Naturegirl

blodtype rhesus negativ

6 indlæg i dette emne

Hej piger.

Ved mit første lægebesøg i forbindelse med graviditet fik jeg taget en blodprøve. Det viste sig åbenbart at jeg har den meget sjældne blodtype rhesus negativ. Lægen gjorde mig opmærksom på at jeg ved næste lægebesøg, i uge 25, skal huske at have taget en blodprøve, hvor de vil måle antistoffer. (jeg er 13 uger henne nu) Hun sagde også at det kan have en negativ effekt på mit barn, men jeg fik slet ikke fat i hvordan det hang sammen, fordi det pludselig gik rigtig stærkt det hele. Er der nogen herinde som har erfaring med dette..?? Måske nogen som også har den sjældne blodtype og har fået samme besked af lægen..?? Jeg sidder her og bliver helt nervøs nu.... :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er også rhesus negativ :)

Hvis det er dit første barn har det ingen betydning for barnet. Du skal have en indsprøjtning efter fødslen for at undgå du får antistoffer i blodet hvis dit barn er rhesus positiv. Er barnet rhesus negativ har det ingen betydning.

Hvis dit barn er rhesus positiv og du ikke får denne indsprøjtning kan du danne antistoffer. Dette har ingen betydning for dig, men kan have på fremtidige børn da din krop så vil "forgifte" et rhesus positivt foster idet barnet vil få nogle af dine antistoffer og dermed have antistoffer mod sit eget blod. Dette er livsfarligt for fosteret.

Tag en snak med din jordemoder ved næste besøg så hun kan forklare det ordentligt, så du ikke skal gå og være nervøs :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er B rhesus negativ..

som Nafrimi forklarer betyder det bare at du efter fødslen får en indsprøjtning for at undgå at din krop vil udstøde et evt. rhesus positivt foster i fremtiden..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også rhesus negativ :)

Hvis det er dit første barn har det ingen betydning for barnet. Du skal have en indsprøjtning efter fødslen for at undgå du får antistoffer i blodet hvis dit barn er rhesus positiv. Er barnet rhesus negativ har det ingen betydning.

Hvis dit barn er rhesus positiv og du ikke får denne indsprøjtning kan du danne antistoffer. Dette har ingen betydning for dig, men kan have på fremtidige børn da din krop så vil "forgifte" et rhesus positivt foster idet barnet vil få nogle af dine antistoffer og dermed have antistoffer mod sit eget blod. Dette er livsfarligt for fosteret.

Tag en snak med din jordemoder ved næste besøg så hun kan forklare det ordentligt, så du ikke skal gå og være nervøs :kram2

Fin forklaring :super

Jeg er også rhesus negativ og min mand er rhesus positiv. Det er ikke en meget sjælden blodtype som sådan, der er flere forskellige typer rhesus negativ, f.eks. er jeg 0 rhesus negativ :)

Der er ingen grund til bekymring, når det er dit første barn. Som din læge sagde, så tjekker de dit blod ved 24 ugers tjekket hos lægen, og hvis det viser sig at dit barn er rhesus positiv får du en indsprøjtning omkring uge 29 og igen efter fødslen.

Din jordemor har en brochure om det, og kan forklare dig det hele ved dit første besøg.

Du kan også se her Klikklik.

Så bare tag det roligt - der er ingen grund til bekymring og den lille har det helt sikkert godt derinde :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mange tak for jeres svar, jeg er glad for at jeg kunne få en rigtig god forklaring på det, og jeg er også meget mere rolig nu.... :)

jamen så er der jo ikke noget at være bekymret for.... jeg vil dog helt sikkert ta en snak med jordemoren om det ved næste besøg.... et stort :kram til jer allesammen....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke rhesus negativ, men har en anden slags antistoffer (FyA). For at der ikke skal ske noget med fosteret, får jeg taget en blodprøve hver 4. uge, og skal til scanning hver 4. uge.

Du kan altså være sikker på, at der bliver holdt rigtig godt øje med dig og fosteret, hvis der er den mindste risiko, for at der er noget, der kan gå galt :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER