Lotte1987

Aalborg vs Viborg?

20 indlæg i dette emne

Jeg har jo valgt at føde på Aalborg sygehus, da det er tættest på vores bopæl (30 km vs 70 km)

Kæresten har så en kammerat, som for snart 2 år siden blev far og de havde valgt Viborg sygehus.

M spurgte ham så forleden om hvorfor og han fortæller, at i Aalborg bliver barnets far "smidt" ud 3-5 timer efter fødslen, hvor på Viborg får han lov til at blive.

Hvilket M naturligvis ville være træt af og nok inderst inde ønsker, at jeg flytter fødested uden at sige det..

Nu er mine spørgsmål så til jer, som har født på henholdsvis Aalborg og Viborg.

Hvad er jeres erfaringer?

Er det rigtigt hvad kammerat fortæller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har jo valgt at føde på Aalborg sygehus, da det er tættest på vores bopæl (30 km vs 70 km)

Kæresten har så en kammerat, som for snart 2 år siden blev far og de havde valgt Viborg sygehus.

M spurgte ham så forleden om hvorfor og han fortæller, at i Aalborg bliver barnets far "smidt" ud 3-5 timer efter fødslen, hvor på Viborg får han lov til at blive.

Hvilket M naturligvis ville være træt af og nok inderst inde ønsker, at jeg flytter fødested uden at sige det..

Nu er mine spørgsmål så til jer, som har født på henholdsvis Aalborg og Viborg.

Hvad er jeres erfaringer?

Er det rigtigt hvad kammerat fortæller?

Jeg har kun erfaringer med Viborg, men egentlig kun pænt at sige.

 

Vi var indlagt i 2 døgn pga AKS og vandafgang i mere end 18 timer. Og far var der hele tiden sammen med os...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født på Aalborg og føler ikke, at min man blev smidt ud :unsure Men det er rigtigt, at der som udgangspunkt ikke er plads til mænd på barselsgangen til overnatning, så hvis hun blev overflyttet dertil og det har været udenfor besøgstid, så tror jeg godt, at det kan passe. Omvendt gjorde Aalborg sygehus et stort stykke arbejde for at min mand og jeg kunne sove sammen, da vi blev genindlagt efter at have været udskrevet. Der fik vi en stue for os selv, os tre... Så det handler nok om, hvad der er kapacitet til.

Generelt om at føde på Aalborg Sygehus vil jeg sige, at jeg synes deres fødestuer (både på forbesøg og til selve fødslen) er små og iltfattige rum, men det var/er jeg nok også lidt sart overfor. Til gengæld mødte jeg kun virkelig sødt og venligt personale, og især ved genindlæggelsen var de SÅ gode.

Jeg synes ikke, de er perfekte, men jeg har det fint med at føde der igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev overflyttet til Skejby i stedet for Horsens hvilket blev 60 min i bil i stedet for 20. Det har intet med dit dillema at gøre andet end jeg vil overveje hvor lang tid jeg skulle sidde i en bil med veer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte i Viborg. Vi blev efterfølgende indlagt på svangerafsnittet i 4 døgn. Vi havde et eneværelse og Jesper måtte være der hele tiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama - Men hvor længe efter havde du din mand hos dig? :)

Jeg blev overflyttet til Skejby i stedet for Horsens hvilket blev 60 min i bil i stedet for 20. Det har intet med dit dillema at gøre andet end jeg vil overveje hvor lang tid jeg skulle sidde i en bil med veer.

 

Det er også grunden til at jeg har valgt Aalborg for kunne ikke lige overskue tanken om veer og 1 time i bil..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa.

Jeg har født på Aalborg sygehus 2 gange. Begge gange har været nogle fantastiske oplevelser med super gode jordemødre. Jeg oplever egentlig ikke at stuerne er små, men iltfattige er jeg enig i. Spørgsmålet er så om det er fordi man har veer og generelt er lidt presset, det skal jeg ikke kunne udtale mig om...

Ved min første fødsel er vores datter født kl 8 om morgenen, og kl 13/14 tiden blev vi overflyttet til patienthotellet (det var i 2012). Der var vi sammen hele tiden.

Jeg fødte så igen i juni 2014. Vores anden datter er født kl 21 og da klokken er 01/02 bliver jeg og vores datter indlagt på barselsgangen uden min man (fordi jeg ikke kunne tisse). Jeg kom ind på en stue hvor der lå en i forvejen og lagde mig (eller forsøgte) til at sove med min lille nye skat. Min mand måtte komme igen kl 8 den næste morgen. Jeg ved ikke om det var fordi det var anden gang eller hvad, men det var faktisk ok, selvom det bestemt ikke var det, vi havde drømt om og forestillet os. Efterfølgende har vi snakket om, at det også havde været mærkeligt at skulle køre hjem med vores lille nye bebs midt om natten (vi bor 25 km væk). Så det var egentlig ok. Vi blev udskrevet ved 10/11-tiden og kørte hjem i strålende sol.

Det var mine oplevelser. Spørg endelig hvis der er uklarheder eller andet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm jamen hvordan var det nu, det var? :chin:

Jeg har ikke ret god fornemmelse af tid på den dag, men altså min søn er født 11.49. Og så skulle moderkagen ud og vi fik lige tid, hvor jeg havde ham i favnen. Så skulle jeg køres til operationstue og sys (gik ret meget i stykker), det har nok været ved 13-tiden, tror jeg. Det var min søn og mand sammen på fødestuen. Jeg tror, klokken var 15/15.30, da jeg kom tilbage. Der blev min søn vejet og og målt og så var vi sammen på stuen alene i noget tid. Derefter blev vi kørt op på barselsgangen og fik aftensmad. Og så tror jeg, at min man kørte hjem kl 20 eller 21 eller sådan noget. Jeg var rigtig ked af at undvære ham den første nat, men det gik fint og han var der tidligt næste morgen igen. :)

Dagen efter kom vi så på patienthotel (og det gør man jo allerede på første dag, hvis alt går efter bogen og man ikke fx går så meget i stykker, som jeg gjorde - og der har man jo manden med hele tiden :)), og der var vi fra mandag til onsdag.

Onsdag blev vi så genindlagt først på barselsgangen og senere samme dag neonatal. Og der gik jeg hormonella-bananas over udsigten til at undvære min mand (også over det uoverskuelige i ikke at komme hjem, ammeproblemer og angsten for, om min dreng var syg - det var han nu slet ikke, vi skulle bare have hjælp til at få amningen igang), men der sørgede de så for en slags familiestue til os, hvor min mand så var med under hele indlæggelsen lørdag, indtil vi skulle hjem.

Og de sygeplejersker, der tog sig af os på neo var simpelthen vidunderlige! Jeg håber selvfølgelig ikke, at den afdeling bliver aktuel for dig, men de var SÅ gode. Så alt i alt har jeg et positivt indtryk af Aalborg Sygehus :)

Men det med at manden bliver "smidt hjem", der tror jeg, at det afgørende er, hvad tid på døgnet, du føder. Hvis du ikke kan tage hjem/på patienthotel efter fødslen, vil du blive overført til barselsgangen (måske efter et par timer). Og der er det kun dig og baby, der er indlagt = far må være der i besøgstiden. Så hvis du fx føder kl 5 om morgenen og kommer på barselsgangen derefter, så har du en del flere timer med far, end hvis du fx føder kl 16, for besøgstiden er indtil kl 20 (eller 21 eller hvornår det nu er) uanset hvad.

Det var i hvert fald sådan, jeg forstod/oplevede det, for 2,5 år siden med min dreng :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht det iltfattige, så oplevede jeg det også, da vi var på rundvisning inden fødslen. Jeg mener endda at jordemoderen til rundvisningen undskyldte for det, og jeg kan huske, at jeg blev smådårlig af det.

Så med det samme, jeg kom ind på fødestuen til fødslen forlangte jeg at få et vindue åbent. Og det var min fødsels-JM faktisk ikke helt med på (!!!), men jeg fik lov, hvilket jeg tror, hænger sammen med, at jeg havde skrevet fødselsønsker ned på et papir inden fødslen, som Jm fik, hvor der blandt andet stod, at jeg let blev dårlig hvis jeg ikke fik nok frisk luft. Så sådan en seddel skal jeg helt klart have igen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :)

Dejligt at hører at personalet er sødt :)

Tror at jeg holder ved Aalborg :)

I bund og grund tror jeg at M gerne vil være der til at støtte hele tiden og måske er utryg ved at skulle forlade mig på hospitalet, hvis det bliver aktuelt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min oplevelse er, at de virkelig gør, hvad de kan, for at far kan være der så meget som muligt, men at det simpelthen handler om sengekapacitet. Altså jeg delte jo stue med en anden nybagt mor, og hun sad med malkemaskine midt om natten, kun med et forhæng imellem os. Der var hun nok glad for, at min mand ikke var der, tænker jeg. Og der var bare ikke en seng til min mand, så han skulle sove i stolen, hvis det var (det tror jeg faktisk måske, min storebror fik lov til og gjorde, da han fik sin datter på Aalborg for 7 år siden, nu hvor jeg tænker over det :chin:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født i Ålborg begge gange og har på intet tidspunkt oplevet at min mand blev smidt ud. Vi kom begge gange på patienthotel - første gang på chagall og anden gang på syd. Kan lidt udfra din geografiske placering 30 km til Ålborg og 70 til Viborg, regne ud at du måske bor i mit lokalområde og må sige at en af de væsentligste grunde til jeg valgte Ålborg var kendt jordmoder ordningen. Den er jo fantastisk, intet mindre. Den har i hvert fald været guld værd for mig. Ved godt at fødegangen ikke er helt topmoderne, men der er det interne tip, vist at man skal sige man vil føde i vand må sige at mit indtryk af personalet virkelig begge gange har været meget positivt og både på fødegangen ( blev sat noget kraftigt igang sidst ) og på patienthotellet. Jeg stemmer for Ålborg hvis jeg skulle føde igen, men det skal jeg ikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bor i Nibe :)

Igen virkelig dejligt at hører positivt om Aalborg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født i Ålborg begge gange og har på intet tidspunkt oplevet at min mand blev smidt ud. Vi kom begge gange på patienthotel - første gang på chagall og anden gang på syd. Kan lidt udfra din geografiske placering 30 km til Ålborg og 70 til Viborg, regne ud at du måske bor i mit lokalområde og må sige at en af de væsentligste grunde til jeg valgte Ålborg var kendt jordmoder ordningen. Den er jo fantastisk, intet mindre. Den har i hvert fald været guld værd for mig. Ved godt at fødegangen ikke er helt topmoderne, men der er det interne tip, vist at man skal sige man vil føde i vand må sige at mit indtryk af personalet virkelig begge gange har været meget positivt og både på fødegangen ( blev sat noget kraftigt igang sidst ) og på patienthotellet. Jeg stemmer for Ålborg hvis jeg skulle føde igen, men det skal jeg ikke

Øh undskyld, forstår jeg det rigtigt, at der er et "tip" om at man skal bede om at føde i vand, selvom man måske ikke vil, men fordi fødestuen med kar er den bedste? Det kunne jeg i så fald godt blive lidt stødt over, eftersom jeg fx gerne vil føde i vand. Helt fair, hvis man er derinde og ombestemmer sig eller der er grund til at man ikke kan føde i vand alligevel. Men jeg synes ikke, man kan være bekendt at "blokere" en vandfødsel for at få en større fødestue... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen intentioner om at føde i vand då det ser jeg ingen grund til at ytre ønske om bare for at få et større lokale så hellere lade det stå frit til dem, som ønsker det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor også i Nibe, og tro mig, du ønsker ikke en længere køretur end til Aalborg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med Mullemoster i, at man ikke behøver en balsal. Jeg var på sengen og ved siden af sengen - that's it. ;)

Jeg tænkte bare, at iltfattigheden måske kom af at rummet var så lille :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født på Aalborg i 2012 og senest november 2014 :) Jeg er enig i, at lokalerne er små, men det har nu ikke generet. Ved første fødsel var vi i samme rum hele vejen. 2. Gang startede vi i et lokale og rykkede så til et lidt større, men kun fordi muligheden var der og min JM synes vi skulle have "en bedre" stue :)

I 2012 fødte jeg kl. 13.35 og blev omkring kl. 16 overflyttet til Chagall, hvor patienthotellet var dengang :) Her var manden sammen med os, men skulle selv betale for mad, hvilket jeg synes er helt fair :)

Sidste år, hvor det var min 2. Fødsel, havde vi igen fået er ophold på patienthotellet, men da barnet meldte sin ankomst før tid, blev vi efter fødslen indlagt på barselsgangen (B11), da han skulle have sonde, følges med blodsukre mm. Der var det kun mig og ham, men for os var det ikke er issue, da storesøster jo også skulle tages hensyn til, så hende tog manden hjem til :) Der var dog andre der havde manden hos dem, dog mest tvillingemødrene ;)

De har fået nye faciliteter, så barselshotellet nu er på 4. Og 5. Sal ovenover fødegangen. Der må fædrene, mig bekendt gerne være der :) I hvert fald når barnet er født, det er noget andet når det er mor der indlægges pga. Komplikationer i graviditeten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Viborg er det balsale og der er store runde badekar på alle fødestuerne. Og store badeværelser. Men det er næsten helt overflødig. Synes i hvert fald min mand sad meget langt væk fra mig, da han placerede sig i en af lænestolene :D Der var masser af plads til at flytte mig over i en anden seng, da jeg skulles køres på operationsgangen.

Tilgengæld er der så plads til en arbejdsplads på stuen, hvilket jeg synes var betryggende. Selvom JM sad og skrev journal, var hun lige ved min side ;)

Men kan godt forstå du vælge Aalborg pga afstanden og det lyder jo også til at der er mange gode historier deroppe fra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bor mellem nibe og løgstør, og jeg har bevist valgt at føde i Aalborg pga afstanden (kunne lige så godt have valgt Viborg), jeg kan til tider godt synes der et stykke vej til Aalborg men når man så har veer samtidig så tror jeg bestemt at man priser sig lykkelig for at have valgt stedet med den korteste afstand til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER