Forunderligt

Dumme far - dumme mor

15 indlæg i dette emne

I hvilken forbindelse siger hun det?

Altså jeg har det sådan lidt, at børn da gerne må synes, at vi voksne er dumme ^_^ Det er jo en følelse de har.

Hvis jeg fx siger nej til at Theo må få kage og han siger dumme mor, så siger jeg bare: "ja det må du gerne synes, men der er ikke kage nu" :)

Så tror jeg også, at det er lidt mindre interessant at sige ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, at jeg også ville prøve at møde følelserne i stedet. Jeg har ofte sagt til børn, når de har kaldt mig dumme eller lignende ting "du må gerne være sur, men jeg vil ikke have, du kalder mig sådan". Eller lidt som LilleMi også skriver "det må du gerne synes, men sådan er reglerne"-agtig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg ville give det ualmindeligt lidt opmærksomhed - sådan udstråle 'det er ikke sådan du for min opmærksomhed'. Hvis hun siger det i vrede kan du som LilleMi forslår sige "ej hvor bliver du vred på mig nu" eller sådan noget. Men hvis det bare er fis og ballade så ville jeg nok ignorere det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius siger også tit du er dum mor, du er dum far, du er dum Julius, men det er når det ikke lige går hans vej, og jeg siger altså bare nå nå...

Han siger også tit du er lille mor, tror det er et drille ord i børnehaven :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I hvilken forbindelse siger hun det?

Altså jeg har det sådan lidt, at børn da gerne må synes, at vi voksne er dumme ^_^ Det er jo en følelse de har.

Hvis jeg fx siger nej til at Theo må få kage og han siger dumme mor, så siger jeg bare: "ja det må du gerne synes, men der er ikke kage nu" :)

Så tror jeg også, at det er lidt mindre interessant at sige ;)

 

What she said :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I hvilken forbindelse siger hun det?

Altså jeg har det sådan lidt, at børn da gerne må synes, at vi voksne er dumme ^_^ Det er jo en følelse de har.

Hvis jeg fx siger nej til at Theo må få kage og han siger dumme mor, så siger jeg bare: "ja det må du gerne synes, men der er ikke kage nu" :)

Så tror jeg også, at det er lidt mindre interessant at sige ;)

:ditto

Men hvis han siger det helt ude af det blå, siger jeg, at jeg bliver ked af det, når han kalder mig dumme og at jeg hellere vil have at vi snakker om, hvorfor han synes, jeg er dum (hvortil han for det meste svarer, at jeg nogle gange er dum, men at jeg faktisk også er sød)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Forstår hun, hvad dumme betyder? Kan du evt forklare hende det lidt?

Valdemar sagde den anden dag, at han hadede mig. Og så sagde jeg til ham, at jeg blev ked af at høre det, fordi det betyder at man slet ikke kan lide nogen, ikke bare er sur, men hele tiden ikke kan lide. Og så kunne jeg godt se på ham, at han var lidt forskrækket over, hvad det betød og at han ikke helt havde vist det. Han blev helt mundlam og gav mig en kæmpekrammer og har efterfølgende sagt "Jeg hader dig ikke mere. Jeg elsker dig". Og vi har snakket om, at det er ok, at jeg ved at han elsker mig osv.

Det kræver selvfølgelig en del ordforråd, men min pointe er, at hvis "dumme" er en del af en sang eller noget, en pære kan være, så kunne det være at hun ikke helt forstår ordet og derfor bruger det for at "teste" det??Og om man så helt enkelt kunne sige noget i retning af "dum betyder at nogen gør noget, man ikke kan lide". Så kunne det måske blive et ord, hun kan bruge "korrekt" istedet for at kalde jer det på må og få?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der går jeg måske lidt i en anden grøft end de andre piger. Jeg vil ikke have, at hun kalder os - eller nogle andre - for dumme.

De få gange det er sket, har jeg sagt til hende, at det vil jeg ikke have hun kalder mig, for det bliver jeg ked af at høre. Og så kan vi snakke om, at man godt må være sur, men at man så skal sige "jeg er sur (på dig)" i stedet.

Det kan godt være jeg kan trække på skuldrene over at blive kaldt dum, men det er ikke sikkert at et barn i børnehave kan det. At behandle andre ordentligt, er også at tale pænt til dem. Måske er det bare mig, der er gammeldags :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der går jeg måske lidt i en anden grøft end de andre piger. Jeg vil ikke have, at hun kalder os - eller nogle andre - for dumme.

De få gange det er sket, har jeg sagt til hende, at det vil jeg ikke have hun kalder mig, for det bliver jeg ked af at høre. Og så kan vi snakke om, at man godt må være sur, men at man så skal sige "jeg er sur (på dig)" i stedet.

Det kan godt være jeg kan trække på skuldrene over at blive kaldt dum, men det er ikke sikkert at et barn i børnehave kan det. At behandle andre ordentligt, er også at tale pænt til dem. Måske er det bare mig, der er gammeldags :p

Nej, jeg er enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der går jeg måske lidt i en anden grøft end de andre piger. Jeg vil ikke have, at hun kalder os - eller nogle andre - for dumme.

De få gange det er sket, har jeg sagt til hende, at det vil jeg ikke have hun kalder mig, for det bliver jeg ked af at høre. Og så kan vi snakke om, at man godt må være sur, men at man så skal sige "jeg er sur (på dig)" i stedet.

Det kan godt være jeg kan trække på skuldrene over at blive kaldt dum, men det er ikke sikkert at et barn i børnehave kan det. At behandle andre ordentligt, er også at tale pænt til dem. Måske er det bare mig, der er gammeldags :p

Åh, det er svært. Jeg er egentlig enig. Andre er ikke dumme, men de kan gøre noget dumt.

Men T fik tæv i børnehaven for nogle måneder siden, og har mange gange sagt at X er dum, og det kan jeg sgu godt forstå han synes. Og SÅ synes jeg det er svært, at holde på "dum-regelen" uden at underkende at T har været udsat for noget helt uacceptabelt. Jeg omtaler selvfølgelig ikke X som dum (han er jo også bare en knægt som ikke kan finde ud af verden lige nu), men T skal bare heller ikke på nogen måde tro at han er forkert i den relation.

Well, sidespring. Sorry. Hvorfor er det ikke mere sort/Hvidt at være forælder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, det er svært. Jeg er egentlig enig. Andre er ikke dumme, men de kan gøre noget dumt.

Men T fik tæv i børnehaven for nogle måneder siden, og har mange gange sagt at X er dum, og det kan jeg sgu godt forstå han synes. Og SÅ synes jeg det er svært, at holde på "dum-regelen" uden at underkende at T har været udsat for noget helt uacceptabelt. Jeg omtaler selvfølgelig ikke X som dum (han er jo også bare en knægt som ikke kan finde ud af verden lige nu), men T skal bare heller ikke på nogen måde tro at han er forkert i den relation.

Well, sidespring. Sorry. Hvorfor er det ikke mere sort/Hvidt at være forælder?

Det er ok herhjemme at sige, at noget er dumt, bare ikke at nogle er det. "dumme sko" er helt fint mens "dumme mor" ikke er.

Vi bruger "det var også tarveligt af hende" eller "det var ikke sødt af han" - altså at handlingen var forkert, ikke personen.:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, det er svært. Jeg er egentlig enig. Andre er ikke dumme, men de kan gøre noget dumt.

Men T fik tæv i børnehaven for nogle måneder siden, og har mange gange sagt at X er dum, og det kan jeg sgu godt forstå han synes. Og SÅ synes jeg det er svært, at holde på "dum-regelen" uden at underkende at T har været udsat for noget helt uacceptabelt. Jeg omtaler selvfølgelig ikke X som dum (han er jo også bare en knægt som ikke kan finde ud af verden lige nu), men T skal bare heller ikke på nogen måde tro at han er forkert i den relation.

Well, sidespring. Sorry. Hvorfor er det ikke mere sort/Hvidt at være forælder?

Hehe, her er jeg sq heller ikke et bedre menneske - vi kører normalt også med at tage afstand fra handlinger istedet for personer osv - men jeg kan dælme godt forstå, at din søn synes, at bemeldte dreng er DUM! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der går jeg måske lidt i en anden grøft end de andre piger. Jeg vil ikke have, at hun kalder os - eller nogle andre - for dumme.

De få gange det er sket, har jeg sagt til hende, at det vil jeg ikke have hun kalder mig, for det bliver jeg ked af at høre. Og så kan vi snakke om, at man godt må være sur, men at man så skal sige "jeg er sur (på dig)" i stedet.

Det kan godt være jeg kan trække på skuldrene over at blive kaldt dum, men det er ikke sikkert at et barn i børnehave kan det. At behandle andre ordentligt, er også at tale pænt til dem. Måske er det bare mig, der er gammeldags :p

Jeg er total enig i det sidste! Jeg synes bare at have erfaret (i min tid i børnehaver) at forbudte ord er sjove ord. Lidt ligesom når de render og siger 'tissemand', det er i så åh så sjovt, der er ingen der render rundt og siger 'navle' eller 'øre' eller andet, fordi der ikke er nogen der reagerer på det.

Så hvis William en dag kommer og slynger "dumme mor" ud, med sådan en fjollegrimmasse, vil jeg nok sige "det kan jeg ikke lide at du siger" og så bare tie den ihjæl bagefter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER