Guest Smilla

Kan de det? Kommunen?

26 indlæg i dette emne

Jeg har en veninde som er havnet i en lidt mærkelig situation.

Hun har en søn som har Asperger, en form for autisme, som gør at han går i specialskole og skal have en så forudsigelig dag som muligt, ellers kokser han :(

Hun bor i Give og hans skole ligger i Vejle = ½ times kørsel hver vej.

Han har 4 timers undervisning hver dag og moren vælger så at blive istedet for at køre hjem, for at køre tilbage for at hente ham igen med det samme...

Der kører en bus herfra, men han er ikke i stand til selv at tage bussen, så moren må køre ham i sin private bil.

Alt det her har gjort at hun har måtte MELDE SIG SYG fra sit arbejde for at passe sin dreng, hvilke så gjorde at de fyrede hende! :(

Så nu får hun syge-dagpenge fra kommunen....men hun er slet ikke syg, det er kun hendes dreng og hendes sagsbehandler har så sagt til hende at hun selv må finde en person som kan aflaste hende, en pensionist etc. ???

Hun vil jo gerne tilbage til sit arbejde, men så snakkede jeg lidt med hende, for jeg er jo pædagog og ville da mægtig gerne ha tjansen som støttepædagog for ham....de havde jo sagt hun selv skulle finde en.

Men så vil de kun bevilge en evt støttepædagog 2 timer om dagen!! Det svarer til kørslen!!

Hun er så ked af det for der er bare ingen hjælp at hente nogen steder....

Eller er der?

Jeg tænkte på, har hun ikke ret til kommunen dækker hendes tabte arbejdsfortjeneste???

Hvad med kørselsgodtgørelse?

Er der andet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

to sek. jeg slår lige op i serviceloven. for den har jeg nemlig liggende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mette, er det i orden, at jeg vender tilbage i eftermiddag/aften, for jeg er ved at gøre klar til min første dag i praktikken. Men jeg har serviceloven liggende, så vil gerne slå det hele op, så i ved, hvad i har at gøre med

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun kan søge en § 41 (kan ikke huske om det er 41 eller 42).

Som er tabte arbejdsfortjeneste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aller først vil jeg sige at jeg slet ikke er inde i det, så det kan sagtens være jeg skyder helt ved siden af.. Men jeg har da hørt om steder hvor elever med blandt andet Asperger bliver kørt frem og tilbage til skolen i taxa, betalt af kommunen.. Kan sådan en ordning komme på tale ?? Han kan jo ikke gå i en almindelig folkeskole.. Min mands lillebror har også Asperger og gik på en lignende skole og det har hjulpet ham så meget i hans liv, så drengen skal selvfølgelig blive der, men så må kommunen kunne hjælpe på andre måder end de 2 timer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger!

Ja det var den paragraf jeg havde i tankerne, men ikke kunne huske tallet på....

Ja der kører jo en bus herfra Give og om til skolen, men han har det så skidt at han ikke er i stand til at tage bussen....og den kører ikke tilbage, så moren er tvunget til at hente ham

Hendes sagsbehandler ved det godt og var i tvivl om der var noget kørselsgodtgørelse at hente når nu der gik en bus.....jamen for fanden drengen er angst for at blive ladt alene!!!

Hvem fanden sætter sit skrigende barn på bussen og vinker farvel?!! Ai jeg er så gal over kommunen byder moren og drengen dette.....og samtidig har "tvunget" hende ud af arbejdsmarkedet!!!

Det er jo begrænset hvor længe hun kan få syge-dagpenge :S

Som det er nu så sidder hun 3 stive timer hver dag og glor i sin bil indtil han har fri.....hun må jo ikke være til stede i klasseværelset....

Er der andre der har erfaringer/viden på området?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aller først vil jeg sige at jeg slet ikke er inde i det, så det kan sagtens være jeg skyder helt ved siden af.. Men jeg har da hørt om steder hvor elever med blandt andet Asperger bliver kørt frem og tilbage til skolen i taxa, betalt af kommunen.. Kan sådan en ordning komme på tale ?? Han kan jo ikke gå i en almindelig folkeskole.. Min mands lillebror har også Asperger og gik på en lignende skole og det har hjulpet ham så meget i hans liv, så drengen skal selvfølgelig blive der, men så må kommunen kunne hjælpe på andre måder end de 2 timer..

Jeg kan lige supplere lidt her. Jeg har gået på en folkeskole på Frederiksberg, hvor der også var en linie med specialklasser.

Jeg ved at mange af børnene fra specialklasserne blev kørt til skole i taxa hver dag og jeg er ret sikker på, at det foregik på kommunens regning.

Det er måske værd at undersøge om jeres kommune også tilbyder det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke inde i alt sådan noget, men er der ikke noget der hedder forældreoverlov hun kan tage? Eller overlov til pasning at syg barn? Eller er det det samme de to ting ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Thomas er jo diagnosticeret med massive overbliksvanskeligheder, og går i special klasse på en skole 13 km fra hjem. Han har bevilliget taxakørsel, via kommunen. Det fik vi helt automatisk ifbm. visiteringen til den nye klasse og skole.

Så hun skal kontakte drengens sagsbehandler. Jo det kan være en tur der virkelig trækker tænder ud for børnene. Thomas har samme vanskeligheder og brug for den samme struktur og forudsigelighed som et Asperger barn. Det foregår med pictogrammer, og, groft sagt, kæft ,trit og retning. Taxaturen er det værste for ham, ligesom anden offentlig transport. Han har virkelig svært ved at rumme det. Men der var intet alternativ, da vi ikke selv kunne køre ham.

Nu bor han jo så ved mormor, som kører ham hver morgen, så nu er det kun eftermiddag har skal med taxa.

Mht. hvad hun kan søge om, så står der en masse godt her : Støttemuligheder

Serviceloven

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor kan hun ikke bruge ordningen med at en pædagog eller anden person bliver ansat til at køre ham frem og tilbage?

Selvfølgelig skal der laves en god indkøring så personen lærer drengen at kende og han ikke er bange for at tage med hende :)

Jeg tænker at det er fair nok at personen bliver betalt for de timer som personen arbejder (½ time 4 gange om dagen).

....at det så kan være møgsvært at finde en der vil tage en time formiddag og en time eftermiddag er så en anden ting, men det kan da være der er en studerende der vil kunne bruge sådan et job.

At komme op om morgenen i stedet for at 'komme til' at sove hele dagen væk, have nogle timer til at læse / skrive og så en time igen om eftermiddagen for at hjernen får noget andet at tænke på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor kan hun ikke bruge ordningen med at en pædagog eller anden person bliver ansat til at køre ham frem og tilbage?

Selvfølgelig skal der laves en god indkøring så personen lærer drengen at kende og han ikke er bange for at tage med hende :)

Jeg tænker at det er fair nok at personen bliver betalt for de timer som personen arbejder (½ time 4 gange om dagen).

....at det så kan være møgsvært at finde en der vil tage en time formiddag og en time eftermiddag er så en anden ting, men det kan da være der er en studerende der vil kunne bruge sådan et job.

At komme op om morgenen i stedet for at 'komme til' at sove hele dagen væk, have nogle timer til at læse / skrive og så en time igen om eftermiddagen for at hjernen får noget andet at tænke på.

Hun kan ikke finde nogen som kun vil arbejde 10 timer om ugen! Så det er ikke fordi hun ikke har prøvet, hun har dælmer mistet sit arbejde som hun var så glad for og sidder nu i en sindssyg desperat situation.

En studerende? Som pædagog kan jeg fortælle dig at man om dagen går i skole, hver dag fra kl 8, så allerede der er din idé dødfødt....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Thomas er jo diagnosticeret med massive overbliksvanskeligheder, og går i special klasse på en skole 13 km fra hjem. Han har bevilliget taxakørsel, via kommunen. Det fik vi helt automatisk ifbm. visiteringen til den nye klasse og skole.

Så hun skal kontakte drengens sagsbehandler. Jo det kan være en tur der virkelig trækker tænder ud for børnene. Thomas har samme vanskeligheder og brug for den samme struktur og forudsigelighed som et Asperger barn. Det foregår med pictogrammer, og, groft sagt, kæft ,trit og retning. Taxaturen er det værste for ham, ligesom anden offentlig transport. Han har virkelig svært ved at rumme det. Men der var intet alternativ, da vi ikke selv kunne køre ham.

Nu bor han jo så ved mormor, som kører ham hver morgen, så nu er det kun eftermiddag har skal med taxa.

Mht. hvad hun kan søge om, så står der en masse godt her : Støttemuligheder

Serviceloven

Tusind tak! Jeg vil videresende din info og linket til min veninde :)

Dælmer en svær situation man står i....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun kan ikke finde nogen som kun vil arbejde 10 timer om ugen! Så det er ikke fordi hun ikke har prøvet, hun har dælmer mistet sit arbejde som hun var så glad for og sidder nu i en sindssyg desperat situation.

En studerende? Som pædagog kan jeg fortælle dig at man om dagen går i skole, hver dag fra kl 8, så allerede der er din idé dødfødt....

Der er rigtig mange studier hvor man er selvstuderende og derfor selv bestemmer på hvilket tidspunkter man vil læse på.

Jeg har selv søgt flere jobs på 10 timer, da jeg gerne vil have et 'fast' job 10 - 15 timer om ugen og resten kan være som underviser på aftenskole.

Egentlig ville jeg helst bare undervise på aftenskole, men det er der desværre ikke timer nok i, så at køre i bus 2 timer om dagen og få penge for at sidde og hyggesludre lyder da dejligt :)

Inden for mit fag er der rigtig mange der kun har småjobs, men så har 3 - 5 forskellige som så giver 30 - 40 timer om ugen.

Men ja - det kan være svært at finde den rigtige, for det er jo heller ikke Brian fra matchgruppe 3 som kommunen gerne vil sende ud i 10 timers arbejdsprøvning / job med løntilskud som hun har lyst til at skulle følge sin søn :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var studerende arbejde jeg hos en familie med en asperger-dreng, hvor jeg skulle sørge for at han kom op og med taxaen om morgenen, og nogen dage tog imod ham om eftermiddagen. Jeg mødte kl. 6-6.30 om morgenen, og havde fri kl. 8, så jeg kunne nå at være i skole kl. 9.

Vi var 2-3 stykker der dækkede de forskellige vagter og indimellem kunne moderen også møde lidt senere eller komme tidligere hjem, så nogen dage klarede hun det selv. Hver vagt var 1-2 timer af gangen, og hun havde ikke problemer med at finde folk.

Som arbejdsmarkedet er i dag, hvor man hører om at ingen folk kan finde studiejobs, så MÅ der da være nogen der er interesserede?

Men det er en rigtig øv situation hun er kommet i. Håber hun snart finder en løsning :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke så meget om det her, men mht. at få en studerende ud, så kan jeg da nævne at psykologistuderende tit har rigtig meget mulighed for selv at disponere over deres tid, og jeg tror at mange psyk-studerende vil tage imod sådan et job med kys-hånd. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Problemet med at finde folk er fordi vi bor langt ude på landet, langt væk fra uddannelsessteder etc. Og jeg tror hende når hun siger hun har forsøgt....men jeg kan da lige spørge hende igen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Problemet med at finde folk er fordi vi bor langt ude på landet, langt væk fra uddannelsessteder etc. Og jeg tror hende når hun siger hun har forsøgt....men jeg kan da lige spørge hende igen...

Øv. Hvis det er langt ude på landet kan det godt være svært :( Jeg havde 5-10 min på cykel til jobbet, det gjorde det lidt lettere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

Jeg er socialrådgiver og har arbejdet på kommunen - ikke med handicappet, men har siddet og rådgivet forældre med det problem du beskriver. Jeg synes, det er meget dårlig vejledning din veninde har fået af sin sagsbehandler. Det er kommunens forpligtelse at tilbyde børn et skoletilbud. Også når de har et særligt behov fx pga et handicap. Hvis de ikke har en skoletilbud tæt på moderen´s bopæl, skal de tilbyde kørelsesordning - taxa. Det er ikke moderens opgave, og det er helt forkert at hun melder sig syg på baggrund af det. Du skriver også, at hun er sygemeldt og modtager sygedagpenge. Det betyder at hun skriver under på, at hun er fuld uarbejdsdygtig, hvilket hun ikke er - hun passer sit barn. Så det er jo egentlig ikke lovligt.

Kommunen varetager opgaverne forskelligt, men jeg vil tror hun skal kontakte sin sagsbehandler igen og sige, at kommunen må løse opgaven med at få hendes søn i skole med de særlige behov han har (bl.a. skal han selvfølgelig ikke tage bus, når det er en del af hans sygdom ikke at kunne det).

Jeg er usikker på tabt arbejdsfortjeneste - tror ikke det dækker det her. Men ellers er det noget kommunen kan bevillige hvis arbejdsgiver er med på, at deres medarbejder går ned i tid, mod at kommunen betaler.

Nå, håber det var lidt forklaring:-)

Vh Krista

PS - er der ikke en forening for asperger? Det kunne være en god ide at kontakte dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv. Hvis det er langt ude på landet kan det godt være svært :( Jeg havde 5-10 min på cykel til jobbet, det gjorde det lidt lettere.

Desværre så bor vi ½ times kørsel fra Vejle fx....og det er i bil....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

Jeg er socialrådgiver og har arbejdet på kommunen - ikke med handicappet, men har siddet og rådgivet forældre med det problem du beskriver. Jeg synes, det er meget dårlig vejledning din veninde har fået af sin sagsbehandler. Det er kommunens forpligtelse at tilbyde børn et skoletilbud. Også når de har et særligt behov fx pga et handicap. Hvis de ikke har en skoletilbud tæt på moderen´s bopæl, skal de tilbyde kørelsesordning - taxa. Det er ikke moderens opgave, og det er helt forkert at hun melder sig syg på baggrund af det. Du skriver også, at hun er sygemeldt og modtager sygedagpenge. Det betyder at hun skriver under på, at hun er fuld uarbejdsdygtig, hvilket hun ikke er - hun passer sit barn. Så det er jo egentlig ikke lovligt.

Kommunen varetager opgaverne forskelligt, men jeg vil tror hun skal kontakte sin sagsbehandler igen og sige, at kommunen må løse opgaven med at få hendes søn i skole med de særlige behov han har (bl.a. skal han selvfølgelig ikke tage bus, når det er en del af hans sygdom ikke at kunne det).

Jeg er usikker på tabt arbejdsfortjeneste - tror ikke det dækker det her. Men ellers er det noget kommunen kan bevillige hvis arbejdsgiver er med på, at deres medarbejder går ned i tid, mod at kommunen betaler.

Nå, håber det var lidt forklaring:-)

Vh Krista

PS - er der ikke en forening for asperger? Det kunne være en god ide at kontakte dem.

Hej Krista! 1000 tak for din mail :)

Ja jeg synes også det er horribelt som de er blevet behandlet. Jeg vil printe din mail ud og give til min veninde, hvis det er ok med dig?

Det var hendes sagsbehandler der sagde at hun måtte melde sig syg, hvis hendes dreng ikke kunne tage bussen, så moren selv kunne køre hende :( Det bevirkede så hendes chef fyrede hende, for hun kan jo ikke sige hvor længe hun er "syg"/ hendes dreng har behov for hendes nærvær.

Ai det er bare så grotesk det hele man tror det er løgn....har så ondt af hende og vil så gerne hjælpe!! Hun har selv tidligere være nede med depression.....altså det er vel ikke der de vil ha hende hen?! :(

Kh Mette.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt uforstående overfor at sagsbehandleren har accepteret at hun har sygemeldt sig og modtager sygedagpenge når hun ikke er syg men passer sin søn.

Kommunen skal sørge for at hente og bringe drengen med taxa. Det vil nok være hårdt for ham i starten, men det er de nødt til at træne så han lærer det.

Jeg synes hun skal tage fat i drengens sagsbehandler og bede dem hente drengen i taxa, så hun selv kan søge arbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt uforstående overfor at sagsbehandleren har accepteret at hun har sygemeldt sig og modtager sygedagpenge når hun ikke er syg men passer sin søn.

Kommunen skal sørge for at hente og bringe drengen med taxa. Det vil nok være hårdt for ham i starten, men det er de nødt til at træne så han lærer det.

Jeg synes hun skal tage fat i drengens sagsbehandler og bede dem hente drengen i taxa, så hun selv kan søge arbejde.

Det forstår jeg heller ikke, men ikke desto mindre var det sagsbehandleren der sagde at hun måtte melde sig syg hvis hun ikke kunne finde en person til at køre sin søn :(

Hun burde melde hende! :( Det er hendes skyld min veninde har mistet sit gode job :( og nu skal hun ud at søge på nyt.....Christ....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Krista! 1000 tak for din mail :)

Ja jeg synes også det er horribelt som de er blevet behandlet. Jeg vil printe din mail ud og give til min veninde, hvis det er ok med dig?

Det var hendes sagsbehandler der sagde at hun måtte melde sig syg, hvis hendes dreng ikke kunne tage bussen, så moren selv kunne køre hende :( Det bevirkede så hendes chef fyrede hende, for hun kan jo ikke sige hvor længe hun er "syg"/ hendes dreng har behov for hendes nærvær.

Ai det er bare så grotesk det hele man tror det er løgn....har så ondt af hende og vil så gerne hjælpe!! Hun har selv tidligere være nede med depression.....altså det er vel ikke der de vil ha hende hen?! :(

Kh Mette.

Hej Mette!

Du må gerne printe mailen hvis den kan hjælpe. Det er jo vigtigt for din veninde og ikke mindst for hendes søn, at der bliver lavet nogle ordentlig og holdbare løsninger, og det er jo ikke holdbart at hun er sygemeldt - og til og med miste sit job.

Jeg ved der er rigtig mange forældre, der ikke ved hvad de skal gribe fat i, og reglerne er også kompliceret, men det er altså sagsbehandlerens opgave at finde ud af at vejlede ordentlige.

Håber på det bedste for din veninde:-)

Kh Krista

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

Jeg er socialrådgiver og har arbejdet på kommunen - ikke med handicappet, men har siddet og rådgivet forældre med det problem du beskriver. Jeg synes, det er meget dårlig vejledning din veninde har fået af sin sagsbehandler. Det er kommunens forpligtelse at tilbyde børn et skoletilbud. Også når de har et særligt behov fx pga et handicap. Hvis de ikke har en skoletilbud tæt på moderen´s bopæl, skal de tilbyde kørelsesordning - taxa. Det er ikke moderens opgave, og det er helt forkert at hun melder sig syg på baggrund af det. Du skriver også, at hun er sygemeldt og modtager sygedagpenge. Det betyder at hun skriver under på, at hun er fuld uarbejdsdygtig, hvilket hun ikke er - hun passer sit barn. Så det er jo egentlig ikke lovligt.

Kommunen varetager opgaverne forskelligt, men jeg vil tror hun skal kontakte sin sagsbehandler igen og sige, at kommunen må løse opgaven med at få hendes søn i skole med de særlige behov han har (bl.a. skal han selvfølgelig ikke tage bus, når det er en del af hans sygdom ikke at kunne det).

Jeg er usikker på tabt arbejdsfortjeneste - tror ikke det dækker det her. Men ellers er det noget kommunen kan bevillige hvis arbejdsgiver er med på, at deres medarbejder går ned i tid, mod at kommunen betaler.

Nå, håber det var lidt forklaring:-)

Vh Krista

PS - er der ikke en forening for asperger? Det kunne være en god ide at kontakte dem.

Det er helt korrekt, det er kommunens forpligtigelse og sørger for drengenes befordring...

Hilsen Anja, der selv er mor til en dreng der går på specialskole og bliver hentet og bragt hver dag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger, jeg vil viderebringe jeres viden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER