Forunderligt

Min langsomme snakker 2½ år.

26 indlæg i dette emne

Lilly 2 år og 6 mdr snakker stadig ikke ret meget. Hun bruger ord og jeg syns jeg mærker god udvikling i hendes sprog, hun er begyndt at gentage ord vi bruger, men udtalelsen er stadig dårlig og det er sjældent mere end 2 ord. Man kan godt have en samtale med hende, for hun forstår godt hvad jeg siger, men svarene fra hende er delvist vrøvleord.

 

Vi læser bøger hver dag, gerne både når hun lige er kommet hjem fra vug og igen inden sengetid, og det har bestemt hendes interesse. De sidste dage har vi læst i en billed ordbog med rigtig mange billeder som vi peger på og "læser" og snakker om. Den er inddelt i emner "ta tøj på", "spise ved bordet" osv, og siden om legeplads er Lilly helt skudt i. Faktisk så meget at hun forsvinder helt i den og nægter at læse videre, hun sidder med fingeren på rutchebanen og kører ned ad den, så peger hun på gyngen og synger gyng-gang-gyng-gang, og så lader hun som om hun samler skovl og spand op og leger med sand i sandkassen. Jeg kan ikke få lov at bladre til næste side, som er med dyr, og når hun endelig har leget færdig med "legepladsen" kan hun ikke koncentrere sig om mere læsning.

 

Jeg syns egentlig det er sjovt at hun nærmest ikke skelner mellem billeder af legeplads og den rigtige legeplads som hun elsker. Hvis man kan sige det sådan. Jeg ved ikke om det er normalt at læse/lege på den måde. Gør jeres tumlinger det?

 

Jeg er rigtig spændt på næste uge hvor vi skal til ørelæge, for vuggestuen mener hun må ha væske på ørerne siden hendes sprog er så dårligt. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg tror.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder meget som Lærke inden drænet :) det er værd at få undersøgt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søsters pige siger heller ikke meget. Hun er snart 2,5 år. Det er først inden før den sidste måned hun er begyndt at sige ord men der er ikke rigtig noget sammensat sprog endnu. Hun fortæller mange og lange historier til en men det er total volapyk = lyde og ikke ord. Så sødt når hun virkelig står og fortæller :)

Hun har en lille smule væske på ørene men ikke noget som ørelægen ville gøre noget ved. Men vuggestuen har talt med min søster og hendes mand om hun måske skulle til en talepædagog for måske at tage problemet i opløbet. For hun bør have lidt sprog nu. Men det lyder det jo også at Lilly har.

Carl Emil er jo inden helt anden grøft hvor munden ikke kan stå stille på ham og han er allerede i "hvorfor det" mode. Ifølge andre er han langt foran sprogligt.

Så tænker det er sååååå forskelligt hvor meget børn snakker og hvor meget de kan sige. Og tror at pludselig en dag knækker hun koden og så vælter det ud af hende med ord og sætninger.

Det med Lilly "forsvinder" ind i billederne tror jeg er meget normalt. Tror det er måden børn relatere sig til billederne og husker hvad de er/hedder. Men synes det lyder godt med besøg til ørelægen så det ihvertfald bliver tjekket om der er noget :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg tænkte på. Er det ikke noget med din kæreste er hollandsk? Vokser Lilly op som 2 - sproget? Min venindes ældste søn var temmelig længe om at udvikle sit sprog og var 2 før han overhovedet begyndte at tale. (Irsk far) den yngste hvor faren ikke længere er i billedet lægger sig helt op ad gennemsnittet. Bare en tanke. ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror altså også det er fordi hun er to sproget..

Min kusines dreng er fransk/dansk, og han var også en del senere ude med udtalen, fordi han skulle lære to sprog.

Og umiddelbart hører Lilly måske endda tre sprog? Taler i engelsk sammen??

Det kan ikke skade at få hende tjekket ved ørelægen, men tror simpelthen der handler om at hun når hun ser fx billederne skal bearbejde dem på flere sprog, og at hun er på overarbejde på det punkt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på 2 (3)spoget holdet :), men det skader da ikke at få tjekket hendes øre.

 

Cassandra vokser også op 2 sproget, vi flyttede til Tyskland da hun var 1½ mdr, så hun har ikke været vant til andet. Hun hører dansk hjemme, hvor vi alle taler dansk, men fjernsynet er på tysk, når hun sætter foden udenfor er det tysk og vuggestuen er tysk.

Hun forstår alt på både dansk og tysk, men hun har været lidt om at tale og en del langsommere end sin bror som kun havde dansk at forholde sig til I den alder.

 

Cassandra sagde ikke meget da hun var 2½ år, det meste var volapyk, vi forstod dog nogle af hendes volapyk ord og der var enkelte rigtige ord, men langt det meste gav ikke mening.

Hun fylder 3 år om 3 uger og indenfor de sidste mdr. er hendes sprog eksploderet, både på dansk og tysk. Hun er stadig ikke 100 % sprogligt aldersvarende, men det er tror jeg er et spørgsmål om, et par mdr. Der kommer nu nye ord og sætninger dagligt.

Hun ævler også I vuggestuen, hun taler en blanding af dansk og tysk og det giver vuggetuen lidt udfordringer når hun taler dansk til dem, men de forsøger så godt de kan at finde ud af, hvad hun mener. Herhjemme er der også tyske ord der sniger sig ind, men vi forstå det, så det er nemt nok, at give hende det danske ord.

 

Så ud fra at jeg tror Lilly er lidt langsommere snakker, fordi hun er 2 (3) sproget, så tror jeg altså hun er helt med. Det er meget at skulle forholde sig til for børnene, men absolut ikke skidt. Det er meget typisk, at børnene først for alvor får gang I sporget omkring de +- 3 år, tilgengæld kan de så 2 sprog når de kommer igang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det havde jeg da helt glemt. Det har da stor stor indflydelse at der er flere sprog hun skal forholde sig til :) Har vuggestuen ikke det med i deres overvejelser?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er meget forskelligt med 2 sprogede børn. Vi adopterede vores datter da hun var 10 mdr gammel, hvor hun indtil da kun havde hørt engelsk. Det engelske bibeholdt vi i det små herhjemme, men alligevel da hun begyndte i dp, som 20 mdr gammel, talte hun i lange sætninger. Hun talte stort set rent/flydende som 2,5 årig.

Jeg ville også som andre anbefaler få tjekket hendes øre, da det jo sagtens kan have indflydelse. Men ellers så tror jeg bestemt ikke hun er unormal. Jeg synes der er mange 3 årige, som begynder i børnehave som ikke har ret meget sprog. Tilgengæld er de jo så ofte foran på andre punkter

Mvh Ulla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig.

Min søn på 2år og 3,5 måneder er også tosproget, og han er så også på det lidt langsomme hold.

Men han går i vs sammen med en tosproget pige på 2,5 år, og hun er altså meget foran med sproget (i sammenligning med andre "kun dansktalende børn"), selvom hun er tosproget. Jeg synes helt sikker at flere sprog har en stor indflydelse, men det er ikke altid det der afgår hvor hurtigt børnene er til at snakke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Få tjekket hendes ører. Silke Elia 2,5 år har meget begrænset sprog og vi har lige fundet ud af hun har væske på det ene øre. Hun skal have dræn om 2 uger og så håber vi det hjælper på sproget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih tak for alle jeres input og tanker  :)

 

Det er rigtigt at Lilly er 2sproget, vi taler stadig en del engelsk her hjemme selv om hovedsproget er dansk. Og så taler farmor og farfar jo hollandsk på skype. Hendes far taler engelsk eller dansk til hende, han syns desværre ikke der er nogen grund til at lære hende hollandsk.

 

Når jeg siger jeg ser fin udvikling i hendes sprog er det også fordi at i lang tid var det som om hun slet ikke viste interesse for at sige noget det lignede ord. Det gør hun nu, både rigtige og vrøvleord. Hun er, som nogen også siger, dygtig til andre ting, hun er en lille abekat der kan klatre i alt og har rigtig god balance, og hun udtrykker sig i det hele taget meget med kroppen, elsker fagtesange og danse osv, og hun er også dygtig til ting som puslespil, stable klodser og modellervoks (hvis man kan være "dygtig" til sådan noget haha. Men altså god fordybelse).

 

Jeg tænkte i øvrigt at vi skulle læse lidt ekstra på siden med "legepladsen" billeder i hendes billedordbog, men nejnej, vi skulle læse bogen fra starten og have det hele med syns den lille dame. Og igen stopper det helt når vi når til legepladsen, jeg tror det er rigtig nok at hun arbejder med ord og begreber, hun sidder helt opslugt og siger lyde og "leger" med billederne. Jeg vil bare glæde mig over at have fundet en bog som virkelig fanger hende. Og jeg tænker umiddelbart at det er den bedste sprogtræning jeg kan lave med hende på det her tidspunkt.

 

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg siger at det er godt med et besøg hos ørelægen. Theodor var ligesådan indtil han fik dræn som godt 2-årig; det har hjulpet enormt. Jeg synes ikke, at man BARE skal få lagt dræn, men T har virkelig fået en nemmere hverdag efter der er "hul igennem". Han havde permanent væske på begge ører, og vores læge var meget tilbageholdende med dræn. Ørelægen var dog ikke i tvivl om at dræn ville hjælpe efter 2 identiske undersøgelse, vores historie og så det faktum at han kunne se at væsken på især det ene øre var tykt/grumset, hvilket tydede på, at det havde været der længe.

Jeg håber, at I oplever samme succes som os, hvis drænet ellers er løsningen. Hvis ikke, så synes jeg, jeg har hørt flere steder at det retter sig inden børnene bliver alt for store. To-sprogetheden kan jo sagtens spille ind. Jeg kan huske at en af ungerne, dengang jeg var udstationeret, talte ret dårligt på alle to/tre sprog, men at de bare lidt ældre børn mestrede dansk, engelsk og spansk som det naturligste i verden. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:wub hvor er hun dejlig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak  :)

 

Vi har i dag været til ørelæge med Lilly, og der er intet med hendes ører. Ingen væske, ingen rødme, normalt tryk, bevægelig trommehinde.

 

Ørelægen mente dog at hun skal ses af en børnelæge pga hendes manglende sprog. Altså fordi hun ikke siger sætninger endnu. For at være på den sikre side, sagde han. Jeg har ikke rigtig fantasi til at forestille mig hvad en børnelæge skulle kunne opdage, jeg tror virkelig bare hun er lidt langsom med sprog, at hun har haft travlt med at være en abekat og ikke interesseret sig så meget for sprog indtil nu, samtidig med at hun jo er 2sproget. Hun gentager ord, peger og kender simple ord, samtaler med enkelte ord blandet med vrøvl osv, altsammen som jeg tror man ville forvente at et barn på 1½-2 år kan. Hun er så 2½ og burde kunne lidt mere, men som flere af jer skriver kan det rykke lige pludselig, og det satser jeg egentlig på at det gør. Jeg havde ret i min mave fornemmelse at det ikke er ørerne og jeg holder mig til at jeg ikke er bekymret for hende. Så jeg syns egentlig det her med børnelæge er lidt unødvendigt, men så lukker vi den der og har udelukket at der er noget galt, håber jeg.

 

En Lille ting er jeg lige er lidt skuffet over ørelægen. Da jeg bestilte tiden sagde jeg at Lilly er bange for læger og bad om at få lidt ekstra tid sat af til hende. Da vi så kom var det til et fyldt venteværelse og vi kom til at vente, og lægen havde rigtig travlt med at få os igennem, så vi blev bedt om at fastholde hende mens hun skreg  :( lige hvad jeg gerne ville ha undgået. Er godt nok skuffet over at det skal foregå på den måde. Om noget en grund til at jeg ikke ønsker de her helt unødvendige undersøgelser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er det dog også en forfærdelig håndtering hende ørelægen udviser :(

 

Kan godt forstå du er skuffet og hvis jeg var mig ville jeg måske skrive en kort mail til dem om din skuffelse når du netop har lagt vægt på det inden. Stakkels lille prinsesse  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er det dog også en forfærdelig håndtering hende ørelægen udviser :(

 

Kan godt forstå du er skuffet og hvis jeg var mig ville jeg måske skrive en kort mail til dem om din skuffelse når du netop har lagt vægt på det inden. Stakkels lille prinsesse  :kiss

Jeg har overvejet det. Ved ikke helt hvad det sku nytte for vi skal jo ikke der op igen. Men på den anden side ku det være rart at få den afleveret rette sted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har overvejet det. Ved ikke helt hvad det sku nytte for vi skal jo ikke der op igen. Men på den anden side ku det være rart at få den afleveret rette sted.

Jeg ville gøre det fordi i kommer som nye kunder OG fordi du netop gjorde opmærksom på at Lilly var bange for at skulle til lægen. Den behandling hun har fået her vil hun måske huske næste gang og blive endnu mere ked af det.

 

Carl Emil er efterhånden så vant til alle mulige læger lytter på ham og kigger ham i hals og øre så han tager det helt roligt. Men efter hans feberkramper i Thailand hvor deres måde og håndtere børn er hård og kold (kolde afvaskninger af fremmede folk med masker og mærkeligt tøj) har han været en smule angst de første gange efterfølgende til lægen/ørelægen. Men heldigvis har vi en god læge og en god ørelæge som tager sig tid til 1) at forklare ham hvad der skal ske og 2) at tage det i hans tempo.

 

Det er så vigtigt at læger mv der håndtere børn tager det roligt fordi det er DEM som kommer til at præge barnets følelser omkring læge/ørelæge/tandlæge mv når de bliver ældre. 

 

Så for mit vedkommende er det fandme ikke ok at fordi de har travlt at de så ikke tager det stille og roligt så Lilly kan føle sig tryg.

 

Kæmpe kram din vej søde  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gøre det fordi i kommer som nye kunder OG fordi du netop gjorde opmærksom på at Lilly var bange for at skulle til lægen. Den behandling hun har fået her vil hun måske huske næste gang og blive endnu mere ked af det.

 

Carl Emil er efterhånden så vant til alle mulige læger lytter på ham og kigger ham i hals og øre så han tager det helt roligt. Men efter hans feberkramper i Thailand hvor deres måde og håndtere børn er hård og kold (kolde afvaskninger af fremmede folk med masker og mærkeligt tøj) har han været en smule angst de første gange efterfølgende til lægen/ørelægen. Men heldigvis har vi en god læge og en god ørelæge som tager sig tid til 1) at forklare ham hvad der skal ske og 2) at tage det i hans tempo.

 

Det er så vigtigt at læger mv der håndtere børn tager det roligt fordi det er DEM som kommer til at præge barnets følelser omkring læge/ørelæge/tandlæge mv når de bliver ældre. 

 

Så for mit vedkommende er det fandme ikke ok at fordi de har travlt at de så ikke tager det stille og roligt så Lilly kan føle sig tryg.

 

Kæmpe kram din vej søde  :kiss

Han er en sej lille en, din Carl Emil. Tak for kram - og tak for at bekræfte min mave fornemmelse af at det bare slet ikke er ok at vi blir bedt om at fastholde et panisk barn under en undersøgelse, når vi havde bedt om ekstra tid så hun kunne blive tryg. 

 

Jeg har kigget efter en mail adresse og kan faktisk ikke lige finde den. Ørelægen er listet flere steder med adresse og tlf nr. Så overvejer lidt om jeg skal ringe til dem og sige noget, eller bede om en mail adresse eller hvad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er en sej lille en, din Carl Emil. Tak for kram - og tak for at bekræfte min mave fornemmelse af at det bare slet ikke er ok at vi blir bedt om at fastholde et panisk barn under en undersøgelse, når vi havde bedt om ekstra tid så hun kunne blive tryg.

Jeg har kigget efter en mail adresse og kan faktisk ikke lige finde den. Ørelægen er listet flere steder med adresse og tlf nr. Så overvejer lidt om jeg skal ringe til dem og sige noget, eller bede om en mail adresse eller hvad.

Selv tak søde - og ja han er sej men han er jo efterhånden også vant til det ;)

Hvis du føler du godt kan sige hvad du har brug for at sige over Tlf så er det jo fint nok men er du i tvivl om du kan få dit budskab igennem så ville jeg bede omvendt mail så du kan skrive. Så er du også mere sikker på at ørelægen ser det end hvis sekretæren skal referere jeres samtale videre :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke sende et brev med posten - og rigtigt frimaerke paa? Anbefalet (og med et marcipanbroed, hvor du skriver tak, fordi I er, som I er, maaske, muahahaha!), maaske ligefrem.

Det er graenser jo til overgreb og fandme ikke om jeg ville tage derhen igen. 

 

Noah er jo samme alder som sin faetter. Han faetter er foedt 2 uger foer termin og Noah maaske en efter(hvis man gaar efter min NF-termin). Jeg ved ikke, om det har noget at sige, men pointen er, at der er kaempemaessig forskel paa deres sprog. Noah taler i lange saetninger og paa baade dansk og italiensk. Han kan taelle paa 3 sprog og han kan komme meget fine detaljer ind i sine saetninger. Hans jaevnaldrene faetter siger et enkelt ord eller to sammenhaengende ord og ikke saetninger eller ganske faa saetninger, hvis det er noget, han overhovedet er begyndt paa, men det synes jeg ikke, jeg har hoert... 

 

Det er simpelthen saa individuelt, hvordan boerns sprog udvikler sig. Det eneste, jeg ville vaere sikker paa - og er sikker paa - er at din smuksak suger til sig og lige pludselig en dag begynder at tale. Paa samme maade kan det ske, at Noah en dag stopper med at tale, fordi han har et black out mellem sprogene og skal have det sorteret, foer han kan begynde at tale igen. Det er sket for 2 af min yogalaerers 4 boern, som er vokset op tosproget. 

 

Der er ogsaa boern, som i princippet godt ville kunne, men som holder det tilbage til de foeler, at de kan udtrykke sig klart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke sende et brev med posten - og rigtigt frimaerke paa? Anbefalet (og med et marcipanbroed, hvor du skriver tak, fordi I er, som I er, maaske, muahahaha!), maaske ligefrem.

Det er graenser jo til overgreb og fandme ikke om jeg ville tage derhen igen. 

 

Noah er jo samme alder som sin faetter. Han faetter er foedt 2 uger foer termin og Noah maaske en efter(hvis man gaar efter min NF-termin). Jeg ved ikke, om det har noget at sige, men pointen er, at der er kaempemaessig forskel paa deres sprog. Noah taler i lange saetninger og paa baade dansk og italiensk. Han kan taelle paa 3 sprog og han kan komme meget fine detaljer ind i sine saetninger. Hans jaevnaldrene faetter siger et enkelt ord eller to sammenhaengende ord og ikke saetninger eller ganske faa saetninger, hvis det er noget, han overhovedet er begyndt paa, men det synes jeg ikke, jeg har hoert... 

 

Det er simpelthen saa individuelt, hvordan boerns sprog udvikler sig. Det eneste, jeg ville vaere sikker paa - og er sikker paa - er at din smuksak suger til sig og lige pludselig en dag begynder at tale. Paa samme maade kan det ske, at Noah en dag stopper med at tale, fordi han har et black out mellem sprogene og skal have det sorteret, foer han kan begynde at tale igen. Det er sket for 2 af min yogalaerers 4 boern, som er vokset op tosproget. 

 

Der er ogsaa boern, som i princippet godt ville kunne, men som holder det tilbage til de foeler, at de kan udtrykke sig klart :)

Jeg fik aldrig svaret på dit søde svar - tak for det. Jeg gik helt i stress over alt det med brev og frimærker og lå vågen den halve nat - altså ikke pga dig men pga jeg er mig. Så jeg er landet på at selv om han burde have fået ren besked blir den bedste løsning for mig altså at tage "pyt" hatten på og lade det fare. Vi skal ikke se den læge mere og en anden gang, hos en anden læge eller hvad ved jeg, vil jeg skære det ud i pap at jeg ikke har lyst til at være med til at der blir lavet overgreb på min lille pige, i hvert fald ikke uden lige at prøve en anden metode et par minutter i det mindste. Jeg er med på at der findes nødvendig behandling, som hun er for lille til at forstå, men kunne vi i det mindste bare lige gøre forsøget med en bedre måde?

 

Ang sproget så er det rart at høre jeres historier, og jeg er virkelig ikke dybt bekymret for hendes udvikling. Hun siger mange ord og øver sig og jeg er helt sikker på det kommer. Vi har ikke helt afklaret om vi syns hun skal videre til børnelæge, som nævnt fordi jeg ikke har fantasi til at forestille mig hvad sådan en skulle kigge efter/finde. Vi fortsætter flittig læsning her hjemme, og lytter til hvad vuggestuen mener, og der skal muligvis en talepædagog til og så prøver vi det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i dag købt denne fine bog til Lilly:

 

post-3655-0-00700200-1424990224_thumb.jppost-3655-0-65079000-1424990238_thumb.jp

 

Egentlig ville jeg have valgt en lidt "sværere" bog med flere ord, og helst ville jeg faktisk have haft en "ordbog" med fotos og tekst, men det sidste kunne jeg slet ikke finde i butikken, og ja, Lilly var fra første øjeblik helt skudt i den her bog, som hun har "læst" og fået læst rigtig meget i dag. Så Plet var altså valget  :rolleyes og nu har hendes far ingen undskyldning for ikke at læse med hende, han har fået en bog han også kan klare på dansk  :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, jeg er ked af at jeg har skabt uro indeni dig - og det er jeg jo ked af, fordi, jeg er mig ;)  :kiss

 

Fin bog  :loveshower

 

Noah har faaet Peter Pedals Store Ordbog i julegave, som vi nogle gange kigger i. Ellers er der nogle rigtig gode paedagogiske boeger med billeder, blandt andet opdelt i farver, som han er meget glad for. Dem kan jeg lige finde navn osv paa - ellers maa jeg sende dig den italienske med farver, men der staar jo ikke noget i den, mig bekendt... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg været til møde med talepædagog i vuggestuen. Der var også en psykolog fra ppr tilstede, fordi det er der åbenbart bare til sådan nogle møder. Og derudover vuggestuens leder og Lillys kontaktpædagog.

 

Det var et rigtig fint møde :glad

 

Fra vuggestuen lyder at siden sidste møde ser de god udvikling på alle områder, også sprogligt og socialt som især var bekymringen. Hun pludrer stadig meget uforståeligt, men siger også mange ord og er begyndt at lave to-ords-sætninger. Hun er også meget interesseret i især to andre jævnaldrende børn på sin stue.

 

Jeg kan sige det samme, jeg hører masser af sprog og også to-ords-sætninger (de sidste dage fx "Mæk a ko" (peger på koens yver) og "a kat sover" (peger på katten)) "a" blir brugt til at binde ord sammen, nøjagtig som hendes storebror gjorde for en del år siden. Vi læser bøger hver dag, jeg havde bøgerne med så jeg kunne demonstrere, og hun "læser" også selv, jeg har investeret i flere bøger med flapper og hun er meget interesseret i dem og taler med både ord og pludren mens hun "læser".

 

Talepædagogen kom med gode råd, både til os hjemme og til vuggestuen. Vuggestuen blev fx opfordret til at bakke op om hendes gode motorik og interesser for fagtesange ved at lave babytegn til hende, og at støtte relationerne mellem hende og andre børn ved at inddele børnene i små grupper, og at være med til at sætte ord på deres lege, fx når hun og en anden pige leger med dukkehuset sammen. Hjemme fik vi gode råd om fx at lave sætninger når vi læser de her ordbøger og billedbøger (Fx "kylling og bamse leger med bolden") så ordene gir mening i kontekst. Også i lege kan vi sætte ord på ("nu får dukken sutteflaske, nu skal den sove" osv). Det er faktisk ting vi gør allerede, men alligevel rart at få udpeget ting vi kan fokusere på. Talepædagogen rådede til at fokusere på det danske sprog lige nu, og så glæde os over at Lilly helt sikkert får let ved engelsk og en smule hollandsk senere, og det kun vil være en berigelse.

 

Vi talte også lidt om læge skræk og den dårlige oplevelse med ørelægen, og konklusionen er at næste køb på ønskelisten nok blir bogen "Totte hos lægen" og et doktor sæt, så vi kan få sat nogle ord på og forhåbentlig gøre læger mindre skræmmende.

 

Der skal ikke holdes flere møder med mindre der opstår fornyet bekymring. Vuggestuen blev anbefalet at videregive Lillys historik til børnehaven, når hun skal starte der engang til sommer, så de kan være opmærksomme på hendes sprog der. Alt i alt syns jeg bare det var et fint møde og jeg føler mig godt rustet til at støtte Lilly i den sprog udvikling hun har fint i gang nu.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER