Bamse&Kylling

Tidligere i seng vs morgenvækning vs sov længe

10 indlæg i dette emne

okay, lidt langt overskrift. Men mit "problem" (luksusproblem) er, at AB er stoppet med middagslur, kommer i seng ca 19.15 og sover til mellem 7.30-9.00.

Jeg har endnu ikke ville vække hende om morgenen, når jeg alligevel har barsel.

Hun begyndte i vuggestue i mandags og er altså igang med indkøring sammen med de andre børn. De er få børn der starter hver uge, fordi det er en helt nyåbnet vuggestue, så hun har korte dage.

De får formiddagsfrugt og brød kl 9 og mit "mål" har egentlig været, at hun skal være med til det. Men det har vi kun nået at være én gang..

Vuggestuen er meget large indtil videre, men med tiden skal der være morgensamling kl 9 og det er måske meget godt at være med til..?

I dag mødte hun 9.30 og det er jo egentlig et rigtig fint tidspunkt. I fredags blev vi hjemme, fordi hun sov til kl 9, så vi ville først ku være der 10.30 og de andre børn blev allerede hentet 11.30.

Når der er flere børn og vuggestuen er helt igang, vil børnene jo naturligt få længere dage og det er måske ik så slemt at møde 9.30/10.00.

Snart kommer lillebror jo og så er det nok meget rart med en stille og rolig morgen :)

AB er lige knap 2 1/2 år.

Men mit spørgsmål er egentlig:

Ville I forsøge at få jeres barn tidligere i seng, så hun/han naturligt vågner tidligere? - det tidligst mulige tidspunkt vil nok være 18.30/18.45, men jeg synes godt nok det er tidligt!!

Eller vil I vække om morgenen for at nå vuggestuen til kl 9?

Eller fortsætte med at putte ca 19.15/19.30 og lade være med at vække om morgenen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville arbejde mig hen imod den rytme, som skal passe på jeres hverdag på lidt længere sigt. Da Vitus var helt lille var hans rytme at sove ofte først efter midnat, og så stod vi op ved 11-tiden. Den valgte vi så at rykke, så han kommer i seng ca. kl. 19 - og han bliver så afleveret tidligt i vuggestue ca. kl. 7, hvor han får morgenmad. Og når han nogle gange sover længe - ja, så vækker vi ham, men vi skal jo så også møde på arbejde.. Men altså, nu har vi så heller ikke det mest sovende barn i verden, suk... 

For Vitus har det været virkelig godt at spise sammen med de andre børn, og han prøver alt muligt, som vi ikke kan få ham til derhjemme. Jeg citerer:"Ja, Vitus har ikke haft så meget appetit i dag, men heldigvis er han jo rigtig glad for æble og banan." WHAT?? Herhjemme - giv ungen et stykke banan i hånden - så skriger han og kyler det hen ad gulvet! ;) Det er jo ikke sikkert, I lige har de samme udfordringer, men jeg synes bare, der er rigtig meget fællesskab omkring et måltid, så jeg ville personligt prioritere, at mit barn skulle være med til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville arbejde mig hen mod at aflevere senest kl. 9.

Om det så betyder at i skal putte lidt før, skal jeg ikke kunne sige ;)

Luna sover pt. Fra 19-6.30(40) og så sover hun ca. 2 Timer i DP men ingen lur i weekenden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville vække, så hun kunne være med til morgensamling. Vi vækker Mads, så han altid når det, også selvom jeg har barsel. Synes, det giver ham rigtig meget at være med til det, og det er også noget, pædagogerne understreger, er vigtigt at nå. Så giver det helt sig selv, at han er tidligere træt om aftenen og dermed kommer tidligere i seng (i hverdagen i seng ca. 19.30-20.00 og op 6.00-6.30), og det fungerer fint. Mads har så også stadig brug for en middagslur i hverdagene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre i at stræbe mod at nå det til kl. 9. Det gør vi herhjemme, også selvom jeg har barsel. Jeg synes det er vigtigt at fastholde en rytme, som dog er tilpasset situationen nu, hvor hun oftest først kommer i bh 8.45-9.00 og bliver hentet ml. 14.30 og 15.30.

 

Filippa er godt nok 3½ år, men hun har meget længe haft rytmen med at blive puttet 19.30 og så vækker vi hende om morgenen 6.45-7.00 i hverdagene. I weekenden kan hun godt sove til 8-8.30. Det holder bare ikke i hverdagene synes jeg - det er vigtigt for mig at holde en rytme, der ikke er væsentlig anderledes end den, som skal fungere når både far og mor går på arbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis hun ikke kan komme tidligere i seng, så vil jeg vække hende, så hun kan nå at være der senest kl 9.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre. Edith bliver også vækket, så hun kan være i vs kl senest kl 9, selvom jeg har fri (og også når jeg går på barsel).. Vuggestuen vil helst have, at hun er der inden kl 9. De har morgengynmastik og samling der og når de skal på tur ud af huset, spiser de formiddagssnack kl 9, så de kan komme afsted i god tid og hjem igen inden frokost og lur..

Anyways, tænker at når vuggestuen er mere etableret, kan det også sagtens være at de gerne vil have at AB er der på et specifikt tidspunkt..

Og så er der efter min mening også en form for stabilitet i at hun er der samme tid stort set hver dag, når nu der er (kommer) en lille ny derhjemme og det er lidt skørt det hele..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline bliver jeg også nødt til at vække om morgenen - hun har et ufatteligt sovehjerte ligesom mig. Hun sover fra 18.30 til 6 :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille bliver også vækket, så hun er i dagpleje senest kl 9. Hun bliver vækket 7-7.30..

I weekenderne sover hun ofte til 8-10 stykker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar piger! :)

Jeg vil forsøge, at aflevere hende senest kl 9. Det er jo godt med en rytme - også så der er en "vuggestue rytme". Godt I lige ka trumfe igennem, så jeg kan indse det :) (har jo selv bare nydt at sove, hihi..)

Mit største issue mht at vække hende om morgenen er, at hun netop ik sover lur og heller ikke skal gøre det! Selvom hun blev vækket 6.30 tidligere og blev vækket efter 1,5 times lur, så sov hun ik før 21.30/22.00 om aftenen - og det dur bare ikke! Så hun sover flere timer på et døgn nu end inkl lur..

Må se, om det ender med, at vi skal spise endnu tidligere så, så hun evt skal i seng 18.30. Måske resten af dagsrytmen giver sig selv, når vi ser, hvor træt hun bliver..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER