Ezri

Hvad gør man, hvis

8 indlæg i dette emne

Ja, spørgsmålet giver jo egentlig lidt sig selv...

Vores kommende børn skal ikke døbes, men jeg vil alligevel gerne holde en eller anden for for ceremoni og invitere nogle gæster for at fejre det nye medlem af vores familie.

Jeg er agnostiker og min mand er asatroende, så vi har snakket om at holde en knæsætning i stedet for. Jeg har sakset en beskrivelse af ritualet nedenfor.

Ville det være for mærkeligt at holde sådan en ceremoni? Jeg synes egentlig det virker meget oldnordisk (SUPRISE - det er det jo også) og så kan rødstrømpen i mig ikke så godt lide at det er manden, der skal vedkende sig barnet i sin æt. Det er vel lige så meget min æt

Knæsætning

Forældrene og barnet sidder i cirklen., faderen i syd moderen med barnet i nord. Vidnerne markerer cirklen, med goden/gydjen i øst.

I midten af cirklen er et bål, alternativt edsringen, hvis ceremonien foregår indendørs.

Goden/gydjen lukker cirklen men Urd - Verdande - Skuld og Hel i nord.

Synger blotsangen (vers 1 og 2 fra Sigrdrifumál ).

Goden/gydjen siger: “Der er født et barn, NN er fader, NN er moder. Kan i optage dette barn i jeres æt, så skal i hermed bevidne det overfor os der er forsamlet her.”

Faderen rejser sig, går medsols rundt om bålet, tager barnet med sig tilbage til sin stol, sætter sig, og sætter barnet på sit højre knæ.

Folk jubler og hujer.

Goden/gydjen siger: “Hvad vil du kalde barnet? “

Faderen siger: “ Jeg navngiver barnet NN.”

Goden/gydjen øser barnet med vand, samtidig med han siger: “NN velkommen i din æt, må Nornerne give dig ”hamingja” (betyder held, lykke).”

Hornet går rundt for nornerne, starter med moderen, så faderen så goden/gydjen og medsols rundt i cirklen.

Det sidste tømmes ud på jorden.

Goden/gydjen synger Völuspá 20.

Goden/gydjen siger: “NN og NN, I har nu knæsat NN, lyst ham / hende i kuld og køn, og optaget ham / hende som fuldgyldigt individ i jeres æt. Aflæg derfor, på denne ring, ed på, at i vil skærme, hjælpe og vejlede NN så godt i formår (evt. mere efter eget valg)”

Der aflægges ed.

Goden/gydjen siger: “ Hvem vil påtage sig denne opgave hvis NN og NN ikke er istand hertil?”

Garanterne ( som ikke er blevet spurgt på forhånd, men frivilligt syntes de er de nærmeste til denne opgave) træder frem og siger: “Jeg vil!”

Goden/gydjen går medsols rundt til hver enkelt garant og de aflægger samme ed som forældrene.

Goden/gydjen siger: “ Lad os drikke for Vår som besegling af disse eder.”

Hornet går rundt som før.

Afslutningsvis drikkes for godt år og fred.

Goden/gydjen åbner cirklen, med Urd - Verdande - Skuld og Hel.

Kilde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg ville bare holde en navngivningsfest, det gjorde min søster for sine børn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville bare holde en navngivningsfest, det gjorde min søster for sine børn

Det har jeg også tænkt på. Men jeg synes bare det er lidt fladt i forhold til. Jeg kan godt lide tanken om, at man velkommer barnet på en særlig måde til familien og verden

Gjorde din søster noget særligt eller var det bare en "almindelig fest" med man og gaver?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville synes det var så spændende at blive inviteret til sådan en fest som du beskriver der! :D

Der er jo ingen der kan stille sig som dommer overfor hvad der er det rigtige alligevel, så go for it :)

Mine børn er heller ikke døbt og vi har ikke holdt noget overhovedet desværre da der ikke lige har været råd til det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt så ville jeg også vælge at holde en navngivningsfest.

Men som Mettemor siger, så ville jeg også synes at det ville være ret sjovt at blive inviteret til sådan en ceremoni, som du der beskriver. Det er der nok ikke mange, der har prøvet :) Og så er det da lidt anderledes end "bare" en fest.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal holde vores søns knæsætning på lørdag, man skal ikke lade sig skræmme af det åbenlyse patriarkalske over en sådan ceremoni. Man skal huske på at de ikke er så fastlagt i opsætningen som i f.eks en dåb, og der kan ændres lidt på ordlyden så din æt også bliver æret. i vores har vi bibeholdt selve knæsætningen og delen med faderen "giver" navnet. men har set dem lavet med at faderen spørger moderen om navnet også. ændre det så du vil acceptere det også og nyd den frihed man har ved den slags ritualer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For os var selve ritualet i kirken utrolig vigtigt, så jeg kan da sagtens forstå hvis du, og især din mand som er troende, gerne vil have en religiøs ceremoni. - Og ja, det er da lidt mere "tamt" bare at komme og give gaver uden nogen form for markering eller ceremoni først.

Mht det feministiske aspekt, så ville det også genere mig, men på den anden side har du vel taget stilling til og accepteret din mands tro for længe siden? Og som agnostiker er det vel også lettere at rumme den, end hvis du var ateist eller antiteist?

Nogle gange skal man måske bare være "large" på det punkt. En af vores gode venner er overbevist ateist, men gift med en troende katolik og de blev da også gift i kirken ud fra det synspunkt, at det var vigtigt for hende og mindre vigtigt for ham...

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da som en spændende ceremoni! Jeg glæder mig til at høre, hvad I beslutter jer for. Jeg tror nu, det mest almindelige er "bare" at holde en fest uden ceremoni, hvis barnet ikke skal døbes :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER