Sparklinrock

Funky mave - tips og tricks

14 indlæg i dette emne

Kære alle

 

Min mave har altid været i tip-top stand :D Den har fungeret nærmest perfekt og regelmæssigt uden at være særlig følsom overfor fx krydret mad, alkohol, jetlag eller andet. Men dette sluttede desværre, da jeg blev gravid. Nu skifter den mellem at være hård og diarre-agtig, og den er generelt slet ikke til at regne med. :huh Jeg er så heldig, at jeg ikke kaster op, så det er kun på 'vej ud' :D at jeg har problemer.

 

Jeg skal begynde på jernpiller om kort tid, og så forestiller jeg mig, at den måske kører helt af sporet.

 

Så kloge, gravide kvinder - hvad gør I for at holde styr på maven og fordøjelsen? Alle tips og tricks er meget velkomne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

HUSK!!!

Det er det bedste til at holde maven i gang, efter min mening. Man skal dog huske at drikke rigeligt med vand til, da det ellers kan gøre, at man bliver mere forstoppet end man var, da man begyndte at tage det :P

Måske du kan lokke din læge til at tage en blodprøve for jernstatus, hvis den er i orden, så kan man godt slippe for at tage jerntilskud. Så slipper du for at blive endnu mere forstoppet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super! Tak :) :) Anskaffer mig noget HUSK så (har godt hørt om det herinde før). Drikker ret meget vand i forvejen, så det håber jeg ikke bliver et problem.

 

Skal til lægen og have lavet VJ om en uge, så må jeg lige høre her. Har fået taget 100 blodprøver allerede, men tror faktisk aldrig min jernstatus er blevet målt :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I forhold til jerntilskud så er et rigtig godt råd at vælge aminojern :) det optages 4-5 gange bedre end andre jernpræparater og giver derved ikke problemer med maven.

jeg startede på gravijern (hvor der er c vitamin i for at hjælpe på optagelsen) men blev vildt forstoppet. Nu er jeg gået over til aminojern og har ingen problemer haft siden :)

Man kan evt bestille en prøve på 10 tabletter via deres hjemmeside :)

Bare vær obs på, at du ikke skal tage lige så mange mg. som ved almindelig jern. Mener tabletterne er på 25mg (hvor man jo anbefaler 40mg normalt) og du skal kun tage en dagligt.

Derudover så sørg for at få rigeligt med vand og en god fiberholdig kost. Evt tilskud med HUSK kan være en god idé :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak! Synes jern er sådan en jungle. Har faktisk lige købt et glas 'GraviJern', øv :unsure Nå, tænker umiddelbart at jeg lige giver dem et skud, før jeg skifter præparat.

 

Hvordan kommer du frem til at amimojern kun skal være på 25mg frem for de 40-50mg med det 'almindelige' jern - er der en formel mon?

 

Spiser generelt relativ mange fibre og drikker meget vand, men skruer gladeligt op for blusset, hvis det kan hjælpe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak! Synes jern er sådan en jungle. Har faktisk lige købt et glas 'GraviJern', øv :unsure Nå, tænker umiddelbart at jeg lige giver dem et skud, før jeg skifter præparat.

Hvordan kommer du frem til at amimojern kun skal være på 25mg frem for de 40-50mg med det 'almindelige' jern - er der en formel mon?

Spiser generelt relativ mange fibre og drikker meget vand, men skruer gladeligt op for blusset, hvis det kan hjælpe :)

det er hvad jeg har kunnet læse mig til. Der er lavet undersøgelser, der viser at man får mindst lige så meget jern optaget ud af 25mg aminojern som i 40-50mg af de andre præparater :) så derfor behøver man ikke at tage mere end den ene pille :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er hvad jeg har kunnet læse mig til. Der er lavet undersøgelser, der viser at man får mindst lige så meget jern optaget ud af 25mg aminojern som i 40-50mg af de andre præparater :) så derfor behøver man ikke at tage mere end den ene pille :)

 

Ok, godt at vide! Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super! Tak :) :) Anskaffer mig noget HUSK så (har godt hørt om det herinde før). Drikker ret meget vand i forvejen, så det håber jeg ikke bliver et problem.

 

Skal til lægen og have lavet VJ om en uge, så må jeg lige høre her. Har fået taget 100 blodprøver allerede, men tror faktisk aldrig min jernstatus er blevet målt :huh

 

Det med jern og maven er også noget besværligt noget, da jeg startede med at tage gravitamin, så fik jeg først fat i nogen med jern i, hvilket resulterede i at min mave gik totalt i stå i 3 dage :blink  Det var ret sært. Så er ret sikkert på, at jeg ikke skal tage jern, med mindre det er yderst nødvendigt.

 

Jeg ved at der er nogen praktiserende læger i DK, der tager jernstatus i stedet for bare at anbefale at gravide tager jern, men det er vist de færreste. Normalt gør man det kun hvis man har blodmangel :) Men jeg synes bare det er lidt vanvittigt at give noget, der sætter maven i stå, til folk der i forvejen har maveproblemer :P

Hvis jeg skal tage jern, så ville jeg foretrække hæmjern (Fe2+), som er nemmere at optage over tarmen i fht. jern af vegetabilsk oprindelse (Fe3+). Derudover, så lettes transporten over tarmen ved samtidigt indtag af Vitamin C, så man kan jo evt. tage pillerne med et glas appelsinjuice ;) Det blev vist lidt teknisk :blush

 

Men super at du drikker masser af vand, hvis man er dehyderet kan man nemlig også blive mere forstoppet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tilslutter mig HUSK- får det hver morgen i havregryn og youghurt med et stort glas vand ved siden af- og det hjælper så meget! Men jeg måtte også springe over jerntabletterne i samarbejde med min jordemoder fordi jeg simpelthen ikke kan tåle det, min mave går helt i stykker på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge sagde, at man bare skulle starte med de billigste, og så gradvist købe dyrere, hvis man blev forstoppet. Han sagde, at man ikke kunne vide, om man blev forstoppet af de forskellige mærker, før man havde prøvet dem.

Jeg tager de billige fra Føtex - lekaform. Jeg har taget dem i over et halvt år, og de har ikke givet mig bøvl :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak! Synes jern er sådan en jungle. Har faktisk lige købt et glas 'GraviJern', øv :unsure Nå, tænker umiddelbart at jeg lige giver dem et skud, før jeg skifter præparat.

Hvordan kommer du frem til at amimojern kun skal være på 25mg frem for de 40-50mg med det 'almindelige' jern - er der en formel mon?

Spiser generelt relativ mange fibre og drikker meget vand, men skruer gladeligt op for blusset, hvis det kan hjælpe :)

Jeg købte også gravijern og min mave reagerer på dem! Alt fra forstoppelse og pludselig diarré. Pt tager jeg dem hver 2. Dag og tager husk ved siden af. Tager husk i pilleform, da jeg ikke kan få drysset ned pt.

Det har hjulpet meget på det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan har jeg også haft det, min mave kunne før graviditet klare alt. Men efter jeg blev gravid, så skal der ingenting til at slå den ud af kurs, men ved mig der hjalp det faktisk, med jernpiller. Og hvis jeg glemmer jernpillerne en dag, går maven amok igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tager en halv portion HUSK på yoghurten. Ikke en hel så blir det tørt. Skal spise straks da det suger helt vildt. Og så Udos choice olie enten blandet i smoothie eller i kapsel form.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode svar - der er åbentbart ikke en generel anbefaling mht jern - mange af jer har jo anbefalinger og gode erfaringer med forskellige typer. :chin:

 

Starter med GraviJern i morgen, og så må jeg tage den derfra. Hvis det hele går i smadder, så må jeg prøve nogle de andre typer, som I anbefaler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER