Lovely Lady

Psykiatrifonden om særligt sensitive

20 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Tak :) 

 

Jeg vidste godt, at baade Noah og jeg er saerligt sensitive, men tog alliegvel testene og vi ER saerligt sensitive - jeg scorede 17, hvor 12 og derover er tegn paa det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak! :kram2

Hvis nu søger andet litteratur, skal de bare skrive, har læst en del :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan lidt off topic, men er mange af de der træk i testen ikke ret normale træk? Der er umiddelbart kun én, jeg ikke synes, jeg kan sætte flueben ved, og selvom jeg måske nok er lidt følsomt anlagt, så føler jeg mig hverken særlig eller sensitiv :unsure

Altså... Samvittighedsfuld... Burde vi ikke alle være det? Bevæget af musik, er det ikke pointen med musik? Følsom overfor smerte, ja, hvem kan lide at noget gør ondt? Jeg er med på, at der er forskellige grader af hvor meget man føler noget, men de grader er jo netop ikke defineret særlig konkret :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan lidt off topic, men er mange af de der træk i testen ikke ret normale træk? Der er umiddelbart kun én, jeg ikke synes, jeg kan sætte flueben ved, og selvom jeg måske nok er lidt følsomt anlagt, så føler jeg mig hverken særlig eller sensitiv :unsure

Altså... Samvittighedsfuld... Burde vi ikke alle være det? Bevæget af musik, er det ikke pointen med musik? Følsom overfor smerte, ja, hvem kan lide at noget gør ondt? Jeg er med på, at der er forskellige grader af hvor meget man føler noget, men de grader er jo netop ikke defineret særlig konkret :unsure

Jeg er helt enig!!! Synes også testen er fesen.. Altså mange kan jo, som du så fint skriver, være det. Selvom jeg er enormt udadvendt og på ingen måde sensitiv (min datter ligner sin far), så bliver jeg da også påvirket af andre, der er kede af det, og har nemt til tårer..

Men ja, der skal mere til, synes jeg, for at man kan sige, man er særligt sensitiv.

I vores tilfælde var det vuggestuen + ressourcepædagog (eller var det psykolog??) som gjorde os opmærksomme på begrebet og vi sammen fik udarbejdet en handleplan = vores datter kom i bedre trivsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte præcis det samme.

Jeg vil ikke underkende nogen - overhovedet - men jeg tænkte også at det egentlig var lidt... Let at svare ja på mange...

Fx som du siger med musik - jeg bliver meget påvirket af musik, nok også mere end gennemsnittet og kunne med selv de mest kritiske øjne svare sandt til 16 af spørgsmålene. Men om man bliver 'særligt påvirket' er jo ret sådan... Uvidenskabeligt i mangel af bedre ord :chin:

Jeg synes måske sådanne 'hjemme-test' er med til at få det til at virke useriøst på en måde, især når nu der findes sensory profiles som netop kan kortlægge det...

Du har helt ret.. Synes heller ikke man skal "hjemme-teste" sine børn. Ved godt at det ikke er i diagnose, men det kan hurtigt gøre det svært for de børn/forældre, som har det tæt inde på livet, netop fordi folk finder det useriøst, når nærmest alle kan være det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan lidt off topic, men er mange af de der træk i testen ikke ret normale træk? Der er umiddelbart kun én, jeg ikke synes, jeg kan sætte flueben ved, og selvom jeg måske nok er lidt følsomt anlagt, så føler jeg mig hverken særlig eller sensitiv :unsure

Altså... Samvittighedsfuld... Burde vi ikke alle være det? Bevæget af musik, er det ikke pointen med musik? Følsom overfor smerte, ja, hvem kan lide at noget gør ondt? Jeg er med på, at der er forskellige grader af hvor meget man føler noget, men de grader er jo netop ikke defineret særlig konkret :unsure

Jeg tænkte også, at sådan kunne jeg godt anskue det - men jeg tror alligevel godt, at jeg ved, hvad de mener med meget af det, og så falder antallet af krydser drastisk for mit vedkommende ;)

Anyway, jeg bemærkede egentlig bare siden, fordi Psykiatrifonden havde lagt deres chefpsykologs artikel på deres Facebook-side, og den synes jeg egentlig var ret fin og afbalanceret - og så tænkte jeg på, at det med det sensitive var så ofte oppe at vende herinde, at der måske var nogen, der kunne have fornøjelse af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok så er det ikke bare mig :D

Jeg anerkender også fuldt ud at nogen har det svært pga sensitivitet. Jeg synes bare at de der træk er mærkelige. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcis. Når nu der findes folk som er særligt uddannede til at vurdere hvornår et barn er 'særligt sensitivt', så ser jeg ingen grund til hjemmetest. Der er jo heller ingen hjemmetest til ex ADHD eller de børn som er hyper sensitive.

Netop :kram2

Min datter er vurderet af en professionel, på min barsel var hun ikke som de andre i fx MG eller børn i familien, men det var da super rart at få sat ord på. Hele vores familie oplever fx også et andet barn, når hun kun er blandt få, trygge mennesker, end til lidt større arrangementer, 6+ personer, så hænger hun på arm konstant. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Edit: slettet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan tilføje at der faktisk er ADHD test på nettet, jeg var til foredrag om det forleden, hvor ham lægen fortalte de faktisk lå på nettet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har muligvis ikke sat mig helt godt nok ind i det, men jeg slår kraftigt ud på testen. Men jeg tror altså jeg er noget andet end særlig sensitiv på den måde det er defineret som et personlighedstræk - for sådan et er man vel født med? Jeg har ikke altid haft det sådan her, men oplever det som en slags eftervirkning af de alvorlige depressioner jeg har haft for år tilbage. (simpelt forklaret). Mine børn passer overhovedet ikke ind i børnetesten, men Lilly er fx følsom på nogle andre måder, hun får fx feber utroligt let ifht andre børn og reagerer kraftigt på overstimulation med hyperaktivitet og night terrors mm. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha jeg i i hvert fald IKKE sensitiv - jeg havde 6 "sandt" - mange var direkte falsk for mit vedkommende.

Jeg trives (normalt) i støj og kaos.

Jeg har i øvrigt prøvet den rigtige test til sensitiv profilering, den er altså enormt meget mere omfattende og svarende tæller point og der er et indviklet udregnings system. Jeg mener der er over 100 spørgsmål og man skal svare i en af flere bokse der hver især giver point. Og sandt er ikke nødvendigvis det der tæller højest.

Vi fik at vide at hvis man har andre personligheds forstyrrelser fx ADHD, depression (hvilket jo giver god mening Saga), stress mv så vil man også slå ud som særligt sensitiv. Så testen i sig selv vil kun profilere ens sensitivitet, og kan altså fejl bedømme. Men det er et godt arbejdsredskab hvis det bruges rigtigt.

Og så er der forskel på at være almindelig sensitiv og særligt sensitiv, langt de fleste har NOGET de er sensitive overfor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan tilføje at der faktisk er ADHD test på nettet, jeg var til foredrag om det forleden, for ham lægen fortalte de faktisk lå på nettet.

Der er rigtig nok en screeningstest, som også er den lægen bruger, men det er alene en test lægen bruger til at finde ud af, om der er grund til mistanke, ikke en test til diagnose. Når man får taget sådan en test hos lægen, er det for at give læge en ide om, hvorvidt man skal sendes til udredning eller ej.

En test kan ikke stå alene i en udredning, men den kan være et fint redskab

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er rigtig nok en screeningstest, som også er den lægen bruger, men det er alene en test lægen bruger til at finde ud af, om der er grund til mistanke, ikke en test til diagnose. Når man får taget sådan en test hos lægen, er det for at give læge en ide om, hvorvidt man skal sendes til udredning eller ej.

En test kan ikke stå alene i en udredning, men den kan være et fint redskab

Præcis, var bare så træt da jeg skrev det i går, så den større forklaring kom ikke med. Tak fordi du gjorde det :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha jeg i i hvert fald IKKE sensitiv - jeg havde 6 "sandt" - mange var direkte falsk for mit vedkommende.

Jeg trives (normalt) i støj og kaos.

Jeg har i øvrigt prøvet den rigtige test til sensitiv profilering, den er altså enormt meget mere omfattende og svarende tæller point og der er et indviklet udregnings system. Jeg mener der er over 100 spørgsmål og man skal svare i en af flere bokse der hver især giver point. Og sandt er ikke nødvendigvis det der tæller højest.

Vi fik at vide at hvis man har andre personligheds forstyrrelser fx ADHD, depression (hvilket jo giver god mening Saga), stress mv så vil man også slå ud som særligt sensitiv. Så testen i sig selv vil kun profilere ens sensitivitet, og kan altså fejl bedømme. Men det er et godt arbejdsredskab hvis det bruges rigtigt.

Og så er der forskel på at være almindelig sensitiv og særligt sensitiv, langt de fleste har NOGET de er sensitive overfor.

Jeg slår i hvert fald ud på de test. Om det er fordi jeg har ADHD, og derfor har nogle af de samme "symptomer" som særligt sensitive, eller om jeg også er særligt sensitiv, det ved jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg slår i hvert fald ud på de test. Om det er fordi jeg har ADHD, og derfor har nogle af de samme "symptomer" som særligt sensitive, eller om jeg også er særligt sensitiv, det ved jeg ikke.

Som jeg forstod det så er det træk der er sensitive når man har ADHD men det står ikke alene!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde 19 sande, men som andre siger, så tror jeg også at det skyldes andre ting fx min angst. Jeg har dog altid haft en meget følsom næse for dufte og har altid haft det svært ved støj.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som jeg forstod det så er det træk der er sensitive når man har ADHD men det står ikke alene!

Det tror jeg du har ret i. Fx har jeg svært ved uro og uforudsete ændringer i plan. Det hænger jo fint sammen med, at det forstyrrer min i forvejen dårlige koncentration. Men at jeg også er ret sensitiv med lugte kan jeg ikke lige se, hvad har med Adhd at gøre.:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER