, så længe det ikke gør ondt, men denne gang skal du nok ikke springe direkte fra 2,7km til 5 km. Du må maks øge med 10% om ugen - og det er ENTEN distance eller hastighed og ikke begge dele du øger.

Det er fint at du går ind imellem. Hvis du vil øge ruten til 5 km, skal du så bare gå det mere, så du kun øger løbedistancen med 10% om ugen. Det er den bedste huskeregel når man løbetræner - og den gælder også selvom man løber 10km og gerne vil løbe længere. Det kan være svært og træls at føle man begrænser sig selv og at man kan meget mere, men musklerne bliver meget hurtigere trænet op end led og sener og det er jo altså dem man får skader i. Så træn langsomt op, er mit bedste råd! :)

Og keep up the good work! :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER