Guest

Babyklar

108 indlæg i dette emne

Nu har jeg kigget rundt, og jeg kan ikke umiddelbart finde en opfølgning på samtalen i tråden "Fødsel til film" nogen steder. Hvis den er oprettet, og jeg bare ikke kan finde den så sig lige til, så jeg ikke får lavet en parallel-tråd :).

 

Nå, men jeg stikker altså hånden i hvepsereden og lægger op til en samtale om vores forskellige opfattelser af forummet her på Babyklar.

Tråden om filmen kom jo ret hurtigt til at handle om noget helt andet, så det må betyde, der er et behov for lige at få talt om tingene. Som jeg kunne læse, handlede det om følgende:

 

Nogen synes, der er kommet en hårdere og mere fordømmende tone her på BK og er lidt kede af det.

Andre er ærgerlige over, der er kommet en stemning for, at man skal følge strømmen og får på puklen, hvis man har andre meninger end de andre.

Til sidst er der nogle, der finder det svært at blive en del af "familien" herinde, føler sig udenfor, og som er kede af, at de "gamle" brugere kommenterer, at BK ikke er som det plejede.

 

 

Jeg håber, vi kan få talt om det og udvekslet meninger på et plan, hvor alle kan være med. Jeg synes nemlig netop, BK adskiller sig fra de andre fora ved at have en gennemgående god og venlig tone, så mon ikke denne storm også kan rides af? Folk virker stolte af at opretholde den rare tone - og det er jo et rigtigt godt udgangspunkt. At det så ikke skal ende i "mundkurve", frygt for at turde være ærlig eller berøringsangst, det er faktisk en hel kunstart i sig selv. Den balance er ikke nem at finde!

 

Egentlig er det ret utroligt, det overhovedet kan lade sig gøre, at vi ikke konstant ryger i hovederne på hinanden herinde. Jeg er forholdsvis ny, og jeg er virkelig imponeret over, så mange kvinder, der er både hormonplagede, frustrerede over ikke at kunne blive gravide, bange for at skulle føde eller lidende af akut søvnmangel faktisk formår (næsten) aldrig at blive uvenner.

KVINDER, I ER RET SÅ FANTASTISKE!

Når det så er sagt, er der tydeligvis nogen, der ikke føler sig så godt tilpas. Så lad os få ordnet det, så ingen skal føle sig fremmedgjorte eller have lyst til at daffe ud af BK. Det ville være synd!

 

Jeg vil gerne starte med at give min egen mening til kende.

Jeg begyndte herinde i sommeren 2014 og er som sagt ret ny. Jeg kom herind efter først at have forsøgt mig på baby.dk, som var en mareridt af ubehagelige kvinder, der tilsyneladende kun kom ind for at nedgøre og råbe ad andre kvinder. Så jeg var LYKKELIG, da jeg fandt herind!

Jeg kan kun tale for mig selv, når jeg siger, jeg ikke endnu har oplevet en tone, der er så hård, at den gør mig utilpas. Jeg har trådt i spinaten et par gange ved at overse andres følsomhed på visse punkter, og jeg er glad for at kunne sige, mine undskyldninger er blevet godtaget hver gang. Ligeledes har min egen puls hævet sig lidt en gang imellem, når folk har svaret lidt barskt (i hvert fald i mine ører) på et af mine indlæg - men heldigvis har de samme personer samtidig skrevet pænt til mig i andre og været meget lydhøre og søde. Det har jeg så taget som, at jeg ikke behøver lægge noget ondt i de ord, jeg umiddelbart kunne tage som et angreb. Det skrevne ord er svært! Betoninger og glimt i øjet går tabt, og nogle gange virker tingene meget hårdere end tilsigtet.

 

Jeg har selv for nyligt oplevet at "gå imod strømmen" og blive en lille smule skudt ned på det (at det så viste sig, jeg tog fejl og de andre havde ret i sidste ende, er en helt anden sag ;)). Det føltes lidt som om, jeg ikke "måtte" være af en anden mening. Nu er jeg ret vant til at jeg tænker lidt anerledes end andre, og derfor får jeg af og til nogle gok, fordi folk misforstår mig eller tro jeg bare vil provokere. Men derfor bliver man da berørt alligevel og lidt bange for at sige sin mening. Bange for at få mundkurv på - og en lille smule vred. Så tænker jeg, at det jo er følsomme emner, vi taler om, så mon ikke folk reagerer, fordi de er usikre og bange for usikkerheden? Jeg tror ikke nogen af os ønsker noget ondt over de andre, så ville de gå ind og hegle usikre kvinder ned på baby.dk. Hvis vi måske prøver at se på tingene gennem hinandens øjne og tør tænke lidt i andres baner udover vores egne, tror jeg vi når langt i forhold til ikke at kritisere andres meninger og idéer - heller ikke selvom de ikke er lig vores egne. Jeg bliver i al fald ved med at sige min mening, kommer der så et skrub, holder jeg måske pause et par dage. Når jeg så vender tilbage har selvsamme person måske skrevet noget pænt til mig et andet sted, og livet er værd at leve igen :). 

Det er altid svært at være ny, og I "gamle" kender hinanden rigtigt godt - også in real life. Det gør da lidt nas, når der bliver talt om ting, der ikke umiddelbart er skrevet om herinde, eller ens kommentar eller opslag ikke bliver besvaret. Men min taktik er, at så spørger jeg igen eller kommenterer igen. Og så lad os sige til, når vi føler os udenfor, os nye! Sig det når vi ikke fatter hvad I andre lige har gang i. Folk er skide søde til at give en forklaring. Og sig det når vi for 10. gang er blevet ignoreret. Det gjorde jeg, og jeg fik en god forklaring, nemlig at mit opslag var lagt et forkert sted.

 

Puha, det blev langt! Respekt for dig, der læste med helt hertil. Jeg HÅBER alle bliver herinde! Jeg har meget stor fornøjelse af BK, og det vil være rigtig ærgerligt hvis folk begyndte at trække væk!

 

Mange hilsner til alle herinde fra BSB :loveyou .

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil bare lige tilkendegive at jeg HAR læst det hele... og er lige gået i tænkeboks! :p

Dukker op med et svar senere!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også læst det :P

Prøver lige at formulere et eller andet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op, jeg er vist gået glip af noget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt overordnet, så er det mit indtryk, at BK er LANGT mere "venligt" end de andre forums... Jeg er godt nok ikke aktiv bruger nogle andre steder, men især ét forum, læser jeg engang imellem på, og det er helt ærligt primært for underholdningsværdien i at sidde og gyse og forarges over, hvor hidsige og stride de er :badgirl Og jeg kan altid og ret nemt finde sådan en tråd derovre. :blink Sådan synes jeg jo SLET ikke, at det er på bk! Her er jeg primært for at glæde mig over andres lykke, sende kram, dele min lykke og få kram, og så synes jeg med jævne mellemrum, at vi har nogle oprigtigt spændende debatter :)

Og det med ny/gammel, tjah. Med fare for at træde dem over tæerne, som synes at det er svært at komme ind i varmen, så tror jeg i høj grad, at det handler om, at vi har forskellig grad af evne/hurtighed/kemi (altså om man passer til netop bk, eller om man måske ville føle sig mere hjemme på et af de andre babyforums eller et forum, der slet ikke har med babyer at gøre) i forhold til at træde ind i et forum. Jeg synes i hvert fald, jeg bemærker "nye" som jeg hurtigt lægger mærke til, og hurtigt føler en samhørighed med, og tilsvarende andre nye (og også gamle) som jeg af ukendte og ikke-uvenligt-mente årsager bare aldrig "kommer helt ind på", og så igen nogle der "langsomt men sikkert vinder ind". Jeg tror faktisk ikke, at det er forummets eller brugerens "skyld", og jeg tror heller ikke, det er så meget anderledes end ude i den virkelige verden, hvor alle jo heller ikke lærer hinanden at kende på samme tid. :) Og måske er der nogen, der tænker, at det er let nok for mig at sige, fordi jeg har været på bk i årevis og har tråde, der med jævne mellemrum eksploderer af besvarelser, men jeg har jo også været ny engang, og jeg mindes heller ikke, at jeg havde svært ved at komme "ind" dengang :unsure

Ville gerne skrive mere, men skal vist have noget morgenmad nu ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hold da op, jeg er vist gået glip af noget?

Så fik jeg fundet den oprindelige tråd :) Svarer lige senere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved skisme ikke om jeg kan få formuleret noget ordentligt..

 

Jeg kan godt huske da jeg var ny herinde - der synes jeg også det var lidt "svært" at komme ind. Men tiden gik, og jeg føler mig meget mere med nu. Det har helt sikkert hjulpet at jeg har mødt flere i virkeligheden og samtidig har været her så længe, at jeg har "været med" til både graviditet, fødsel osv. 

 

Lige for tiden er jeg ikke særlig god til at få skrevet, men alligevel var der mange der gav mig en sød kommentar med på vejen, da jeg lagde en video ind af Elliot i min (meget forsømte) mor-tråd. Hold op hvor blev jeg glad! :lovebk

 

Jeg synes generelt tonen herinde er rigtig god, og jeg ELSKER at det virkelig er noget vi værner om! Selvfølgelig skal der være plads til uenighed, og ind i mellem ryger der da også en finke af fadet (her kan jeg vist heller ikke sige mig fri :badgirl), men jeg synes vi er gode til at få det stoppet og få taget hånd om det.

Om der er meget rygklapperi herinde? Tjah… Det er vel som man læser det? Jeg synes i hvert fald der er ret god plads til at være uenig, men selvfølgelig kan det føles modsat, hvis man efter at have ytret sin mening får svar fra 16 kvinder om det modsatte.. Men sådan er det vel på et forum? Jeg har i hvert fald også læst på andre fora, og hold op hvor er jeg glad for det var her jeg endte :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes generelt tonen er venlig og behagelig, hvilket er rart. Jeg gider ikke de forums, hvor man ikke kan slå en prut på tværs, uden at blive kølhalet i ugevis :blink

Jeg kan godt til tider tænke at en reaktion er lige defensiv nok, eller at en tråd kører ud på et sidespor uden nogen oplagt grund (hvilket jeg iøvrigt synes om den, der ligger til grund for denne tråd), men som regel afholder jeg mig så bare fra at debatere emnet yderligere eller konstaterer at vi er uenige og det er så iorden, og at det skrevne sprog kan være svært at tolke.

Jeg overbeviser mig altid om, at så længe der ikke er tale om direkte angreb imod hinanden, så var det nok ikke så hårdt ment, som jeg evt opfattede det.

Jeg er også sådan forholdsvis ny (eller tror faktisk jeg meldte mig ind i '11 eller '12).. Og jo, jeg synes det er lidt svært at komme ind i fællesskabet. Men ikke sværere end in real life, hvor jeg generelt er en hat til det med at lære nye mennesker at kende.

Man er jo altså ikke best buddies fra dag et. Sådan er det bare.

Man kan ikke lave om på, at "de gamle" kan have nogle ting, som er meget internt forstået (hedder det dét?) og som kan være svært at blive klog på som ny, men hvis man synes det er vigtigt for ens egen forståelse så må man jo spørge hvad de taler om, og der oplever jeg at folk er søde til at ville forklare tingene :)

Jeg er selv typen, der har tendens til at synes, at det altid er de andre, der er svære at komme ind på. Men jeg har efterhånden lært at man er nødt til at gøre en stor indsats selv, hvis man vil være en del af fællesskabet. Og det forsøger jeg så. Synes da også det går meget godt.

Jeg synes ikke, jeg har oplevet at man ikke må gå imod strømmen. Jeg kan godt se, at der kan være en tendens til at folk prøver at "omvende" den, der er uenig, men sådan foregår det jo også i den virkelige verden. Der prøver man jo også ofte at argumentere for sit eget synspunkt. Og det er fair, så længe man kan acceptere, at man ikke nødvendigvis vinder den kamp, og så ikke kører på i en uendelighed.

Er egentlig lidt ligeglad (uh, det lyder så hårdt) med om enkelte vælger at forlade forummet eller ej. Hvis man føler at man får mundkurv på eller ikke føler sig velkommen, så er det da kun fair at man trækker sig. Så passer man måske bare ikke til forummet.

Personligt lader jeg mig ikke gå på af, hvis folk ikke bryder sig om det jeg siger. Så konstaterer jeg at vi ikke er enige og nok aldrig bliver det, og så lukker jeg den der. Jeg gider ikke diskutere i det uendelige, hvis ikke der kommer noget ud af det, og jeg ændrer ikke nødvendigvis holdning bare fordi andre ikke er enige. Ændrer kun holdning hvis der kommer tungt vejende argumenter på bordet. Ikke fordi flertallet synes at denne holdning er bedst "bare fordi sådan er det".

Nå, det blev vist også langt :P

Håber at der fortsat bliver holdt en god tone (det er lidt et potentielt sprængfarligt emne). :)

God dag de damer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grunlæggende synes jeg her er en god tone herinde og hvis der skulle slippe en skarp bemærkning ind så er det som regel ikke ment så hårdt som det kan fortolkes....

Mht at være ny så tænker jeg det kommer lige så stille når man "lærer nogen at kende" pt er jeg mest aktiv på vil-gerne-være-gravid alene af den grund at jeg kender en del af pigerne fra bryllupsklar og derved allerede har en connection med dem... Det er lidt sværer i graviditetstrådene når man ikke "har været med fra start"-agtigt, men tænker det er lidt ligesom på bryllupsklar hvor det alligevel ender med at man kender rigtig mange når man får taget sig sammen til at læse i lidt flere tråde....

Som ny synes jeg "debat" grupperne og smalltalk er gode, især før man får fortalt om graviditeten fordi rigtig mange brugere er rigtig søde til at svare på alle de åndssvage spørgsmål som der dukker op i denne fagre nye babyverden....

Ja det var lige mine umiddelbare tanker her en lørdag formiddag mellem brækturene....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke oplevet det som at der er en hård tone herinde generelt, men jeg er enig i at tråden der startede denne kørte af sporet på en måde der efter min mening ikke er typisk for dette forum.

Jeg kommer jævnligt på et andet forum (har intet med børn at gøre) og der er tonen virkelig hård og man risikerer ar blive sablet ned hvis enkelte individer ikke er enig med enig. Af samme grund er jeg sjældent selv aktiv på dette forum, men følger mest med på sidelinjen og holder mig til de hyggelige tråde.

Men jeg foretrækker klart BK for dette andet forum og er glad for jeg har fundet herind.

Jeg kan godt nikke genkendende til det med at være ny, men må også indrømme at jeg selv ikke altid får svaret alle de steder jeg gerne vil og jeg tror faktisk også lidt det handler om hvor meget man blander sig i andres og de mere generelle tråde, hvor meget man føler sig "inde i varmen".

BSB jeg ved ikke om den tråd du selv nævner er min, men i hvert fald vil jeg da bare lige forklare at mine uddybende indlæg ikke var fordi jeg ikke syntes du havde ret til en anden holdning, men fordi det , for mig, ikke virkede til at du rigtig havde forstået situationen og hvad det egentlig var jeg var ked af. Og hvis jeg har svaret hårdt, så beklager jeg meget. Det er simpelthen fordi den pågældende situation er så sindssygt presset og ubehagelig for mig selv

Jeg synes på ingen måde du skal lade være med at sige din mening og du er faktisk en af dem jeg selv har lagt mærke til herinde på det sidste. Selvom jeg vidst aldrig har fået skrevet i dine tråde :oops

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ena, jeg går lige stavet mig igennem et meget langt og helt igennem fornøjet svar på dit indlæg på min mobiltelefon - hvis net valgte at stå af, da jeg var nået til slutningen! ##!€¥!!#

Jeg skriver på et senere tidspunkt, når jeg er ved min pc.

Jeg har et enkelt spørgsmål, jeg gerne vil pippe ind: Hvorledes synes folk, tonen blev hård i tråden om fødselsfilmen? Det er sikkert mig, der er et træhoved, men jeg kan ikke rigtigt sådan lige få øje på det? Og det er jo godt at vide det, så man kan have det in mente til en anden gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil starte med at sige, at jeg er helt enig i, at tråden om at filme en fødsel kørte ud på et sidespor, som jeg sjældent oplever herinde. Folk var meget kritiske på en noget uvant måde for dette forum.

Ift hele debatten om bk har ændret sig, eller om der er plads til både "nye" og "gamle"...

Jeg har oplevet, at jeg kommenterede i en andens tråd for første gang, og blev mødt på en måde, hvor jeg tænkte "gad vide, hvorfor jeg ikke var velkommen i hendes tråd". Som om, at det kun var dem, som "plejede" at skrive der, som måtte.

Jeg oplever, at der er en del af de "nye", som ikke får nogen eller få besvarelser i deres egne tråde, på trods af at de selv er rigtig gode til at svare og kommentere i andres. Og ja, jeg mener også mig selv. På den måde har jeg oplevet det som en smule svært at føle mig helt velkommen i perioder. Jeg oplever, at folk er bedre til at kommentere hos hinanden i "vil gerne være gravid" end i "gravid" og "mor"-trådene. Jeg synes, jeg har ser en del på det sidste, som kommenterer i deres egne tråde, at der jo nok alligevel ikke er nogen, der læser med hos dem. Det har jeg dog set i alle tre underfora. Og ja, jeg går hjemme, så jeg har lidt for meget tid til at følge med i ALT :lolhit

Man kan aldrig forlange eller forvente, at folk kommenterer eller følger med ens tråde, men det kan alligevel føles sådan lidt som at blive holdt udenfor, tænker jeg.

Det som har fyldt mest hos mig ift ikke at være velkommen, eller at kunne skrive det, som faldt mig naturligt, har været, at der er en del af de "gamle", som meget ofte de sidste uger, har kommenteret, at vi "nye" brokker os for meget, at vi er for utålmodige, at man har overvejet at forlade bk, fordi nogen brokker sig over, at PB tager lang tid, når de "kun" har prøvet et par cyklusser.

Jeg har en helt anden opfattelser af brok herinde. Jeg synes, som en anden også skrev, måske i den anden tråd om emnet, at der nogle gange bliver en konkurrence om, hvem der har det hårdest. "Du må ikke brokke dig, for jeg har det værre" eller "du har kastet op fire gange i dag, men jeg har kastet op fem".

Det lyder som om jeg hader det her sted, og det gør jeg virkelig ikke! Jeg elsker, at jeg har et sted at skrive mine tanker omkring min graviditet ned. Der er vist ikke mange, der følger med hos mig, men ikke desto mindre er jeg glad for min tråd. Jeg bliver vildt klog af at være herinde, og har for nylig tænkt omkring min Facebook-terminsgruppe, at de da tydeligvis ikke er på babyklar, for der kan man finde svaret på alt :lolhit Jeg synes, der er nogle vildt søde piger herinde, som jeg i virkeligheden måske godt kunne tænke mig at kende irl, og jeg synes, der er meget omsorg for hinanden, når det er svært :) Jeg vil dog ønske, at der nogle gange var lidt mere plads til de "nye", som jeg skrev tidligere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ena, jeg går lige stavet mig igennem et meget langt og helt igennem fornøjet svar på dit indlæg på min mobiltelefon - hvis net valgte at stå af, da jeg var nået til slutningen! ##!€¥!!#

Jeg skriver på et senere tidspunkt, når jeg er ved min pc.

Jeg har et enkelt spørgsmål, jeg gerne vil pippe ind: Hvorledes synes folk, tonen blev hård i tråden om fødselsfilmen? Det er sikkert mig, der er et træhoved, men jeg kan ikke rigtigt sådan lige få øje på det? Og det er jo godt at vide det, så man kan have det in mente til en anden gang.

Jeg synes ikke, folk blev meget aggressive eller tarvelige, men jeg synes, der blev ved med at blive kørt i den samme rille, og det synes jeg ikke, er normal procedure herinde. Jeg tænkte selv "ja, god fornøjelse med at finde nogen, som har lyst til det", men så klikkede jeg pænt videre, uden at kommentere på det.

For mig at se, er der forskel på at spørge ind til det, der blev skrevet, og så at blive ved med at hænge i, at "det tror jeg altså ikke, I får nogen til". Noget helt andet er, at hvis jeg nu havde lyst, var det dælme svært at skrive noget derinde, uden at føle sig dømt. Der var allerede skabt en stemning omkring, at "man er vanvittig, hvis man gør det". Der var lige mit besyv omring det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været med på siden fra start, dog under andet navn.

 

Jeg synes generelt her er en god stemning og rart at være. Jeg kan ikke rigtig genkende at forrummet har ændret sig og synes det er dejligt der kommer flere til.

 

Jeg er dog en af dem, der synes her er en del rygklapperi og det har jeg været ret træt af. Jeg er dog nået dertil, at jeg tænker sådan er det her også går jeg udenom de tråde hvor jeg synes det er slemt, men der er dog røget en finke af panden inden jeg har accepteret det. :oops Jeg elsker dog debatterne hvor vi godt kan være uenige på en god måde, det er mest ikke debattrådene jeg oplever der kan være lidt meget rygklapperi.

 

Jeg har som sagt været her under andet navn og meldte mig på daværende tidspunkt ud, da jeg havde fået nok af, at jeg synes det var svært at komme ind I varmen og følte mig let ignoreret. Jeg foretræk og foretrækker stadig til tider et andet forum, hvor man må sige lidt mere, end jeg føler her (Det skifter dog lidt hvor jeg føler mig mest hjemme). Jeg valgte dog at komme tilbage under andet navn, 1-2 mdr senere, da jeg alligevel ikke kunne slippe forrummet.

Jeg vendte dog tilbage med en lidt anden indstilling, og hvor jeg ikke forventer at blive en del af det hele, men besvare og deltage hvor jeg føler for det.

Jeg har for ikke så længe siden oprettet en mortråd, jeg var nogle dage om, at beslutte om jeg ville. For ville jeg blive ked af den manglende respons eller ej, men besluttede at bruge det som terapi for mig selv, også blive glad for de besvarelser der måtte komme og besvarelserne, selvom de er få, er jeg meget glade for :lovebk .

Som I livet kan man jo ikke nødvendigvis med alle og man kan heller ikke følge med alle, men jeg er da også sikker på, at jo mere man selv deltager jo mere respons får man, men det kan tage lidt tid.

 

Selvom jeg godt kan lyde lidt negativ her, så elsker jeg at være her og her er mange søde piger :biglove  . Det er da skønt her er en god stemning også sevom det kan virke lidt rygkapper agtit, så hellere god stemning end negativ stemning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil da lige kommentere på det der med at man ind i mellem ikke får så mange svar i sin tråd. Sådan kan det også være selvom man ikke er ny ;) Det sker også ind i mellem for mig, og jeg kan sagtens nikke genkendende til at man så føler sig lidt udenfor. 

MEN jeg ved også, at jeg selv læser en hel masse tråde uden egentlig at kommentere, og det er ikke fordi jeg ikke vil, eller fordi jeg ikke gider kommentere lige præcis den tråd. Det er egentlig mest fordi jeg ikke føler jeg har noget fornuftigt at bidrage med. Og så fordi jeg ville føle det lidt åndssvagt at tilkendegive hver gang jeg har læst i en tråd :) Så det prøver jeg at huske når jeg selv bliver ked af, hvis der ikke er så mange svar i min tråd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke, folk blev meget aggressive eller tarvelige, men jeg synes, der blev ved med at blive kørt i den samme rille, og det synes jeg ikke, er normal procedure herinde. Jeg tænkte selv "ja, god fornøjelse med at finde nogen, som har lyst til det", men så klikkede jeg pænt videre, uden at kommentere på det.

For mig at se, er der forskel på at spørge ind til det, der blev skrevet, og så at blive ved med at hænge i, at "det tror jeg altså ikke, I får nogen til". Noget helt andet er, at hvis jeg nu havde lyst, var det dælme svært at skrive noget derinde, uden at føle sig dømt. Der var allerede skabt en stemning omkring, at "man er vanvittig, hvis man gør det". Der var lige mit besyv omring det :)

:ditto

Jeg synes egentlig ikke tonen var ubehagelig, aggressiv eller lignende, men jeg undrede mig gevaldigt over at der var et behov for gentagne gange at pointere at "det tror jeg altså ikke at I får nogen til" ..

Og nej det kan godt være. Men hvis man ikke spørger får man intet svar.

Jeg konstaterede at det var nok ikke liiige noget for mig, men tænkte "fedt hvis der er nogen, der gør det" og så ville jeg ellers ikke bruge krudt på det, for det var jo ikke noget for mig.

Havde indlæggene båret mere præg af nysgerrighed og spørgen ind til vilkår og rammer for projektet, så havde jeg ikke tænkt nærmere over det, men jeg følte at det hurtigt blev lidt et fælles "angreb" (i mangel af bedre udtryk) mod selve idéen om, at nogen kunne finde på at spørge..

Mht det med at være ny og ikke føle at der bliver skrevet i ens tråde: Jeg har bevidst undladt at have en gravid-tråd netop for ikke at blive skuffet over mangel på respons. Jeg ved ikke om folk ville have fulgt med eller ej, men jeg besluttede at jeg ville blive alt for skuffet, hvis ikke der blev fulgt med, og derfor oprettede jeg den aldrig, selvom jeg nok godt kunne have brugt et sted at læsse alle tankerne af..

Har brugt terminsgruppen i stedet og det har fungeret fint :)

Jeg får heller ikke selv læst og kommenteret på ret mange af de tråde, for så kunne jeg nærmest ikke lave andet, så forstår godt at mange måske ikke får den respons, de kunne tænke sig.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil da lige kommentere på det der med at man ind i mellem ikke får så mange svar i sin tråd. Sådan kan det også være selvom man ikke er ny ;) Det sker også ind i mellem for mig, og jeg kan sagtens nikke genkendende til at man så føler sig lidt udenfor.

MEN jeg ved også, at jeg selv læser en hel masse tråde uden egentlig at kommentere, og det er ikke fordi jeg ikke vil, eller fordi jeg ikke gider kommentere lige præcis den tråd. Det er egentlig mest fordi jeg ikke føler jeg har noget fornuftigt at bidrage med. Og så fordi jeg ville føle det lidt åndssvagt at tilkendegive hver gang jeg har læst i en tråd :) Så det prøver jeg at huske når jeg selv bliver ked af, hvis der ikke er så mange svar i min tråd :)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke, folk blev meget aggressive eller tarvelige, men jeg synes, der blev ved med at blive kørt i den samme rille, og det synes jeg ikke, er normal procedure herinde. Jeg tænkte selv "ja, god fornøjelse med at finde nogen, som har lyst til det", men så klikkede jeg pænt videre, uden at kommentere på det.

For mig at se, er der forskel på at spørge ind til det, der blev skrevet, og så at blive ved med at hænge i, at "det tror jeg altså ikke, I får nogen til". Noget helt andet er, at hvis jeg nu havde lyst, var det dælme svært at skrive noget derinde, uden at føle sig dømt. Der var allerede skabt en stemning omkring, at "man er vanvittig, hvis man gør det". Der var lige mit besyv omring det :)

:ditto!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også en af de gamle (hvis man tæller bryllupsklar med, så var jeg allerede gammel, da Barbamama kom til - hende husker jeg tydeligt da hun var ny ;))

Og jeg har altså meget få læsere i min tråd! Men da jeg heller ikke selv orker at kommentere i andres tråde gør det mig ikke så meget. Man får hvad man giver ;)

Jeg kan nok godt være en af dem, der ikke er så god til at lukke nye ind. Forstået på den måde, at de hjertens gerne må være her, jeg har bare ikke et behov for at være ven med alle og der skal være noget, der fanger mig, for at jeg bruger energi på at lære nye brugere at kende. Det er meget få private tråde jeg følger med i. Jeg forsøger dog ikke at skelne i de generelle tråde, dog mener jeg det ligger naturligt at man har større interesse for dem man kender godt.

Dem jeg kender bedst herinde var nye samtidigt som mig og jeg har derfor en (naiv?) tiltro til at de nye finder sammen og danner venskaber med andre nye.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været herinde i godt 4 år, og synes ikke at tonen har ændret sig bemærkelsesværdigt.

Jeg er nok ikke så god til at tage imod de nye, det skyldes ikke en holdning om at de gamle er bedre eller at jeg ikke er glad for, at der kommer nye til, for det er jeg bestemt, men nok mest fordi de oftest er et andet sted end jeg selv er. Jeg prøver at kommentere i prøver-at-blive-gravid-trådene, men jeg har sjældent noget bedre at sige end "jeg krydser fingre for dig", "tillykke" eller "håber den er der næste gang". Alt det med behandling, æltets, temperatur et har jeg ingen erfaring med, så min mulighed for at komme med noget konstruktivt er ret begrænset. Og jeg synes det vil virke lidt falsk, hvis jeg læste alle trådene derinde, og bare indsatte mulighed 1, 2 eller 3, hvor det lige passede.

I gravid-trådene er jeg ikke så aktiv, læser lidt, men skriver ikke så meget. Det er 2,5 år siden jeg selv var gravid, så det er svært at huske det hele, og det er heller ikke så relevant for mig, må jeg indrømme. Da jeg var gravid fulgte jeg heller ikke med i mortrådene.

Når det kommer til mortrådene, ja, så er der nogle jeg læser mere med i end andre. Dem jeg følger med i, er de tråde, hvor jeg føler, jeg har noget til fælles med moderen, enten fordi vores børn går igennem det samme - dårlig søvn, toilettræning, et - eller fordi vi gør os nogle af de samme tanker om børneopdragelse eller lignende.

Jeg forventer ikke det store respons på min mortråd, fordi først og fremmest er et sted, hvor jeg kan fortælle om vores liv, og de tanker jeg gør mig, lidt ligesom en blog. Hvis jeg har noget konkret, jeg gerne vil høre andres meninger om, så opretter jeg en tråd om det, der hvor den hører hjemme.

Jeg oplever dog tit, at dem der brokker sig over, at ingen læser deres tråde, ikke selv er lige så gode til at skrive i andres. Hvis der er en, der skriver i min tråd, er der væsentligt større chance for, at jeg bagefter ser i hendes tråd, fordi jeg så tænker "ej, det er da vist også længe siden jeg har læst hendes tråd"

Jeg kan godt ærge mig over, at der nogle gange er en tendens til, at man ikke må brokke sig, hvis andre har (haft) det værre. Jeg har set nogle gange, at kvinder, der har skrevet, at de synes det er hårdt at have været i gang med pb i 6 måneder, bliver mødt med flere svar om, at der er flere herinde, der har været igang meget længere etc.

Kan også huske en gang, at en skrev, at hun var usikker på hvor langt hun var henne, og en anden foreslog at hun bad lægen om en scanning, hvorefter det blev kommenteret, at det var spild af samfundets ressourcer, og at det kunne være man tog tiden fra en anden, der havde mere brug for det. Men det er heldigvis sjældent man ser den slags synes jeg.

Det kan måske godt være, at der er en del "rygklapperi" herinde, men det synes jeg er ok. Hvis man ikke har noget konstruktivt at sige, så bør man ikke komme med det.

I de personlige tråde tror jeg faktisk ikke jeg forventer andet end "rygklapperi" - altså på den måde, at man forholder sig positivt, og lader være med at komme med kritik som "det er altså dårlig stil af jer som forældre" eller "det havde mit barn aldrig fået lov til, for jeg går op i mit barns udvikling/ sikkerhed etc". Det er helt fint, hvis folk kommer med kommentarer som "jeg er godt nok ikke selv tilhænger af den metode, jeg er mere til xx" eller "har du overvejet, om måske ikke xx ville være en bedre løsning" min mortråd, for det kan være jeg så kan lære noget nyt og brugbart, men direkte kritik eller negative kommentarer ville jeg blive kede af tror jeg.

I debatterne er det mere acceptabelt imo at gå mere til den, fordi det er et upersonligt forum, hvor en kommentar ikke (nødvendigvis) er rettet mod trådstarter, som det ellers vil være i de personlige tråde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke læst den oprindelige tråd og må erkende, at jeg heller ikke har læst alle indlæggene her - der er en pludrende baby, der fanger en del af min opmærksomhed :rolleyes

 

Jeg vil bare lige forsøge kort at give mit besyv med. Jeg er vel efterhånden halvgammel herinde. Har været her lidt over 2 år og har været meget glad for at få inspiration, viden og opmuntring i vejen til graviditeten og også med at vælte tankemylder ud både på vejen til graviditeten og mens jeg var gravid - nu hvor S er kommet til verden bliver det til knapt så meget :)

 

Jeg kendte lidt til konceptet, da jeg startede her, da jeg har været aktiv bruger på bryllupsklar, og der var jeg utroligt glad for at finde inspiration og kommer af med tanker. Jeg synes, at BK er et rigtigt godt sted at finde tanker om ting, jeg ikke anede, at jeg burde tænke over og emner, hvor jeg har behov for input fra andre der har været eller er i samme situation, og jeg synes næsten altid, at tonen er venlig, opmuntrende og til tider også meget ærlig, når der er behov for det. Enkelte gange kan man fornemme, at der er nogle, der bliver sårede eller provokerede af noget, andre har skrevet, men jeg synes, der er en gennemgående forståelse for, at vi jo kan være lidt hormonelle herinde, og jeg synes, at de fleste brugere er hurtige til at forklare/uddybe/beklage og udbedre situationen, når det sker.

 

Til tider mærker jeg også, at tonen kan blive lidt indspist, og det er jeg nok også lidt en del af en gang i mellem, men der synes jeg, det er en rigtig fin taktik at stille uddybende spørgsmål, hvis man føler, at noget går hen over hovedet på én. Jeg kan godt genkende ærgrelsen over, hvis der ikke kommer respons på noget, jeg skriver herinde. Eksempelvis har det været lidt stille i min mor-tråd. Men omvendt ved jeg også, at jeg ikke har tid/overskud til at følge med og respondere på alt, så jeg følger primært nogle bestemte mortråde, baby smalltalk og så smalltalk og så surfer jeg en gang i mellem rundt i andre fora. Så jeg ved godt rationelt, at der ikke er tale om uvilje, når man ikke svarer på et indlæg. Det kan enten være overset, eller man kan have travlt eller være optaget af noget andet, og sådan er det nok bare. Jeg synes dog bestemt, at der er plads til "nye" hele tiden, og en gang i mellem skriver jeg også i "vil gerne være gravid", når der stilles spørgsmål som optog mig dengang jeg selv prøvede at blive gravid, og på samme måde synes jeg også, at der jævnligt er andre "erfarne" brugere, der giver en håndsrækning til nyere brugere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været aktiv herinde i godt et år nu. I starten syntes jeg godt nok at det var lidt indspist. Folk de kendte hinanden privat og mødtes :) Men det er jo det der gør forummet så dejligt at være på.

Jeg kiggede lige på den første tråd jeg oprettede her den anden dag, og selvom jeg var helt ny den gang så kunne jeg da se at det var "de gamle" brugere der havde været inde og ønske tillykke med mine 2 streger.

Så selvom man er ny, så synes jeg hurtigt at man falder til i forummet, det er jo hvor meget man selv gør det til, jeg har i hvert fald haft stor glæde af det og fået mange gode råd med på vejen, som første gangs mor, er det sq lidt uoverskueligt en gang i mellem, og google er IKKE ens ven ;)

Så jeg synes at det rygklapperi der er herinde, er en del af det der gør det til et fantastisk og hyggeligt forum, men der skal også være plads til at diskutere, ellers bliver det lidt for kedeligt :toot

Der er kun en stor ulempe ved dette forum, det er at man bliver afhængig :bunny

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været aktiv herinde i godt et år nu. I starten syntes jeg godt nok at det var lidt indspist. Folk de kendte hinanden privat og mødtes :) Men det er jo det der gør forummet så dejligt at være på.

Jeg kiggede lige på den første tråd jeg oprettede her den anden dag, og selvom jeg var helt ny den gang så kunne jeg da se at det var "de gamle" brugere der havde været inde og ønske tillykke med mine 2 streger.

Så selvom man er ny, så synes jeg hurtigt at man falder til i forummet, det er jo hvor meget man selv gør det til, jeg har i hvert fald haft stor glæde af det og fået mange gode råd med på vejen, som første gangs mor, er det sq lidt uoverskueligt en gang i mellem, og google er IKKE ens ven ;)

Så jeg synes at det rygklapperi der er herinde, er en del af det der gør det til et fantastisk og hyggeligt forum, men der skal også være plads til at diskutere, ellers bliver det lidt for kedeligt :toot

Der er kun en stor ulempe ved dette forum, det er at man bliver afhængig :bunny

Hehe fedt skrevet! Ja det er en stor ulempe... Det er utroligt at man kan blive afhængig af et babyforum....!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været herinde i godt 4 år, og synes ikke at tonen har ændret sig bemærkelsesværdigt.

Jeg er nok ikke så god til at tage imod de nye, det skyldes ikke en holdning om at de gamle er bedre eller at jeg ikke er glad for, at der kommer nye til, for det er jeg bestemt, men nok mest fordi de oftest er et andet sted end jeg selv er. Jeg prøver at kommentere i prøver-at-blive-gravid-trådene, men jeg har sjældent noget bedre at sige end "jeg krydser fingre for dig", "tillykke" eller "håber den er der næste gang". Alt det med behandling, æltets, temperatur et har jeg ingen erfaring med, så min mulighed for at komme med noget konstruktivt er ret begrænset. Og jeg synes det vil virke lidt falsk, hvis jeg læste alle trådene derinde, og bare indsatte mulighed 1, 2 eller 3, hvor det lige passede.

I gravid-trådene er jeg ikke så aktiv, læser lidt, men skriver ikke så meget. Det er 2,5 år siden jeg selv var gravid, så det er svært at huske det hele, og det er heller ikke så relevant for mig, må jeg indrømme. Da jeg var gravid fulgte jeg heller ikke med i mortrådene.

Når det kommer til mortrådene, ja, så er der nogle jeg læser mere med i end andre. Dem jeg følger med i, er de tråde, hvor jeg føler, jeg har noget til fælles med moderen, enten fordi vores børn går igennem det samme - dårlig søvn, toilettræning, et - eller fordi vi gør os nogle af de samme tanker om børneopdragelse eller lignende.

Jeg forventer ikke det store respons på min mortråd, fordi først og fremmest er et sted, hvor jeg kan fortælle om vores liv, og de tanker jeg gør mig, lidt ligesom en blog. Hvis jeg har noget konkret, jeg gerne vil høre andres meninger om, så opretter jeg en tråd om det, der hvor den hører hjemme.

Jeg oplever dog tit, at dem der brokker sig over, at ingen læser deres tråde, ikke selv er lige så gode til at skrive i andres. Hvis der er en, der skriver i min tråd, er der væsentligt større chance for, at jeg bagefter ser i hendes tråd, fordi jeg så tænker "ej, det er da vist også længe siden jeg har læst hendes tråd"

Jeg kan godt ærge mig over, at der nogle gange er en tendens til, at man ikke må brokke sig, hvis andre har (haft) det værre. Jeg har set nogle gange, at kvinder, der har skrevet, at de synes det er hårdt at have været i gang med pb i 6 måneder, bliver mødt med flere svar om, at der er flere herinde, der har været igang meget længere etc.

Kan også huske en gang, at en skrev, at hun var usikker på hvor langt hun var henne, og en anden foreslog at hun bad lægen om en scanning, hvorefter det blev kommenteret, at det var spild af samfundets ressourcer, og at det kunne være man tog tiden fra en anden, der havde mere brug for det. Men det er heldigvis sjældent man ser den slags synes jeg.

Det kan måske godt være, at der er en del "rygklapperi" herinde, men det synes jeg er ok. Hvis man ikke har noget konstruktivt at sige, så bør man ikke komme med det.

I de personlige tråde tror jeg faktisk ikke jeg forventer andet end "rygklapperi" - altså på den måde, at man forholder sig positivt, og lader være med at komme med kritik som "det er altså dårlig stil af jer som forældre" eller "det havde mit barn aldrig fået lov til, for jeg går op i mit barns udvikling/ sikkerhed etc". Det er helt fint, hvis folk kommer med kommentarer som "jeg er godt nok ikke selv tilhænger af den metode, jeg er mere til xx" eller "har du overvejet, om måske ikke xx ville være en bedre løsning" min mortråd, for det kan være jeg så kan lære noget nyt og brugbart, men direkte kritik eller negative kommentarer ville jeg blive kede af tror jeg.

I debatterne er det mere acceptabelt imo at gå mere til den, fordi det er et upersonligt forum, hvor en kommentar ikke (nødvendigvis) er rettet mod trådstarter, som det ellers vil være i de personlige tråde.

Jeg ville egentlig have skrevet et længere indlæg også - men jeg synes bare at det er så fint beskrevet det her... Jeg er ganske enig med dig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER