Tissemyren

Henvist til udredning - hvad så nu?

10 indlæg i dette emne

Hej alle.

 

Jeg har ikke skrevet herinde før, men har fulgt lidt med på sidelinjen.

 

Min kæreste og jeg har haft gang i PB i lidt over et halvt år. Vi er dog allerede nu blevet henvist til udredning, da jeg muligvis har endometriose, som vist kan have betydning for fertiliteten. Desuden mente min læge, at det ville være fint at blive udredt allerede nu, så der ikke ville gå alt for lang tid, før vi kunne få hjælp, hvis det skulle vise sig nødvendigt.

 

Jeg vil vist egentligt gerne bare efterlyse lidt erfaringer fra jer herinde, som har været igennem fertilitesudredning - hvad skal man igennem og ISÆR hvor lang ventetid var der? Vi bliver henvist til Dronninglund/Aalborg fertilitetsklinik - er der nogen herinde med erfaringer derfra?

 

Vil da også gerne høre, om der er nogen herinde, som har endometriose og om jeres erfaringer med PB.  

 

Alle erfaringer modtages med kyshånd! :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm, nu er det efterhånden ved at være et stykke tid siden jeg var til udredning, så ved ikke om jeg kan huske det helt præcist - desuden kan der jo være forskel, i og med at du skal tjekkes for mulig endometriose :chin: Men jeg kan dele hvad jeg kan huske :)

 

Jeg skulle have taget nogle blodprøver (kan ikke huske alle tingene de testede for, men bl.a. HIV og mit AMH-tal) og så skulle jeg have gennemskyllet mine æggeledere for at tjekke om der var passage. 

Min mand skulle desuden have tjekket sit spermtal - vi var i udredning begge to. 

 

Mht. ventetid, så er det forskelligt fra sted til sted - og om det er privatklinik eller en offentlig klinik. De offentlige klinikker holder fx lukket på helligdage og ferier, så der kan være forlænget ventetid i visse perioder. 

Vi fik henvisningen i juni (kan ikke huske om det var i staten eller slutningen af mådeden) og kom til første samtale i starten af august - vi kunne først komme til samtale efter jeg havde fået svar på blodprøverne, som blev forsinkede pga. sommerferie  <_<

I september/oktober (mener jeg) blev jeg overført fra den privatklinik vi gik hos til en offentlig klinik, da de vurderede, vi skulle have ICSI, hvilket der ikke var tilskud til hos dem, så vi skulle vente til de havde plads, hvilket vi fik at vide kunne tage 4-5 måneder. Vi kom dog til i november og i start januar kunne vi starte første forsøg (min cyklus passede ikke lige med helligdagene henover jul :rolleyes).

 

Vi var jo uheldige i og med vi skulle skifte klinik midt i det hele, hvilket forlængede ventetiden noget, ellers var vi jo kommet i gang noget før :)

 

Jeg er i Kbh., så kan ikke hjælpe med erfaringer fra Dronninglund, desværre.

 

Held og lykke med det hele :goodluck 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for dit svar. :)

 

Blodprøver og sædprøve har vi allerede fået foretaget. Derudover er jeg også blevet podet for klamydia og har fået lavet celleskrab og hvad hun nu ellers lige foretog sig dernede.

Blodprøverne var normale, bortset fra en lille smule D-vitaminmangel og podning for klamydia var negativ.

Vi har endnu ikke fået et ordentligt svar på sædprøven, da min kærestes læge ikke havde forstand på tallene, så det eneste hun kunne sige var, at der vist var normal bevægelighed - resten ville vi nok først få at vide, når vi engang kommer ud på den fertilitetsklinik, vi er henvist til.

 

Men ihverfald har der ved de undersøgelser, vi har fået foretaget indtil videre, ikke været grund til alarm. Og det er jo dejligt - men hvor er det bare frustrerende, at skulle gå og ikke vide, hvor længe vi skal vente for at blive undersøgt og få ordentligt svar på den sædprøve!  :(

 

Mht endometriosen, så var jeg for et års tid siden igennem et udredningsforløb, som endte med at gynækologen sagde til mig, at han mente, at jeg har endometriose - men jeg er aldrig blevet undersøgt med kikkert og han har heller ikke skrevet det i min journal, så lige nu ved jeg ikke helt, hvad jeg skal regne med.  :huh  

 

Men skriv endelig, hvis der er nogen, der har erfaringer med lignende forløb!  :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej og velkommen til :)

Min mand og jeg startede PB i feb 2015. Jeg smed p-piller efter 18 år og forventede ikke at få min menstruation med det samme. Men det blev faktisk helt væk ! Så da vi kom til August blev vi endelig sendt til udredning hos en fertilitetsklinik her i København.

Jeg fik taget blodprøver og min mand til taget blodprøver og fik lavet en kvalitetstest af hans sæd.

Jeg fik ikke lavet andre undersøgelser - jeg tænker på en vandscanning for at se om der er passage til æggestokkene - det mente lægen ikke var nødvendigt at starte med.

Men det viste sig at jeg har PCOS og mit stofskifte var for lavt. Så jeg blev sendt til Rigshospitalets endokrinologiske afdeling som har behandlet mig med tabletter for stofskiftet. Og det er endelig kommet i niveau.. så 30 dec startede jeg med ægsmodningshormoner.. På mandag skal jeg scannes og så skal vi insemineres i næste uge :) Puha det bliver spændende... :)

 

Held og lykke til jer :) Og godt nytår :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for det, Helbech :) 

Uha, det lyder spændende - håber der sker noget godt hurtigt  :stork

 

Vi har lige fået indkaldelsen til undersøgelse på fertilitetsklinikken nu og det bliver i slutningen af april - er der mon nogen som ved, hvor lang tid man kan forvente at der går, fra første undersøgelse og til man har svar på, om der er noget galt og eventuelt kommer igang med behandling? Man er jo natuligt ret utålmodig efter at få nogle svar og komme igang med behandling, hvis det viser sig nødvendigt.  :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for det, Helbech :)

Uha, det lyder spændende - håber der sker noget godt hurtigt :stork

Vi har lige fået indkaldelsen til undersøgelse på fertilitetsklinikken nu og det bliver i slutningen af april - er der mon nogen som ved, hvor lang tid man kan forvente at der går, fra første undersøgelse og til man har svar på, om der er noget galt og eventuelt kommer igang med behandling? Man er jo natuligt ret utålmodig efter at få nogle svar og komme igang med behandling, hvis det viser sig nødvendigt. :chin:

Altså da jeg blev udredt for pcos i starten af marts, der sagde gynækologen, at jeg skulle lige tage en måned med p-piller så vi kunne regne med cyklus og i mellemtiden skulle A. Aflevere en sædprøve, og så kunne vi faktisk komme igang med iui allerede en månede efter hvis vi havde ønsket. Vi takkede dog nej på det tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for det, Helbech :)

Uha, det lyder spændende - håber der sker noget godt hurtigt  :stork

 

Vi har lige fået indkaldelsen til undersøgelse på fertilitetsklinikken nu og det bliver i slutningen af april - er der mon nogen som ved, hvor lang tid man kan forvente at der går, fra første undersøgelse og til man har svar på, om der er noget galt og eventuelt kommer igang med behandling? Man er jo natuligt ret utålmodig efter at få nogle svar og komme igang med behandling, hvis det viser sig nødvendigt.  :chin:

Altså havde første besøg på klinikken d.25 sept. (hvor jeg havde fået taget blodprøver inden) og så blev jeg henvist med det samme til Rigshospitalet pga mit stofskifte. Og jeg havde første dag på Rigshospitalet d.23 okt. Hvor jeg startede behandling for mit stoftskifte.

Mit stofskifte var så kommet i orden d.29 dec. Og d.30 dec startede jeg ægmodningshormoner og skal have første forsøg med iui i morgen d.9 jan. :) Så det er da gået okay hurtigt syntes jeg.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores Astrid er lavet i Dronninglund :) Jeg var rigtig glad for at komme deroppe, og bad selv om en ny henvisning, da vi startede hos faurskov, og der brød jeg mig ikke om at komme ;) Endo har jeg ingen erfaringer med, da jeg har PCO, men har du spørgsmål om Dronninglund kan jeg svare på det ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar, Girl Next Door  :)

 

Det er dejligt at høre, at det er et godt sted at komme - jeg er meget spændt på, hvordan forløbet bliver og jeg er bare utålmodig efter at komme igang og få fundet ud af, hvad der skal ske - men samtidigt er jeg osse bare vildt nervøs for, om de finder ud af, at der er noget galt  :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar, Girl Next Door :)

Det er dejligt at høre, at det er et godt sted at komme - jeg er meget spændt på, hvordan forløbet bliver og jeg er bare utålmodig efter at komme igang og få fundet ud af, hvad der skal ske - men samtidigt er jeg osse bare vildt nervøs for, om de finder ud af, at der er noget galt :unsure

Jeg er sikker på de godt kan hjælpe jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER