NSEllekilde

Pengegaver til barnedåb

15 indlæg i dette emne

Hej søde piger. I min familie er det meget normalt at man giver pengegaver til en barnedåb (eller hvertfald størstedelen af familien pånær faddere og gudforældre) og min kæreste og jeg er lidt uenige i om hvad man må bruge de her penge til.

Sådan rent etisk ville det være vores datters penge og jeg hælder til at man propper dem ind i en børneopsparing til hende. N mener at fordi vi har så stor en familie (tæt på 100 gæster) så burde vi købe noget for de her penge så der ikke vækkes tvivl om vi snoldede væk.

Så jeg er gået lidt i tænkeboks om hvad jeg egentlig synes er okay at bruge pengene på og tænkte at jeg ville spørge jer :)

Er det ok at bruge pengene på:

Praktiske ting til baby ;herunder flyverdragt, klapvogn, ny seng ect?

Makeover af hendes værelse ; herunder maling, møbler, og alt sådan noget?

Småting som bamser, sutter, flasker osv

Oplevelser som årskort til zoo herunder togkort til mor/far, en rejse for hele familien, lalandia, sommerhus (her snakker vi når hun er et par år) og ting i den duer?

Og hvad med mad? Hvis vi nu lod som om at vi en måned virkelig var på røven af en eller anden grund og hun skulle have mme -ville det så være ok at købe mme for de penge?

Måske er det et lidt fjollet spørgsmål men ja, man kan tænke over mange ting når man er herhjemme :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså, vi ønskede os decideret penge til børneopsparing, så for mig ville det give rigtig god mening, hvis man satte et beløb ind på en konto (af en art).

 

Udover det er der jo ikke nogen rigtige eller forkerte svar, men jeg tænker umiddelbart, at det ville være fint at bruge pengene til tilskud til seng/klapvogn, eller hvad der nu kan være af store udgifter. Hvis der er nogen, der ønsker at give noget "varigt", som smykker eller lign. så må det være dem selv, der tager den beslutning og vælger, at de ønsker at give lige præcis den her ting. Småting - det ville jeg ikke selv vælge at bruge tingene på.

 

Zoo-kort synes jeg ikke er no go, men jeg synes, det er mere naturligt, at bedsterne selv vælger at købe/give et kort og på den måde vælger til, at det er noget de kan gøre sammen. (I øvrigt, men det er bare min personlige holdning, så tror jeg et lidt større barn ville have glæde af zoo, ikke en baby)

 

MME i en måned i er på røven? ;) Ej, ikke i min optik. Det må I indlægge i en buffer i jeres økonomi i øvrigt. 

 

Men altså, alt det her er jo et temperamentsspørgsmål :) Det vigtigste er, det giver mening for jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis nogen giver jer penge i gave, så må I vil bruge dem til hvad I har lyst til :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, vi ønskede os decideret penge til børneopsparing, så for mig ville det give rigtig god mening, hvis man satte et beløb ind på en konto (af en art).

Udover det er der jo ikke nogen rigtige eller forkerte svar, men jeg tænker umiddelbart, at det ville være fint at bruge pengene til tilskud til seng/klapvogn, eller hvad der nu kan være af store udgifter. Hvis der er nogen, der ønsker at give noget "varigt", som smykker eller lign. så må det være dem selv, der tager den beslutning og vælger, at de ønsker at give lige præcis den her ting. Småting - det ville jeg ikke selv vælge at bruge tingene på.

Zoo-kort synes jeg ikke er no go, men jeg synes, det er mere naturligt, at bedsterne selv vælger at købe/give et kort og på den måde vælger til, at det er noget de kan gøre sammen. (I øvrigt, men det er bare min personlige holdning, så tror jeg et lidt større barn ville have glæde af zoo, ikke en baby)

MME i en måned i er på røven? ;) Ej, ikke i min optik. Det må I indlægge i en buffer i jeres økonomi i øvrigt.

Men altså, alt det her er jo et temperamentsspørgsmål :) Det vigtigste er, det giver mening for jer :)

Altså alle de her ting jeg nævnte er ikke on -the-table altså vi kommer aldrig til ikke at kunne købe mme, og alle oplevelserne skrev jeg også at det selvfølgelig først var relevant når barnet var et par år :)

Det er noget vi går og snakker om herhjemme -om barnedåbs pengegaver kunne bruges på ALT hvor baby på en eller anden måde var involveret eller om vi skulle begrænse det til legetøj kun :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis nogen giver jer penge i gave, så må I vil bruge dem til hvad I har lyst til :chin:

Men i princippet er det jo ikke penge til os -det er penge til hende :) Jeg synes grænsen er svær for hvis hun var 6 år og havde fået 200 kr i fødselsdagsgave ville jeg ikke bede hende om at købe noget praktisk til hende selv som hun mangler -eller et tilskud til en seng.. Det er jo penge hun selv skal prøve at forvalte på en eller anden måde.. Altså jeg ved godt at en baby ikke kan forvalte noget som helst, men mere princippet i om det så var okay at "bare" bruge de penge på ting VI føler er nødvendigt eller praktisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bruge pengene på ting til barnet eller gemme dem til senere brug.

Caroline fik penge til din dåb, de blev brug på en sengerand, barnevogns sele og en cd-afspiller. Ting som hun ønskede sig til dåben men ikke fik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville klart bruge pengene på noget praktisk til hende! Vi ønsker os fx tilskud til triptrap stol :) Til William ønskede vi os tilskud til klapvogn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går ikke ud fra I kun ønsker jer legetøj til barnedåb og (til den tid) jul og 1 års fødselsdag. Mens de er små, kan man netop ønske sig ting der er praktiske uden at din baby brokker sig :D

Af de eksempler du nævner er det eneste no-go for mig maden(mme), for så kommer man lynhurtigt ud på en glidebane... "jamen, det er vigtig for baby at mor og far også får mad" osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I kan bruge pengene til alt i lyster efter min mening.

Jeg ville nok holde dem ude af madbudgettet for at de ikke skulle "forsvinde" - men jeg synes simpelthen ikke babyer kan eje noget som helst før de er væsentligt ældre. Ergo så er det jer der forvalter både ting og penge for jeres barn.

Af samme grund har vi i øvrigt fravalgt en børneopsparing. Ikke fordi vi synes vi vores børn ikke "fortjener" det - men fordi den latterligt lave rente man kan få på sådan en ikke engang opvejer inflationen. Så giver det bedre mening vi investerer pengene (i øjeblikket i vores friværdi)...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pixie fik en del penge til sin dåb. Der købte vi autostol for de fleste samt tøj.

Ingen af mine børn har en børneopsparing, men til gengæld har de alle en bedsteforældre konto, hvilket er noget af det samme. Det har de alle fået til dåben af mine forældre, som så sætter penge ind der hver tredje mdr og til jul (ca halvdelen af det beløb de ville få for i gave). Den er låst til de er 21.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I kan bruge pengene til alt i lyster efter min mening.

Jeg ville nok holde dem ude af madbudgettet for at de ikke skulle "forsvinde" - men jeg synes simpelthen ikke babyer kan eje noget som helst før de er væsentligt ældre. Ergo så er det jer der forvalter både ting og penge for jeres barn.

Af samme grund har vi i øvrigt fravalgt en børneopsparing. Ikke fordi vi synes vi vores børn ikke "fortjener" det - men fordi den latterligt lave rente man kan få på sådan en ikke engang opvejer inflationen. Så giver det bedre mening vi investerer pengene (i øjeblikket i vores friværdi)...

 

Helt enig. 

 

Vi har brugt pengegaver på f.eks. legehus til haven, autostol, klapvogn - men også rejser hvor baby er med f.eks. Til lillesøster vil de f.eks. gå til Trip Trap stol med babyindsats, tøj, sko og andre ting som vi ikke har fra storebror. Der vil blive købt ekstremt få legsager til hende fra os, da her vrimler med legetøj og vi ikke helt ser pointen i at hun får noget øremærket hende før hun selv efterspørger det. Plus at der sikkert bliver givet lidt i gaver alligevel (det er kun min familie der kan finde på at give penge). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skrev tilskud til autostol, højstol og lignende store ting, Leonora fik et ret stort beløb som vi deler op i en alm børneopsparing, Boligopsparing og så har jeg lagt en lille sjat til side til en alm opsparing hvis nu vi liiiige falder over et vanvittigt godt tilbud til et eller andet større ting....

Hvordan det er fornuftigt at bruge pengene er jo også ret afhængigt af forældrenes almene økonomi, for nogle er det naturligt "bare" at købe fx en autostol mens andre ikke bare kan trække måske 5-7000 ud af det almindelige budget og så synes jeg det er fint at man kan bruge gavepenge til det....

Jeg synes altid det er godt at skrive hvad det er man ønsker sig penge til, det viser i min optik at man vil bruge dem til noget konkret og at de ikke bliver klattet væk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at man kan tillade sig at bruge pengene, til det man har skrevet på ønskesedlen :)

Helt generelt, hvis folk ikke mener man må bruge pengene på en biograftur til forældrene - så KAN de jo give et gavekort til fx br eller babysam :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som giver vil jeg sige: Det er jeres penge nu. Brug dem som i vil. Om I så bruger 10.000 på aldrig igen at behøve trække penge fra budgettet til pålæg og agurk, so be it. Det er en gave, og den letter nok jeres liv uanset hvordan de bruges, og det var tanken. :) Sådan ved jeg også, at flere i min familie tænker.

Som modtager vil jeg sige: De skal bruges på noget konkret, der er direkte til barnet eller barnets ting. Dvs. udstyr, børneopsparing og maling til børneværelse er ok, togkort til mor/far er ikke ok. Sutter og andre småting er ok, men jeg undgår det helst, så det netop ikke virker/føles som om at pengene soldes op. Sådan ved jeg også, at flere i min familie ønsker det (de blander sig dog ikke, men bliver bare glade, hvis jeg siger "Og så købte vi en lækker autostol for pengene, så tak for den")

Nu er jeg jo også meget glad for minder og barnets bog og sådan. Og i begges mines bøger, står der både, hvad de har fået (fx et beløb) og hvad pengene så er brugt på. Jeg synes selv, at det er en rar følelse, at jeg kan mærke (og se tilbage på) hvad pengene er brugt på, og de ikke bare er "forsvundet". Og jeg tænker, at det også er sjovt for barnet senere, at se hvad pengene er gået til.

Og det bliver egentlig min tommelfingerregel for, om det er ok at bruge dåbspenge på: Hvis jeg har lyst til at skrive det i bogen, så ja. Hvis det føles lidt mærkeligt, så nej.

Vi har brugt dåbspenge på: En bog med godnathistorier, knoppuslespil, sugekop-legetøj fra lamaze, autostol, lækkert tøj som vi måske ellers ikke ville have købt (jeg har skrevet mærke og motiv :blush), gode lækre flyverdragter, aktivitetsbord, reol, bord til trip trap stol, en legetøjsfjernbetjening, forsølving og indgravering af sutter, klapvogn med tilbehør, babyholder til iPhone, sommerdyne til voksi, juniordyne, fotografbilleder af baby i dåbskjolen, en fin lampe til værelset, bobles og så har vi lidt af Elisabeths tilbage som nok går til tøj, wallstickers, noget opbevaringsmøbel til værelset og/eller legetøj :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw fik vi også nogle penge, der var øremærket (til aftryk af hånd og fod og til indgravering af sølvsager) og der synes jeg, det ville være ufint ikke at bruge pengene på de ting :)

Og så har jeg lige kigget op igennem tråden og vil gerne tilføje:

- Jeg tænker ikke at dåbspenge som sådan er babys. Som sagt vil jeg gerne bruge dem på noget relateret til barnet, men jeg tænker egentlig at det er forældrene, der får pengene i gave i anledning af at deres barn bliver døbt. Det afspejlede nogle af vores pengegaver også, da de var væsentligt højere til vores første barn (hvor vores økonomi var væsentligt ringere og der var flere ting, der skulle købes), fra givere der bestemt ikke gør forskel på børnene :)

- Føl jer endelig ikke forpligtede til at købe legetøj, det tror jeg meget få givere ville forvente af jer. Jeres datter skal nok få rigeligt legetøj med tiden og det der med "dine penge dit valg" kan I roligt gemme til når barnet er større og selv fortælle, hvad det ønsker sig. Når hun er så lille, så er det HELT ok at forvalte efter, hvad der er i hendes interesse, istedet for, hvad hun ville have valgt. Altså sådan lidt sat på spidsen, så får man nok ikke en lykkeligere barndom at have 200 Barbiedukker og ingen seng ;) Så praktiske ting er HELT ok, synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER