Myliona

Nogen med forstand på "bankregler"???

38 indlæg i dette emne

Hvorfir skal du ringe rundt? Kontonumrene står inde på din netbank :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvorfir skal du ringe rundt? Kontonumrene står inde på din netbank :unsure

:ditto

Det forstår jeg altså heller ikke. De afviste betalinger må da stå på din konto?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Det forstår jeg altså heller ikke. De afviste betalinger må da stå på din konto?

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej - det er altså ikke dit ansvar at rydde op.

 

Bed om at skifte rådgiver skriftligt til banken - og anfør årsagen.

 

Og til den anden herinde, der kom til at betale 600 kr. i gebyrer for en bankfejl? I skal altså huske at stille krav til jeres bank og brokke jer, når I bliver røvrendt! Så må bankerne sgu dække gebyrer, hvis de selv får lavet rod i den. I skal huske, at I er kunder og at banken lever af jer. En bankrådgiver er en sælger og ikke en gud over ens privatøkonomi.

Mht. gæld. Det gør jer IKKE til dårlige kunder, at I har gæld! Tværtimod! Banken TJENER penge på jeres gæld - og som det er i øjeblikket skal de faktisk betale negative renter for at deponere jeres opsparinger. Prøv at regne sammen, hvad de tjener i renter og gebyrer på jer  :klap  Det er ikke direktøren fra Hornbæk banken tjener penge på (med mindre han lader dem investere sin opsparing med følgende gebyrer) - det er den helt almindelige familie med så mange engagementer som muligt i banken. Derfor: I skylder ikke banken noget - og er ikke uattraktive kunder hos konkurrenterne.

 

Det er også derfor at bankerne laver kundekategorier baseret på totalengagement - vi er fordel plus kunder simpelthen fordi vi skylder så mange penge væk :badgirl

Den eneste måde I via gæld kan blive dårlige kunder er, hvis I ikke kan betale jeres regninger. Altså, hvis I har gæld hos banken, som banken har grund til at tro ikke kan betales. F.eks. hvis jeres hus er voldsomt meget mindre værd end det lån der er i det (det vil ofte betyde at nye realkreditinstitutter ikke vil lade jer omlægge lån hos dem), hvis I har en historik som dårlige betalere eller hvis I har et hav af lån andre steder, hvor banken kan risikere at skulle stille sig bag i en lang kø af kreditorer, hvis I går på røven...

Vi forhandler mere eller mindre konstant med vores bank. Gebyrer, gensidige aftaler, rentenedsættelser osv. osv. Vi har mere end én gang splittet vores bankforretning over i to og sågar tre dele fordi andre banker f.eks. har kunnet give os bedre renter på vores opsparinger (før vi købte hus og blev fattige :bunny ). I øjeblikket er vi igang med at forhøre os hos to konkurrerende banker fordi vi påtænker at flytte vores boliglån. Vores egen bank vil ikke sætte renten ned fra 7,1 til de 6,45 som jeg ved andre banker tilbyder - og så flytter vi simpelthen bare lånet. Det er kun et par tusinde om året i difference - men det er VORES penge og ikke bankens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Bare lige en kommentar til Maustique. Du kan have ret i en del af det du skriver, men der kan meget vel også godt være gode løsninger og penge at hente på at have et langvarigt og gensidigt fordelagtigt forhold til sin bank. Ikke at man skal lade sig røvrende, men jeg er på ingen måde overbevist om, at det er en fordel at splitte sine bankforretninger op i forskellige banker for at spare på enkeltprodukter. Når det er sagt, så skal man selvfølgelig forhandle sig frem til gode aftaler, hvis man kan - men banker synes heller ikke kunder som hele tiden vil diskutere indgåede aftaler er særligt interessante. Fordi - og DET er ikke min livsfilosofi, men det er sådan verden er strikket sammen i dag - tid er penge. Det er også derfor, det koster gebyrer når PBS'er afvises osv., fordi bankrådgiveren skal bruge tid på noget, som der egentlig er indgået en aftale om, og som er kundens ansvar. Igen, man skal jo ikke finde sig i at ens rente er unaturligt høj, men der er formentlig en grund til at ens samlede engagement er strikket sammen som det er. Man giver lidt og tager lidt, så det bliver en god helhed; f.eks. kan det bedre betale sig at betale mere i rente og færre gebyrer, da renterne kan trækkes fra i skat. 

Men det er bare en filosofi - og dem har vi jo forskellige af. Sådan skal det også være. 

 

Myliona. Når du har givet besked om at du ville sætte penge ind, mener jeg også 100% at det er Kaspers ansvar at få bragt tingene i orden, og det er sgu OK at sige til ham, at det her er ikke fair. Nu er det hans tur til at komme lidt ind i kampen! Du har overholdt din del af jeres aftale. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke finde andet end pbs oplysningerne når jeg logger ind.. Så må vist i gang med at ringe i morgen :(

 

 

Jeg vil allerhelst have alle mine ting samlet, men jeg overvejer muligheden for at flytte alt over til min kæreste, også automatisk overfører til ham også kun have mit banklån i denne bank.

Hvis jeg alligevel skal til at ringe rundt til dem alle, kan de jo lige så godt flytte betalingen over til hans konto jo..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også kun du kan se PBS-oplysningerne. Nogle gange kan man se på virksomhedernes hjemmesider, hvilke oplysninger man kan bruge ved en manuel overførsel. Ellers er der ikke andet for end at ringe til dem, og bede dem sende opkrævningen pr. girokort, og så må din bankmand betale girokortene uden gebyr og inddække evt. rykkergebyrer.

Det er en lortesituation! Men inden du går helt kold, så er det værste der kan ske, at de virksomheder som mangler din indbetaling sender dig en rykker pr. post, som så skal betales; der er ikke umiddelbart noget som går i stå. PBSerne kører videre næste måned, og dine aftaler med virksomhederne bliver ikke lukket pga. en enkelt manglede betaling. Sørg for at få din bankmands tilsagn pr. mail på, at han nok skal inddække eventuelle gebyrer (og så tror jeg egentlig det er nemmest i sidste ende at du selv betaler girokortene i din netbank; men hvis du gerne vil gøre et eksempel, så send hele lortet ind til ham :) ). 

 

Mht. at flytte alle dine aftaler over i en anden bank, så se da helt sikkert om det er en mulighed. Du skal bare være opmærksom på, at det ikke er sikkert at din kærestes bank vil overtage kun dele af dit engagement (løn og betalinger); og dermed flytte al din løbende økonomi uden lånet. Det skyldes egentlig, at mange banker trods alt har en holdning til at det er god stil, at man ikke sætter en anden bank i en situation, hvor den står tilbage med ren gæld og intet overblik. Hvis du kan få flyttet det hele MED lån, så få det gjort. Når dit engagement er så rimeligt ligetil som du skriver, og din kæreste er en stabil kunde, tror jeg overhovedet ikke det er urealistisk at få jeres økonomi samlet. God vind.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

To af aftalerne, er hvor hvis jeg ikke betaler til tiden, forfalder et helt beløb til betaling med det samme.. Det er to af min kærestes udgifter.. Men da vi kører alt fra mit, er det jo mig som betaler dem. Den ene er et lån han har på vores hund (En bøde) og den anden er en gammel internetregning.. Det er dem jeg frygter mest, da vi ikke liiiige i denne tid med ekstra dyrlæge regning, og baby på vej har de penge, og netop af dem grund fik tingene delt op..

 

Og problemet er jo at det er under 3 måneder siden jeg stod i samme situation, og ringede til nøjagtig de samme mennesker og lovede højt og helligt det IKKE ville ske igen, at jeg ikke fik betalt (Sidste gang gik der 6 dage før jeg opdagede alt var afvist..)..

Denne gang kan jeg jo så ringe på selve dagen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du ringer til de to i morgen, så sig, at du godt ved at det er noget hø, og forklar situationen. Sig at du HAR pengene på kontoen, og at du kan overføre dem lige med det samme fra din netbank, hvis du bare får et kontonummer og en reference, og at du kan mail'e dem et skærmprint med kvitteringen for overførslen om fem minutter. Så tror jeg de vil være samarbejdsvillige. 

Nu ønsker jeg ikke at gøre dig ked af det, for det lyder som om du håndterer jeres aftaler så godt, som du kan. Men det er bare heller ikke det bedste udgangspunkt at de regninger som i går formiddags så ud til ikke at kunne betales, er blandt andet en bøde og en gammel internetregning. Det sender et signal om, at der mangler noget historisk overblik over jeres (eller din kærestes) økonomiske formåen. Der er rigtigt mange mennesker der står i den situation, og det er fair nok, men jeg vil bare tilskynde jer til at få ryddet op i den slags hurtigst muligt. For jeres egen skyld; det er meget nemmere at arbejde sammen med en bank, når alle ens udgifter ser "fornuftige" ud; ellers er man altså lidt på bagkant. Desværre. Så du må endelig ikke tage det ilde op, jeg synes personligt at mange mennesker uforskyldt har en dårlig forståelse for økonomi med hjemmefra som forfølger dem resten af livet og det er brandærgerligt, men jeg tør næsten love, at hvis I får vendt DEN skude, så går I en  nemmere tid i møde mht. bankforretninger. Igen - god vind:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nogen rigtig trælse ting, som han "skylder for".. Og det er udelukkende fordi jeg netop har fået ryddet op i vores økonomi, at det er på betaling - og det er også derfor at ALT kører fra MIN konto - fordi han bare afvise betalinger (min kæreste), hvis han synes han hellere vil bruge pengene på noget andet! Så derfor er hans konto kun til mad, smøget og benzin. Så han kan ikke afvise noget.. Da vi i sin tid lavede det sådan, var banken helt okay med det - mod at min budgetkonto var låst. Så jeg kan ikke selv røre ved den - det eneste jeg kan er at overfører penge til den.

Alt kører på betalingsservice, og den eneste gang før dette der har været problemer, var i december/januar hvor jeg havde lavet en aftale med min bankrådgiver, da jeg pga julen ikke havde fået barselssygedagpenge udbetalt 1. januar og kun en halv omgang 1. december, havde fået lov at lade min budgetkonto gå i minus.

 

Denne aftale blev lavet i december, men 6-7 januar blev alt afvist, og jeg skrev til min bankrådgiver - og fik så besked om at jeg havde fået ny rådgiver.. Det så ham jeg har nu.

Han havde afvist alt, fordi min konto jo var i minus.. han beklagede bagefter at han ikke havde set/fået beskeden om at jeg måtte have overtrækket til pengene gik ind.

Jeg endte jo så med at betale omkring 700kr eller sådan noget i rykkergebyr..

 

Denne gang er det jo så helt det samme faktisk. Jeg ringede i onsdags, og fortalte vores hund var syg og jeg brugte de penge som gik ind på dyrlægeregning, men at jeg nok skulle sætte penge ind, så der var penge den 1.

Hun overførte så de penge der var på min budget til mit hævekort og jeg må indrømme jeg gik ud fra hun så gav beskeden videre - især fordi hun i telefonen gjorde opmærksom på at der var en note om at Kasper skulle kontaktes - og at han ikke var der. Hvor jeg så sagde at vores hund altså ikke kunne vente på ham, også sagde hun at hun selv havde hund så "blev der ballade var det på hendes skuldre" GAH!

 

Jeg har det sidste år, kæmper for at min kærestes dårlige stil med bare at lade være at betale, og at få rykkere osv. er kommet væk, især nu hvor vi skal have barn sammen.. Og det ser endeligt lyst ud, men så er det altså trælst når han så grinende siger "ja, det kan jo så alligevel ikke betale sig at have en budget og en rådgiver, når de alligevel ødelægger det"..

og ærlig talt.. Så har han jo ret!

Vi har denne måned næsten ingen penge til os selv, på trods af min svigermor sagde vi måtte låne 10000kr af hende, til at dække dyrlægeregningen(Den var lidt over 5000kr).. men jeg har sidder og regnet og regnet, hvordan vi kan leve billigst muligt - for at vi kun skal låne mindst muligt.. også laver banken sådan noget her..

Jeg betaler max af på mit banklån - faktisk mere end det dobbelte af hvad de forlanger, for ligesom at vise jeg VIL min økonomi.. Jeg synes ærlig talt jeg forsøger.. Men at jeg bare løber panden mod en mur.

 

Så dårlig en kunde kan jeg umuligt være altså...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt.. Jeg kan ikke betale en eneste regning selv.. Alle min penge står jo på budgetkontoen, som jeg ikke kan røre.

Så kan ikke engang lave en direkte overførsel - det skal gå igennem bankmanden..

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var det ikke en ide at få låst den konto op, så du bedre selv ka styre det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER