millivanilli

Så er det slut! Minus 5-6 kilo under ammeforløb

3 indlæg i dette emne

Jeg kryber til korset og starter denne tråd, da jeg har brug for lidt ekstra motivation, planlægning og at blive "holdt til ilden" i det her projekt. Inden jeg fik børn, så sagde alle mine veninder, min søster og andre, at jeg bare skulle tage det roligt, kiloerne ville rasle af når jeg ammede. Jeg kunne spise hvad end jeg ville, og ville stadig tabe mig. Yeah right. Jeg er ikke en af de heldige der har det sådan. Sagen er den at jeg TAGER PÅ medens jeg ammer. Det skete efter jeg havde født vores første barn, og nu går det også den forkerte vej her 3 måneder efter nr. 2s fødsel. Jeg har taget meget lidt på under graviditeterne, og tabt næsten det hele kort efter fødsel, men så begynder det at gå den forkerte vej, til trods for fuldamning. Efter sidste graviditet, fødsel og ammeforløb endte jeg op 5-6 kg tungere end før, og de kilo kom jeg ikke af med før jeg blev gravid med nr. 2.

 

Jeg tog 8 kg. på i graviditeten med den yngste. Tabte det hele, plus 3-4 kg. efter akut kejsersnit og nogle ret slemme komplikationer. Yes! tænkte jeg, nu er jeg nede tæt på min idealvægt. Men da jeg begyndte at komme ovenpå igen fysisk, begyndte jeg at tage på igen. Jeg vejer nu 66 kg, hvilket er næsten det samme jeg vejede da jeg blev gravid her anden gang. Nu er det slut! Jeg skal ned til 60 kg, og jeg skal ikke tage mere på!

 

Tidligere har jeg tabt ca. 10 kg vha. striks LCHF og Metformin, da jeg har/har haft PCOS. Har ikke lyst til at lægge mig på den strikse linje nu, da jeg bliver nødt til at lave vaner for madindtag der kan blive ved fremover, og ikke som kur. Jeg vil ikke være på striks diæt når jeg ammer, for at påvirke amningen mindst muligt. Desuden vil jeg egentlig undgå at være på kur/diæt, både af hensyn til mig selv, men også af hensyn til mine drenge, der ikke skal vokse op med en mor der altid er på kur.

 

Jeg tænker at lægge mig på en slags meget let version af LCHF. Det vigtigste jeg kan gøre er vel at droppe de søde sager, som jeg har haft tendens til at give mig selv carte blanche til her i graviditeten og tiden efter et meget hårdt fødselsforløb. Derudover at skære ned på tomme kulhydrater, som hvidt brød og pasta, og så komme i gang med træningen.

 

Status i dag d.27/6:

 

Vægt: 66 kg

Mål: 60 kg

 

Vejedag: mandag

1. delmål: d. 18/7: 64 kg

2. delmål: d. 1/8: 62 kg

3. og sidste mål: d. 29/8: 60 kg.

 

ALLE RÅD OG INPUT ER VELKOMNE :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad skal jeg spise?

 

Jeg er sådan en der har det godt med klare rammer og "regler" at forholde mig til når det gælder mad. Så derfor laver jeg nogle nemme regler for mig selv. De kan selvsagt justeres og reguleres undervejs. Jeg tror det er meget vigtigt at reglerne er overkommelige, og ikke for strikse, for så skejer jeg hurtigere ud. Jeg vil ikke ned i et meget lavt kalorieindtag her hvor jeg ammer, så jeg tror det vigtigste er HVAD jeg spiser, og at droppe de usunde ting.

 

Jeg tænker som sagt at det vigtigste er at droppe mit overforbrug af søde sager. Ingen slik, kage etc. Måske vil jeg give mig selv lov til at "synde" en dag om ugen, altså en af dagene i weekenden, men jeg ved ikke om det vil kunne lade sig gøre.

 

I forvejen er jeg god til ikke at drikke en masse kalorier, og det vil jeg holde fast i. Jeg drikker vand, danskvand, kaffe, the, og evt. lightsodavand i weekenderne.

 

Begrænse hvidt brød, pasta, ris, en masse kartofler etc.

 

Ubegrænset indtag af grøntsager, minus kartofler.

 

Tilladt at spise en masse frugt og bær, men undgå de sødeste, som banan.

 

Morgenmad:

Muligheder er bl.a.

- groft knækkebrød med pålæg

- omelet, røræg eller spejlæg

- skyr/yoghurt uden tilsat sukker, med frugt og bær

- grøntsager

 

Frokost:

Muligheder er bl.a.

- groft knækkebrød med pålæg

- omelet, røræg eller spejlæg

- grøntsager

- rester fra aftensmaden

- avokado med rejer og creme fraiche, samt andre grøntsager

- suppe

- max. 1 stk. rugbrød med pålæg/tilbehør

 

Aftensmad:

Spises sammen med resten af familien. Undgå ris, pasta, kartofler og hvidt brød, spis hellere mere grove og mættende grøntsager og proteiner.

 

Aftensmaden er i udgangspunktet sund her i familien. Jeg laver madplan, vi får fisk 1-2 gange om ugen, suppe 1 gang, og vegetarisk 1 gang.

 

Snacks:

- frugt og bær, men undgå de sødeste!

- grøntsager i stave med mager dip

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Motion

Jeg går 4-10 km pr. dag med barnevognen. Det vil jeg blive ved med. Kan rigtig godt lide at gå og bevæge mig. Problemet er bare at min skønne baby kun vil ligge i barnevognen så længe han sover. Han bliver meget tosset og ked af det hvis han ligger vågen i barnevognen. Jeg forsøger at vende ham til det, og bruger rangler og ophæng for at gøre det mere spændende, men indtil videre er der ikke succes med det...

 

Løb. Elsker at løbe, men har diverse skavanker, så løbetræning må foregå stille og roligt. Har løbet en tur for første gang siden graviditeten i går, og det var skønt. Kom "op" på 3,5 km. Derudover vil jeg træne styrke herhjemme, og på crosstrainer.

 

Hvor meget og hvad jeg kan træne uden at det påvirker amningen, se det er spørgsmålet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER