Barbamama

Hvad vil det sige at være dansk? :)

12 indlæg i dette emne

Ihvertfald ikke spørgsmål om Olsen Banden og gamle teaterstykker! :klap

 

Jeg synes ikke man behøver at sætte sig ind i en hulens masse gammel dansk kulturarv for at være dansk statsborger, ligesom jeg er fuldstændig ligeglad med, om man spiser Danmarks nationalret. Jeg synes det er langt vigtigere, at man forstår, hvad det danske samfund er bygget på og man er indforstået med, at dette gælder en selv også.

 

Så hvis jeg skulle lave den prøve, så ville jeg inkludere basale spørgsmål om dansk lovgivning (herunder en forståelse af grundloven), 3 delingen af magt i det danske samfund (den udøvende, dømmende og lovgivende magt), forståelsen af skattesystemet (hvem betaler, hvad går pengene til og hvorfor), separationen og religion og stat samt religionsfrihed, menneskerettigheder herunder især rettigheder for kvinder og børn, det danske skolesystem osv. osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad der gør en til en dansker tror jeg er meget individuelt. At man kan bestå en indfødsretstest er ikke = man føler sig dansk og gør ikke en til en dansker i hjertet ihvertfald.

 

Jeg har bestået den tyske indfødsretsprøve, det gør mig ikke til en tysker, men gør at jeg føler mig lidt tættere knyttet til Tyskland end før, men det er ligeså meget fordi jeg har lært lidt mere, tror jeg.

Jeg føler mig langsomt mere og mere tysk, men det er efterhånden som hverdagen bliver her og årene går, det er ikke fordi jeg kan spise en haxe eller smutte i øltelt og høre folkemusik uden at skrige. Det bliver bare langsomt en del som vokser. Men hel tysk tror jeg ikke jeg bliver, for jeg er født og opvokset i DK og det vil altid være en del, men at forstå kulturen og de uskrevne regler er en vigtig del.

 

Jeg synes der burde være flere spørgsmål til grundloven - de grundlovssikrede rettigheder, demokrati og magtdelilng. Flere centrale spørgsmål, jeg synes ikke et spørgsmål som olsen banden filmener synderligt relevant  ( og jeg kunne ikke svare rigtigt ;) ) , men flere samfundsrelevante spørgsmål

 

Jeg prøvede den amerikanske test idag http://www.knowable.com/a/can-you-pass-a-us-citizenship-test, den synes jeg er mere relevant en den danske. Den amerikanske minder også meget om den tyske, ved den tyske er der dog selvfølgelig mange spørgsmål om 2 verdenskrig og så relevanete spørgsmål fra den delstat man bor i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihvertfald ikke spørgsmål om Olsen Banden og gamle teaterstykker! :klap

 

Jeg synes ikke man behøver at sætte sig ind i en hulens masse gammel dansk kulturarv for at være dansk statsborger, ligesom jeg er fuldstændig ligeglad med, om man spiser Danmarks nationalret. Jeg synes det er langt vigtigere, at man forstår, hvad det danske samfund er bygget på og man er indforstået med, at dette gælder en selv også.

 

Så hvis jeg skulle lave den prøve, så ville jeg inkludere basale spørgsmål om dansk lovgivning (herunder en forståelse af grundloven), 3 delingen af magt i det danske samfund (den udøvende, dømmende og lovgivende magt), forståelsen af skattesystemet (hvem betaler, hvad går pengene til og hvorfor), separationen og religion og stat samt religionsfrihed, menneskerettigheder herunder især rettigheder for kvinder og børn, det danske skolesystem osv. osv.

Meget enig! Og måske noget om hvordan overenskomst og fagforenings systemet fungerer.

 

Det kulturelle og vigtige punkter fra Danmarkshistorien syns jeg godt kan være en del af prøven, men det skal så være lidt mere generel almenviden og ikke årstals memorering.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man er vel dansk, hvis man bor i Danmark-agtigt (og ja ja, jeg ved godt det ikke er helt sådan skruet sammen :D )

Jeg har nok ikke særlig meget nationalitetsfølelse, så for mig virker det uendelig fjollet med den prøve og den konstante politiske kamp der foregår med hvordan man er dansk.

Jeg er tilfældigvis født i Danmark, men det kunne ligeså godt være andre steder. For mig er det vigtigere hvordan jeg (og andre) er som person end hvilken nationalitet de har.

Og det var vist overhovedet ikke et svar på spørgsmålet. Sorry :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var en fra i den Amerikanske. Den giver meget mere mening end den danske. Jeg synes spørgsmålene er mere relevante for, at leve en hverdag i USA og forstå deres system.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Woohoo - jeg må gerne være amerikaner, men ikke dansker :P

33 rigtige i den amerikanske og 31 i den danske :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget bedre og mere relevante spørgsmål i den amerikanske!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg flytter sgu til USA - ved åbenbart mere om det land end DK :D :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bestod ikke prøven så jeg er glad for jeg bare kunne vælge statsborgerskab fordi min mor er dansk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det er en rigtig god idé med spørgsmål om dagpengesystem og fagforeninger og overenskomster og grundlovsrettigheder.

Men jeg synes bestemt også at der skal være spørgsmål om kulturarv og gerne Olsen Banden. Især set i lyset af at man kan få (købe?) sig til læsestof med svarene i, for så handler det IMO et langt stykke henad vejen om, hvor meget man gider at terpe og ikke om "urimelig viden". Men jeg synes ikke, at spørgsmålene skal være om årstal, for det siger IMO ikke ret meget. Men det kunne fx være "Hvad hedder de tre medlemmer i Olsen Banden?" eller "Hvilken folkekær skuespiller spiller rollen som Egon Olsen i de danske film om Olsen Banden?". Fordi jeg tænker, at det har større chance for at demonstrere at man "kender nogen som vi kender". Og så tænker jeg evt at man kunne have de kulturelle spørgsmål særskilt, flere af dem MEN med et højere antal tilladte fejl. Altså sådan at de spørgsmål, der har "praktisk" betydning, dem skal der i rimelig høj grad være styr på, mens det, der handler om kultur/teater/tv/underholdning, der er der i højere grad plads til forskellig smag, og plads til at nogle mennesker (uanset hvad land de kommer fra) måske lægger mere mærke til teater mens andre lægger mere mærke til sport :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Testen har også fået kritik i medierne i dag. kun 3 ud af 10 er bestået - sidste år bestod 9 ud af 10. Lige præcis spørgsmålet om Carl Nielsen blev nævnt som et dårligt eksempel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER