NSEllekilde

Hjælp til kemi

8 indlæg i dette emne

Som nogen ved så er jeg jo startet på nogle VUC enkeltfag. Jeg er startet på matematik på 10. Klasses niveau og kemi på C niveau.

Og jeg sidder med min aflevering i kemi og har det alt for svært lige nu.. Jeg læser og læser og googler og googler uden at kunne komme videre :(

Så måske er der nogle af jer kloge bk-piger som kan svaret og forklaringen?

Det er flere spørgsmål som jeg sidder og kæmper med :

"hvordan kan du adskille følgende blandinger fra hinanden? "

-Savsmuld fra sten

- Guldpartikler fra sand og grus

(jeg har løst 10 af lignende opgaver, men dem her kan jeg simpelthen ikke finde svaret på)

Og

"margarine indeholder ca 80% fedtstof og ca 20 % vand. Margarinen er tilsat salt og A-vitamin. Gør rede for om tilsætningsstofferne findes i fedtfasen eller vandfasen. "

Her er jeg næsten sikker på at salten er i vandfasen fordi salt jo bliver opløst i vand -men jeg kan ikke helt forklare hvordan. Og A-vitamin tror jeg er i fedtfasen fordi det jo er et fedtopløseligt vitamin -men aner ikke hvordan?! :unsure

Er der nogen som kan hjælpe? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan man ikke hælde savsmuld og sten i vand? Så lægger savsmuld sig i toppen og sten falder til bunds.. Med hensyn til margarinen ville jeg give samme svar som dig..

Guldgravere bruger en si?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man ikke hælde savsmuld og sten i vand? Så lægger savsmuld sig i toppen og sten falder til bunds.. Med hensyn til margarinen ville jeg give samme svar som dig..

Guldgravere bruger en si?

Jo det har du da egentlig ret i :)

Jeg tror bare at jeg skal uddybe det mere ift hvad der sker -men måske ikke fordi det kun er c niveau?

Ja, de bruger en si -men hvordan adskiller man det? For små Guldpartikler vil da egentlig også falde til bunden :chin:

Hmm jeg synes det er svært

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo det har du da egentlig ret i :)

Jeg tror bare at jeg skal uddybe det mere ift hvad der sker -men måske ikke fordi det kun er c niveau?

Ja, de bruger en si -men hvordan adskiller man det? For små Guldpartikler vil da egentlig også falde til bunden :chin:

Hmm jeg synes det er svært

Der står guldpartikler og ikke klumper. Ergo er de mindre. Edit havde ikke set der stod sand. Ellers kunne du bruge forskel i smeltepunkt og opvarme blandingen til guldssmeltepunkt.

Kemisk betegnelse for flyde eller synke er jo forskel i massefylde som for savsmuld er mindre end en (som vand) og for sten større end en.

Mht vitaminet så er ordet du leder efter lippofilt, derved bindes det til fedtfasen. Hvor i mod saltet spaltes af vandmolekylernes hhv. Positive og negativt ladede ende. Pga vandets opbygning vil der være en forskydning i elektronerne der gør at saltet spaltes.

Spørg endelig igen hvis det ikke giver mening. Har en kandidatgrad i miljøkemi så burde kunne svare, selvom det er et par år siden jeg sidst sad på skolebænken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"hvordan kan du adskille følgende blandinger fra hinanden? "

-Savsmuld fra sten

- Guldpartikler fra sand og grus

(jeg har løst 10 af lignende opgaver, men dem her kan jeg simpelthen ikke finde svaret på)

Og

"margarine indeholder ca 80% fedtstof og ca 20 % vand. Margarinen er tilsat salt og A-vitamin. Gør rede for om tilsætningsstofferne findes i fedtfasen eller vandfasen. "

Her er jeg næsten sikker på at salten er i vandfasen fordi salt jo bliver opløst i vand -men jeg kan ikke helt forklare hvordan. Og A-vitamin tror jeg er i fedtfasen fordi det jo er et fedtopløseligt vitamin -men aner ikke hvordan?! :unsure

Er der nogen som kan hjælpe? :D

Til det første spørgsmål vil jeg mene at teknikken hedder panorering. Man udnytter at tingene har forskellig massefylde.

Du putter savssmuld/sten eller guld/sand/grus i en fladbundet gryde (eller lignende) og nedsænker den i vand, til den er ca i vandoverfladen. Så ryster man gryden frem og tilbage. De lettere materialer (savssmuld eller sand/grus) vil blive hvirvlet op og flyde ud over kanten, mens de tungere (sten eller guld) vil samle sig i bunden.. voila ;)

Næste spørgsmål: vand er et opløsningsmiddel, som kan opløse polære stoffer. Et polært stof kan f.eks. være en ionforbindelse, som eks. salt er. Salt består af Na (natrium) og Cl (chlorid) og har formlen NaCl i fast form. Vandets polaritet vil gøre at NaCl spaltes i Na+ ioner (som tiltrækkes af vandets O- ioner) og Cl- ioner (som tiltrækkes af vandets H+ ioner).

A-vitamin er ganske rigtigt lipofilt og vil derfor befinde sig i fedtfasen. Lipofile stoffer er upolære og kan derfor ikke opløses i vand :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kemi er ikke min stærke side, men hvis ikke du har fået svar nu, så skriv til TiaK - hun har en kandidatgrad i kemi :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt du ud af det, eller har du brug for mere hjælp?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt du ud af det, eller har du brug for mere hjælp?

Jeg tror at jeg nogenlunde fandt ud af det, men hvis du kan forklare det på en anden måde må du gerne beskrive det på en anden måde hvis man kan -så kan jeg måske forstå det helt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER