NSEllekilde

Begyndende bækkenløsning eller overanstrengelse

14 indlæg i dette emne

Åh jeg har brug for råd igen :(

Jeg har haft en hård arbejdsuge -dog kun med 4 vagter indtil videre men pga årstiden så har vi virkelig mange syge og rigtig dårlige patienter.

Jeg har længe godt kunne mærke at lænden måske har været lidt mere øm end normalt men jeg tænkte at det nok "bare" var overanstrengelse.

Idag gik det næsten helt galt. Vi havde mere travlt end vanligt og det var generelt en rigtig skodvagt. Jeg havde ONDT i ryggen/lænden og min mave var én stor plukve da jeg gik hjem. Jeg lagde mig hurtigt på sofaen for at slappe af. Efter et lille stykke tid ville jeg rejse mig for at gå på wc,men det kunne jeg fysisk ikke. Jeg havde så ondt i lænden det føles som om at jeg havde en bold siddende indeni ved lænden (jeg kan ikke rigtigt forklare det). N måtte bære mig ud på badeværelset så jeg kunne tisse da jeg slet ikke havde ordentlig kontakt med mine ben pga smerter.

Da jeg så var færdig halvbar han mig tilbage til sofaen og her sad jeg i en halv time. Herefter er det blevet bedre og bedre og nu 6 timer efter kan jeg godt -med lidt sved på panden -selv gå på wc og hente ting.

Alle disse ting tyder på overanstrengelse i mit hoved, men jeg bliver alligevel lidt nervøs.

Hvornår er det bækkenløsning? Ifølge Google hænger de ting sammen nemlig :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Til læge med dig og få en henvisning til fys. :)

De kan undersøge dig for, om det er bækkenløsning (det synes jeg, det lyder som) og fys'en kan hjælpe med forebyggende øvelser :)

:kram bækkenløsning er virkelig træls. Men det skal tages seriøst. Du kan ende med virkelig langvarige problemer, hvis ikke, du lytter efter din krop :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til læge med dig og få en henvisning til fys. :)

De kan undersøge dig for, om det er bækkenløsning (det synes jeg, det lyder som) og fys'en kan hjælpe med forebyggende øvelser :)

:kram bækkenløsning er virkelig træls. Men det skal tages seriøst. Du kan ende med virkelig langvarige problemer, hvis ikke, du lytter efter din krop :)

Årh håber det virkelig ikke :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv tidligere haft så mange smerter, at jeg dårligt kunne hverken gå eller komme ud af sengen. Det er altså gået i sig selv igen, så længe jeg sørger for at passe rigtig godt på og lytte til min krop og slappe af, så snart jeg kan mærke at noget begynder at gøre ondt. Det har dog betydet at jeg har været noget nær inaktiv siden uge 10 nu <_< Jeg går jo stadig på arbejde, men har heldigvis mulighed for at tage pauser i løbet af natten og dele mit arbejde lidt op.

 

Sådan som jeg har forstået det, så er bækkenløsning ret svært at diagnosticere. Det er vist ofte det de konkluderer, når de har kunnet udelukke alle andre årsager først. Men jeg ville absolut få en henvisning til en fysioterapeut og så ville jeg altså tale med dit arbejde om, at skåne dig lidt i løbet af dagen. Det kan godt være at der er travlt, men i sidste ende vil de være bedre stillet med, at du får de hvil du har brug for i løbet af dagen, end at du ender med at måtte sygemeldes helt. Er der ikke nogle arbejdsopgaver som du kan påtage dig, hvor du kan sidde lidt ned imens? Nu arbejder jeg jo lidt indenfor samme felt og jeg har i hvert fald endnu aldrig oplevet, at man løber tør for ting der skal dokumenteres eller lignende :rolleyes Måske du kunne få lidt mere af den slags, så du fik lidt siddende pauser med jævne mellemrum?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv tidligere haft så mange smerter, at jeg dårligt kunne hverken gå eller komme ud af sengen. Det er altså gået i sig selv igen, så længe jeg sørger for at passe rigtig godt på og lytte til min krop og slappe af, så snart jeg kan mærke at noget begynder at gøre ondt. Det har dog betydet at jeg har været noget nær inaktiv siden uge 10 nu <_< Jeg går jo stadig på arbejde, men har heldigvis mulighed for at tage pauser i løbet af natten og dele mit arbejde lidt op.

Sådan som jeg har forstået det, så er bækkenløsning ret svært at diagnosticere. Det er vist ofte det de konkluderer, når de har kunnet udelukke alle andre årsager først. Men jeg ville absolut få en henvisning til en fysioterapeut og så ville jeg altså tale med dit arbejde om, at skåne dig lidt i løbet af dagen. Det kan godt være at der er travlt, men i sidste ende vil de være bedre stillet med, at du får de hvil du har brug for i løbet af dagen, end at du ender med at måtte sygemeldes helt. Er der ikke nogle arbejdsopgaver som du kan påtage dig, hvor du kan sidde lidt ned imens? Nu arbejder jeg jo lidt indenfor samme felt og jeg har i hvert fald endnu aldrig oplevet, at man løber tør for ting der skal dokumenteres eller lignende :rolleyes Måske du kunne få lidt mere af den slags, så du fik lidt siddende pauser med jævne mellemrum?

Selvom jeg jo egentlig har ret til små pauser i løbet af dagen så oplever jeg bare overhovedet ikke at jeg har mulighed for det -der er altid noget jeg liiiige skal, en klokke der ringer eller bare generelt stress på afdelingen så dét at sætte sig ned og lige være til -det giver meget mere stress. Hvertfald for mig.

Hmm altså lige omkring dokumentation har jeg svært ved at se hvad det skulle være.. Jeg kan jo ikke rigtig dokumentere på andet end mine patienter som jeg jo skal ude ved og passe -og ellers er der jo alt det som vi har specielt ansatte til :chin:

Jeg tror at hvis jeg kom til min chef og fremlagde problemstillingen så ville hendes løsning være at sætte mig ned i tid -men det har vi på ingen måde råd til :(

Jeg er lidt i vildrede. Også fordi at jeg føler mig så skrøbelig i den stilling når det virkelig bare er midlertidig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom jeg jo egentlig har ret til små pauser i løbet af dagen så oplever jeg bare overhovedet ikke at jeg har mulighed for det -der er altid noget jeg liiiige skal, en klokke der ringer eller bare generelt stress på afdelingen så dét at sætte sig ned og lige være til -det giver meget mere stress. Hvertfald for mig.

Hmm altså lige omkring dokumentation har jeg svært ved at se hvad det skulle være.. Jeg kan jo ikke rigtig dokumentere på andet end mine patienter som jeg jo skal ude ved og passe -og ellers er der jo alt det som vi har specielt ansatte til :chin:

Jeg tror at hvis jeg kom til min chef og fremlagde problemstillingen så ville hendes løsning være at sætte mig ned i tid -men det har vi på ingen måde råd til :(

Jeg er lidt i vildrede. Også fordi at jeg føler mig så skrøbelig i den stilling når det virkelig bare er midlertidig.

Din chef skal ikke sætte dig ned i tid. Hvis du har brug for færre timer så heddet det en deltidssygemelding ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom jeg jo egentlig har ret til små pauser i løbet af dagen så oplever jeg bare overhovedet ikke at jeg har mulighed for det -der er altid noget jeg liiiige skal, en klokke der ringer eller bare generelt stress på afdelingen så dét at sætte sig ned og lige være til -det giver meget mere stress. Hvertfald for mig.

Hmm altså lige omkring dokumentation har jeg svært ved at se hvad det skulle være.. Jeg kan jo ikke rigtig dokumentere på andet end mine patienter som jeg jo skal ude ved og passe -og ellers er der jo alt det som vi har specielt ansatte til :chin:

Jeg tror at hvis jeg kom til min chef og fremlagde problemstillingen så ville hendes løsning være at sætte mig ned i tid -men det har vi på ingen måde råd til :(

Jeg er lidt i vildrede. Også fordi at jeg føler mig så skrøbelig i den stilling når det virkelig bare er midlertidig.

 

Hvis det med at undlade at holde pauser i højere grad er noget du pålægger dig selv (for at undgå stress eller dårlig samvittighed), end din chef og kollegaer der gør det, så tænker jeg, at du først og fremmest skal blive bedre til at øve dig på det. Jeg kunne også sagtens finde på noget at lave natten lang herude hvis jeg ville, men det har jeg altså - helt bevidst - valgt ikke at gøre. For det siger min krop i høj grad fra overfor pt. Jeg gør det jeg skal - jeg gør bare ikke så meget mere end det, hvilket jeg under normale omstændigheder ville gøre. Det er heller ikke med helt god samvittighed, da jeg normalt har en meget høj arbejdsmoral, men jeg tænker at alternativet er værre. Til gengæld har jeg endnu ikke haft en eneste sygedag under min graviditet og det tænker jeg umiddelbart, at både ledelse og kollegaer værdsætter mere, end at alt lige skinner og jeg klarer halvdelen af deres arbejdsopgaver også. 

 

Du får ingen tak for at slide dig op og du er nødt til at passe lidt på dig selv. Jeg kan godt forstå at du føler dig usikker i din nuværende position, men så vidt jeg har forstået det, så har de alligevel trukket det med fastansættelsen tilbage? Så hvis det du har at forholde dig til er et vikariat nu og ikke mere på sigt, så har du jo alligevel ikke rigtig noget at miste, tænker jeg? :chin: Man går jo ikke 'bare sådan lige' hen og fyrer en gravid, heller ikke i et vikariat :)

 

Hvis dit arbejde er for hårdt, så bør din arbejdsgiver kigge på at omlægge noget af dit arbejde lidt. Det kan godt være at det betyder, at du så noget af tiden skal lave noget andet end normalt. Hvis dine sædvanlige opgaver og tempoet de skal udføres i er for hårde, så må de simpelthen finde på noget andet at sætte dig til. Det er sådan set deres opgave og ansvar (såfremt du har gjort opmærksom på problemet selvfølgelig) - ikke dit. Kan de ikke det, så må du ultimativt tale med din læge om en sygemelding i stedet, enten hel- eller deltid. De kan, som Mautisque siger, ikke bare sætte dig ned i tid på din egen regning, sådan fungerer det ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ellers fået at vide af både min læge og fys, at det er forholdsvis nemt at diagnosticere. Det kommer måske an på hvem man spørger så :)

Men ja, enig, din chef skal ikke sætte dig ned i tid. Så må du få en deltidssygemelding. :)

det er heller ikke sundt for hverken dig eller baby, at du er en stor plukve efter endt arbejde. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg altså glad for jeres svar.

Det er kun mig som vælger at udføre mit arbejde helt til tops fordi jeg ikke vil have klager over mig. Normalt kæmper jeg for at nå ekstra opgaver, men allerede fra starten af havde jeg svært ved at nå det hele fordi mit introprogram var lidt forvirrende -jeg er blandt andet ikke introduceret til mange programmer endnu, her 2 måneder efter :rolleyes.

Så jeg har konstant dårlig samvittighed. Fordi mine kollegaer så dagen efter skal udføre et arbejde jeg havde igår.

Jeg har sagt fra overfor fysisk tunge patienter, så dem er jeg maks medhjælper på. Og så er jeg skide god til psykiatriske patienter og demente, så dem tager jeg selvfølgelig selvom at de er tunge på en anden måde. Jeg synes allerede at jeg skærer ned på arbejdsopgaver, og når der er mulighed for det så får jeg f eks i en dagvagt kun 2 patienter der er tæt på hinanden lokalisationmæssigt istedet for de 3/4 de andre skal have.

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg kan gøre det mere behageligt for min krop.

Det skal så lige siges at de dage hvor jeg har de hensyn som jeg har nævnt nu, har jeg bare lidt ondt i lænden og plukveer.

Men dagen igår var helt ekstremt fordi jeg skulle have 5 og en halv patient. Men det resulterede i at jeg slet ikke kan stå på mine ben.

Men jeg tror at jeg må ringe til lægen imorgen og evt bare få en god snak omkring gode råd så jeg kan undgå at blive sygemeldt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja god idé med lige at snakke med lægen. Så kan han hjælpe med at vurdere, hvor meget der evt skal tages hensyn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg har brug for råd igen :(

Jeg har haft en hård arbejdsuge -dog kun med 4 vagter indtil videre men pga årstiden så har vi virkelig mange syge og rigtig dårlige patienter.

Jeg har længe godt kunne mærke at lænden måske har været lidt mere øm end normalt men jeg tænkte at det nok "bare" var overanstrengelse.

Idag gik det næsten helt galt. Vi havde mere travlt end vanligt og det var generelt en rigtig skodvagt. Jeg havde ONDT i ryggen/lænden og min mave var én stor plukve da jeg gik hjem. Jeg lagde mig hurtigt på sofaen for at slappe af. Efter et lille stykke tid ville jeg rejse mig for at gå på wc,men det kunne jeg fysisk ikke. Jeg havde så ondt i lænden det føles som om at jeg havde en bold siddende indeni ved lænden (jeg kan ikke rigtigt forklare det). N måtte bære mig ud på badeværelset så jeg kunne tisse da jeg slet ikke havde ordentlig kontakt med mine ben pga smerter.

Da jeg så var færdig halvbar han mig tilbage til sofaen og her sad jeg i en halv time. Herefter er det blevet bedre og bedre og nu 6 timer efter kan jeg godt -med lidt sved på panden -selv gå på wc og hente ting.

Alle disse ting tyder på overanstrengelse i mit hoved, men jeg bliver alligevel lidt nervøs.

Hvornår er det bækkenløsning? Ifølge Google hænger de ting sammen nemlig :rolleyes

Jeg har døjet med mit bækken og med samme smerter som dig. Og jeg er røget ned på 20 timer om ugen sådan at jeg kan holde til at være der frem til barsel. Det har kun været min egen læge der har været inde over

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har døjet med mit bækken og med samme smerter som dig. Og jeg er røget ned på 20 timer om ugen sådan at jeg kan holde til at være der frem til barsel. Det har kun været min egen læge der har været inde over

Fedt at du kunne det!

Snakkede du med din arbejdsgiver inden du gik til lægen, eller hvordan?

Jeg tænker at det måske er lidt dårlig stil at komme med en lægeerklæring og smide den bombe ud i det blå agtigt :S

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt at du kunne det!

Snakkede du med din arbejdsgiver inden du gik til lægen, eller hvordan?

Jeg tænker at det måske er lidt dårlig stil at komme med en lægeerklæring og smide den bombe ud i det blå agtigt :S

Ja jeg nævnte at jeg var begyndt at døje meget med mit bækken og jeg havde svært ved at komme igennem dagene.

Jeg er pau studerende så er ansat af kommunen men er lige nu i praktik i en vuggestue. Så jeg ringede først til kommunen og ham jeg snakkede med sagde jeg sammen med leder skulle blive enige om timer og så skulle jeg til læge og lave en muligheds erklæring. I mit tilfælde betalte arbejdsgiver.

Men der var slet ikke noget. De var kun interesseret i at jeg kunne blive frem til barsel uden for meget fravær

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arbejdsgiver skal altid betale for mulighedserklæringen, for teknisk set er det dem, der skal bede dig om at få den lavet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER