Susanne

Tips og tricks

20 indlæg i dette emne

Som I måske ved, så har jeg kæmpet lidt (=meget!) med fordøjelsesbesvær siden 8.-9. uge. Nu har jeg efter mange ugers kamp og megen videnssøgning og afprøvning af forskellige ting endelig fundet ud af hvad der virker og hvad der ikke gør!

Jeg tænker, at jeg nok ikke er den eneste, så jeg vil da lige dele mine erfaringer med Jer :)

Først og fremmest, så spiser jeg HUSK. 2 strøgne mål på min a38 om morgenen. Jeg læste på HUSKs hjemmeside, at når man har fordøjelsesbesvær skal man sørge for at spise mange fibre. Så det var i et par uger det eneste jeg havde for øje. Blandt andet spiste jeg vildt mange gulerødder fordi jeg troede det var det helt sande. Da jeg stadig synes det ikke fungerede helt optimalt, søgte jeg lidt mere på nettet og fandt nedenstående råd og det var dem der for alvor hjalp mig.

4 gode forebyggende råd:

- spis 5 portioner frugt og grønt om dagen

- drik rigeligt med vand, helst mellem 1,5 - 2 liter om dagen, dette er vigtigt i kombination med en fiberrig kost da fibrene skal bruge en del vand for at kunne arbejde

- spis ofte yougurt, idet yougurt indeholde sunde bakterie-kulturer som er gode for vores tarmflora

- undgå stærke og krydrede fødevarer, samt meget fedtholdig mad som f.eks friturestegt mad som kroppen har svært ved at fordøje og helt sikkert vil give en fornemmelse af uro i maven og forstoppelse.

4 råd for at afhjælpe:

- spis hver dag 2-3 tørrede svesker, de sætter nemlig godt gang i tarmsystemet

- begræns forbruget af ris, gulerødder, kartofler og bananer, da disse har en forstoppende effekt

- undgå frugt som ikke er moden, idet syreniveauet i disse frugter vil fremprovokere en forstoppelse

- sørg for at få bevæget dig, gå et par ture om dagen eller cykelture, gymnastik eller hvad du nu har lyst til.

Så man skal IKKE spise gulerødder!!! Jeg kan virkelig ikke lure hvorfor det er forbudt, men det har helt sikkert hjulpet, at jeg holdt op! Derudover har jeg indført en håndfuld rosiner på morgenmaden og tørrede abrikoser (da jeg ikke kan udstå svesker...) er blevet indført som snack. De økologiske fra urtekram er klart de bedste!

Og så har jeg nogen dage indført en lille portion a38 som aftensnack - det er tydeligvis en bedre plan end koldskål...

Og så masser af vand! Det har jeg nu gjort hele tiden, men før løb det bare lige igennem - nuj, hvor jeg tissede meget :o Det er blevet mere normalt nu, selvom jeg drikker den samme mængde vand.

Det var lige lidt tips og tricks herfra. Min krop fungerer igen normalt og det endda på trods af at jeg er startet med at spise jern-tilskud :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for Info, jeg troede faktisk at rå gulerødder hjalp men der kan man bare se :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for Info, jeg troede faktisk at rå gulerødder hjalp men der kan man bare se :balloons

Ja, det er også det der er kommet mest bag på mig... Og jeg kan virkelig ikke finde ud af hvorfor de er forbudt :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

fantastiske råd... dem vil jeg huske hvis det går galt med min mave på et tidspunkt... Dejligt det går bedre med din mave...der er intet værre ind at have forstoppelse...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Weee super gode råd :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gulerødder virker ligesom bananer - de er med til at stoppe.. Jeg har altid som yngre blevet stopfodret med gulerødder ved diarré..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gulerødder virker ligesom bananer - de er med til at stoppe.. Jeg har altid som yngre blevet stopfodret med gulerødder ved diarré..

Jeg synes det giver mening med bananer fordi de binder væske i kroppen, men synes jo netop at gulerødder burde være gode, fordi de er så fulde af fibre. Det er nok bare en af de ting jeg aldrig helt kommer til at forstå :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så hiver jeg lige din tråd op ;)

Jeg døjer jo med kvalme og opkastninger, så synes det er svært, at komme op på bare 0,5 liter vand, hvad tænker du så er godt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så hiver jeg lige din tråd op ;)

Jeg døjer jo med kvalme og opkastninger, så synes det er svært, at komme op på bare 0,5 liter vand, hvad tænker du så er godt?

Skruk, jeg tænkte på - har du snakket med din læge om din kvalme? Jeg blev henvist til akupunktur og var desuden i en periode dagligt på sygehuset for at få væske i drop, fordi jeg ikke kunne holde noget som helst i mig.

Jeg fik bl.a. at vide, at jeg ikke skulle drikke vand men i stedet forsøge med alt muligt andet (juice, kakao, saft osv.) for at sikre, at jeg fik lidt kalorier. Derudover var sodavandsis også godt, det er også rart for svælget, med lidt køligt ovenpå al den kasten op. Jeg var så meget hårdt ramt og kastede alting op, ligeså snart det kom ned, bare en tår juice var for meget for min mave. Der blev rådet at spise MEGET små måltider, i lang tid var en bid af en bolle, en skefuld is eller en bid banan alt rigeligt som måltid for mig.

Desuden var de meget bekymrede for forstoppelse, for det gør kvalmen værre - jeg skulle absolut have afføring dagligt, jeg fik magnesia for at sætte gang i det. I starten i ret høj dosis og siden kunne jeg nøjes med noget mindre. Skriv endelig en pm eller her, hvis du vil vide mere, jeg fik tosset meget information i den tid, jeg dagligt kom på sygehuset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skruk, jeg tænkte på - har du snakket med din læge om din kvalme? Jeg blev henvist til akupunktur og var desuden i en periode dagligt på sygehuset for at få væske i drop, fordi jeg ikke kunne holde noget som helst i mig.

Jeg fik bl.a. at vide, at jeg ikke skulle drikke vand men i stedet forsøge med alt muligt andet (juice, kakao, saft osv.) for at sikre, at jeg fik lidt kalorier. Derudover var sodavandsis også godt, det er også rart for svælget, med lidt køligt ovenpå al den kasten op. Jeg var så meget hårdt ramt og kastede alting op, ligeså snart det kom ned, bare en tår juice var for meget for min mave. Der blev rådet at spise MEGET små måltider, i lang tid var en bid af en bolle, en skefuld is eller en bid banan alt rigeligt som måltid for mig.

Desuden var de meget bekymrede for forstoppelse, for det gør kvalmen værre - jeg skulle absolut have afføring dagligt, jeg fik magnesia for at sætte gang i det. I starten i ret høj dosis og siden kunne jeg nøjes med noget mindre. Skriv endelig en pm eller her, hvis du vil vide mere, jeg fik tosset meget information i den tid, jeg dagligt kom på sygehuset.

Jeg får kvalmemedicin og er på sygehuset 3 gange i ugen til væske, har jeg været i 1 mdr efterhånden. Men det er jo ikke til at vide når jeg ikke skriver det nogle steder ;) på sygehuset siger de nej til magnesia, da jeg skal kun drikke et helt glas til, hvilket jeg ikke kan :( synes godt nok det er svært :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får kvalmemedicin og er på sygehuset 3 gange i ugen til væske, har jeg været i 1 mdr efterhånden. Men det er jo ikke til at vide når jeg ikke skriver det nogle steder ;) på sygehuset siger de nej til magnesia, da jeg skal kun drikke et helt glas til, hvilket jeg ikke kan :( synes godt nok det er svært :(

Nå underligt, jeg fik det selvom jeg ingenting indtog selv. Men jeg fik også væske dagligt i den periode. Men ja, det er noget bøvl med den kvalme, håber du snart er igennem det. Hvor langt er du henne efterhånden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ISKOLDT vand blandet med Ribena - serveret i glas med masser af isterninger. Det hjalp for mig, da kvalmen var på sit højeste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så hiver jeg lige din tråd op ;)

Jeg døjer jo med kvalme og opkastninger, så synes det er svært, at komme op på bare 0,5 liter vand, hvad tænker du så er godt?

Jeg havde også svært ved at drikke vand, her var løsningen at blande det op med hyldeblomstsaft :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå underligt, jeg fik det selvom jeg ingenting indtog selv. Men jeg fik også væske dagligt i den periode. Men ja, det er noget bøvl med den kvalme, håber du snart er igennem det. Hvor langt er du henne efterhånden?

Kan være det er derfor :) jeg får jo kun 3 gange i ugen, men nøj, jeg har det godt bagefter :) jeg er kun i uge 12, så stadig håb om bedring :)

Kan det være fordi jeg egentlig ikke har noget at komme af med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ISKOLDT vand blandet med Ribena - serveret i glas med masser af isterninger. Det hjalp for mig, da kvalmen var på sit højeste.

Tusind tak for råd, det er desværre konsistensen jeg har problemer med :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også svært ved at drikke vand, her var løsningen at blande det op med hyldeblomstsaft :kram2

Tusind tak for råd og kram :) det er desværre konsistensen, der er problemet :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan være det er derfor :) jeg får jo kun 3 gange i ugen, men nøj, jeg har det godt bagefter :) jeg er kun i uge 12, så stadig håb om bedring :)

Kan det være fordi jeg egentlig ikke har noget at komme af med?

Det hjalp også mig vildt meget med væskebehandling. Akupunktur er også stadig en vinder for mig, og så selvfølgelig mine kvalmestillende piller.

Der er masser af håb for, at det snart stopper. Jeg stoppede med at kaste op fra uge 15-16 stykker og er så først begyndt igen her omkring uge 30, havde kun kvalme derimellem :)

De sagde til mig, at jeg stadig skulle have afføring. Egentlig underligt, for jeg spiste stort set ikke.

I forhold til konsistensen af drikkevarer - har du prøvet med noget andet. Jeg kunne indimellem få varm kakao med fløde ned, ellers kan milkshake eller smoothie måske være et hit, det er jo lidt tykkere. Ellers sodavandsis eller isterninger, der er jo masser af væske i det også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det hjalp også mig vildt meget med væskebehandling. Akupunktur er også stadig en vinder for mig, og så selvfølgelig mine kvalmestillende piller.

Der er masser af håb for, at det snart stopper. Jeg stoppede med at kaste op fra uge 15-16 stykker og er så først begyndt igen her omkring uge 30, havde kun kvalme derimellem :)

De sagde til mig, at jeg stadig skulle have afføring. Egentlig underligt, for jeg spiste stort set ikke.

I forhold til konsistensen af drikkevarer - har du prøvet med noget andet. Jeg kunne indimellem få varm kakao med fløde ned, ellers kan milkshake eller smoothie måske være et hit, det er jo lidt tykkere. Ellers sodavandsis eller isterninger, der er jo masser af væske i det også :)

Synes ikke mine kvalmepiller virker ordentlig, men håber stærkt på at kvalmen forsvinder snart! is var faktisk en god ide, de andre ting er desværre prøvet af uden held :/ det må prøves i morgen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes ikke mine kvalmepiller virker ordentlig, men håber stærkt på at kvalmen forsvinder snart! is var faktisk en god ide, de andre ting er desværre prøvet af uden held :/ det må prøves i morgen :)

Jeg levede af is de første måneder, håber det også virker for dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for råd, det er desværre konsistensen jeg har problemer med :(

Måske blende vand med isterninger, så? For at få sådan lidt slush ICE agtigt? :) håber du får det bedre snart

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER