majse86

Ægløsning - Cyklus osv

9 indlæg i dette emne

Hej alle sammen :)

Jeg er helt ny, så jeg beklager hvis der i forvejen står noget om dette. Men jeg har ikke umiddelbart fundet noget, så håber I vil bære over med mig.

Jeg vil ikke belemre med en kedelig forhistorie. Men da jeg har en sygdom og derfor er nødt til at holde pause med min medicin indtil og under graviditet, vil vi selvfølgelig gerne forsøge at fremskynde processen.

Vi har endelig fået en motivations faktor, der overgår vores trang til cigaretter og er selvfølgelig ved at stoppe med at ryge. Og ligeså snart vi har grønt lys fra min læge, er den dårlige vane lagt på hylden.

Men ja... Så kommer vi så til ægløsning. Og jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg føler mig simpelthen så dum. Har læst og læst og alligevel kan jeg ikke finde en forklaring, jeg kan forstå. Så derfor håber jeg at her er en venlig sjæl, der vil forsøge at hjælpe mig med at forstå den svære kvindelige mystik omkring den ægløsning *meget pinlig smiley*

Jeg aner ikke hvor lang min cyklus er og hvordan jeg overhovedet finder ud af det. Og jeg er simpelthen så forvirret. Måske fordi jeg bliver så frustreret at jeg opgiver på forhånd? Jeg stopper først mine P-piller nu her, når jeg har nået mine tre måneder medicinfri og har ellers taget dem fast efter at have haft menstruation i et år med voldsomme blødninger. Min mor viste engang et fin tabel hvor jeg skulle sætte krydser og boller, så jeg vidste hvornår jeg skulle bløde i sin tid. Men da det er over ti år siden, kan jeg simpelthen ikke huske det. Og hvordan er det generelt med den ægløsning dér? Jeg ved ikke hvordan den skal føles osv. da jeg som sagt har taget p-piller siden 2. år jeg overhovedet blødte.

Håber virkelig der er en der kan hjælpe mig :)Beklager det dumme spørgsmål. Det er vel sådan noget alle kvinder burde vide??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Din cyklus går fra din 1. mens dag til den næste mens første dag. Mange har en cyklus der er omkring 28 dage. Dvs. hvis du har haft mens den. 1 marts, og får den næste mens 28. marts, er din cyklus på 28 dage.

HER kan du indtaste din cyklus længde, og så kommer der en tabel frem, hvor du kan se hvornår chancen for graviditet er størst.

Man har ægløsning imellem mens. Dvs. ca. 14 dage efter mens. 1. dag.

Håber det var til at forstå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var det bestemt :D Hold da op... Kunne det virkelig være så simpelt! Tror jeg har kigget de forkerte steder. Men du skal have den største tak :D Du er en engel!!! Virkelig!!! Hvornår kan man regne med at ens cyklus er sikker? Regner man den så ud efter tre måneder og tager et gennemsnit? Jeg tænker, at det vel ikke er nok at regne med en enkelt. Eller er det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja næsten. Jeg vil lige tilføje at når der siges at Ægløsning kommer efter 14. dage. Så er det kun et gennemsnit der får Ægløsning den dag (Ægløsning=ÆL)

ÆL kan komme når som helst i en cyklus. Men typisk kommer den omkring dag 11 og frem til dag 18.

Den varer typisk kun i en dag og typisk kun i nogle timer.

Nogle piger får stik i siden når den kommer. Andre får meget udflåd der er gennemsigtigt. (ÆL-slim)

Hvis du tester for ÆL, så husk at de to streger skal være LIGE tydelige, eller stregen tæt på der hvor man tisser, skal være tydeligere. Det er bedst at have sex lige op til det sker eller når det sker. Sæd kan holde sig i livmoderen i op til 5 dage.

Det er normalt at der kan gå 1,5 år for et alm. par uden sygdomme før de bliver gravide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du spørger til hvornår du kan regne med at din cyklus er sikker. Det kan du aldrig! Men du kan få en formodning om at den måske varer 28 dage hver eneste gang. Du kan måske også finde ud af at du næsten altid får ÆL d. 16. dag efter 1.mens dag. Men det vil ikke altid være sådan. Det kan variere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange mange tak :) I er simpelthen nogle engle. Jeg havde nemlig så regelmæssige blødninger at jeg kunne sætte uret efter den, før jeg startede på piller. Kunne jo være dejligt hvis det stadig er sådan i dag, selvom jeg tvivler meget på det.

Jeg ved godt at det gerne tager omkring 1 år +/- og det gør mig mildest talt bundhamrende nervøs. Jeg ved ikke hvor længe jeg kan holde min sygdom nede, med den milde medicin. Men det er jo en chance jeg må løbe, for at opfylde vores ønske. Og nu skal jeg jo heller ikke male fanden på væggen. Vi ved jo alle, at jo mere man stresser over det, jo sværere bliver det.

Men det er rart at have i baghovedet hvornår chancerne er bedst.

Mange mange tusind tak fordi I tog Jer tid til at give mig en forklaring jeg kunne forstå :) I er guld værd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Din cyklus går fra din 1. mens dag til den næste mens første dag. Mange har en cyklus der er omkring 28 dage. Dvs. hvis du har haft mens den. 1 marts, og får den næste mens 28. marts, er din cyklus på 28 dage.

Jeg er nu ret sikker på at ovenstående er et eksempel på en cyklus på 27 dage. Den dag man får mens igen, kan jo ikke både være dag 28 i den gamle cyklus og dag 1 i den nye, så den dag man får mens er en del af den nye cyklus og tæller ikke med i den gamle ;)

Men ellers så er jeg enig i det de andre skriver. Der er ikke andet at gøre end at smide p-pillerne og se hvad kroppen gør.

Rigtig meget :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nu ret sikker på at ovenstående er et eksempel på en cyklus på 27 dage. Den dag man får mens igen, kan jo ikke både være dag 28 i den gamle cyklus og dag 1 i den nye, så den dag man får mens er en del af den nye cyklus og tæller ikke med i den gamle ;)

Men ellers så er jeg enig i det de andre skriver. Der er ikke andet at gøre end at smide p-pillerne og se hvad kroppen gør.

Rigtig meget :goodluck

Mange tusind tak Susanne :) Og jeg kan kun sige i lige måde :) Hvor er det dejligt at have nogen at dele tankerne med. Det er bare så rart!!! Og at I er så tålmodige til at hjælpe, med mine dumme spørgsmål. Det betyder virkelig meget for mig!!! Tusind tak alle sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nu ret sikker på at ovenstående er et eksempel på en cyklus på 27 dage. Den dag man får mens igen, kan jo ikke både være dag 28 i den gamle cyklus og dag 1 i den nye, så den dag man får mens er en del af den nye cyklus og tæller ikke med i den gamle ;)

Men ellers så er jeg enig i det de andre skriver. Der er ikke andet at gøre end at smide p-pillerne og se hvad kroppen gør.

Rigtig meget :goodluck

Er helt enig her

Mange tusind tak Susanne :) Og jeg kan kun sige i lige måde :) Hvor er det dejligt at have nogen at dele tankerne med. Det er bare så rart!!! Og at I er så tålmodige til at hjælpe, med mine dumme spørgsmål. Det betyder virkelig meget for mig!!! Tusind tak alle sammen :)

Og nej du kan aldrig vide dig 100% sikker på din cykluslængde.... Der findes ikke nogen dumme spørgsmål, vi andre har selv stået med de "dumme" spørgsmål... Og velkommen til :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER