Guest

At lave stort i toilettet (hjælp)

27 indlæg i dette emne

Mie er 100% blefri herhjemme i dagtimerne. Og hun klarer det FANTASTISK! Løber selv ud og tisser og råber hvis hun skal have hjælp til at få tøjet på igen, fx ved knapper. Vaske hænder skal vi lige minde om, men ellers er det virkelig noget hun styrer selv! Vi kan være på tur uden ble og hvis hun endelig har ble på sammen med os, så siger hun stadig til.

For 14 dage - 3 uger siden begyndte hun at lave stort i potten men med ble i bunden.

Jeg vil jo rigtig gerne have hende op på toilettet for når hun er tryg DER så kan vi tage bleen i bhv.

Hun er stadig ikke tryg og det kan tage 3-4 forsøg før der kommer noget. Men vi sidder hos hende og hun gør det og hun er sej.

Vores største udfordring er at vi kun kan øve i weekenden, da Mie faktisk altid laver stort mellem 11 og 14

I bhv sker der for meget og så mener jeg også at det er vores opgave at gøre hende blefri i trygge omgivelser.

Men what to do? Hvordan får vi gjort hende tryg når hun kun kan øve 2 ud af ugens 7 dagen?

Jeg tænker virkelig baby steps

1) fjerne bleen i potten

2) tryghed ved det

3) op på toilettet

4) tryghed ved det

5) vi trækker os lidt og ser om hun kan styre det

6) blefri i bhv

Men jeg mangler ideer til punkt 1-4

I weekenden skal hun med mine forældre på camping så der kan vi heller ikke rigtig øve (henter dog til middag i bhv fredag og hun er hjemme mandag så lidt). Men næste weekend er vi alene hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil rigtig gerne kende opskriften på lige præcis det. Lilly startede med at tisse på toilet hver dag for 1½ md siden og er nu fuldstændig renlig hvad det angår, men når hun skal lave stort er det i bleen. Hun har ble på både dag og nat, fordi hun føler sig mest tryg ved det, hun tisser faktisk aldrig i den, selv om natten står hun op og beder om at komme på toilet hvis hun vågner. Og ca en gang om dagen laver hun stort og kommer så hen og siger det til os med det samme. Hun har 1 gang lavet på toilet, men har ikke villet/kunnet siden. Ofte laver hun endda stort lige efter hun har været på toilet og tisse. Børnehaven anbefalede at vi ventede med at ændre noget til hun er kørt ind, det vil jeg næsten sige hun er nu efter 2 uger, hun har det i hvert fald super der, men jeg er faktisk lidt blank for hvad næste skridt er, for at lære at lave på toilet.

 

Så undskyld Majs jeg ikke kan hjælpe men håber der er nogle kloge derude med ideer til os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at prøve med papir i bunden af potten/ toilettet? Det kan man nemmere fase ud, og det kan måske give det samme for Mie, at der ligger en bunke toiletpapir som en ble..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at prøve med papir i bunden af potten/ toilettet? Det kan man nemmere fase ud, og det kan måske give det samme for Mie, at der ligger en bunke toiletpapir som en ble..

Det er faktisk ikke en dum ide :super det må jeg få afprøvet.

Mie siger "når jeg bliver voksen SÅ kan jeg lave adder på toilettet". Men vi snakker og forbereder. Ikke overdrevet men sådan en kort forklaring hver dag. Og vi spørger hver gang hun skal lave stort om hun vil prøve uden ble. Måske vi bare skal ligge toilet papir i bunden :chin: og så ikke stille det op som et valg!

Undlade at nævne det før hun selv siger det (for det gør hun) og så bare holde fast i at i dag er det lige toiletpapir.

Næste weekend går vi all In. Jeg henter tidligt fredag og håber jeg når at fange hende inden og så har vi weekenden og ugen efter henter jeg tidligt man-ons og kører det ikke, så er det kun 2 dage før vi kan fortsætte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg snakkede med vores nye SP i dag (hun var her på før fødsels visit og så faldt snakken på Mie) hun gav det råd at når Mie har lavet stort på bleen i potten så putter vi det ned i toilettet. Og så skulle vi snakke om at det er der pøllen hører til.

Hun rådede os også til ikke at rulle ud, så hun ikke blev bange for at toilettet bare tog det. Så kan vi gå ud og rulle ud lidt senere. Eller lade hende rulle ud hvis hun vil. Og så skulle vi prøve efter nogle gange at sige at nu blev det uden ble i bunden af potten, og så derefter pensionere potten og simpelthen bestemme at nu er det på toilettet. Men altså ikke lige med det samme, men når hun havde lært at pøllen skal i toilettet og det er ok. Og så bare bruge rigtig lang tid derude og hygge med bøger (altså lidt det vi allerede gør :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie er 100% blefri herhjemme i dagtimerne. Og hun klarer det FANTASTISK! Løber selv ud og tisser og råber hvis hun skal have hjælp til at få tøjet på igen, fx ved knapper. Vaske hænder skal vi lige minde om, men ellers er det virkelig noget hun styrer selv! Vi kan være på tur uden ble og hvis hun endelig har ble på sammen med os, så siger hun stadig til.

For 14 dage - 3 uger siden begyndte hun at lave stort i potten men med ble i bunden.

Jeg vil jo rigtig gerne have hende op på toilettet for når hun er tryg DER så kan vi tage bleen i bhv.

Hun er stadig ikke tryg og det kan tage 3-4 forsøg før der kommer noget. Men vi sidder hos hende og hun gør det og hun er sej.

Vores største udfordring er at vi kun kan øve i weekenden, da Mie faktisk altid laver stort mellem 11 og 14

I bhv sker der for meget og så mener jeg også at det er vores opgave at gøre hende blefri i trygge omgivelser.

Men what to do? Hvordan får vi gjort hende tryg når hun kun kan øve 2 ud af ugens 7 dagen?

Jeg tænker virkelig baby steps

1) fjerne bleen i potten

2) tryghed ved det

3) op på toilettet

4) tryghed ved det

5) vi trækker os lidt og ser om hun kan styre det

6) blefri i bhv

Men jeg mangler ideer til punkt 1-4

I weekenden skal hun med mine forældre på camping så der kan vi heller ikke rigtig øve (henter dog til middag i bhv fredag og hun er hjemme mandag så lidt). Men næste weekend er vi alene hjemme.

Vi har en datter der kun bruger ble om natten og til puha. Hun kommer selv og beder om at få den på når hun skal lave.

Jeg spurgte i børnehaven hvordan vi skulle forholde os. Og de sagde giv det tid. Det er stort for de små at gå på wc og de er især ikke særlig trygge ved at skulle lave på wc da det er en helt anden følelse. De oplever ofte at børnene bliver renlige uden problemer men bleen skal bruges til puha og de faktisk selv siger til når de vil lave på wc.

Jeg ville personligt selv lade hende komme og sige når hun gerne ville på wc. Måske spørge om hun vil lave puha på wc en dsg. Og så måske lokke med noget hvis hun gør det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en datter der kun bruger ble om natten og til puha. Hun kommer selv og beder om at få den på når hun skal lave.

Jeg spurgte i børnehaven hvordan vi skulle forholde os. Og de sagde giv det tid. Det er stort for de små at gå på wc og de er især ikke særlig trygge ved at skulle lave på wc da det er en helt anden følelse. De oplever ofte at børnene bliver renlige uden problemer men bleen skal bruges til puha og de faktisk selv siger til når de vil lave på wc.

Jeg ville personligt selv lade hende komme og sige når hun gerne ville på wc. Måske spørge om hun vil lave puha på wc en dsg. Og så måske lokke med noget hvis hun gør det.

Mie er nok en der har brug for positiv opmuntring :) bleen har vi virkelig arbejdet med at få af. Ikke presset men opfordret positivt til.

SP's råd har allerede virket selvom Mie ikke var hjemme i weekenden har hun både igår og i dag lavet på potten uden bleen i bunden. Vi snakkede i søndags om at næste gang blev uden ble. Og igår sagde hun først at det ville hun ikke, hun kunne heller ikke i første omgang. Anden gang sagde hun at det skulle være uden ble og så gjorde hun det, og så igen i dag.

Næste gang tror jeg vi snakker om at næste gang bliver på toilettet, hun virker ikke bange eller utryg overhovedet længere, faktisk virker hun meget sikker omkring det og beder os gå :p så når hun har lavet et par gange på toilettet får hun bleen af i bhv. Store seje pige :biglove

Ikke den hurtigste til at smide bleen men hun har gjort det i sit eget tempo og jeg er stolt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sys du er en mega cool mor Maja!

kan du ikke overbevise Luna om at hun også kan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sys du er en mega cool mor Maja!

kan du ikke overbevise Luna om at hun også kan?

Tak Sara :kiss

Sagtens eller :p

Nogle gange tror jeg faktisk det er meget lettere for alle andre end mor og far ;)

Anders har virkelig også været guld i det her, hans tilgang er meget anderledes min og meget mindre pædagogisk :p men nogle gange så tror jeg bare det er bedre at slå hjernen fra.

Har i et toilet sæde? Det var Anders der fandt ud af at toilet sæde var bedre og sejere end potte.

Så fik hun 1 vingummi hvis hun satte sig og 2 hvis hun tissede. Så fik hun 1 hvis hun tissede.

Så fik hun et klistermærke og når der var 3 på række måtte hun vælge en ting (havde købt alt muligt i 10eren knæklys, puslespil man kan tegne på, tatoveringer, rosin pakker mv. Delt det op så der nok er 20-30 små ting og hældt i en lille kasse som stod højt.)

Da det lille ark var fyldt (10 rækker) var beskeden at så kunne hun selv, men hvis hun laver stort så må hun få en ting.

Når kassen er Tom så kan hun selv. Det er intet problem at vende af med. Mie får præmisserne fra start, og vi nævner det mange gange!

Har i fået lov at tage bleen af? Eller er det stadig en kamp?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Sara :kiss

Sagtens eller :p

Nogle gange tror jeg faktisk det er meget lettere for alle andre end mor og far ;)

Anders har virkelig også været guld i det her, hans tilgang er meget anderledes min og meget mindre pædagogisk :p men nogle gange så tror jeg bare det er bedre at slå hjernen fra.

Har i et toilet sæde? Det var Anders der fandt ud af at toilet sæde var bedre og sejere end potte.

Så fik hun 1 vingummi hvis hun satte sig og 2 hvis hun tissede. Så fik hun 1 hvis hun tissede.

Så fik hun et klistermærke og når der var 3 på række måtte hun vælge en ting (havde købt alt muligt i 10eren knæklys, puslespil man kan tegne på, tatoveringer, rosin pakker mv. Delt det op så der nok er 20-30 små ting og hældt i en lille kasse som stod højt.)

Da det lille ark var fyldt (10 rækker) var beskeden at så kunne hun selv, men hvis hun laver stort så må hun få en ting.

Når kassen er Tom så kan hun selv. Det er intet problem at vende af med. Mie får præmisserne fra start, og vi nævner det mange gange!

Har i fået lov at tage bleen af? Eller er det stadig en kamp?

Hun vil ikke rende rundt uden ble.. tror jeg vil lave sådan en kasse.. og købe vingummier :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun vil ikke rende rundt uden ble.. tror jeg vil lave sådan en kasse.. og købe vingummier :)

Når pædagogen går upædagogisk til værks :p men altså det fungerede her!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal i hvert fald prøves!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal i hvert fald prøves!

Tina inspirerede mig til kassen :)

Kom forresten til at tænke på at vi holdte bar numse fest inden bad i en periode. Hr skæg for fuld udblæsning mens Mie dansede med bar numse (dvs tordnede rundt i en cirkel) på badeværelset :p

Måske det ku prøves?

Ellers kan blefri tid måske også belønnes? Uanset om der er uheld eller ej!!! Bare ideer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tina inspirerede mig til kassen :)

Kom forresten til at tænke på at vi holdte bar numse fest inden bad i en periode. Hr skæg for fuld udblæsning mens Mie dansede med bar numse (dvs tordnede rundt i en cirkel) på badeværelset :p

Måske det ku prøves?

Ellers kan blefri tid måske også belønnes? Uanset om der er uheld eller ej!!! Bare ideer!

Der skal i hvert fald sættes ind nu.. for hun er meget bevidst! - hun skal bare lære og stole på sig selv og turde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der skal i hvert fald sættes ind nu.. for hun er meget bevidst! - hun skal bare lære og stole på sig selv og turde!

Og når hun først er på den anden side så går det hurtigt! For det handler nemlig om selvtillid at tro på at "det her det kan jeg godt!" De bliver simpelthen så stolte og vokser når det lykkedes.

iPad/telefon tid kan i øvrigt få dem til at sidde på toilettet rigtig længe :) der findes toilet spil :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og når hun først er på den anden side så går det hurtigt! For det handler nemlig om selvtillid at tro på at "det her det kan jeg godt!" De bliver simpelthen så stolte og vokser når det lykkedes.

iPad/telefon tid kan i øvrigt få dem til at sidde på toilettet rigtig længe :) der findes toilet spil :p

Vores tablet er så lige gået i stykker, tror vi! :(

og min telefon får hun af princip ikke liv at bruge, så det må blive kufferten med pixibøger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores tablet er så lige gået i stykker, tror vi! :(

og min telefon får hun af princip ikke liv at bruge, så det må blive kufferten med pixibøger.

Det gør også tricket her :) altså bøger. Ellers køb 2-3 helt nye der kun må læses på toilettet. Min mor kom med en stor tyk frost bog. Den kigger hun i i evigheder og er super til toilettræning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør også tricket her :) altså bøger. Ellers køb 2-3 helt nye der kun må læses på toilettet. Min mor kom med en stor tyk frost bog. Den kigger hun i i evigheder og er super til toilettræning.

Fedt med en masse rips og trick! :super :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt med en masse rips og trick! :super :kiss

Jamen det meste har jeg jo selv samlet herinde :p

Og så tror jeg faktisk at Mie og Luna ligner hinanden på toilet trænings fronten. I hvert fald i forhold til hvad de er nervøse for og hvor godt de egentlig har styr på det. Om det skal tackles ens ved jeg ikke. Tror Luna er mere udadvendt end Mie men det skader jo ikke at prøve tingene af :) du finder nok ret hurtigt ud af do's and dont's :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen det meste har jeg jo selv samlet herinde :p

Og så tror jeg faktisk at Mie og Luna ligner hinanden på toilet trænings fronten. I hvert fald i forhold til hvad de er nervøse for og hvor godt de egentlig har styr på det. Om det skal tackles ens ved jeg ikke. Tror Luna er mere udadvendt end Mie men det skader jo ikke at prøve tingene af :) du finder nok ret hurtigt ud af do's and dont's :)

Hun er meget udadvendt... for det meste!

lige nu afprøver hun om hun kan "komme igennem " ved at råbe, være gal og trampe i gulvet.... det hjælper desværre ikke til hendes store frustration... når mor har sagt f.eks. nej, så er hun ret stålfast :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er meget udadvendt... for det meste!

lige nu afprøver hun om hun kan "komme igennem " ved at råbe, være gal og trampe i gulvet.... det hjælper desværre ikke til hendes store frustration... når mor har sagt f.eks. nej, så er hun ret stålfast :rolleyes

:p vi har også vores ture men det er med at nægte at gøre ting fx nægte at tage sko på, nægte at komme op og sidde ved bordet osv. Men vi får sjovt nok altid vores vilje :p

Nogle rigtige threenagere :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:p vi har også vores ture men det er med at nægte at gøre ting fx nægte at tage sko på, nægte at komme op og sidde ved bordet osv. Men vi får sjovt nok altid vores vilje :p

Nogle rigtige threenagere :p

Mega! :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er hurdlen forseret og Mie har lavet sin første pølle i toilettet :toot

Igår sagde hun på eget initiativ at når hun skulle lave "adder" så var det i toilettet. Da vi var på tøsetur i dag sagde hun midt i Kvickly at hun skulle lave adder i en ble. Men vi havde ingen ble! Det accepterede hun og sagde "så gør jeg det bare på den store toilet - det er jeg nemlig sej til nu"

Det lykkedes dog først herhjemme - selvom vi lige skulle diskutere potten så da hun endelig sad på toilettet var det INTET problem. Hun sang og snakkede som om det var helt normalt :yay

Så mandag kommer hun i bhv uden ble! Pædagogerne er med på at hun ikke er super hærdet toilet bruger. Og de er jo vant til det.

Ej jeg er STOLT :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ER fandme sejt! :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ER fandme sejt! :respekt

Ja jeg er virkelig også imponeret!!! Men jeg tror virkelig SPs råd om at komme pøllen i toilettet og senere "beslutte" at nu gøres det (først) uden ble i potten og så ovre i toilettet virkelig var det der skulle til!

Og så fungerer det bare rigtig godt med forberedelse over længere tid for Mie.

Vi kan ikke sige "NU gør vi sådan", der fungerer det bedre at sige "nu gør vi som vi plejer og snart - om 2 dage - imorgen - nu gør vi sådan" og så opmuntre med tydeligt signal om at vi tror på hende, selvom det er meget svært, så er hun rigtig sej.

Målet er nået!!! Det er vildt!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER