Solvej99

Dit bedste råd til fødslen?

29 indlæg i dette emne

Jeg er begyndt at forberede mig til fødslen, og kunne derfor godt tænke mig at høre jeres bedste fødselsråd :)

Hvad var du glad for, at du gjorde/havde under fødslen?

Hvad ville du ikke gøre igen?

Osv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan i hvert fald selv sige, at jeg IKKE skal have "bistik" igen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var rigtig glad for de der tens :)

Og så var jeg lykkelig for, at jeg havde både min mor og min mand med :)

og så var jeg faktisk glad for, at jeg ikke på forhånd havde besluttet mig for at undgå eks. epidural.. det kommer selvfølgelig an på, hvem man er som person, men tror at jeg ville kunne føle det som et nederlag, hvis jeg var nødt til at få noget smertestillende, som jeg ellers havde frabedt mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var rigtig glad for de der tens :)

Og så var jeg lykkelig for, at jeg havde både min mor og min mand med :)

og så var jeg faktisk glad for, at jeg ikke på forhånd havde besluttet mig for at undgå eks. epidural.. det kommer selvfølgelig an på, hvem man er som person, men tror at jeg ville kunne føle det som et nederlag, hvis jeg var nødt til at få noget smertestillende, som jeg ellers havde frabedt mig :)

Tens?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var rigtig glad for smertefri fødsel-teknikkerne. Aner ikke hvordan jeg ellers skulle være kommet igennem de døgn og stadig føle mig rolig og i kontrol.

Og så var jeg glad for et fantastisk personale, som hele tiden fik mig til at føle mig tryg, men det er selvfølgelig ikke til at forberede

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var rigtig glad for smertefri fødsel-teknikkerne. Aner ikke hvordan jeg ellers skulle være kommet igennem de døgn og stadig føle mig rolig og i kontrol.

Og så var jeg glad for et fantastisk personale, som hele tiden fik mig til at føle mig tryg, men det er selvfølgelig ikke til at forberede

Uh det lyder godt. Jeg er i gang med bogen nemlig :)

Gik du på kurset eller læste du bare bogen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tens?

Det er smertelindring ved elektriske impulser.. man får fire elektroder sat på lænden (ca der hvor man vidst også lægger bi-stik) og kan så selv skrue op/ned for strømmen. Det stimulerer nogle receptorer i huden, så kroppen selv smertelindrer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At føde i vand! Det var SÅ befriende for mig at komme ned i det kar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh det lyder godt. Jeg er i gang med bogen nemlig :)

Gik du på kurset eller læste du bare bogen?

Jeg har brugt hendes lydfiler og onlinekursus, var det vist, hvor jeg læste en del. Jeg var rigtig glad for det, og det gav god mening for mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt hendes lydfiler og onlinekursus, var det vist, hvor jeg læste en del. Jeg var rigtig glad for det, og det gav god mening for mig

Fedt. Det er jeg glad for at læse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik hele tiden lagt 2 timers planer. jeg blev mærket på ca hver 2. Time og så tog de beslutninger om hvad der videre skulle ske. Det betød jeg var velinformeret hele vejen igennem forløbet, hvilket var vigtig for mig.

Og så er jeg jo helt tosset med epidural blokaden. Det er den eneste måde jeg fungere på :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er glad for at jeg trak vejret godt og at jeg laa paa siden under mine udvidelsesveer. 

 

Jeg er MEGET glad for at jeg havde en foedselsoenskeliste i min vandrejournal og min jordemoder havde laest den og var derfor en endnu bedre stoette. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bygger ikke på erfaring, men på hvad jeg tror:

Jeg vil informeres meget!

Jeg fungerer MEGET bedre når jeg ved hvad der sker, hvad der måske kan ske, hvorfor noget sker osv. Jeg bliver enormt udregnende og sådan praktisk i meget pressede situationer.

Jeg forestiller mig fx også at det vil hjælpe mig om J tæller ned i veer osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er glad for, at jeg på forhånd ikke havde alt for mange ting på min ønskeliste. Jeg havde ikke lagt mig fast på, hvilken (om nogen) type smertelindring, jeg skulle have, om min mand skulle klippe navlestrengen etc. Dette gjorde, at jeg ikke kunne blive skuffet, hvis noget ikke gik efter planen. Mit bedste råd vil derfor være, at indstille dig på at være fleksible og 'go with the flow' agtig. :)

Derudover vil mit råd være at instruere din mand i alle dine evt. ønsker. Og bede ham spørge dig igen og igen, om du ønsker en fx en kold klud, lidt vand, læbepomade, tryk på lænden etc. I den sidste fase af fødslen havde jeg det ret varmt, og man mand viftede mig i hovedet med en af de der papbakker. Jeg havde enormt meget brug for luften, men jeg orkede ikke at sige til ham, at den lugtede noget så grimt, og om han ikke kunne finde noget andet. Så overgiv dig til, at du ikke selv har overskud til at bede om ting, og sørg for at han spørger dog jævnligt om alt muligt. Så skal du kun sige ja eller nej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min første fødsel var ikke en drøm eller overhovedet noget jeg vil igennem igen...

Men jeg var glad for at komme i badekar som smertelindring, og så er jeg glad for jeg valgte at få epiduralblokade, da kræfterne var ved at være små...

Næste fødsels bliver der lagt en plan over, og så SKAL de bare høre hvad jeg siger, og tage mig alvorligt:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som flere andre skriver, for mig var det rigtig vigtigt med en fødselsplan, som mine hjælpere havde læst, det gav stor tryghed.

 

Det var vigtigt for mig på forhånd at have talt med konsultations JM om de ting jeg var bange/bekymret for, og få taget stilling til hvad jeg ville/ikke ville og få det skrevet ned i fødselsplanen. For mig var det fx vigtigt at tale om hvad nu hvis det blev til kejsersnit/operation, og finde ud af hvordan jeg kunne være ok med det. Desuden har jeg brug for at blive spurgt hvordan jeg har det undervejs/hvis der sker noget uventet.

 

Jeg vil gerne/kan anbefale at bruge vand under veerne, enten kar eller bruser. Om man ender med at ville føde i vand kan man jo tage stilling til undervejs, for mig har det ikke været det vigtigste. At få akupunktur under fødslen (hvis de har tilbud om det på dit fødested), det kan hjælpe til at man slapper af og gøre veerne bedre. Og endelig vil jeg anbefale at du bruger din mand, sørg for han er godt inde i hvad du ønsker og ikke ønsker, så han kan tale for dig og evt slå i bordet om nødvendigt, hvis du ikke selv magter det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

aah, ja - og min mand  :biglove

 

Han gav mig ogsaa dejlig kold vand af glas med sugeroer  :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var faktisk rigtig glad for at få bistik, og fik det over flere omgange. Derudover var badekar/vand generelt fantastisk som smertelindring!

 

Til gengæld kunne jeg slet ikke med lattergas! Jeg følte, at jeg blev kvalt, og det er ikke ligefrem sjovt, når der er andre ting at fokusere på :)

 

Derudover er jeg også glad for, at jeg var meget åben overfor både smertelindring og fødestillinger. Min pressefase var meget lang, så jeg var forbi fire forskellige eventuelle måder at føde på (vand, fødselsstolen, på alle fire og til sidst på ryggen).

 

Min mand var også fantastisk. Han mindede mig om at spise og gav mig vand, juice og saft med sugerør. Han var en uvurderlig støtte :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min fødsel gik helt roligt med vandafgang og så veer og til sidst presse veer. Jeg fik bistik undervejs og vil til hver en tid takke ja til dem igen.

Men ellers her anden gang tager jeg det helt roligt og har ingen planer for forløbet fordi jeg vil hellere tage det som det kommer og så bliver jeg ikke skuffet over ting man skal tage stilling til osv...

Men for mig er det guld værd både at have min mor og mand ved min side.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er/var ret træt af, at jeg havde gjort mig så mange forestillinger om at jeg da sagtens kunne klare sådan en fødsel uden epidural, og at jeg havde hørt skrækhistorierne for epidural. Dette gjorde at jeg kæmpede imod epidural helt indtil der blev jordemoderskifte, og den nye med det samme kunne se at det skulle jeg altså have. Hold op en lettelse det var, det virkede supergodt på mig og endelig kunne jeg være til stede igen. 

 

Til gengæld er jeg glad for at jeg ikke følte det som nederlag at det endte i akut kejsersnit. Det ville have gjort fødslen endnu værre hvis jeg også havde haft den forestilling. 

 

For mig gjorde den rigtige jordemoder al verdens forskel, men jeg ved ikke rigtigt hvad man kan gøre ved det. Jeg vil nok bare krydse fingre for en hvor kemien er på plads... Måske fortælle bekymringen ved jordemoderkonsultation. Men igen, frygten for ligeså kompliceret fødsel generelt fylder nok mere end frygten for en jordemoder hvor kemien ikke er på plads.... 

 

To ting er jeg dog overbevist om jeg skal gøre helt klart fra start af:

- aldrig aldrig aldrig mere bistik

- varme omslag var gode i starten, men ikke så varme at jeg bliver brændt! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bedste, at jeg havde taget onlinekursus fra Smertefri fødsel, som gjorde at jeg havde styr på min vejrtrækning og følte at jeg havde kontrol og var fokuseret. Især da der ikke var tid til nogen form for smertestillende (jeg gik fra 3 cm til fuldt udvidet på knap 1 time)

 

Jeg er glad for at jeg ellers ikke havde gjort mig de vilde tanker om alt det der foregår under en fødsel udover at manden skulle klippe navlestrengen, men at vi tog det som det kom. det hjælper selvfølgelig så også at jordemoderen var super til at informere osv.

 

Og at min mand var til stede og var sammen med mig om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At forberede mig, både på godt og skidt!

Stole på personalet omkring mig.

Stille spørgsmål og følge min mavefornemmelse. (det krævede indimellem at jeg stillede krav - men det er MIN fødsel. Dvs jeg godt må sige "sluk lyset", "hvad er alternativet?" Mv. Men på en pæn og rolig måde)

At sige når jeg er utryg - i det hele taget åbne munden!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var rigtig glad for vandet - jeg udvidede mig hurtigt (1 til 10 på knap 5 timer), og veerne bed virkelig til. Vandet var fabelagtigt - jeg faldt næsten hen imellem veerne :) Jeg havde håbet at føde i vand, men som førstegangs gjorde vandet desværre mine presseveer lidt for fesne. Men jeg prøvede og det ret jeg glad for.

Og så er jeg virkelig glad for jeg har snakket en del scenarier igennem med min mand - han vidste præcis hvad jeg ønskede mig og hvad jeg bestemt ikke ville. Så han kunne tænke lidt for mig undervejs ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres tanker. Kom endelig gerne med flere :balloons

Vildt så forskellig oplevelsen af bistik kan være :o

Det er helt seriøst til dato det VÆRSTE jeg har oplevet i hele mit liv!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At komme i vand

Men nu har jeg jo så heller ikke prøvet noget som helst andet smertelindring, da der ikke har været tid til det i nogle af mine fødsler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER