Forunderligt

Tryghedsscanning eller ej?

17 indlæg i dette emne

Jeg ku godt tænke mig at høre jer kloge BK pigers mening.

 

Jeg er blevet scannet 4+1 og har set en lille lysning = tidlig graviditet

Jeg blev scannet igen 7+0 og man ku se hjertet slå - men ikke så meget andet

 

Jeg regner med at skulle til NF i sidste uge af juni. Der er jo virkelig lang tid til!

 

Nu har jeg fundet en scanningklinik som virker "varm" og professionel, hvor man blir scannet af en JM i 30 min for 500,- kr. Det er jo lidt penge (i vores budget i hvert fald) men er det godt givet ud? Jeg har booket en tid hvor jeg vil være 9+5 (og jeg ved jeg højest kan tage +/- 2 dage fejl på terminen, af praktiske grunde  :whistling ) Men - er det falsk tryghed eller er der bedre chancer for at det går godt derfra hvis det ser godt ud den dag? Jeg syns jeg har hørt om så mange som har mistet tæt på 12+, dog også en del hvor fosteret var gået til længe inden - og det frygter jeg også, at gå rundt i uvidenhed og tro alt er vel. 

 

Rent praktisk har jeg svært ved at skjule graviditeten og vil gerne kunne tale om den, i hvert fald med min nærmeste familie. Jeg tror det er noget med min udstråling, alle mine piger har faktisk gættet det (og jeg har benægtet), og jeg tror der er flere som har mistanke. Jo mere vi ser familien jo sværere er det, og der er altså en del arrangementer i nærmeste fremtid.

 

Jeg bløder jo ikke eller noget, mine forskellige graviditets symptomer er tiltaget, og man burde vel bare tro at alt er godt. Samtidig giver min alder, overvægt og diabetes øget abortrisiko...

 

To scan or not to scan...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For mig var 500 kr det HELE værd, for min sjælefred og glæde - har været til hele 2 tryghedsscanninger og det var fantastisk dejligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig er 500kr MANGE penge!!! Rigtig mange penge!!

På trods af at jeg er blevet scannet "gratis" ved 10 uger, så har jeg altså betalt for både en tryghedsskanning OG en købsscanning... Begge gange :)

Det ER pengene værd!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev scannet 9+4, og der kunne man virkelig se meget mere end ved 7+0. Nu var der en fin haletudse og ikke bare en prik, og jeg hørte den fineste hjertelyd, hvilket var ret rørende for mig. Der vil jo altid være en risiko - særligt i 1.trimester - men de mest kritiske uger er overstået efter uge 7-8 stykker, så vidt jeg husker. Jeg tror nogle, måske især mænd, vil synes, det er spild af penge, men for mig var det pengene værd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke, hvor meget det øger chancen at se liv ved 9+ sådan rent statistisk :chin: Hvis det er det, du spørger om :)

Men ellers så tænker jeg, at din krop er god til at lave børn. ;) Nu husker jeg ikke, om du har mistet imellem dine børn, men hvis ikke, så ville jeg i hvert fald være meget tryg på dine vejne, og tænke at de 4 succesfulde graviditeter siger mere end alder, overvægt og diabetes. Og så ville jeg godt turde fortælle og glæde mig uden at blive scannet først. Og spare de penge ;)

Omvendt, så har jeg aldrig selv fortrudt de penge, vi har brugt på scanninger (dog har vi ikke fået trygheds...), og hvis man har råd, så tænker jeg GO for it.

Men altså, hvis det er enten nu eller senere, så ville jeg personligt tage en kønsscanning istedet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gudskelov aldrig mistet - alle mine graviditeter er endt i dejlige børn. Siger det noget, sådan statistisk?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg blev insemineret fik vi en gratis tryghedsskanning 6+5 ca, og der sagde hun at hvis der var hjerteblink så var der over 95% chance for at det var en blivende graviditet :)

Jeg synes faktisk at det er længe at blive skannet på det tidspunkt :chin: hvor udviklet er baby der mon?

Men jeg ville ikke have været foruden mine skanninger, så jeg kan godt forstå dig :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået afvide at når man over 8+0 og ser hjerteblink der, så er risikoen nææææææææsten lige så lav som ved 12+0 (hvor den alt før 8+0 er højere).

Jeg fik ingen tryghedsscanning med William, jeg fik 4 med Nohr ;) Mine var ALLE pengene værd (og det var jo mange penge!), fordi jeg gik i en konstant frygt og frygten lettede virkelig og hjalp mig igennem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9+2 kan du se små arme og ben, hovedet begynder også at være synligt :)

Jeg synes tryghedskanning er alle pengene værd :) Vi har købt 3 ved begge børn :) Hhv. 6+, 8+, 9/10+.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gudskelov aldrig mistet - alle mine graviditeter er endt i dejlige børn. Siger det noget, sådan statistisk?

Jeg ved det ikke, men min personlige statistiske fornemmelse siger, at hvis du har fået en del børn uden at miste, så er risikoen lav, mens dem, der har mistet flere gange, er i højere risiko for at gøre det igen. Men det er kun min intuition, der siger det... :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gøre det.. Men jeg elsker også scanninger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig fået tryghedsscanninger, og jeg er gravid med nr 4.

Jeg tror ligesom barbamama at du er god til at være gravid når du allerede har født 4 børn der alle har det godt..

Jeg ville ikke tage scanningen med den baggrund at så er der nok liv til nf, men jeg kender også til et par stykker der har gjort dette, og så var der ikke liv ved nf.. Ikke fordi jeg skal være en partykiller, men det sker jo desværre en gang i mellem :(

Men dermed ikke sagt at en scanning ikke er skøn, og det er dejligt at få bekræftet liv inden man skal fortælle nyheden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok gøre det. Vi fik 3 med Amilia inden nf bare fordi. Der var ingen årsag, hun var første graviditet og jeg var 21, men jeg synes det gav en ro i maven. Vi skal helt sikkert også med nr 2, venter kun på at jeg er 6+

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville vente til en kønsscanning hvis det var mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når først du har set hjerteblink, så ville jeg ikke bekymre mig yderligere.

 

Det kan altid gå til - det kan det faktisk også efter nakkefoldsskanningen, men hjerteblinket er en rimelig god indikator.

 

Skanninger er hyggelige - så hvis I har luften i budget, så tag da endelig en mere. Men tror ikke du kan bruge det til så meget andet end bare "hyggen"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes pengene er godt givet ud! Jeg fik først selv en tryghedsscanning i 10.uge denne gang (jeg måtte aflyse min tid i uge 7 pga opkast!), men hold nu magle, hvor kan man se meget i 10.uge!!!

Ved min første fik jeg noget tidligere, og det var "bare" en klump med hjerte :D

Jeg synes det er alle pengene værd, men det er ikke så voldsomt et indgreb i vores budget, så ved ikke om det spiller ind?

I hvert fald, så kan jeg godt forstå, du gerne vil! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode svar, det var spændende at høre hvad I tænker. Jeg har stadig ikke besluttet om jeg skal købe den ekstra scanning - jeg hælder nok mod at gøre det, men venter lige til det nærmer sig lidt med en endelig beslutning. Jeg har måttet udsætte min bookede tid nogle dage så jeg vil være over 10+ så jeg tænker det kunne blive en fin oplevelse hvor man kan se meget - men det er kun 2½ uge før jeg ville kunne få en NF scanning (af praktiske årsager er jeg nødt til at vente til (kalender)uge 26).

 

Tiden både flyver og snegler sig :rolleyes jeg tror egentlig alt er i orden men bliver af og til ramt af panik tanker - men ingen scanning vil helt kunne fjerne disse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER