NSEllekilde

Barnedåb og bryllup -personale

5 indlæg i dette emne

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal skrive det henne, så det bliver her :)

Vi holder jo en blanding af de ting, selvom vi nok må indrømme at det nok primært er bryllup vi lægger op til :blush

Vi har jo ikke det vilde budget, og derfor var det fantastisk at kunne låne min svigermors skole og bruge deres festsale som lokaler og skolekøkkenet til madlavning.

Vi har tænkt at vi direkte fra kirken skal hen til skolen hvor at vi har en let buffet med pølsehorn, pizzasnegle, frugt og lignende så folk kan holde sig kørende til middagen -som også er buffet men med rigtig mad (kartofler, kød og salat) . Herefter tænker jeg kagebord med forskellige kager, slik, kaffe osv.

Planen er at alle tingene skal kunne laves dagen før (kødet skal lunes på selve dagen) så det "bare" skal stilles frem når tiden er til det.

Vi kunne godt tænke os at få hjælp til at ordne de her ting så vi kan nyde hinanden og gæsterne, og derfor havde jeg kigget på diverse hjemmesider men jeg må indrømme at vi ikke lige har indregnet denne post. Så vi har ikke råd til at hyre professionelt personale.

Jeg har en gammel veninde som jeg har gået i skole med som faktisk er uddannet tjener, og jeg overvejer lidt at spørge efter en såkaldt vennetjeneste. Vi vil kunne give hende ca 100 kr i timen, og så måtte hun selvfølgelig spise af maden og drikke så meget sodavand osv hun ville. Hun er en voksen kvinde (33 år mener jeg) og det er lidt dér at jeg ikke helt ved om det er for lidt.

Opgaverne består jo i at sætte maden frem (og tilbage i køkkenet når vi er færdige) , lune kødet og evt sætte beskidt opvask i opvaskemaskinen.. Men er det for lidt?

Alternativet er at vi får 2 af min lillebrors venner/veninder (på 16 år) til at hjælpe (for ca 50-60 kr i timen hver) hvor opgaverne jo så er fordelt så den ene står for maden og den anden ordner opvask og samler skrald. Udfordringen i dette er jo at vi så skal have vejledt dem GRUNDIGT i opgaverne og måske have skrevet det hele ned så de kan holde styr på det hele i løbet af dagen/aftenen. De må selvfølgelig også spise og drikke.

Jeg gad jo godt at have min gamle skoleveninde til det da hun jo er professionel men jeg synes personligt at det er rigtig mange opgaver hun skal udføre alene (hvis hun overhovedet vil!) og jeg er lidt nervøs for hvordan det kommer til at føles for hende.

Samtidig kan jeg se det smarte i at vælge to unge til at hjælpe os med det hele da det netop er mange opgaver. Men der er jo en lille nervøs stemme der tænker: hvad nu hvis de ikke kan finde ud af at overholde en simpel tidsplan.

Jeg tænker at hvis vi ender med at kunne få min veninde, så at stille et rullebord ved væggen hvor folk selv kan sætte det beskidte service efter maden -så hun hvertfald ikke skal rundt og indsamle. Opvasken er mindre vigtig da vi også har skolen dagen efter -så hun skulle bare nå det hun kunne nå ift det. Det vigtigste er at maden bliver varmet ordentligt og at maden bliver sat frem til tiden.

Hvad tænker i? Hvad tror i er smartest?

Er det hele for dumt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Umiddelbart, hvis opvasken kan vente til dagen efter, og hvis veninden er "tilpas tæt på" til at det giver mening at hyre - og ikke invitere - hende, så ville jeg skrive og spørge, hvad hun evt skulle have for at sørge for maden, eller evt spørge om hun kendte nogen i branchen, der kunne være gode/billige at hyre.

Jeg har overhovedet ingen anelse om, om 100 kr/time er fair, men hvis du starter med at høre, om hun vil gøre det og hvad hun skal have, så kan I jo tage stilling, og så synes jeg ikke, der er nogen skam i at skrive noget a la "Mange tak for dit fine tilbud, men der dukkede en anden mulighed op", hvis hun nævner en pris der er alt for langt fra jeres budget.

Og så vil de der 16-årige måske hyres til opvasken dagen efter. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest - hvor mange er I?

Jeg er tjener og tænker at det er ret meget at se til for en person eller for to uerfarne. Selvom der ikke skal serveres, så er der en buffet der skal fyldes op hele tiden, der skal koordineres i forhold til taler/sange, der skal ryddes af og dækkes op igen osv. Jeg har en gang stået som ene tjener til et bryllup med 35 gæster (+kok), og jeg stod ikke stille på et eneste tidspunkt. Jeg tror jeg brugte 3-4 timer alene på opvask bagefter. Er I 30 personer er det 90 glas + evt velkomst og kaffekopper. Dertil kommer tallerkener og bestik. Til en 50'er i timen gad jeg faktisk ikke stå med det, heller ikke da jeg var 16.

Jeg laver I øvrigt altid seddel til mig selv hvis jeg er ude af huset - det er SÅ forskelligt hvad folk ønsker. Det er helt små ting som fx om der skaæ skænkes inden gæsterne går til bords, om der skal kaffe til desserten eller bagefter, om der skal serveres likør osv. Det er ikke de store ting som at sætte en buffet op der tager tid, det er alle de små opgaver som at fylde vandkander, tsge tomme sodavandsflasker ud, være 10 skridt foran i køkkenet og have fuldt overblik.

Lige et sidste pip - overvej lige det med kødet - skal I have frikadeller og medister så ok, men jeg synes godt nok det ville være ærgerligt at servere en lunken steg ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med bryllup og barnedåb

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres tanker piger -det giver rigtig god mening det hele.

N mener slet ikke at vi behøver noget personale og at vi kan klare det hele selv, men jeg er lidt skeptisk :chin:

Jeg har lige været til min mormors og onkels fødselsdage hvor vi var 75 mennesker og der blev der også serveret buffet -faktisk i samme stil som vi tænker, og de havde 2 ældre damer til at stille det frem og tilbage. Det synes jeg umiddelbart ikke virkede besværligt eller noget som helst -de stod faktisk ofte sammen med os andre og drak en sodavand...

Vi har to store lokaler -én hvor vi starter og holder "reception" som skal være klar til når vi ankommer (alle de ting der skal anrettes ER anrettet dagen før -det skal umiddelbart bare stilles frem -og så skal der hældes velkomstdrink op. Mens vi er i det lokale er middagslokalet tomt, og personalet ville have mulighed for at gå i ro og mag og sætte de salater (som vi jo har lavet dagen før også) frem, og resten af maden.

Når vi så går til bords så er planen egentlig at personalet skal "holde sig væk". Min familie er opdraget til at man selv samler tallerkener og stiller dem væk, og hvis man gerne vil beholde sit glas så er dét det eneste man ikke samler på en vogn. Her tænker jeg at vi sagtens kan sidde i 3 timers tid, og når tiden er inde til desserten som er kagebord kan vi igen rykke ind i receptionslokalet hvor i mellemtiden var blevet sat tingene frem.

Så jeg har måske undervurderet opgaverne -men tænker at det måske godt kan lade sig gøre alligevel? :unsure

Jeg tænker at der jo ikke er forskel på om det er N's far og mor der ordner det hele, eller to venner? Selskabet er jo heldigvis ikke vandt til fin servering, og det er jo ret low key.

(altså vi har været til bryllup hvor alt service var af plastik :p og så gik der en sort skraldespand rundt efter maden -selvom knive og gaflerne knak konstant så var det en rigtig god og hyggelig fest)

Åh ja jeg ved det ikke. Jeg vil bare ikke belaste andre for meget, men samtidig så har jeg jo set det før uden stress og jag :chin:

Vi må nok hellere revurdere HVAD vi allermest har brug for hjælp til på dagen og vurderer om hvor mange mennesker der skal hjælpe med det. Men det var ret rart at få opstillet lidt hvilke opgaver i husker/ved at der ligger i det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER