MissingLink

Graviditetssukkersyge

8 indlæg i dette emne

Er der nogen af jer, der har haft graviditetssukkersyge? Altså udelukkende graviditetssukkersyge, uden ellers at have sukkersyge i forvejen?

Har nemlig lige fået at vide, at de mente jeg havde haft graviditetssukkersyge da jeg var gravid med Isabella. Umiddelbart aldrig noget nogen har snakket om før, men de mener det ud fra, at Isabella ville have vejet i omegnen af 5 kg, hvis jeg var gået tiden ud. Samtidig havde hun noget med blodsukkeret, da hun blev født, så hun fik taget nogle blodprøver i starten. Det rettede sig dog hurtigt. Jeg synes at kunne huske, at mit blodsukker var realtivt lavt, men jeg er ikke sikker på om det var for lavt eller for højt (ved ikke lige så meget om sukkersyge)

Anyway, så skal jeg åbenbart til en glukosebelastning på et eller andet tidspunkt.

Hvis der er nogen af jer der har prøvet det, hvordan er symptomerne så på graviditetssukkersyge, og hvad gør man lige ved det? Og er der nogen risiko for barnet i forbindelse med det? Hvorfor får man det? (jeg er ikke overvægtig)

Synes måske det er en lille nitte oveni det andet, jeg også skal ekstra-kontrolleres for ;)

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har det ikke selv, men havde en veninde der havde risiko for det. Hun skulle passe på med at spise for meget sukker, men mener ikke umiddelbart der var så meget mere. Hun skulle også til de der tests.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også en veninde, der havde det. Hun skulle bare passe på med ikke at spise for meget sukker. Ellers var der ikke noget at tage hensyn til.

Jeg har også været igennem den test... den er ulækker (man skal drikke et helt glas sukkervand (33% sukker)), men det er til at overleve :balloons

Held og lykke med det :goodluck

Jeg krydser fingre for, at den også er negativ ved dig!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft det og havde ingen symptomer.

Skulle tænke over hvad jeg spiste og passe på sukkerindtaget, og prikke mig i fingeren 5 gange i 2 dage og så en uges pause.

Var ved diætist og til div. kontroller på sygehuset og efter fødslen fik Linus et prik i foden hver anden time for at teste hans blodsukker.

Jeg fik derudover en masse ekstra scanninger (dejligt ;)) for at følge hvor stor han blev.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også en veninde, der havde det. Hun skulle bare passe på med ikke at spise for meget sukker. Ellers var der ikke noget at tage hensyn til.

Jeg har også været igennem den test... den er ulækker (man skal drikke et helt glas sukkervand (33% sukker)), men det er til at overleve :balloons

Held og lykke med det :goodluck

Jeg krydser fingre for, at den også er negativ ved dig!!!

Puha - det lyder ubehageligt :unsure

Jeg skal også have taget den test d. 4. oktober - så ved du nogenlunde hvornår du kan forvente at blive kaldt derind ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde det også med Emma.

Fik det konstateret lidt sent. 7 uger før termin. Normalt får man en test tidligere, men da jeg skulle giftes i de dage og på bryllupsrejse var det udelukket. :P

Jeg havde ingen symptomer, havde spist fornuftigt hele graviditeten og blev noget chokeret over jeg havde graviditetssukkersyge og skulle til diætist og snakke med en læge, om risikoer/følger ved at have det.

Han fortalte mig at det kan ske for alle. Normalvægtige/overvægtige osv osv. Det handler simpelthen om nogle hormoner som livmoderen sender ud som blokerer for optagelsen af sukkeret i blodet. Det sker altid i 3. trimester og nogle bliver mærket af det mens andre ikke får det. Overvægtige har åbentbart større tendens til at få det, så har man en BMI på over 27 skal man til en test eller 2.

Jeg skal selv til 2 tests løbet af graviditeten og har også sagt til min læge at jeg godt ved hvad jeg skal spise og ikke spise. De ekstra scanninger var skønne, for man fik set betten i maven. Fik desuden at vide at pga min sukkersyge var så tæt på at blive insulinkrævende, at jeg ikke fik lov til at gå over tid. Ville allersenest blive sat igang på terminsdatoen hvis Emma ikke kom ud før (hvilket hun så valgte at gøre og hun var helt som hun skulle være :loveshower ).

Men som de andre skriver, så er det med at passe på med søde sager og sukkerholdig mad, stikke sig i fingeren før og efter hvert måltid for at holde øje og til læge ind i mellem for at få det tjekket efter.

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ligger i gråzonen men skal alligevel skannes hver anden uge og tage mit blodsukker hver 3 dag.

Du skal bare ikke spise for fedt eller for meget sukker så går det.

ST regionen Midtjylland så ikke forstå at snakke sammen med hinanden er en anden sag.

For jeg bliver også skannet og tjekket for formeget fostervand hver fjern uge så lige pt blive jeg skannet hver uge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :glad

Ja, jeg skal måske tænke lidt over hvad jeg propper i munden (o ve og klage) :D

Må indrømme, at jeg ikke føler en særlig trang til at få en kæmpe baby (igen) :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER