FruOvervejelse

Sparemad

16 indlæg i dette emne

Vores januar bliver en sparemåned, så jeg søger inspiration til billige retter.

Jeg har ikke så mange præferencer ift variation, smag, udseende eller andet.

Hit me med alle jeres bedste lavbudget-retter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores januar bliver en sparemåned, så jeg søger inspiration til billige retter.

Jeg har ikke så mange præferencer ift variation, smag, udseende eller andet.

Hit me med alle jeres bedste lavbudget-retter :)

Generelt bare at udnytte rester og undgå madspild. Millionbøf kan laves billigt og i store portioner, så der er til fryseren, frikardeller kan også laves i billige og store mængder. Ellers rugbrødsdage. Her kan frikardeller og andre rester bruges som pålæg. Jeg kan snildt selv spise en skål havregryn til aften hvis jeg ikke er så sulten også ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh jeg kigger med! :)

Vi har snakket om at lave en fast (for en periode) madplan bestående af:

Mandag: (squash-)spaghetti med kødsovs. Billigt, og det er nemt at hælde samtlige restgrøntsager i, eller evt nogle fra frost, og evt blende.

Tirsdag: Rester. Billigt ;)

Onsdag: Rugbrød. Billigt og nemt og fine muligheder for at fylde på med fisk og grøntsager som pålæg.

Torsdag: Noget fra fryseren (har man ikke altid nogle koteletter eller kyllingelår eller sådan noget? :D) eller grød eller suppe. Vi plejer aldrig at spise grød og slet ikke til aftensmad, men inspireret af, at jeg flere gange har set nogen herinde få risengrød til aftensmad, tænkte jeg, at det kunne vi da også. Ingen af os kan lide risengrød, men vi kan lide havregrød eller Dahl (sådan noget rød linsegrød med tomat og hvidløg) og vi er glade for supper. Det kan være tomatsuppe, klar suppe, kartoffelporresuppe, græskarsuppe, karrysuppe osv.

Fredag-lørdag-søndag er der så plads til "ballade" i sådan moderat omfang, altså noget dyrere og/eller mere usundt/junket. Det kan være dér, vi får retter med flere eksotiske ingredienser, eller det kan være der, vi får hotdogs eller hjemmelavet burger eller pizza. Tanken er at mindst én weekendret er med en god del grøntsager, så der er nogle gode rester at putte i kødsovsen om mandagen sammen med diverse grøntsagsrester fra ugen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Omelet/æggekage er også en nem og billig ret, hvor man nemt kan bruge diverse rester :)

Og lasagne og pizza :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kål er billigt og fyldt med gode ting og kan bruges til rigtig meget.

Snittet som salat

I fine strimler som pasta

Snittet og fyldt i en gryderet/kødsovs eller lignende

Hele blade som lasagneplader

Kåldolmer

Det samme med gulerødder. Det putter jeg også gerne i frikadeller, kødsovs og gryderetter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kog suppe på en høne/kylling og spis suppe den ene dag og så lav tarteletter/clubsandwich/hønsesalat/fajitas/andet af kødet den næste dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi køber meget ofte dato kød og pålæg samt ost. Masser af kål i maden det mætter godt. Handler få gange og bruge det man har i skabe og fryser. Vi har lister med begge dele og udnytter på den måde de ting vi allerede har købt.

Laver en stor portion kødsovs med masser af grønt som bruges til lasagne, pasta/kødsovs, i madpandekager, så det er samme base der genbruges til forskellige retter.

Vi køber også tit en hel kylling, så er der til helstegt kylling, tarteletter og fajitas på en uge :)

Vi køber også frosen kylling, det er billigt og nemt med en bryst filet til wok. Altså spare lidt på kødet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første tip: madplan! Gerne for en uge af gangen, ellers så en halv uge. Handl ind så lidt som muligt, til så længe af gangen. På den måde kan man bedre kombinere og få brugt rester, og man begrænser impulskøb væsentligt. Dessuden undgår man at stå uden mad en dag, og være fristet til at købe take away. 

 

Suppe er tit billigt. 

Kyllingesuppe lavet på en hel kylling og nogle suppegrøntsager kan sagtens række til 2 dage, 3 hvis man spiser brød til. 

Løgsuppe smager overraskende godt, og er virkelig billigt - man kan sagtens undlade hvidvinen, evt bruge en meget lille smule hvidinseddike til at få lidt surhed 

Tomatsuppe kan også laves for meget få penge

 

Når du laver kødsovs, så kom en stor håndfuld grøntsager i, fx revne gullerøder. Gulerøder er tit ret billigt i kilopris i forhold til kød, og det kan få en kødsovs til at strække længere. Det er også en god måde at få brugt de sidste rester. 

I det hele taget er grøntsager tit gode til at få maden til at strække længere. 

 

Pasta med mornaysovs og forskelligt fyld kan varieres til det uendelige, og smager altid godt. Vi har lige lavet en version med friske muslinger (til 25 kr), og lidt finthakkede pore og gulerødder. Der var til 2 dage, fordi pastaen fyldte en del. Vi laver også tit en verion med broccoli og bacontern. 

 

Lav store portioner og frys ned - så har I til dage, hvor I ikke gidder at lave mad, og det frister at spise ude. Det er lige så nemt at lave kødsovs af et kg kød som af et halvt, og dagen efter kan man smidde lidt bønner og krydderier i - og så bliver pastakødsovsen til en chillikødsovs. 

Hvis man har pasta, ris, dåsetomater, kokosmælk på hylden og kød og grøntsager i fryseren kan man komme ret langt, på de dage man ikke lige får handlet eller ikke gidder. Og igen undgår man så nemmere at bestille udefra. 

 

Køb kød fra frost, hvis du kan. I bilka har de tit store kasser med fx kyllingebryst, og det er nemt lige at tage et bryst eller 2 op, alt efter hvor meget man skal bruge. Tænk i det hele tager i , hvad du kan komme i fryseren. Hvis du har en slat fløde, du ikke får brugt, så smid den i fryseren, og du har til næste gang du skal lave sovs - eller hvis I kun får spist halvdelen af sovsen, så gem den i fryseren til næste gang. Selv om det måske drejer sig om små mængder, så kan det sagtens bruges til at spæde op eller til hvis man er alene en dag. Kødrester kan sagtens gå som pålæg på rugbrødet. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Risengrød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres tips :super

Det er nu mere enkelte retter, som er billige men gode, jeg efterspørger ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hitter:

En pose pasta, 1-2 ds hakkede tomater, 2 pk bacon i tern = mad til 2 dage for 2 + der faktisk er plads til at jeg tager lidt med til frokost :)

Edit: jeg mener selvfølgelig flået tomater :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Supper -lækkert og billigt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karrykål er nemt, billigt og mætter!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et hvidkål er genialt til sparemad.

Stuvet(staves) hvidkål altså kogt hvidkål med mælkesovs

Hvidkålsroletter (fars indbagt i hvidkål)

Brunkål

Karrykål

Sauerkraut

Hvidkålssuppe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme hitter:

Arlas gulerodssuppe med røde linser (meget nem at lave skræl,kog,blend og spis)

Brændende kærlighed

Kartoffel-porre suppe

Og risengrød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ynder at lave en stor gang bolognese, da det kan trylles om til andre retter, bl.a. lasagne. Var lige henne og veje den portion jeg lavede igår og der er endt med at være 3,4 kg færdig bolognese ud af 300 g kød.

 

4 stilke bladselleri, 2 løg og 1 pakke bacon svitses i ca. 5 minutter. Derefter tilsættes kødet, der brunes af og samtidig tilsættes krydderier (salt, peber og timian). Efter kødet tilsættes en masse snittede grøntsager samt et par tomater skåret i tern. Tilsæt hakkede tomater og lidt tomatpuré samt vand (i den lidt bedre version tilsætter jeg altid rødvin eller en god stout). Lad det simre en times tid og voila - en masse bolognese for næsten ingen penge. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER