Solvej80

Kejsersnit

15 indlæg i dette emne

Hej med jer.

Jeg skal have PKS. Hospitalet snakker en del om at baby så ikke får antistoffer og bakterier fra mig på vej ud. Og kan både få hjerteproblemer, astma og allergi. Jer der har fået KS har jeres børn fået nogle af delene? Fødsel er ikke en mulighed da jeg var ved at miste livet i den process de andre to gange. Så den tør jeg ikke igen.

Lægen snakkede om at stikke en vatpind op i mig og bagefter tørre af i babys mundhule. Har I prøvet det eller hørt om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med det. Men blev bare vildt overrasket over, at lægen vil gøre det.. Troede ikke at der var nogle, der udførte sådanne tiltag endnu.

Selvom det måske kan virke lidt mærkeligt (nogen vil nok synes, det er lidt ulækkert), så ville jeg bestemt tage imod det, hvis det var mig. Forskningen viser nemlig en klar tendens til at det er langt bedre for baby, at få nogle af mors tarmbakterier :)

Man har teorier om, at det også kan nedsætte risikoen for bl.a. kroniske tarmbetændelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nok, det der er resultat af et stort studie, som blev offentliggjort i december http://videnskab.dk/krop-sundhed/gigantstudie-forbinder-kejsersnit-med-en-raekke-kroniske-sygdomme

Jeg har et sundt og rask barn som er født ved KS.

Det kan godt være der er øget risici for kommende sygdomme og selvfølgelig skal man kende dem, men jeg synes også det virker som endnu et skræmme middel for lægerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik aks med min søn og pks med min datter.

 

Ingen af dem har hjerteproblemer, astma eller allergier og det på trods af, at de er disponeret for astma og allergier.  

Min søn havde dog for 2 år siden, en kort periode, hvor han fik medicin man bruger til astmapatienter, men jeg tror mest det var pga en infection, og har ikke brugt medicinen I 1½-2 år.

Det er dog rigtigt, der er en forøget risiko for diverse følgesygdomme, men det er jo langtfra sikkert barnet får dem og det skal jo også sikkert til verden, både for mor og barn.

 

Den med vatpinden, er ny for mig og ikke noget jeg har kendskab til, har været prøvet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak skal I have. Jeg tror også jeg vil være den første hun gør det med mht vatpinden da jeg ikke er afvisende. Det er noget relativt nyt hvertfald der, men kunne være de var længere andre steder i landet. Min bror har tarmproblemer og har haft gavn af noget lignende bare med afføring. Så måske det er forsøget værd.

Jeg får straks læst artiklen der. Tak.

Ja de vil meget gerne have man føder normalt, men nu har jeg prøvet det to gange og bevist jeg ikke er lavet til det. Så nu tager jeg den sikre løsning. De andre skal stadig have deres mor.

Jeg får lige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå du vælger kejsersnit denne gang :kram

 

Marius er født ved AKS og han fejler intet. Spændende med den vatpind. Du må lige fortælle om din fødsel, når du engang når dertil ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå du vælger kejsersnit denne gang :kram

Marius er født ved AKS og han fejler intet. Spændende med den vatpind. Du må lige fortælle om din fødsel, når du engang når dertil ;)

Det var godt med ham

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nok, det der er resultat af et stort studie, som blev offentliggjort i december http://videnskab.dk/krop-sundhed/gigantstudie-forbinder-kejsersnit-med-en-raekke-kroniske-sygdomme

Jeg har et sundt og rask barn som er født ved KS.

Det kan godt være der er øget risici for kommende sygdomme og selvfølgelig skal man kende dem, men jeg synes også det virker som endnu et skræmme middel for lægerne

 

Spændende studie, du linker til. Det er bare utroligt vigtigt med sådanne forskningsresultater, at være opmærksom på, at det er an association, der er fundet. Altså, at de børn der er født ved kejsersnit har en større risiko for en række sygdomme, end de børn, der er født vaginalt. En association siger dog intet om årsagssammenhæng. Det kan den type registerstudie slet ikke svare på. Dvs at vi ikke ved, at det er selve kejsersnittet, der er årsagen til den øgede sygdomsrisiko. Det kan ligeså vel være alle mulige andre årsager fx genetik, generelt lavere sundhedsstatus eller hvad ved jeg - årsager, der tilfædigvis findes hos børn, der er født ved kejsersnit.

 

Det med vatpinden, ved jeg intet om. Men hvis det er noget, man har fundet på med baggrund i det nævnte studie, ville jeg være lidt skeptisk. Er der tilgengæld evidens for, at dette virker (vist ved kliniske forsøg), jamen så er det sikkert helt fint. Jeg tror, at jeg ville spørge lægen lidt mere ind til, hvad viden bag denne metode er.

 

(Bare et lille indspark fra fagnørden, hehe :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende studie, du linker til. Det er bare utroligt vigtigt med sådanne forskningsresultater, at være opmærksom på, at det er an association, der er fundet. Altså, at de børn der er født ved kejsersnit har en større risiko for en række sygdomme, end de børn, der er født vaginalt. En association siger dog intet om årsagssammenhæng. Det kan den type registerstudie slet ikke svare på. Dvs at vi ikke ved, at det er selve kejsersnittet, der er årsagen til den øgede sygdomsrisiko. Det kan ligeså vel være alle mulige andre årsager fx genetik, generelt lavere sundhedsstatus eller hvad ved jeg - årsager, der tilfædigvis findes hos børn, der er født ved kejsersnit.

Det med vatpinden, ved jeg intet om. Men hvis det er noget, man har fundet på med baggrund i det nævnte studie, ville jeg være lidt skeptisk. Er der tilgengæld evidens for, at dette virker (vist ved kliniske forsøg), jamen så er det sikkert helt fint. Jeg tror, at jeg ville spørge lægen lidt mere ind til, hvad viden bag denne metode er.

(Bare et lille indspark fra fagnørden, hehe :) )

Tak for det. Jeg må lige høre hende næste gang mht vatpind om det bare er gisninger eller de reelt har testet det. Ellers kan det være de starte forsøg op snart så vi kan nå det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende studie, du linker til. Det er bare utroligt vigtigt med sådanne forskningsresultater, at være opmærksom på, at det er an association, der er fundet. Altså, at de børn der er født ved kejsersnit har en større risiko for en række sygdomme, end de børn, der er født vaginalt. En association siger dog intet om årsagssammenhæng. Det kan den type registerstudie slet ikke svare på. Dvs at vi ikke ved, at det er selve kejsersnittet, der er årsagen til den øgede sygdomsrisiko. Det kan ligeså vel være alle mulige andre årsager fx genetik, generelt lavere sundhedsstatus eller hvad ved jeg - årsager, der tilfædigvis findes hos børn, der er født ved kejsersnit.

 

Det med vatpinden, ved jeg intet om. Men hvis det er noget, man har fundet på med baggrund i det nævnte studie, ville jeg være lidt skeptisk. Er der tilgengæld evidens for, at dette virker (vist ved kliniske forsøg), jamen så er det sikkert helt fint. Jeg tror, at jeg ville spørge lægen lidt mere ind til, hvad viden bag denne metode er.

 

(Bare et lille indspark fra fagnørden, hehe :) )

Det er netop, det med at de faktisk ikke ved om det er kejsersnittet, der er årsag, som jeg synes, er med til at det ender som et skræmmemiddel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er netop, det med at de faktisk ikke ved om det er kejsersnittet, der er årsag, som jeg synes, er med til at det ender som et skræmmemiddel.

Så er vi jo bare fuldstændigt enige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik jeg dato for mit PKS. Syntes fem dage før termin er meget tæt på når jeg er 3 gangs og kun havde fire timers veer sidst. Nå men til det med vatpinden....

Det var ikke noget de var begyndt at gøre endnu eller forske i. Men jeg kunne jo tage en vatpind mellem skamlæberne og derefter i babys mund. Men det var for egen regning så at sige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har aldrig hørt om det med vatpinden.. Synes helt ærligt det lyder vildt ulækkert-sorry.

Jeg har fået et barn ved pks og han har allergi-men kun fiskeallergi..dvs sige han blir ret syg hvis han får fisk eller noget der har været kogt i fiskevand osv..ellers er han helt sund og rask.:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har aldrig hørt om det med vatpinden.. Synes helt ærligt det lyder vildt ulækkert-sorry.

Jeg har fået et barn ved pks og han har allergi-men kun fiskeallergi..dvs sige han blir ret syg hvis han får fisk eller noget der har været kogt i fiskevand osv..ellers er han helt sund og rask.:-)

Ja, det lyder ikke så lækker. Men hvis baby bliver født normalt får den jo så at sige tværet alle mors hærligheder ind i øre, næse, mund osv. Og lægen mente det var der baby fik alle de gode bakterier og antistoffer. Ved ikke endnu om vi gør noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik aks i 2009 og min søn som idag er 6 år har altid været sund og rask, så jeg tror ikke, at du skal være bekymret. Denne gang er det pks og jeg er ikke spor nervøs

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER