Nitzen1987

Spørgmål om børnepenge og forsørgelse af barn

9 indlæg i dette emne

Jeg ved faktisk ikke lige, hvor jeg skal ligge dette indlæg, så nu havner det her!

Min mand har tre børn (11, 15 og 16 år) fra tidligere ægteskab. De har fælles forældremyndighed, men børnene bor hos deres mor. Moderen får derfor godt 4000 kr. i børnepenge fra min mand hver måned + børnepenge fra staten (som alle med børn jo får.) Jeg tænker selv at børnepengene bør dække tøjudgifter og hjælpe med at dække udgifterne til bl.a. mad og nogle af de faste udgifter. Mandens børn har aldrig fået lommepenge hjemme ved deres mor. Manden og jeg betaler deres telefon. Den anden dag fortalte mandens pige på 16 så, at hun selv betaler alt sit tøj (Hun har et fritidsarbejde). Men kan det virkelig være rigtigt, at et barn på 16 selv skal betale sit tøj?

Nogen der ved noget om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville også undre mig over det, for jeg ville da mene moren skulle tage sig af i hvert fald det "grundlæggende" og hvis så børnene ville have dyrere mærker, så måtte de selv betale.. Men jeg ved at min bonus søns mor også mente han skulle betale alt muligt selv osv. Så ved ikke hvordan det er..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt (og ved ikke om det er 100% sandt), at fritidsarbejde beløbet skal trækkes fra de penge din mand giver ex, fordi barnet så selv er med til at finansiere sit liv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det hører med til at lære økonomisk ansvarlighed, at man betaler nogle ting selv, når man tjener penge selv, men det skal være i et rimeligt omfang, og det kan I måske få en snak med moderen om. Jeg vil også indskyde, at det er farligt, når unge bliver for afhængige af studiejob. Som gymnasielærer oplever jeg desværre en del elever, der prioriterer studiejob højere end skole. Nogle gange fordi de har høje forventninger til luksusting i deres hverdag men nogle gange måske også fordi de har fået et for stort økonomisk ansvar. Jeg ville fraråde mere end 10 timers arbejde om ugen. Så sørg evt for at få en god snak med den 16-årige også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ingen lov der forbyder moderen at kræve at pigen selv betaler alt sit tøj. Men om det er fair kan bestem diskuteres!

Personligt mener jeg mor bør betale basisting. A la tøj i nødvendigt omfang i priskategori H&M mv. Luksusting må hun så selv betale.

Jeg ved min bonus på 16 også siger hun betaler alt tøj selv. Alligevel hører man dog tit om en shoppetur hvor mor giver tøj for et par 1000, ligesom mor også betaler jakker og støvler. Så nogengange kan det også være øjnene der ser? Aner dog ikke om det forholder sig sådan hos din bonusdatter ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ingen lov der forbyder moderen at kræve at pigen selv betaler alt sit tøj. Men om det er fair kan bestem diskuteres!

Personligt mener jeg mor bør betale basisting. A la tøj i nødvendigt omfang i priskategori H&M mv. Luksusting må hun så selv betale.

Jeg ved min bonus på 16 også siger hun betaler alt tøj selv. Alligevel hører man dog tit om en shoppetur hvor mor giver tøj for et par 1000, ligesom mor også betaler jakker og støvler. Så nogengange kan det også være øjnene der ser? Aner dog ikke om det forholder sig sådan hos din bonusdatter ;)

 

Helt enig i ovenstående!

 

Og så må jeg lige tilføje at børn nogle gang er en del dyrere end vi lige regner med. 1.500 kr. (eller noget i den dur) per barn per måned plus børnefamilieydelse rækker ikke så langt.

Een ting er tøj (en 16 årig kan snildt bruge det alene på tøj) og telefoni - men der er mange andre ting man glemmer. Barnets forsikringer, fritidsaktiviteter, SFO, kontingenter, udflugter, buskort, gaver til venner, konfirmation og alle de ting, som der oftest ikke er to af i skilsmissebørns liv (og som hele tiden går i stykker alligevel): Computere, cykler, skoletasker osv.

 

Og så er der alle de ting vi SLET ikke tænker på: ekstraomkostninger til de lange varme bade, "mor jeg mangler en ny natcreme", strøm, mad og transport af børnene.

 

Vi har i øvrigt også haft en teenager i huset på 16 år, som på et tidspunkt mente at hun da betalte sit tøj selv. Hun "glemte" bare lige at basistingene bare dukkede magisk op når hun manglede det (og vi alligevel var i centret) - og at hun med jævne mellemrum fik en 1.000 kr. at shoppe for.

 

Når jeg sådan begynder at regne det sammen, så tror jeg faktisk ikke på at et børnebidrag kommer i nærheden af at dække 50% af udgifterne til et barn. Det dækker måske blot det helt basale...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

 

Der er ingen lov der forbyder moderen at kræve at pigen selv betaler alt sit tøj. Men om det er fair kan bestem diskuteres!

Personligt mener jeg mor bør betale basisting. A la tøj i nødvendigt omfang i priskategori H&M mv. Luksusting må hun så selv betale.

Jeg ved min bonus på 16 også siger hun betaler alt tøj selv. Alligevel hører man dog tit om en shoppetur hvor mor giver tøj for et par 1000, ligesom mor også betaler jakker og støvler. Så nogengange kan det også være øjnene der ser? Aner dog ikke om det forholder sig sådan hos din bonusdatter ;)

 

Jeg tror desværre ikke at det er tilfældet her :( Min bonusdatter går vist udelukkende i H&M tøj, så hun er ikke mærketøjsfikseret. Moderen har forøvrigt også bedt datteren om at lægge ud for halvdelen af hvad hendes buskort koster her til den første.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

 

Helt enig i ovenstående!

 

Og så må jeg lige tilføje at børn nogle gang er en del dyrere end vi lige regner med. 1.500 kr. (eller noget i den dur) per barn per måned plus børnefamilieydelse rækker ikke så langt.

Een ting er tøj (en 16 årig kan snildt bruge det alene på tøj) og telefoni - men der er mange andre ting man glemmer. Barnets forsikringer, fritidsaktiviteter, SFO, kontingenter, udflugter, buskort, gaver til venner, konfirmation og alle de ting, som der oftest ikke er to af i skilsmissebørns liv (og som hele tiden går i stykker alligevel): Computere, cykler, skoletasker osv.

 

Og så er der alle de ting vi SLET ikke tænker på: ekstraomkostninger til de lange varme bade, "mor jeg mangler en ny natcreme", strøm, mad og transport af børnene.

 

Vi har i øvrigt også haft en teenager i huset på 16 år, som på et tidspunkt mente at hun da betalte sit tøj selv. Hun "glemte" bare lige at basistingene bare dukkede magisk op nMenhun manglede det (og vi alligevel var i centret) - og at hun med jævne mellemrum fik en 1.000 kr. at shoppe for.

 

Når jeg sådan begynder at regne det sammen, så tror jeg faktisk ikke på at et børnebidrag kommer i nærheden af at dække 50% af udgifterne til et barn. Det dækker måske blot det helt basale...

 

Jeg siger bestemt ikke, at det ikke koster at have børn. Og jeg synes også at det er fair at de unge selv får noget økonomisk ansvar og skal stå for en del af deres tøjudgifter og diverse fornøddenheder selv. Men jeg synes ikke at det rimeligt, at et barn skal betale alt sit tøj selv. Altså det er jo min bonusdatters eget udsagn, men jeg tror at det passer det hun siger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

   

Jeg siger bestemt ikke, at det ikke koster at have børn. Og jeg synes også at det er fair at de unge selv får noget økonomisk ansvar og skal stå for en del af deres tøjudgifter og diverse fornøddenheder selv. Men jeg synes ikke at det rimeligt, at et barn skal betale alt sit tøj selv. Altså det er jo min bonusdatters eget udsagn, men jeg tror at det passer det hun siger.

 

Og så rammer vi ned i et af de absolut nederen ting ved bonusbørn. Vi kan nemlig synes at den måde moderen vælger at opdrage på er nok så forkert eller urimelig - men så længe der ikke er tale om decideret forsømmelse af barnet (og der skal MEGET til) så er det eneste I kan gøre at appellere til moderen, eller evt. spæde lidt ekstra til når børnene er hos jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER