Guest

Rhesus negativ

17 indlæg i dette emne

Jeg søger andre, der har blodtype rhesus negativ. Hvornår fik I taget blodprøver for antistoffer? Hvad er symptomerne på rhesus negativ syge?

 

Jeg er 34+4 i dag og forstår ikke helt, jeg ikke fik taget blodprøver ved lægebesøget sidste uge. Er det ikke ret vigtigt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg søger andre, der har blodtype rhesus negativ. Hvornår fik I taget blodprøver for antistoffer? Hvad er symptomerne på rhesus negativ syge?

Jeg er 34+4 i dag og forstår ikke helt, jeg ikke fik taget blodprøver ved lægebesøget sidste uge. Er det ikke ret vigtigt?

Jeg er rhesus negativ og skal have taget blodprøve ved uge 25 lægebesøg for at tjekke hvad baby er. Hvis baby også er rhesus negativ skal der ingenting ske. Hvis baby er rhesus positiv får jeg en indkaldelse til en sprøjte. Sidst var det en brev fra min JM der fortalte mig det. Men jeg synes da du skal ringe til din jm eller læge på mandag og spørge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg søger andre, der har blodtype rhesus negativ. Hvornår fik I taget blodprøver for antistoffer? Hvad er symptomerne på rhesus negativ syge?

Jeg er 34+4 i dag og forstår ikke helt, jeg ikke fik taget blodprøver ved lægebesøget sidste uge. Er det ikke ret vigtigt?

Du skulle gerne have fået taget blodprøver til det lægebesøg i uge 25.. Er du sikker på du ikke har fået dem taget? I min første graviditet, var min datter rhesus neg., og jeg fik intet at vide om svaret.. Så måske babyen bare er Rhesus neg?!

Altså det er vigtigt, men indtil for 3-4 år siden, fik man først tjekket babyens rhesus type efter fødslen og fik anti-D der, hvis barnet var rhesus positiv. Og det var næsten lige så godt som idag :)

Idag får man så vist en anti-D i uge 28 og en efter fødslen, hvis barnet er RhD pos.

Edit: og du vil sandsynligvis ikke kunne mærke noget til det i denne graviditet, selvom barnet er rhesus positiv (man kan jo aldrig sige aldrig, men der skal vist ret meget til før kroppen begynder at danne de antistoffer under første graviditet - og det er altså længe siden jeg har arbejdet med det, så husker ikke det hele) ..

Det kan være et problem ved de efterfølgende graviditeter, idet kroppen ville kunne (i tilfælde af mangel på anti-D) danne antistoffer mod barnet og dermed evt afstøde det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik testet min blodtype, da jeg var ved 7+5. Skal have svar på den i næste uge, når jeg skal til lægen og have lavet VJ (9+5). Fik at vide, at hvis den er rhesus negativ, så får man en indsprøjtning mod det i uge 25. Så ud fra det, så lyder det da underligt, at der ikke er sket noget endnu....

Men må ærligt sige, at jeg ikke har helt styr på, hvordan det fungerer. Er det ikke noget med, at det kun er et problem ved andet barn....? Eller sådan noget....?

Under alle omstændigheder tror jeg, at jeg lige ville vende den med jordemoder eller læge, så du er sikker på, at det der skal gøres, bliver gjort. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik aldrig den blodprøve i uge 25. Så for at være sikker, fik jeg før fødslen en anti sprøjte. De tjekkede så fra navlesnoren hvad W er, han er det samme, så derfor fik jeg ikke sprøjte efter :)

Ved min MA fik jeg igen anti sprøjten, for man ved ikke hvad min baby havde der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er som udgangspunkt slet ikke noget problem at være rhesusnegativ og barnet kan i princippet også sagtens være det og så er der absolut intet problem... Hvis I har forskellige så kan man sagtens komme uden om det uden det er noget problem med en sprøjte som der også skrives. Problemet med 2. gangs gravide er at deres krop allerede "genkender" det "forkerte" blod og vil derfor gå i gang med at bekæmpe det med immunforsvaret... Men altså i dagens Danmark har man rigtig meget erfaring med rhesusforskelle så tag det roligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres svar!

 

Så er jeg mere rolig, det lyder jo ikke som om, der er nogen overhængende fare. Jeg vil ringe til min jordemoder på mandag, så kan hun forklare mig det hele. Det var simpelthen bare fordi, jeg pludselig faldt over en artikel om det, hvor der stod det var helt vildt alvorligt og man ikke måtte gå for længe uden at få bestemt, om der var noget galt. Så panikker man jo lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er negativ, og til 25 ugers undersøgelse tog de en blodprøve for at se hvilken blodtype baby har.

Hun er så positiv og skulle på fg og have anti stoffer mellem uge 28-30 eller sådan noget.. og så får man vist en igen efter fødslen.. Dette er for at hindre at du danner anti stoffer mod barnets blod i en evt. efterfølgende graviditet.. Jeg fik af vide at det var ret vigtigt.. tog din læge ikke blodprøve ved 25 ugers undersøgelsen?

Jeg fik et brev fra fg om at jeg skulle have den sprøjte.. Så måske baby er negativ ved dig og så behøver du ikke sprøjten? Kan tage et billed af pjecen jeg fik så kan du selv læse det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er faren positiv? (Synes ikke, jeg kan læse det ud af dit indlæg?)

Det er jo kun hvis han er det, at det kan blive et problem.

Og hvis barnet er positivt, er der alligevel ingen fare i første graviditet. Selvfølgelig skal man helst have den sprøjte, men det er ikke for det første barns skyld. Det er for evt småsøskendes, fordi man kan risikere at moderen så har dannet antistoffer, og det kan være dødeligt for barnet.

Min morbror og hans kone havde problemet med deres piger. Men det var før, man begyndte at være rigtig obs på det, så hun fik aldrig anti-D ved den første, så anden gang gik hun konstant til kontrol og de satte fødslen igang før tid fordi hun reagerede mod barnet. Da pigen blev født fik hun skiftet blod og mener også at hun fik noget medicin af en art, men kan ikke helt huske det. Men hun lever i bedste velgående :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BSB bare rolig

 

Først og fremmet kan den lille kun være positiv hvis jeres donor har en positiv blodtype :) Så muligheden er jo også at spørge ham hvis du er i tvivl :). 

 

Derudover så tror jeg nu nok at de har tjekket det og du bare ikke har fået svaret. :) Jeg var forbi laboratoriet omkring uge 25 og få taget en blodprøve idet at jeg er negativ, og vi ikke aner hvad min mand er (min læge tager ikke selv, så er et samlet sted i kommunen hvor de gør det).

 

For at gøre det endnu sjovere, så ringede jeg til lægen for at tjekke svaret og fik at vide at Mikro er negativ, men da jeg så kom til jordmoderen næste gang (var i start december) så fik jeg at vide at den lille var positiv, og at jeg derfor skulle have en tid til anti-d indsprøjtning. Fik så en tid ugen efter hvor jeg sku møde op på sygehuset, og bare stikkes i og vente 15 minutter for at sikre sig at man ikke blev dårlig (lægen sagde så at hun aldrig havde oplevet at nogen blev dårlige, men at det jo nok skete den dag hun gav folk lov at gå med det samme) 

 

Men ja som sagt, så er det jo ikke ligefrem sikkert at de har fortalt dig resultatet hvis den lille også er negativ, idet at der jo så ikke skulle gøres yderligere:).

 

Udover det, som flere andre siger, så gav man før i tiden kun sprøjten lige efter fødslen (hvor man jo nu får 2 gange) så jeg tvivler stærkt på at den vil have nogen indflydelse hvis du først skulle få den ved fødslen :). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik den tager da jeg min var 25+0. Og fik et stik mellem 28-30.

 

Ved Felix blev det også glemt. Så jeg fik først mit stik ved 38+?. Om mandagen som jeg fødte om lørdagen. Så jeg ville få det undersøgt nu. Det er vist først ved barn nummer to det kan give problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min svigerinde er negativ og har fået fire positive børn, alle sammen før den tid hvor man fik sprøjten inden fødslen, altså har hun ikke fået tjeket noget før de tjekkede babyernes type ved fødslen, og så har hun bare fået et skud i ballen dagen efter... og der har aldrig været problemer, så bare tag det roligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan så også fortælle at hvis det først blir efter fødslen, så blir prøven fra navlesnoren analyseret ret hurtigt - netop pga du ska ha indsprøjtningen inden for 48-72 timetøj mener jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er først ved barn nummer 2, der kan blive problemer, så du behøver ikke at bekymre dig ;)

Der skal tages en blodprøve fra dig i uge 25/26, hvor de tjekker barnets blodtype. Hvis det er rhesusnegativ som dig, sker der ikke mere. Er det rhesuspositivt, skal du have en anti-d-indsprøjtning i uge 29/30 samt umiddelbart efter fødslen - du får også et kort med dette, du skal opbevare i din pung.

Din praktiserende læge er IKKE nødvendigvis OBS på dette - det var hverken min på Frederiksberg første gang, jeg var gravid, og min nuværende var heller ikke. Så det kan desværre godt ske, at den er smuttet. Hvis du ikke har fået taget en blodprøve i uge 25-27 eller senere, kender de IKKE fosterets blodtype, så tag fat i læge eller JM mandag og forhør dig om, hvordan du skal forholde dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De havde ikke taget prøven.... Så nu skal jeg op i morgen og have taget blodprøve. Tusinde tak for alle jeres svar. Jeg er ikke så nervøs nu, mere spændt på om lille Blybber og jeg er ens i blodet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De havde ikke taget prøven.... Så nu skal jeg op i morgen og have taget blodprøve. Tusinde tak for alle jeres svar. Jeg er ikke så nervøs nu, mere spændt på om lille Blybber og jeg er ens i blodet.

 

Det er altid spændende :D

Både vores datter og lillebror i mavsen er rhesus positive som min mand, mens jeg er rhesus negativ :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle svarene :balloons  Nu venter vi bare på at høre om hans blodtype.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER