Nitzen1987

Tilbudt børnehaveplads - men ikke den ønskede

19 indlæg i dette emne

Vi har fået tilbudt børnehaveplads til Maja med start 16. Maj. Vi har dog takket nej, da det ikke var vores første prioritet. Efterfølgende blev jeg ringet op af pladsanvisningen og fik at vide, at der var meget lille sandsynlighed for, at vi ville kunne få opfyldt vores første prioritet, da den børnehave ikke skal modtage flere børn "ude fra" i år men udelukkende have børn fra deres egen vuggestue. Maja er nr. 5 på ventelisten, så jeg synes at det virker lidt håbløst :(

Vi er selvfølgelig også opskrevet to andre steder, men jeg har det bare rigtig svært ved tanken om, at Maja skal gå der. Vi bor i et område, hvor der bor mange socialt belastede familier og tosprogede familier og det vil være disse familiers børn min datter ville komme til at gå i BH med, hvis vi skulle takke ja til en plads i den BH som vi lige har afvist. Børnehaven hvor vi har ønsket plads som første prioritet ligger i det boligområde hvor min datter går i dagpleje og hvor vi også har ønsket dagplejeplads til Malou.

Det er ikke umuligt at få plads i den ønskede børnehave, men det kræver at nogle børn flytter derfra. Vi har udskudt vores behovsdato fra 1/6 til 1/7 og så taler vi om at jeg kan holde Maja hjemme i hele juli, hvor manden også har 2 ugers ferie, så vi ville først få behov for børnehaveplads til 1/8, så der er lidt tid at løbe på.

Åh hvor jeg synes at det er svært. Jeg vil jo bare gerne det bedste for Maja. Men måske det bare er mig der er snobbet og vanskelig her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
 

Må jeg spørge, hvilken institution I har fået tilbudt og hvilken I ønsker? Jeg bor selv i Randers. Jeg ville personligt helst vente på den ønskede institution, hvis du har muligheden for at holde hende hjemme i løbet af sommeren, men det kan selvfølgelig være risikabelt, hvis der ikke bliver plads i den ønskede institution. Jeg synes absolut ikke det er at være snobbet. Selvfølgelig ønsker man at få sit barn i en rigtig god institution.

Jeg blev selv tilbudt vuggestueplads til min dreng Hørhaven, hvor en stor del af børnene kommer fra Vandalen. Jeg er ret glad for, at jeg få dage efter blev tilbudt noget andet og kunne nå at takke ja til det i stedet. Jeg synes i princippet, at det er godt, hvis børnene i de lidt socialt belastede områder bliver blandet med børn fra mere ressourcestærke familier, men det er bare noget andet i praksis, og når det er ens eget barn, det drejer sig om.

Ift. børnehave synes jeg det er endnu vigtigere med en institution, man er tryg ved, når børnene er det ældre og i høj grad er begyndt at være præget af deres "opdragelse"/opvækst. Hvis der er mange af børnene, der kræver særlig omsorg og opmærksomhed fra pædagogerne og der i forvejen er få hænder, så må det alt andet lige gå ud over de andre børn på stuen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I besøgt begge børnehaver? :) Jeg tænker ikke, at en børnehaves kvalitet nødvendigvis hænger ret meget sammen med, hvor socialt belastede familierne/børnene er, men langt mere med pædagogernes engagement og de fysiske rammer. Jeg kan som sådan godt forstå, hvis du er bekymret for, om en børnehave med mange børn i vanskeligheder, har mindre ressourcer, men det kunne jo også være en børnehave, der virkelig var god til at rumme forskelligheder, og det tænker jeg vil være en gave for alle børn at få med :)

Jeg aner faktisk ikke noget om de andre børn i den bh, som Mar skal i, men jeg synes pædagogerne virker mega søde, der er fokus hvert barns positive historie, der er en kæmpe legeplads og "have" med bål, og der er køkken med "arbejdsbord" i børnehøjde. Det tænker jeg betyder mere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg spørge, hvilken institution I har fået tilbudt og hvilken I ønsker? Jeg bor selv i Randers. Jeg ville personligt helst vente på den ønskede institution, hvis du har muligheden for at holde hende hjemme i løbet af sommeren, men det kan selvfølgelig være risikabelt, hvis der ikke bliver plads i den ønskede institution. Jeg synes absolut ikke det er at være snobbet. Selvfølgelig ønsker man at få sit barn i en rigtig god institution.

Jeg blev selv tilbudt vuggestueplads til min dreng Hørhaven, hvor en stor del af børnene kommer fra Vandalen. Jeg er ret glad for, at jeg få dage efter blev tilbudt noget andet og kunne nå at takke ja til det i stedet. Jeg synes i princippet, at det er godt, hvis børnene i de lidt socialt belastede områder bliver blandet med børn fra mere ressourcestærke familier, men det er bare noget andet i praksis, og når det er ens eget barn, det drejer sig om.

Ift. børnehave synes jeg det er endnu vigtigere med en stjernehuset man er tryg ved, når børnene er det ældre og i høj grad er begyndt at være præget af deres "opdragelse"/opvækst. Hvis der er mange af børnene, der kræver særlig omsorg og opmærksomhed fra pædagogerne og der i forvejen er få hænder, så må det alt andet lige gå ud over de andre børn på stuen.

Vi har ønsket Regnbuen men fået tilbudt Jennumparkens. Vi kan også få plads i stjernehuset, men der har vi 3,5 km til på gåben og når jeg forhåbentlig får arbejde kommer manden til at skulle gå ned og aflevere Malou i DP og Maja i BH og så kan vi næsten regne ud at der kommer til at gå 1 1/2 time + det løse for at komme frem og tilbage og aflevere to forskellige steder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ønsket Regnbuen men fået tilbudt Jennumparkens. Vi kan også få plads i stjernehuset, men der har vi 3,5 km til på gåben og når jeg forhåbentlig får arbejde kommer manden til at skulle gå ned og aflevere Malou i DP og Maja i BH og så kan vi næsten regne ud at der kommer til at gå 1 1/2 time + det løse for at komme frem og tilbage og aflevere to forskellige steder.

Altså jeg tror egentlig, at Jennumparken har nogle dygtige pædagoger, men jeg har også hørt en tidligere pædagog derfra fortælle, hvor omsorgssvigtede mange af børnene der er. Jeg ville takke nej til pladsen. Når børn er i 3-6 års alderen er jeg ikke enig i at det vigtigste er om der er dygtige pædagoger. Det er i den alder, børnene for alvor begynder at lege sammen, og der vil jeg altså foretrække at mit barn er i en institution, hvor der er "ligesindede" legekammerater, som ikke er 3 måneder om at få tillid nok til en pædagog til at de vil lade hende komme i nærheden af dem. Det lyder måske hårdt eller snobbet, men sådan har jeg det.

Kan godt forså at I gerne vil have plads i Regnbuen. Kender flere der har børn der og er glade for det.

Puha kan godt se, at det er et svært dilemma, hvis der er udsigt til så lang transporttid. Hvad med cykeltransport? En cykeltrailer som begge børn kan være i eller sådan en ladcykel. Det kan da hurtigt skære en del transporttid af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lidt OFF topic, men jeg gik i regnbuen i sin tid, så kan godt forstå at i har valgt den som en af 1. Prioteringerne :)

Den har altid haft et godt ry.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg tror egentlig, at Jennumparken har nogle dygtige pædagoger, men jeg har også hørt en tidligere pædagog derfra fortælle, hvor omsorgssvigtede mange af børnene der er. Jeg ville takke nej til pladsen. Når børn er i 3-6 års alderen er jeg ikke enig i at det vigtigste er om der er dygtige pædagoger. Det er i den alder, børnene for alvor begynder at lege sammen, og der vil jeg altså foretrække at mit barn er i en institution, hvor der er "ligesindede" legekammerater, som ikke er 3 måneder om at få tillid nok til en pædagog til at de vil lade hende komme i nærheden af dem. Det lyder måske hårdt eller snobbet, men sådan har jeg det.

Kan godt forså at I gerne vil have plads i Regnbuen. Kender flere der har børn der og er glade for det.

Puha kan godt se, at det er et svært dilemma, hvis der er udsigt til så lang transporttid. Hvad med cykeltransport? En cykeltrailer som begge børn kan være i eller sådan en ladcykel. Det kan da hurtigt skære en del transporttid af.

Jeg tror virkelig også at pædagogerne er dygtige og brænder for deres arbejde. Vi var faktisk ovre for at besøge vuggestuen da Maja tilbudt plads der samtidig med at vi fik tilbudt dagplejeplads. Vi kunne faktisk rigtig godt lide vuggestuepædagogerne de har en god nomering men det skyldes jo også at det er børn der af forskellige grunde har brug for ekstra resourcer. Så det er bestemt ikke personalet, der gør at jeg ikke har lyst til at min datter skal gå i den børnehave. Jeg har præcis samme tanke som dig, at de i børnehaven for alvor får legekammerater som de også skaber relationer med i "fritiden" når de begynder at lege hjemme hos hinanden i privaten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor overfor Jennumparken og jeg kan virkelig godt følge dig. Jeg har bestemt ikke lyst til at få P derover, så jeg leder også efter andre børnehaver..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du ved, at jeg ikke aner en dyt om børnehaverne derude, men vi kan til gengæld lege en pokkers masse i juni/juli :D Me. Stopper i DP midt juni, hvor hendes DP går fra på ferie og skal være hjemme indtil august, hvor vi forhåbentlig kan få hende ind i vores ønske børnehave if. Pladsanvisningen :) Så kan de lege og hygge, de små kan hygge og vi kan hygge :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

 

Du ved, at jeg ikke aner en dyt om børnehaverne derude, men vi kan til gengæld lege en pokkers masse i juni/juli :D Me. Stopper i DP midt juni, hvor hendes DP går fra på ferie og skal være hjemme indtil august, hvor vi forhåbentlig kan få hende ind i vores ønske børnehave if. Pladsanvisningen :) Så kan de lege og hygge, de små kan hygge og vi kan hygge :D

Ja vi må jo lave en masse playdates hen over sommeren :)

Men synes godt nok det er nedslående at skulle håbe på, at et barn flytter derfra + 4 andre skal have plads i en anden børnehave for at vi skal have en chance for at få Maja i børnehaven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke læst alle andres svar, så ved ikke om jeg gentager noget.

Men dagpleje er anderledes end vuggestue. Vuggestue skal børnene holde før de er 3 år. I dagplejen skal de først holde inden de er 6 år. Det kan give jer et par ekstra måneder at løbe på, hvis der reælt kun er en børnehave.

Ellers så er det jo også vær at tænke på at inst med mange belastede familier ofte har flere resurser = flere voksne pr barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke læst alle andres svar, så ved ikke om jeg gentager noget.

Men dagpleje er anderledes end vuggestue. Vuggestue skal børnene holde før de er 3 år. I dagplejen skal de først holde inden de er 6 år. Det kan give jer et par ekstra måneder at løbe på, hvis der reælt kun er en børnehave.

Ellers så er det jo også vær at tænke på at inst med mange belastede familier ofte har flere resurser = flere voksne pr barn.

Øhh det er ikke sådan jeg kender dagpleje.

I dagplejen skal de stoppe når de er ca 3 år. I nogle kommuner er det 2 år og 10 mdr. Kender ingen steder hvor de må blive til de er 6 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh det er ikke sådan jeg kender dagpleje.

I dagplejen skal de stoppe når de er ca 3 år. I nogle kommuner er det 2 år og 10 mdr. Kender ingen steder hvor de må blive til de er 6 år.

:ditto

Hos os stopper de i DP den 1. I den måned de bliver 3 år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh det er ikke sådan jeg kender dagpleje.

I dagplejen skal de stoppe når de er ca 3 år. I nogle kommuner er det 2 år og 10 mdr. Kender ingen steder hvor de må blive til de er 6 år.

Sådan var det "i gamle dage" min mand har gået i DP til han var 6år.

I dag er det (heldigvis) ikke sådan mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan var det "i gamle dage" min mand har gået i DP til han var 6år.

I dag er det (heldigvis) ikke sådan mere.

I rigtig gamle dage, da jeg var barn, gik jeg i dagpleje til jeg var 10 år :O :D (altså de sidste år i stedet for SFO).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I rigtig gamle dage, da jeg var barn, gik jeg i dagpleje til jeg var 10 år :O :D (altså de sidste år i stedet for SFO).

Jeg gik kun i DP til 3års alderen... eller vist nok til jeg var blefri. - Dengang ville børnehaven ikke have blebørn. Jeg er fra 87. (Mads er fra 85)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik i dp til jeg startede i skole. Der fandtes ingen børnehave i min by. Den blev først bygget i 96-97 og min søster startede der lige inden hun blev 4. Jeg er fra 87 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig gået i DP eller børnehaven - stik den ;) Hehe!

MEN, jeg kan altså godt forstå dine bekymringer Nitzen... Jeg har ingen gode råd, andet end mavefornemmelser sjældent tager fejl :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig gået i DP eller børnehaven - stik den ;) Hehe!

Heller ikke jeg, heller ikke i SFO/DUS :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER