Sensommerbaby

Pludseligt begyndt at stamme 2 år

8 indlæg i dette emne

Efter at have talt fint i efterhånden lang tid er min dreng på næsten 2 1/2 begyndt at stamme næsten fra en dag til den næste.

Det kommer mest når han er ivrig og bliver værre når han er træt!

Det er typisk også hvis han bare gerne vil have ordet men så prøver at vinde tid mens han finder ud af hvad han skal sige... (Virker det til)..

Dagplejemoderen siger at han har et rigtigt flot sprog af sin alder og hovedet fejler bestemt ikke noget men jeg er ekstra OBS på det fordi der er andre stammere i familien.

Er der nogle af jer der har oplevet noget lignende?

Vi prøver at gøre alt for at understøtte, tale roligt, ikke stille for mange spørgsmål, ikke afslutte hans sætninger, øjenkontakt osv- men jeg håber godt nok ikke det bliver permanent

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Maja havde en periode da hun var sådan ca 2-2,5 år hvor hun pludselig begyndte at stamme. Kan ikke huske hvor længe det varede, men kan huske det var mens hun var i vuggestue.

Pædagogerne fortalte os at det er der mange børn der gør, og detofte handlede om at de blev ivrige men at ordene ikke kom helt så naturligt i munden som i hovedet endnu.

Vi gjorde som du beskrev, og så gik det over af sig selv igen efter en periode :-)

Det samme skete hos os. Det kom i forbindelse med hans sprog igen udvidede sig + hans fantasi kom ind over. Så han begyndte at digte historier. Mødet kan stadig komme når han bliver virkelig ivrig eller hvis han skal koncentrere sig om flere ting mens han fortæller.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har vi også oplevet stammen fra den ene dag til den anden. Det har været en periode og så forsvinder det ligeså hurtig igen. Dog kan det godt komme i perioder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maja havde en periode da hun var sådan ca 2-2,5 år hvor hun pludselig begyndte at stamme. Kan ikke huske hvor længe det varede, men kan huske det var mens hun var i vuggestue.

Pædagogerne fortalte os at det er der mange børn der gør, og detofte handlede om at de blev ivrige men at ordene ikke kom helt så naturligt i munden som i hovedet endnu.

Vi gjorde som du beskrev, og så gik det over af sig selv igen efter en periode :-)

Sjovt nok skete fuldstændig det samme her. Lige så stille gik det over af sig selv. Og idag hører vi det kun, hvis hun er VIRKELIG ivrig efter at fortælle noget spænende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres input! Lyder til at det sandsynligvis er helt normalt på dette tidspunkt....?

Det var godt at høre fra jer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah har ogsaa vaeret der og det gik over... Jeg kan godt tro, at det kommer igen, men pyt. Jeg tror det gaar over igen igen :) 

 

Det er mest fordi de taenker hurtigere end de kan snakke, laeste jeg mig frem til. Og saa skal vi altid huske, at de smaa laerer hele tiden, saa noegt af det laerte kan godt forgaa, naar de laerer noget nyt. Saa laerer de det glemte hurtig igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er meget urolig kan jeg anbefale at kaste nogle håndører i den her:

http://www.spf-herning.dk/product/naar-det-lille-barn-stammer-4147/

I herning kommune har alle institutioner et eksemplar til at ligge til fagpersonale og nogle har endda til udlån til forældre hvis børn stammer. Den er rigtig god og beskriver også hvornår stamning bliver bekymrende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER