Michelle93G

kost - hvad spiser i?

9 indlæg i dette emne

Har læst lidt om kost når man er gravid og der står man helst skal have fisk 2 gange om dagen.

 

Må jeg godt spise makrel i tomat (på dåse)?

 

Hvad spiser i af fisk?

 

Hvordan ser jeres daglige måltider ca. ud?

(hvad spiser i generelt på en dag?) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

2 gange om dagen?! :blink Er det ikke bare om ugen? :chin:

Jeg spiser rigtig meget som før jeg blev gravid (eller jeg prøver - kvalme og cravings kan godt lave ballade i det ;))

Ideelt set ville jeg undgå rødt kød og tun (både dåse og ikke dåse), men jeg følger ikke 100% mit eget "ideal" og jeg har tabt tråden i, hvad der anbefales :blush

Jeg vil anbefale, at du tager en folsyre-tablet dagligt (eller en multivitamin med 400 folsyre i, evt gravid-vitamin), kalk (medmindre du får, hvad der svarer til 1/2 liter mælk dagligt) og fiskeolie. Det mener jeg er anbefalet. :)

Jeg tror ikke at makrel i tomat er frarådet, men afhængig af hvor ambitiøs du er, så er økologisk fersk fisk sikkert bedre (og nej, det er ikke noget jeg personligt mæsker mig i :D).

Jeg spiser alt fisk, jeg kommer i nærheden af, men det begrænser sig ofte til laks (både steaks og som pålæg), tun på dåse, makrel i tomat, kippers på dåse, torskerogn, rødspættefilet og så hvad man evt. kan være heldig at finde i buffeter ude ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo 2 gange om ugen selvfølgelig  :)

 

okay tak (: 

Jeg tager både gravitamin og folsyrer det kunne være jeg skulle begnde at tage fiskeolie også. 

 

men tænker jeg må spise noget makrel i tomat og torskerogn på dåse.. det er da dejlig nemt  :rolleyes  :)  :)  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht til fisk er det vigtigt skal spise så lidt som muligt at de store rovfisk. Det er dem, der har størst ophobning af tungmetaller, fx kviksølv. Kviksølv er særdeles skadeligt for det ufødte barn. Store rovfisk er: helleflynder, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, oliefisk (escolar), rokke og tun.

 

Se også her: http://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/personer-med-saerlige-behov/gravide/gravide-skal/

 

Makrel og torskerogn tror jeg roligt, du kan gå amok i :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Makrel er virkelig sundt pga de mange gode fedtsyrer. Dåsefisk er ikke dårligt overhovedet- heller ikke dåsetun( men så er der det med kviksølv i tun) så makrel i tomat er et godt valg til frokost feks

Issuet med laks er at det allermeste er opdrættet og fiskene dermed får en del antibiotika og andre ting så jeg spiser selv laks men kun meget begrænset, medmindre det er vildlaks.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser lige det jeg har lyst til ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser sundt præcis som jeg gjorde før- men er ikke hellig og spiser da også sødt men sørger for grøntsager, frugt, protein og fibre. Holder mig fra sødestoffer som regel og aaaalt for meget sukker, men nyder stadig is etc bare ikke hele tiden.

Føler selv at jeg har en unik chance for at give min baby de bedste byggesten så det prøver jeg.

Men er også heldig at jeg ikke har cravings eller kvalme, halsbrand etc.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser hvad jeg har lyst til. Som gravid kan jeg ikke klare ret mange sunde ting så der ryger en del af det forkerte indenbords her...men prøver self at tænke mig om og gøre der med måde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser lige præcis det som falder mig ind at jeg kunne tænke mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER