Sookie

Barsel med nr. 2..

9 indlæg i dette emne

Ved ikke om det her er stedet for dette emne, men nu prøver jeg og håber at i vil

dele erfaringer og ærlige meninger.

Sagen er den at jeg jo skal på barsel nu her (hvis lillebror har tænkt sig at komme ud).

og min datter skal til at starte i skovbørnehave (Maj).

Hun går lige nu i vuggestue - men har stortset kun været på halv tid hele tiden

og kun man-tors i få timer. Hun er bare slet ikke glad for at blive afleveret og vil 100 gange hellere

være hjemme hos mig.

så jeg har altid dårlig samvittighed, når jeg afleverer hende.

Det seneste stykke tid (efter hun stoppede med middagsluren) har hun været der fra 9-12.30.

og haft rigtig mange fridage - hun har næsten kun været afsted, når jeg har haft aftaler.

Det skal dog lige nævnes at hun har på et tidspunkt været super glad for at være der - og at

der heller ikke er noget i løbet af de timer hun er der.

Nu tænker jeg så bare om det er fuldstændig dumt at lade hende starte i BH.

hvis det bare slet ikke vil fungere. når vi snakker om det, så glæder hun sig.

men jeg tror bare at hun hurtigt vil blive ked af at blive afleveret.

og så er jeg bange for at skov bh er et helt forkert valg for hende, da hun mest er en

inde pige. altså når først hun er ude, så vil hun ikke med ind igen..

men hun kan godt være svær at få med ud og foretrækker at være inde.

åh jeg ved bare slet ikke...

Hvordan gjorde i med storesøster/storebror... gik de hjemme sammen med jer, eller fortsatte de i BH ?

Altså, jeg er helt klar på at give det en chance med BH, da jeg også ved at hun har godt af at komme

ud blandt andre børn osv.. men vil det være for dumt at tage hende ud, hvis det ikke kører?

og vil hun overhovedet få noget godt ud af at gå hjemme med mig ?

Føler også at det er 2500kr lige ud af vinduet, hvis hun så kun kommer til

at være der 2 dage i ugen - eller 4 korte dage. (imens hun slet ik vil være der)

Er simpelthen bare på bar bund her og mega frustreret over det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal gøre, men rent fagtligt (er næsten færdig med pædagoguddannelsen) vil jeg mene at BHV er en vigtig proces i et barns liv.. Det er her de gør deres første erfaringer i hvordan man opfører sig udenfor husets 4 vægge, samt får skabt sig nye venskaber, som de måske følges med helt til folkeskolen...

Alle børn oplever det er hårdt at blive afleveret og især hvis de har mange fridage, så er det som at starte på ny.. Det er altid mandag morgen der er hårdest for børnene..

Dit barn reagerer også på hvis du ikke er tryk ved at aflevere - forstået på den måde, at hvis du er bange for at hun bliver ked af det etc. (Børn aflæser lynhurtigt deres forældre)..

Et tip kan være, at lade være med at trække afleveringen i langdrag - ind, aflevere, mor kommer og henter dig igen og ud igen.. Det lyder barsk men 90 % af alle børn trives bedst med denne løsning..

Der er mange overvejelser der skal gøres inden beslutningen er taget!

Det er selvfølgeligt hyggeligt at være hjemme hos mor, men tror du hun kommer til at kede sig, når mor skal amme, sove, skifte ble osv. hele tiden? Og måske bliver jaloux?

Jeg håber det hjalp!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt ville jeg ikke have overskud til at have barn 1 hjemme hver dag med en ny baby - syntes det er dejligt med nogle timer hver dag til at fordybe sig i den ny, have tid til alt det andet i hjemmet også når den lille sover, eller måske enda selv snuppe en lur :loveshower

Liva startede i børnehaven 1 måned før Louie blev født, og hun var i børnehave hver dag stort set mens jeg var på barsel - og det fungerede SÅ godt

Jeg syntes det ér vigtigt for dem at komme i børnehave og det er så stort at se de venskaber de der knytter, og jeg tænker at overgangen når din barsel er slut, vil være svær hvis hun er hjemme hele barslen

Liva havde bare korte dfage, fra 9:30 til kl 15

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville ellers have skrevet nogle forslag til havde jeg synes du kunne gøre, men det hele kom til at lyde som en løftet pegefinger ;) , og det skal det jo helst ikke :) Så jeg slettede det igen.

Så nøjes bare med at skrive, at jeg sendte min søn af sted i dagpleje den gang vi fik nr. 2. Og han kom afsted i dagpleje stort set hver dag i det år jeg havde barsel. Godt nok nød han at komme af sted og lege med andre, for jeg kunne ikke give ham samme opmærksomhed, når jeg havde en lille baby også. Men jeg havde det også sådan lidt, hvorfor skulle lillesøster "snydes" for et år alene sammen med mor, når hun nu havde muligheden for det. Ved ikke om det giver mening?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hjemme har vi valgt at dele barslen, så vi holder 50/50, så når jeg er på mit studie, hvilket jeg er 2-3 dage om ugen, så er min mand hjemme og når jeg er hjemme er han på arbejde :) Jeg starter dog eksamener allerde i starten af næste måned og så derefter sommerferie :yay

Så jeg er faktisk hjemme frem til September..

Men uanset hvad så skal Mille stadig i børnehave.. Hun bliver dog først afleveret klokken 9 og hentet igen klokken 13.30-14.00, så hun får nogle korte dage.. Grunden til det er for hendes skyld :) Hvis hun har bare én uges ferie spørger hun efter børnehaven og hendes veninder.. ( Hun holder selvfølgelig en lang sommerferie og har ferie i de andre ferier ) Så om vi vil det eller ej, kan vi ikke beskæftige hende på samme måde som børnehaven kan.. Så vi gør det på den måde for hendes skyld.. det skal selvfølgelig siges at hun vil holde nogle enkelte fridage ind imellem, så hun ikke er i børnehaven konstant, men primært skal hun der ned hver dag i nogle timer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svarene.

Jeg giver jer helt ret i at det vil være godt til hende at komme i BH.

Og det skal også prøves - jeg håber også at hun bare tager det så flot og kommer

til at elske at være der.

Det kommer sikkert til at blive nogle korte dage.. men vi vil helt sikkert få brug for det.

og jeg tror at vi begge to vil blive trætte af det, hvis hun skulle gå hjemme.

og ikke mindst meget kedeligt og ensformet for hende.

Jeg tror at det har lidt af gøre med at jeg ikke selv har gået i BH og derfor

føler noget med at jeg gerne selv ville give hende den mulighed at gå hjemme.

men som sagt så kan jeg godt se at det er bedst for hende at komme afsted nogle timer om dagen.

Jeg tror også at afleveringerne er hårde for hende i vuggestuen fordi hun er træt af at være der.

fordi hun måske har brug for at prøve noget nyt - og nogle større børn. så derfor tror jeg også

at børnehaven blir godt for hende.

Jeg afleverer og henter hende altid hurtigt - og jeg er ellers tryg ved at afleverer hende,

men ja jeg frygter at hun skal blive ked af det, for det gør jo så ondt.

Så det er nok der den går galt. for hun hygger sig jo også når hun kommer afsted og har en meget

bedre dag efter at ha været der.

Jeg tror bare at jeg skal prøve på at lade være med at være sådan en pylre mor :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker om hun har for mange fridage. To dage afsted om ugen er i min verden for lidt. Hvis du vænner hende til at være afsted hver dag, så tror jeg det bliver lidt lettere for hende.

Jeg har en veninde det er fik det råd af hendes SP, fordi hendes datter var ked af at blive afleveret - hun var simpelthen for lidt afsted. Det hjalp med fast rytme med BH hver dag - dog med kortere dage end hvis mor havde 8-16 job.

Da jeg var på barsel med nr. 2 var udgangspunktet at den ældste skulle i DP/Bh som hun havde været vandt til - dog ldit kortere dage nogen dage og så efter behov en fridag om ugen, men kun én fridag om ugen. Jeg tilrettelagde aftalerne, så hun ikke skulle have to fridage i samme uge, så den faste rytme med DP/BH ikke måtte forstyrres for meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker om hun har for mange fridage. To dage afsted om ugen er i min verden for lidt. Hvis du vænner hende til at være afsted hver dag, så tror jeg det bliver lidt lettere for hende.

Jeg har en veninde det er fik det råd af hendes SP, fordi hendes datter var ked af at blive afleveret - hun var simpelthen for lidt afsted. Det hjalp med fast rytme med BH hver dag - dog med kortere dage end hvis mor havde 8-16 job.

Da jeg var på barsel med nr. 2 var udgangspunktet at den ældste skulle i DP/Bh som hun havde været vandt til - dog ldit kortere dage nogen dage og så efter behov en fridag om ugen, men kun én fridag om ugen. Jeg tilrettelagde aftalerne, så hun ikke skulle have to fridage i samme uge, så den faste rytme med DP/BH ikke måtte forstyrres for meget.

Hun er vant til at være afsted 4 dage i ugen.

Så det er egentlig ikke der problemet ligger.

Hun har så på det sidste haft en ekstra fridag engang imellem.

jeg tror dog at vi stille og roligt slutter af i vuggestuen.

indtil lillebror er kommet ud, så bliver hun hjemme..

og så holder vi en afslutning dernede.

Jeg har simpelthen ikke lyst til at aflevere hende...

hun vil ikke derned - og hun blir stort set aldrig modtaget med et smil.

Så jeg er ved at være ret træt af det. jeg troede egentlig bare at det var mig,

men min svigermor afleverede hende for mig igår og hun var virkelig forarget

over måden hun blev modtaget på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft den ældste hjemme hver dag pga han er meget syg og ikek må passes ude, kunen jeg vælge ville jeg klart sende det ældste barn i børnehave o.lign så man kun havde baby at skulle tage sig af.

Jeg syntes det var rigtig hyggeligt men føler ikke jeg har haft barsel sådan helt rigtigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER