smilogblink

mælk sund eller kræftfremkaldende?

15 indlæg i dette emne

Jeg har fulgt debatten om mælk i et stykke tid. Debatten går på at mælk indeholder mange sunde ting, som er godt for kroppen eller også er mælk i virkelighed kræftfremkaldende og giver os kogleskørhed. Det er en interessant debat, fordi læger også udtaler sig, og der er endnu ikke noget veldokumenteret - men mange opstillede beviser. I norden - især i Danmark drikker vi mælk - meget mælk. Vi er et af de lande der drikker mest mælk på verdensplan - da vi siden vi har været små har vi lært at mælk er lig stærke knogler - så må Danmark også være det land med færest knogleskørhed. Det er bare ikke tilfældet - tværtigmod vi er et af de lande med flest tilfælde af denne sygdom? Hvordan hænger det sammen? Jeg har endda læst at hvis en kalv får den mælk vi drikker - dør den. Jeg læste et sted selv behandlingen af mælk - der stod også at selv om koen har brystbetændelse, tapper de stadig mælken. Prøv at læse det her link, jeg blev lidt skræmt(som sædvanligt):www.alun.dk/sund-kost/maelk-sundt-eller-skadeligt/

Og kom med i debatten er mælk sundt eller skadeligt? Jeg er i hvert fald i tvivl. Men jeg tør ikke lade vær med at mine børn mælk - vi er jo næsten flaskede op med ideen om at mælk er det sundeste du kan drikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tid til en længere besvarelse,

jeg har altid drukket mælk, og mine unger elsker mælk..... MEN jeg tror at mælken direkte fra koen er sundere end den i kartonen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid drukket mælk og jeg har det fint :) Jeg har godt hørt om undersøgelserne og har også en tante der ikke drikker mælk eller spiser mælkeprodukter efter hun fik konstateret brystkræft.

Jeg har det sådan lidt at hvis der ikke ligger nogen konkrete beviser og sundhedsstyrelsen ikke har meldt noget ud så bliver jeg ved at drikke mælk. Jeg tror det er sundt for knogler mv. Jeg kan i hvert mærke hvis jeg ikke drikke så meget mælk i en periode for så knækker mine negle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender en der fik kræft, uden at have rørt mælkeprodukter, da hun var allergiker

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som med så meget andet, vælger jeg at lytte til sundhedsstyrelsen og deres anbefalinger... Ergo, har jeg ingen problemer med mælk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan heller ikke lade være med at give mælk til mine børn, men må indrømme at jeg har selv skåret ned på mit mælke forbrug. Jeg drak tit meget mælk og spiste tit ost. Det må jeg da indrømme at det er ikke så tit jeg spiser ost nu. Men mælk findes jo i rigtig mange produkter og især i madlavningen bruger man jo tit mælk. Så mere er der heller ikke i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi drikker mælk dog ikke i uanede mængder, men da Stella var lille og led af gentagne mellemørebetændelser tog vi mælken ufd af hendes kost med rigtig gode resultat. Hun får det dog nu igen....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser A38 ti morgenmad og drikker et krus mælk inden jeg går i seng og det ændrer jeg ikke ved medmindre sundhedsstyrelsen fraråder det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

drikker ikke ret meget mælk af den grund jeg ikke kan tåle det

men vil da tro at vi bruger ca 6 l om ugen til 4 mand

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drikker ikke mælk pga af mælkeintolerance. Min mave har meget svært ved at nedbryde mælk/lactose, og derfor får jeg meget ondt i maven af at drikke mælk.

Personligt tror jeg mælk i moderate mængder er godt. Man får jo bl.a. kalk igennem mælken, men jeg tror faktisk på, at det ikke er sundt i for store mængder- som så meget andet. Det er jo trods alt animalsk fedt der er i mælken :) Jeg gad dog godt at kunne tåle det- synes det er lidt besværligt helt at undgå mælk. Men igen- alt med måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er første gang, at jeg hører om eventuelle problemer om mælk og jeg er ikke pt. skræmt, så jeg drikker stadig min mælk ;)

Men er der egentlig ikke noget med at japanere lever sindssygt længe og stort set aldrig drikker mælk? Bare lige en strøtanke. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi drikker rigtig meget mælk, så det vil vi ikke undvære :) vi er 3 i husstanden der drikker mælk og vil tro vi køber 6-7 liter om ugen..Jeg bliver ikke skræmt, tvært imod synes jeg snart ikke man kan indtage ret meget, uden at være døden nær..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er første gang, at jeg hører om eventuelle problemer om mælk og jeg er ikke pt. skræmt, så jeg drikker stadig min mælk ;)

Men er der egentlig ikke noget med at japanere lever sindssygt længe og stort set aldrig drikker mælk? Bare lige en strøtanke. :)

Jeg ved at der er mange asiater, der har mælkeintolerance, og derfor ikke drikker ret meget mælk. Hvorfor det er asiater ved jeg ikke, og om det har nogen sammenhæng ved jeg slet ikke. Jeg synes bare det er lidt "sjovt" at man kan have en intolerance i en bestemt race :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med japan og kina har jeg også læst - ikke alene lever de et langt liv. Brystkræftilfælde er meget lav. Så jeg har det også med måde. Spiser A38 til min havregryn - og bruger mælk i maden. Første gang jeg blev opmærksom på det, var da jeg så et indsalg i tv om det. Der blev en læge fra riget spurgt til råds - han havde den holdning at mælk skulle drikkes med måde. Han blev direkte spurgt om han selv drak mælk - og kunne han finde på at drikke søsmælk - han svarede at det kunne aldrig falde ham ind - og da slet ikke sødmælk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved at der er mange asiater, der har mælkeintolerance, og derfor ikke drikker ret meget mælk. Hvorfor det er asiater ved jeg ikke, og om det har nogen sammenhæng ved jeg slet ikke. Jeg synes bare det er lidt "sjovt" at man kan have en intolerance i en bestemt race :)

Det skulle jeg lige til at skrive!

Ja vi er det land i verden der drikker mest mælk og nogle hævder at grunden til vi bliver ponket så meget med at det skal vi drikke, er fordi vores landmænd lever af at sælge det....

Det siges at vores maver slet ikke er skabt til komælk, men at dne vænnes til det langsomt.....og netop at asiater slet ikke kan tåle det.

Og den der med at det er godt for knoglerne...det er pga der er kalk i mælken, men det er der også i rigtig meget mad og frugt, æbler fx, så man SKAL ikke drikke mælk alene for at få kalk....

Jeg elsker et glas iskoldt mælk - men tror på at den almindelige ikke-økologiske mælk er smadret så meget i alle mulige processer at det ikke længere er mælk....jeg tænker også at alle de hormoner og gift som koen fodres med udskilles i mælken og går lige i kartonen

og ned i vores maver. Derfor drikker jeg kun økologisk skummetmælk. Skummetmælk for at undgå animalsk fedt som heller ikke er sundt.

Måske er det derfor vi i Vesten er så overvægtige bl.a.?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER