Camilla_krøier

Klinik potentiel farlig?

13 indlæg i dette emne

Jeg er jo kun 4+5, men om en måneds tid skal jeg i 2 måneders klinikophold i forbindelse med min uddannelse som bioanalytiker, vi valgte kliniksteder før jeg vidste at jeg var gravid så jeg skal en patologi afdeling. Jeg har skrevet til klinikkoordinatoren og hun har svaret at hun ikke mener at det er noget problem, meeeen jeg er sgu lidt utryg ved at skulle gå rundt i de 2 måneder fosteret er aller mest udsat og udsætte mig selv for så mange kemikalier og opløsningsmidler.... Uhh hvad tænker I er det bare mig der er overforsigtig og hysterisk? Det virker bare lidt bagvendt at stoppe med neglelak, parfume, hårfarve osv og så vade rundt i 8 timer om dagen og arbejde med formalin, pikrinsyre og lign....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu kender jeg ikke så meget til de ting du skal ud og arbejde med, men da jeg blev gravid, stod jeg også i situationen at jeg ikke var sikker på om jeg overhovedet måtte komme i praktik på onkologisk afd, som jeg skal ud i om godt en uge... du ved, kemo, og de har også eget stråle-apparat... Jeg valgte simpelthen at skrive direkte til afd. sygeplejersken at jeg glædede mig vild til at komme, for det gør jeg, jeg har selv i sin tid ønsket netop den afd, som en af de få der er kommet med ønske om hvor vi skal hen i praktik, men at jeg var kommet i tvivl om hvor vidt jeg måtte være der eller ej, da jeg var blevet gravid... I mit tilfælde fik jeg svar at det ikke var noget problem, normalt tager de højde for at de gravide på afd ikke skal håndtere kemo, men da jeg er elev, skal jeg slet ikke det alligevel...

Hvis jeg var dig, ville det være i samme stil jeg ville gøre, for hvem andre end selve afd. du skal være, ved hvordan det er med graviditet på afd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er jo kun 4+5, men om en måneds tid skal jeg i 2 måneders klinikophold i forbindelse med min uddannelse som bioanalytiker, vi valgte kliniksteder før jeg vidste at jeg var gravid så jeg skal en patologi afdeling. Jeg har skrevet til klinikkoordinatoren og hun har svaret at hun ikke mener at det er noget problem, meeeen jeg er sgu lidt utryg ved at skulle gå rundt i de 2 måneder fosteret er aller mest udsat og udsætte mig selv for så mange kemikalier og opløsningsmidler.... Uhh hvad tænker I er det bare mig der er overforsigtig og hysterisk? Det virker bare lidt bagvendt at stoppe med neglelak, parfume, hårfarve osv og så vade rundt i 8 timer om dagen og arbejde med formalin, pikrinsyre og lign....

 

Synes du skal mærke efter - hvis du er bekymret nu, så stopper det nok ikke. Jeg overværede et enkelt MR/PET-eksperiment i starten af min graviditet og selvom det skulle være sikkert nok, så var jeg på grænsen af et panikanfald undervejs  :blush Der er så meget at bekymre sig over, så jeg ville ikke give mig selv ekstra bekymringer.. ..Især nu hvor vi virkelig har bekymringer, som ikke ser ud til at blive bedre før han er godt ude og alt er godt (og så kommer der jo helt sikker nogle nye  :blush)

 

Men hvis din rationelle tankegang kan få dit hormonelle sind i ro, så er det jo helt fint :) Det er bare ikke altid lige let

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg var dig, ville jeg enten kontakte afdelingen og bede om at se en gravid APV eller bede din læge om en henvisning til arbejdsmedicinsk klinik :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sender en mail til klinikvejlederne på afdelingen og hører hvad deres retningslinjer, i et fag hvor 85 pct er kvinder må de have haft problemet før ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv bioanalytiker, men på en biokemisk afd., så jeg ved ikke så meget om kemikalierne på Pato.

Men du kan evt kontakte afdelingens arbejdsmiljø-rep og spørge om der er noget bestemt der er farlig i forhold til baby.

Men de bruger nu ret meget stink-skabe osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv bioanalytiker, men på en biokemisk afd., så jeg ved ikke så meget om kemikalierne på Pato.

Men du kan evt kontakte afdelingens arbejdsmiljø-rep og spørge om der er noget bestemt der er farlig i forhold til baby.

Men de bruger nu ret meget stink-skabe osv.

Jeg blev nok sådan lidt øhhhh fordi hun sagde at alle afdelinger jo var potentielt farlige så det skulle jeg ikke tænke mere over, det synes jeg ærligt talt var lidt uheldigt formuleret....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne forstå du var bekymret hvis det var en nuklearmedidcinsk afdeling du skulle klinik ophold i, men en patalogisk ville jeg være ganske rolig. Jeg er selv uddannet bioanalytiker og er pt ansat på en biokemisk afdeling og jeg har kun 9 uger til termin og kan sagtens arbejde endnu, men har været i praktik på alle 5 specialer gennem min uddannelse.

Ja, i skal sikkert lave nogle forsøg, men disse SKAL laves i stink skab, og i disse tilfælde er der tale om en enkelt i skal lave det og der indånder du jo ikke kemikalierne. Man går jo ikke i formalin dampe en helt dag det er jo sundhedsskadelig os for folk der ikke er gravide. Jeg ved i Aalborg på patologisk har de 2 maskiner som de bruger til fiksering af væv med formalin, det sker om natten i disse maskiner og maskinerne er placeret i stinkskabe. Jeg har været med til at udskifte farve væsker, på farve maskinen og det har jeg gjort måske 4 gange på 2 måneder. Men selv dette skete i rum med stærk udsugning.

Så synes du skal slå kold vand i blodet og så se din undervsinings plan for dit klinik ophold og så sef. Gøre din underviser opmærksom på at du er gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne forstå du var bekymret hvis det var en nuklearmedidcinsk afdeling du skulle klinik ophold i, men en patalogisk ville jeg være ganske rolig. Jeg er selv uddannet bioanalytiker og er pt ansat på en biokemisk afdeling og jeg har kun 9 uger til termin og kan sagtens arbejde endnu, men har været i praktik på alle 5 specialer gennem min uddannelse.

Ja, i skal sikkert lave nogle forsøg, men disse SKAL laves i stink skab, og i disse tilfælde er der tale om en enkelt i skal lave det og der indånder du jo ikke kemikalierne. Man går jo ikke i formalin dampe en helt dag det er jo sundhedsskadelig os for folk der ikke er gravide. Jeg ved i Aalborg på patologisk har de 2 maskiner som de bruger til fiksering af væv med formalin, det sker om natten i disse maskiner og maskinerne er placeret i stinkskabe. Jeg har været med til at udskifte farve væsker, på farve maskinen og det har jeg gjort måske 4 gange på 2 måneder. Men selv dette skete i rum med stærk udsugning.

Så synes du skal slå kold vand i blodet og så se din undervsinings plan for dit klinik ophold og så sef. Gøre din underviser opmærksom på at du er gravid.

Tak, det er dejligt at hører fra nogen der har været der, det beroliger mig noget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev nok sådan lidt øhhhh fordi hun sagde at alle afdelinger jo var potentielt farlige så det skulle jeg ikke tænke mere over, det synes jeg ærligt talt var lidt uheldigt formuleret....

Jeg har også hørt at det er nuklear med. Man ska være mere Obs i forhold til graviditet.

Jeg har født to sunde og raske børn selvom jeg har skiftet reagenser osv på maskinerne og hvad vi ellers bruger.

Det er rigtig fint at du er opmærksom på det, men jeg tror ikke at det betyder en kæmpe forskel sådan som jeg læser elisamus' indlæg. Men du ska i hvert fald gør opmærksom på at du er gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også hørt at det er nuklear med. Man ska være mere Obs i forhold til graviditet.

Jeg har født to sunde og raske børn selvom jeg har skiftet reagenser osv på maskinerne og hvad vi ellers bruger.

Det er rigtig fint at du er opmærksom på det, men jeg tror ikke at det betyder en kæmpe forskel sådan som jeg læser elisamus' indlæg. Men du ska i hvert fald gør opmærksom på at du er gravid.

Jeg vil naturligvis gøre vejlederen opmærksom på det så de kan tage højde for det....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg arbejder på biokemi. Og tænker også, at der bruges jo stink skabe, og handsker. Så du kommer jo ikke i fysisk kontakt med det der er farligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nok mest fordi jeg har arbejdet som analyselaborant og der blev man flyttet over i en anden afdeling hvis man var gravid pga sikkerhedsreglerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER