Guest

Hvordan gør man det rent???

26 indlæg i dette emne

Nu hvor vi flytter i hus er der MANGE ting der skal rengøres. Både det vi kastede urengjort ud i kælderrummet, det der pga plads mangel har stået i carporten og udestue og ting i det nye hus.

Jeg vil gerne gøre det rigtigt og ordentligt første gang så piger hjælp mig:

-Hvordan gør jeg Mies barnevogn ren. Det er en Odder og den har stået i en carport hele vinteren + jeg ikke nåede at den rengjort efter Mie var færdig med den. Så den skal virkelig have en kærlig hånd så den ikke tager mere skade.

Kan jeg vaske regnslaget i vaskemaskinen?

Alt skal rengøres fra yderst til inderst.

- en gammel antik dukkevogn - der er bla. Rust og en stor mørk plet på kalechen. Hvordan ville i gribe det an?

- vaskemaskinen i det nye hus! Deres gamle sæberester skal bare VÆK

- brusehovedet er fyldt med kalk.

-hvor hård må jeg være mod laminat gulvet? Og hvad må jeg bruge? Jeg overvejer brun sæbe og neglebørste/skurrebørste/køkkensvamp men vanish er måske også en mulighed?

- udtørret vandlås der stadig lugter lidt efter vi har haft vand igennem.

Der kommer sikkert mere. Men nu er det arbejdstid ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Brusehovedet kan du ligge i blød i kalk væk, så er det væk :) Koster måske 10 kr i Fakta :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til vaskemaskinen kan man købe sådan noget rensemiddel til. Det samme med opvaskemaskinen hvis den skal have en tur

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må endelig IKKE bruge en grydesvamp på gulvet,den ridser. Brug brunsæbe eller sæbespåner og en opvaskebørste hvis det skal skrubbes.

Du kan godt vaske regnslaget i maskinen. Brug evt outdoor vaskemiddel og imprægner der efter vask.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må endelig IKKE bruge en grydesvamp på gulvet,den ridser. Brug brunsæbe eller sæbespåner og en opvaskebørste hvis det skal skrubbes

Eller hvis det skal være større, så hovedet fra en gulvskrubber :)

Og barnevognen kan du købe en rengørings ting til i babysam :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. Vaskemaskinen.

Tag sæbeskuffen af og gør den grundigt rent!

derefter ville jeg smide nogle evt. Karklude og viskestykker i maskinen. Og vaske dem på 90 grader. ;) - Så burde den ged være barberet.

Barnevogn.

Alt aftageligt stof vaskes i vaskemaskinen efter anvisning. Støvsug bunden under madrassen. Madrassen bankes og luftes.

Uden på vil jeg vaske med alm. Sæbevand og sørge for at den kan tørre et lunt sted. - Hvis der er skidt og snavs på indersiden af kalechen, vil jeg støvsuge først og evt. Pletbehandle hvis der er sådan nogen. Er den jordslået, kan du købe et middel (skrap) i Matas.

Der burde være en vaskeanvisnibg et sted på regnslaget. ;)

Kalk, kan du behandle med eddike. Skru brusehovedet af og lig i en balje med en kraftig eddikeblanding.

Afløbsrens til vandlås! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger i er guld!

Mht vaskemaskinen så overvejer jeg en kold klor vask, en sæbe fri varm vask og så evt en eddike vask. Og så skruppe sæbeskuffen efter den sæbefri vask.

Lyder det dumt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger i er guld!

Mht vaskemaskinen så overvejer jeg en kold klor vask, en sæbe fri varm vask og så evt en eddike vask. Og så skruppe sæbeskuffen efter den sæbefri vask.

Lyder det dumt?

Klor tager mislugt og dræber bakterier.

Varmvask (90 grader) dræber bakterier.

Eddike tager mislugt.

Tror måske det er lidt overkill med alle 3 ting :unsure

Jeg ville nøjes med kogevask og eddike.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Klor tager mislugt og dræber bakterier.

Varmvask (90 grader) dræber bakterier.

Eddike tager mislugt.

Tror måske det er lidt overkill med alle 3 ting :unsure

Jeg ville nøjes med kogevask og eddike.

Jamen så bliver det eddike :) det er heller ikke så krads i lugten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så bliver det eddike :) det er heller ikke så krads i lugten.

Nemlig! ;) klor kan du også risikere at at der sidder rester i maskinen i bagefter... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må altså lige gøre reklame for Ajax. De har sådan en spray, der hedder noget med Fat & Grease, tror jeg nok. Den tager alt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vaksemaskine kan maaske have behov for en mere krads omgang, men ellers proev foelgende: 

 

Tag saebeskuffen ud og vask den grundigt.

 

Lav en blanding af saebe og eddike og brug det til at vaske gummikanten grundigt af med. 

 

Toem filteret.

 

Koer en vask paa 90 grader med eddike i alle rum

 

Toem filteret igen

 

Koer en vask paa 60 grader uden noget

 

Toem filteret

 

Hvis der er sur lugt deri derefter, saa skal du have fat i citronsyre og saa er google din ven med en guide udi meget grundig og rigid vask af vaskemaskine. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 dl. eddike i hovedvasken, forresten!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må altså lige gøre reklame for Ajax. De har sådan en spray, der hedder noget med Fat & Grease, tror jeg nok. Den tager alt!

Men det må du ikke anvende på lenolium da det tørre gulvet ud og gør det mat og porøst. Men det er super til køkkenet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vaskemaskinen er nu stort set rengjort.

Sæbeskuffen var KLAM jeg har aldrig set en der var så ulækker med både jordslåede skjolder, tykke sæbe klatter og kalk.

Jeg skildede det der kunne skyldes ad og gjorde den total ren, det samme med rummet inde bag ved, alt jeg kunne nå.

Sæbeskuffen fik så en omgang klor mens jeg gjorde det på maskinen ren.

Nu kører der en 90 graders eddike vask.

Maskinen lugter ikke. Det er bare min egen forfængelighed :p

Opvaskemaskinen tog jeg i går, jeg havde noget maskin rens så det var let :)

BTW så tror jeg det hjælper på afløbet nu hvor jeg har kørt en vask. (Eller det bliver værre når den lige lukker vand ud, men det er jo nok fordi det er det afløb der er synderen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bær OBS på du ikke kommer til at blande klor og sæbe - det kan danne giftige stoffer. Jeg ville køre en vaske uden sæbe, hvis du har haft klor i den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk før og efter billeder :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk før og efter billeder :p

Overvejede det faktisk med vaskemaskinen, men tænkte "narh det sku for hipster" :D men den er fin nu :p

Og brusehovedet er også fixet og klar til brug (åh jeg glæder mig til mit EGET bad!!! I et badeværelse over 18 grader ❄️ så skal Yeti pelsen af benene og det skal tage MINDST 30 min og være REN wellness :7himmel ) det blev med eddike og knofedt.

Gulvet måtte jeg opgive, resultatet var næsten ikke eksisterende efter både brun sæbe og vanish. Vanish var dog bedst med mikroskopisk forskel. Men ikke nok til at det kan betale sig :(

Jeg kan godt tage før billeder af den lille dukke vogn. Jeg er så spændt på om jeg kan få den fin til Mie! Jeg tror jeg prøver med vanish

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Overvejede det faktisk med vaskemaskinen, men tænkte "narh det sku for hipster" :D men den er fin nu :p

Og brusehovedet er også fixet og klar til brug (åh jeg glæder mig til mit EGET bad!!! I et badeværelse over 18 grader ❄️ så skal Yeti pelsen af benene og det skal tage MINDST 30 min og være REN wellness :7himmel ) det blev med eddike og knofedt.

Gulvet måtte jeg opgive, resultatet var næsten ikke eksisterende efter både brun sæbe og vanish. Vanish var dog bedst med mikroskopisk forskel. Men ikke nok til at det kan betale sig :(

Jeg kan godt tage før billeder af den lille dukke vogn. Jeg er så spændt på om jeg kan få den fin til Mie! Jeg tror jeg prøver med vanish

Jeg overså lige parentesen og tænker... Nøj du må har meget yeti hår, når du skal bruge eddike og knofedt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bær OBS på du ikke kommer til at blande klor og sæbe - det kan danne giftige stoffer. Jeg ville køre en vaske uden sæbe, hvis du har haft klor i den.

Jeg brugte eddike i stedet :) og maskinen skinner. Sæbeskuffen fik ren klorin efter den var skrubbet, for den var klam, men den blev så også skyllet under rindende vand bagefter så jeg tror det hele er både desinficeret og rent :)

Læste lige at eddike også har en desinficerende virkning. Ikke så effektivt som klorin vil jeg tro, men det skal nok have effekt alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg overså lige parentesen og tænker... Nøj du må har meget yeti hår, når du skal bruge eddike og knofedt :D

Åh nej :haha shit der fik jeg lige et grimt selv billede :haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når vi gør modbeskidt linoleum rent i skurvogne på mit arbejde kommer vi ren grundrens på og skrubber det op med gulvskrubben, lader det sidde et stykke tid og virke og vasker det så af i rent vand indtil at der ikke er mere grundrens tilbage.

Så giver vi det som regel noget polish til linoleum så gulvet holder længere da der jo er meget trafik i sådan en vogn...

Men nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvor beskidt jeres er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når vi gør modbeskidt linoleum rent i skurvogne på mit arbejde kommer vi ren grundrens på og skrubber det op med gulvskrubben, lader det sidde et stykke tid og virke og vasker det så af i rent vand indtil at der ikke er mere grundrens tilbage.

Så giver vi det som regel noget polish til linoleum så gulvet holder længere da der jo er meget trafik i sådan en vogn...

Men nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvor beskidt jeres er :)

Det er ikke linoleum men sådan noget lamineret træ så det ville nok ikke være en god løsning ;)

Det er hovedsageligt ridser og slid der har samlet skidt. Det er noget tyndt tyndt laminat, den mindste rids går igennem til det mørke træ under.

Men altså det er "Kun" 4 steder det er galt. Men især et sted er svær at skjule.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er de 4 problem områder:

mpuSRjr.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er de 4 problem områder:

mpuSRjr.jpg

Det ligner til forveksling min fars stuegulv... og de har prøvet alt uden held :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER