mor til de dejligste børn

Hvordan tilgodese det store barn...

10 indlæg i dette emne

Hej tøser.

Synes det er svært at tilgodese vores datter på 3,5 år, de dage hvor hendes lillebror på 7 mdr. bare græder/ikke vil sove/andet. SÅ... søger gode fif eller andet. Synes bare det kan være SÅ frustrerende at jeg må sætte den ene lidt tilside for at trøste/tilgodese det andet barn.

Håber I forstår.

Mvh Brita

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan så godt huske dette fra mine børn var mindre..

Hvad med at gå en lille tur med barnevognen, hvis ellers den lille er ok med det.

Så kunne storesøster evt. gå med dukkevognen og i kunne sludre og hygge, så hun også føler lidt opmærksomhed :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja - sådan er livet. Man kan ikke være den med 100% opmærksomhed hele tiden, man skal dele med andre søskende, din mand, dit arbejde, havearbejde, indkøb osv. osv.

Din datter er ved at være i den alder hvor hun vil kunne forstå at det ikke er fordi du ikke vil være sammen med hende, men at det er fordi der lige nu er noget der er mere vigtigt. Og at hun så på et andet tidspunkt vil være den der er mest vigtigt.

Lav aftaler med hende, f.eks. at når far kommer hjem så er det din datters tid til dig UDEN forstyrrelser. Om i læser en bog, går en tur eller bager en kage er helt lige meget, bare hun ved at det er hendes tid og at du ikke gør andet (ikke tager telefonen, ikke tager lillebror - det må far klare, osv. )

Når hun bliver lidt ældre vil hun kunne forstå at kunne vente længere tid - f.eks. at i på lørdag tager på tøsetur i storcentret eller i pakker en picknickkurv og tager en tur i skoven.

Det behøver ikke være heldagsudflugter uden far og lillebror, men bare at hun får lidt mor-tid for sig selv.

Vi har 5 børn og de har alle lært at de nok skal få tid. De små får mest her-og-nu-tid da de ikke kan udsætte deres behov, hvor de store får større oplevelser som en shoppetur (de skal alligevel have nyt tøj), en biftur eller bare en tur på biblioteket uden alle de andre søskende.

Jeg kan også finde på at tage Linus på 3 eller Xander på 6 med i soveværelset og lukke døren hvor vi så snakker, pjatter, læser historier eller ser en film - uden de andre må komme ind. Bare en halv time hist og her giver enormt meget overskud til resten af tiden hvor vi er sammen alle sammen (eller mere end et barn + en voksen).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja - sådan er livet. Man kan ikke være den med 100% opmærksomhed hele tiden, man skal dele med andre søskende, din mand, dit arbejde, havearbejde, indkøb osv. osv.

Din datter er ved at være i den alder hvor hun vil kunne forstå at det ikke er fordi du ikke vil være sammen med hende, men at det er fordi der lige nu er noget der er mere vigtigt. Og at hun så på et andet tidspunkt vil være den der er mest vigtigt.

Lav aftaler med hende, f.eks. at når far kommer hjem så er det din datters tid til dig UDEN forstyrrelser. Om i læser en bog, går en tur eller bager en kage er helt lige meget, bare hun ved at det er hendes tid og at du ikke gør andet (ikke tager telefonen, ikke tager lillebror - det må far klare, osv. )

Når hun bliver lidt ældre vil hun kunne forstå at kunne vente længere tid - f.eks. at i på lørdag tager på tøsetur i storcentret eller i pakker en picknickkurv og tager en tur i skoven.

Det behøver ikke være heldagsudflugter uden far og lillebror, men bare at hun får lidt mor-tid for sig selv.

Vi har 5 børn og de har alle lært at de nok skal få tid. De små får mest her-og-nu-tid da de ikke kan udsætte deres behov, hvor de store får større oplevelser som en shoppetur (de skal alligevel have nyt tøj), en biftur eller bare en tur på biblioteket uden alle de andre søskende.

Jeg kan også finde på at tage Linus på 3 eller Xander på 6 med i soveværelset og lukke døren hvor vi så snakker, pjatter, læser historier eller ser en film - uden de andre må komme ind. Bare en halv time hist og her giver enormt meget overskud til resten af tiden hvor vi er sammen alle sammen (eller mere end et barn + en voksen).

Godt indlæg :)

:sc

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja - sådan er livet. Man kan ikke være den med 100% opmærksomhed hele tiden, man skal dele med andre søskende, din mand, dit arbejde, havearbejde, indkøb osv. osv.

Din datter er ved at være i den alder hvor hun vil kunne forstå at det ikke er fordi du ikke vil være sammen med hende, men at det er fordi der lige nu er noget der er mere vigtigt. Og at hun så på et andet tidspunkt vil være den der er mest vigtigt.

Lav aftaler med hende, f.eks. at når far kommer hjem så er det din datters tid til dig UDEN forstyrrelser. Om i læser en bog, går en tur eller bager en kage er helt lige meget, bare hun ved at det er hendes tid og at du ikke gør andet (ikke tager telefonen, ikke tager lillebror - det må far klare, osv. )

Når hun bliver lidt ældre vil hun kunne forstå at kunne vente længere tid - f.eks. at i på lørdag tager på tøsetur i storcentret eller i pakker en picknickkurv og tager en tur i skoven.

Det behøver ikke være heldagsudflugter uden far og lillebror, men bare at hun får lidt mor-tid for sig selv.

Vi har 5 børn og de har alle lært at de nok skal få tid. De små får mest her-og-nu-tid da de ikke kan udsætte deres behov, hvor de store får større oplevelser som en shoppetur (de skal alligevel have nyt tøj), en biftur eller bare en tur på biblioteket uden alle de andre søskende.

Jeg kan også finde på at tage Linus på 3 eller Xander på 6 med i soveværelset og lukke døren hvor vi så snakker, pjatter, læser historier eller ser en film - uden de andre må komme ind. Bare en halv time hist og her giver enormt meget overskud til resten af tiden hvor vi er sammen alle sammen (eller mere end et barn + en voksen).

Tusind tak for svar, tænker virkelig jeg kan bruge det til meget. I weekenden tænker jeg at vi alle skal være sammen, altså rigtig familiehygge, men har slet ikke tænkt på at det min datter ecvt har allermest brug for er evt en tur på biblioteket med sin mor:-) Tak for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi startede på dette var det også noget af en omvæltning især for os voksne. At tage et barn og efterlade de 4 andre gjorde at jeg følte skyld over for de 4 efterladte og ikke kunne koncentrere mig om den ene jeg havde med.

Det krævede en masse snakke med manden og stille og roligt kom forandringen og nu kan jeg koncentrere mig 100% om den jeg er sammen med uden at tænke på de andre.

De andre har det jo godt med deres far / i SFO eller børnehave.

Her om sommeren kan jeg godt hente Linus tidligt i børnehave eller Xander i SFO og så tager vi i Djurs Sommerland (har årskort) et par timer. Det er super hyggeligt og går ikke ud over eftermiddagstiden hvor de andre også er hjemme.

En sætning jeg hørte for nyligt er at vi vælger TIL og ikke FRA.

Når man vælger til er det postivt (du vælger din store datter til) i stedet for at du vælger den mindste fra (som er negativt).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her gør vi ligesom Stine, tager en tur engang imellem med en af ungerne alene uden søskende.

Jeg havde også dårlig samvittighed i starten over kun at lave noget med den ene, men den tid er bare SÅ værdifuld, så mit forslag er også at du tager lidt mor/storesøster tid og så må far tage lillebror, en halv time gør underværker, bare det at tage ned og handle med mor og så måske sidde opå en bænk med en is eller en bolle bagefter eller fodre ænder ved gadekæret eller en picnik på græsset med saftevand og boller, eller hvis det regner nede på hendes værelse UDEN lillebror.

Det er bare svært at dele sol og vind lige, men du gør det bedste du kan og det er det vigtigeste...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og husk at så længe du kun har to (ved ikke om du skal have flere) så får den mindste jo 100% fartid samtidig og det må da siges at være win-win :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hihi ja det er rigtigt:-)

På sigt skal vi dog forhåbentlig have en mere:-) Men jo har allerede introduceret idéen for min mand, super idé. Ved slet ikke hvorfor jeg ikke har tænkt på det før at tage én af børnene og lave noget hyggeligt:-) Tusind tak for det.

Mvh Brita

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her er jeg alene med mine 2, men hvis den ene har været syg eller ret mor krævende i en periode og er kommet i inst. igen, så hvis jeg kan og har mulighed for det, tager jeg på et tidspunkt en fridag med den anden, så det bliver en hel mor dag indtil der skal hentes fra inst. igen. Men ellers har jeg klaret det, men har vidst også tillagt mig et par arme eller 8 i mellemtiden :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER