Forunderligt

Kan man lære sit barn at tegne

23 indlæg i dette emne

Sådan et barn har jeg også. Marius kan kun tegne krydse duller med total forkert greb på blyanten. Børnehaven er ikke nervøs endnu. Det skal først være korrekt i førskole gruppen. Han vil aller helst overlade blyanten til mig for at bede om at få tegnet bestemte ting. Fordi han ikke har motorik til det selv.

Her regner jeg med at vores motorik træning med tiden vil afhjælpe det. Det er i hvert fald planen. Og så er det sjovere med kæmpe store stykker papir end de almindelig små A4 papir...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia holder stadig med 3-håndsgreb, kan tegne en sol, et menneske og kan dog skrive sit navn (i hvert fald S I L selv og så skal jeg lige fortælle de næste bogstaver, men hun skriver dem - dog stadig ret 'rystet'/ujævnt). Men ellers er hun stadig på det stadie hvor hun helst bare tegner snorklede streger.

Men det er den vej udviklingen går. Hun er på rette vej og det er meget forskelligt hvornår børn lærer at tegne sirligt, skrive deres navn - og hvor stor deres interesse er.

Vi bruger på jobbet et redskab, der hedder Kompetencehjulet, som bruges til at give et billede af, hvor børns zone for nærmeste udvikling er. Det er delt op i 6 områder ala læreplanstemaerne, hvor den ene hedder Kultur og kulturelle udtryksformer. Her er der 2 underkategorier, der hedder 'Billedvirksomhed som kommunikation, fantasi og kreativitet' og 'Billedsproglig udvikling og den rum- og formskabende udvikling. Der får man så sporgsmål der er aldersopdelte, som så giver indsigt i hvad man forventer et barn kan i en given alder (alle børn har dog nogle områder de er mere fremme og andre hvor de er lidt bagud, men det er lavet til at give er billede af hvor man kan fange børnene) og lige ud fra det du beskriver med Lily, som ligger hun altså ikke meget under niveau.

Men hjælp hende til at øve sig i at holde korrekt på blyanten (Silke Elia er bevidst om, at hun ikke holder korrekt, men kan ikke selv endnu, men sålænge hun er bevidst om det, skal det nok komme).

Når du sidder med hende, så lad være med at tegne selv. Lad blot hende have et stykke papir, opfordre hende til at tegne frit, lad hende fortælle, hvad hun tegner. En del af udviklingen er, at de i starten tegner noget volapyk set fra voksne, men de kan sagtens fortælle, hvad det er. Det går fra at de fortælle efter de har tegnet til sidenhen at fortælle før/mens de tegner.

Det er desuden normalt at det første se lærer at tegne menneskefiguren som symbol og at den udvikles i 3-4 års alderen (altså bliver mere og mere advanceret, fx får øjne, en mave i stedet for kun arme og ben osv) Det er først i 5-6 års alderen det forventes at de tegner omhyggelige tegninger.

Det er først i 5-6 års alderen at det forventes at børnene mestre det lave tommelkløftsgreb.

Håber det gav nogenlunde mening. Ellers spørg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke så meget om det - men med Camille gjorde jeg det helt modsatte af det Louise siger.

Vi har tegnet meget sammen- og Camille har "kigget" en del.

Nogen børn lærer ved at "se efter", og det har virket med Camille.

Udover det har hun fået lov at male med fingrene, og blande maling og farver. Vi har lavet mange hånd og fod aftryk også lavet videre på det - så føler hun at HUN har over det, og der kommer et fint resultat som er tydeligt at se hvad forestiller.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke så meget om det - men med Camille gjorde jeg det helt modsatte af det Louise siger.

Vi har tegnet meget sammen- og Camille har "kigget" en del.

Nogen børn lærer ved at "se efter", og det har virket med Camille.

Udover det har hun fået lov at male med fingrene, og blande maling og farver. Vi har lavet mange hånd og fod aftryk også lavet videre på det - så føler hun at HUN har over det, og der kommer et fint resultat som er tydeligt at se hvad forestiller.

Det gør det også for nogle. Men hun skriver at Lily helst bare vil have at hun tegner.

Og der er stor forskel på at fx vise hvordan man tegner en bil, hvis de spørger, end at sidde ved siden af bare og tegne. Børn lærer ved at se hvad andre gør, men hvis det helt gør, at de ikke selv vil, så er det jo nytteløst.

Hvis Silke Elia kunne, så skulle jeg også tegne alt for hende, men hun skal ligesom have blyanten mellem fingrene og øve sig, før hun lærer det selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ingenting om det, men V - som ellers også mest tegner kruseduller - har fået interesse i at skrive bogstaver. Men han har SLET ikke motorikken/tålmodighed/evne til at tegne efter eller lytte mens jeg forklarer. Så jeg "opfandt" et priksystem at tegne efter, ligesom dem, hvor man tegner efter tal, men med farver istedet, fordi Valdemar kun kan tælle til 7 og øvrigt ikke genkender hvordan talene ser ud. Altså så lavede jeg en blå prik, en gul prik og en rød prik, og guidede ham skridt for skridt i at tegne fra blå til gul osv. Og vupti, så kunne han - med guidning! - skrive sit eget navn. Der går stadig lang tid, før han kan selv, og det "tæller" måske ikke som en tegning eftersom han basicly bare sætter streger mellem prikker, men det har motiveret ham til at tænke over, hvilken retning tussen skal i istedet for "bare at gøre noget".

Måske det kunne være en måde at lege med Lilly på? :) Det behøver jo ikke være bogstaver, det kunne også være prik til prik af et hus fx :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores SP lavede et 3,5års besøg ved Karla, hvor hun skulle en masse forskellige ting (gribe en bold, gå på line, spille billedlotteri etc). Hun skulle tegne en cirkel, et kryds og en lige streg. Kunne hun det var SP fint tilfreds. 

 

Karla er først for nyligt begyndt at tegne noget, der ligner mennesker. (Et hovede med 2 cirkler for øjne, en cirkel for næse, en streg for mund,  2 lange ben, der går fra hovedet og ned og 2 arme der går derfra hvor øret nok burde have siddet). Nogle gange tegner hun for sig selv, andre gange vil hun gerne have hjælp - men det er mest til at huske hvordan hun tegner fx hvis hun tegner sin far, så kan et af spørgsmålene jeg stiller være, om far har en stor eller en lille næse, og så tegner hun den. Andre gange vil hun gerne have, at jeg tegner for hende, og så lader jeg hende diktere, hvordan jeg skal tegne. 

 

At skrive bogstaver er stadig i sin meget spæde begyndelse. Hun kan genkende A, K, M og F (for Albert, Karla, mor og far) og engang i mellem også nogle andre bogstaver. Men hun kan ikke skrive dem endnu. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silas tegner kruseduller... Og så gider han ikke mere... Så jeg bliver da lidt urolig over at han skal kunne tegne en tændstik mand sådan ca... Han er 4 og han har slet ikke interesse i det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silas tegner kruseduller... Og så gider han ikke mere... Så jeg bliver da lidt urolig over at han skal kunne tegne en tændstik mand sådan ca... Han er 4 og han har slet ikke interesse i det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan faa nogle trekantede, lidt tykkere (farve)blyanter, som hjaelper med at holde korrekt paa blyanten. I Irland hvor de fleste boern er 4,5 naar de starter skole, er bogstaver/tal skrevet med stiplede linier som de saa skal foelge med blyanten selv. Indenda oever de med at tegne spaghetti paa en tallerken, krollet haar paa en klovn for at laere at holde rigtigt paa/kontrollere blyanten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sebastian havde ret svært ved at holde ordenligt på en blyant da han gik i børnehaven og pædagogerne var lidt bekymrede. Deres bekymring blev altså gjort fuldstændig til skamme da han startede i skole og han har ikke haft problemer med at skrive.

Vi gjorde ikke så meget, fortalte ham blot om det rigtige greb, men der var snak om fra børnehaven at han skulle til ergoterapeut som kunne hjælpe.

 

Cassandra har altid haft et rigtig greb og er god til at farvelægge. Tegne gør hun ikke så meget op i og det ligner ihvertfald ikke. Hun kan godt skrive nogle bogstaver, men interessen er der så også.

Lægen tjekkede ved 4 års undersøgelsen om hun kunne tegne en streg og tegne rundt, mener jeg også. Så tjekkede han ikke mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

William kan faktisk godt tegne nogle forskellige ting. Men han gider bare overhovedet ikke! Han tegner et par krusseduller, siger 'så' og går ned :rolleyes

For ham er det sjovere at tegne på alt andet end papir. Han tegner meget mere koncentreret på vores tavle, på fliserne, på en papkasse osv.

Han har også en tavle på skabsdøren og han synes det er sjovt.... At tegne streger på den... Men det er så det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi aka Viborg Ressourcekorps har købt licens til at lave Kompetencehjulet. Det er legeteket under LearnLab der udgiver det. Det er et super godt redskab, men ved jo ikke om de bruger det hos jer (det er altså kom os fra Ressourcekorpset, der har licens til det og man skal igennem os for at få lavet det. Så ved ikke hvordan det fungerer i Aarhus kommune?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi aka Viborg Ressourcekorps har købt licens til at lave Kompetencehjulet. Det er legeteket under LearnLab der udgiver det. Det er et super godt redskab, men ved jo ikke om de bruger det hos jer (det er altså kom os fra Ressourcekorpset, der har licens til det og man skal igennem os for at få lavet det. Så ved ikke hvordan det fungerer i Aarhus kommune?)

Årh... jamen jeg aner det ikke, jeg kan jo spørge dem. Sidst vi havde møde med børnepsykolog+talepædagog havde de sådan et skema der var krydset af på hvad hendes udvikling på forskellige områder svarede til i alder, hvor de vurderede hende til at være 1-1½ år bagud i næsten alle områder. Så jeg tænker de har lavet nogle tilsvarede tests. Jeg har kun set sprogtesten, der var en del vi også skulle udfylde hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan hun se det sjove i at skulle farvelægge noget?

Luna øver pt. Meget på at farvelægge i sine malebøger uden at tegne uden for stregerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan hun se det sjove i at skulle farvelægge noget?

Luna øver pt. Meget på at farvelægge i sine malebøger uden at tegne uden for stregerne.

Nope det har hun slet ikke fattet eller evner til finmotorisk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Darling, proev med fingermaling og saa kan du jo vaelge farverne, f.eks. blaa toner, og stille et billede af en blaa fisk foran hende. Eller en flot buket lilla blomster ovenpaa et spejl. 

 

Det handler om sanser og knap saa meget om alle de der fine faerdigheder... Helt serioest, saa er Lilly stadig "lille". Noah maler gerne med de korte pensler fra IKEA og blok- og stiftfarvekridt fra Stockmar, samt tykke og tynde tudser. Han er klart mest til farvelade og maling - helt krea og jeg er begyndt at blande en palet med en farvekategori og saa noget materiale foran ham - maaske jeg skal stille en playmobilfigur og se, om der kommer en taendstikmand ud af det ;)

 

Noah kan ikke skrive bogstaver, men interesserer sig for dem og vi oever nogle gange at skrive Noah. Jeg bruger Montessori-metoder som sandpapirkort og sandbakke til at skrive i om faa uger, naar jeg har lavet kortene, maaske med velour og ikke sand. 

 

Det er nyt, saa om det skaber noget spaendende, det ved jeg ikke. Jeg tager det ikke saa hoejtideligt :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Darling, proev med fingermaling og saa kan du jo vaelge farverne, f.eks. blaa toner, og stille et billede af en blaa fisk foran hende. Eller en flot buket lilla blomster ovenpaa et spejl. 

 

Det handler om sanser og knap saa meget om alle de der fine faerdigheder... Helt serioest, saa er Lilly stadig "lille". Noah maler gerne med de korte pensler fra IKEA og blok- og stiftfarvekridt fra Stockmar, samt tykke og tynde tudser. Han er klart mest til farvelade og maling - helt krea og jeg er begyndt at blande en palet med en farvekategori og saa noget materiale foran ham - maaske jeg skal stille en playmobilfigur og se, om der kommer en taendstikmand ud af det ;)

 

Noah kan ikke skrive bogstaver, men interesserer sig for dem og vi oever nogle gange at skrive Noah. Jeg bruger Montessori-metoder som sandpapirkort og sandbakke til at skrive i om faa uger, naar jeg har lavet kortene, maaske med velour og ikke sand. 

 

Det er nyt, saa om det skaber noget spaendende, det ved jeg ikke. Jeg tager det ikke saa hoejtideligt :)

Tak for inspiration, det lyder som rigtig gode ideer. Vi har faktisk aldrig brugt fingermaling, jeg ved slet ikke hvor man køber det... men en lille pakke akvareller i tube fra Søstrene Margrethe (undskyld, det hedder de her i huset :D ) kan jeg nok skaffe i dag når jeg skal til byen. Er helt spændt på at prøve dine ideer :)

 

Det er egentlig ikke fordi jeg har travlt med hun skal have lært bogstaver/skrivning, jeg syns bare godt hun måtte vise lidt interesse for det her at øve sig i at tegne. Men det er også lidt svært når man har haft Mathilde som er sådan et lille kunstnergeni i sammenligning. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for inspiration, det lyder som rigtig gode ideer. Vi har faktisk aldrig brugt fingermaling, jeg ved slet ikke hvor man køber det... men en lille pakke akvareller i tube fra Søstrene Margrethe (undskyld, det hedder de her i huset :D ) kan jeg nok skaffe i dag når jeg skal til byen. Er helt spændt på at prøve dine ideer :)

 

Det er egentlig ikke fordi jeg har travlt med hun skal have lært bogstaver/skrivning, jeg syns bare godt hun måtte vise lidt interesse for det her at øve sig i at tegne. Men det er også lidt svært når man har haft Mathilde som er sådan et lille kunstnergeni i sammenligning. 

 

Det kan jeg godt forstaa, altsaa at det er svaert med stjernestoresoester som sammenligning ;) 

 

Jeg er sikker paa at Lilly nok skal komme efter det, men tror fast paa at det er vigtigst at stoette hende og stimulere hende lige der, hvor hun nu befinder sig og ikke skyde over maalet. Og saa soerge for at det er sjovt og hyggeligt. Laegge mest vaegt paa stemningen og materialerne - det er det, der driver vaerkerne her. 

 

Jeg vil desuden lave saltdej og saa nogle figurer, som vi kan male, naar det er bagt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

post-3655-0-16662200-1473592814_thumb.jp

Lilly 4 år+1md

 

Maling og pensler var en fest og hun kan godt lide at blande farver. Tror det blir det nye regnvejrsindslag her hjemme for en tid.

 

Når det gælder tegne med tusser/farver holder hun stadig helt skørt på dem og det er tydeligt hun ikke kan det hun gerne vil. Jeg vil ud og finde noget pap/karton/stort papir osv så vi kan eksperimentere lidt. For jeg fornemmer at der ER tegninger derinde der bare har svært ved at komme ud fordi fingrene ikke helt kan endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yay - det er da saa fint  :loveshower

 

Noah har svaert ved langskaftet tegnegrej.... Det kan maaske ogsaa vaere en del af det? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER