My-Moren

Gravid og gastric bypass opereret

9 indlæg i dette emne

Jeg blev i 2010 gastric bypass opereret og har ingen gener eller lign. haft efterfølgende. Bortset fra når jeg er gravid!

Jeg bliver MEGET sart og kan nærmest intet tåle, hvad angår mad. Et æble kan gøre mig skidt tilpas, et rugbrød med ost, 4 vingummier. I dag bestod min frokost af lidt ris med lidt sovs udover, hytteost, lidt humus, en gulerod, lidt rosenkål (stegt på panden) og jeg har stadig ondt i maven og har løbet på toilettet flere gange. I går aftes spiste jeg et par vindruer og blev rigtig skidt tilpas..
Problematikken ligger i, at jeg ikke bare bliver sådan lidt utilpas, jeg får det man kalder dumping aka dårlig mave, ondt i maven, rysten, træthed, kvalme osv. Og det oplever jeg ikke kun en gang imellem, det står på mellem 3 og ja, lad os sige 7 gange på en dag - hvilket er meget hårdt!

Jeg ved, hvilke kombier der er rigtig skidt = at drikke mælk sammen med noget, som GBY opereret skal man heller ikke drikke mens man spiser, men at det sker engang imellem er ok. Men det er kun noget jeg har gjort en gang i sidste GT og en gang denne her gang ;)
Min frokost i går, som jeg troede jeg ville blive dårlig over, blev jeg ikke dårlig over (en bagel, med hjemmelavet tunsalat af tun, philadelphia, rødløg og majs) Men altså jeg tog også halvanden time om at spise det. Det er generelt det eneste der gør at jeg ikke bliver skidt af maden, at jeg er længe om at spise den. Men var jeg på arbejdsmarkedet kunne jeg jo ikke være 1,5 time om at spise min mad.

- Er der andre GBY op. herinde der oplever det samme som jeg ifb. med graviditet?

- Er der nogen der har nogle gode råd i forhold til, hvad jeg måske kunne spise uden at blive skidt?

Jeg kan klare alt slags grønt, men kan jo ikke kun leve af grøntsager ;) Som skrevet tidligere er den helt gal i dag... Og jeg kan mærke at det påvirker mig mere og mere og jeg bliver mere og mere angst overfor at spise. Jeg går med overvejelser om at kontakte min læge i forhold til, hvad jeg kan gøre!
Nogle med en anden vinkel, et godt råd, nogen der kender til problematikken??? Al hjælp en velkommen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er også opereret i 2010.. Og jeg oplever helt de samme ting.. Får det fysisk dårligt af at spise, og det er ikke altid til at regne ud..

Som dig, er den eneste måde at undgå det på at bruge lang tid om at spise.. Ofte spiser jeg aftensmad over 2-3 gange, så jeg spiser lidt med 20-30 mins mellemrum..

 

Men ellers følger jeg lige med her - for øv hvor er det frustrende!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, det lyder ikke rart. Jeg er ikke opereret, men jeg fik bare lige den tanke om smoothies eller suppe, måske kunne være sagen? Der er jo nemt at spise og afgang til mange gode næringskilder, som du forhåbentlig kan holde inde på den gode måde?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også opereret i 2010.. Og jeg oplever helt de samme ting.. Får det fysisk dårligt af at spise, og det er ikke altid til at regne ud..

Som dig, er den eneste måde at undgå det på at bruge lang tid om at spise.. Ofte spiser jeg aftensmad over 2-3 gange, så jeg spiser lidt med 20-30 mins mellemrum..

 

Men ellers følger jeg lige med her - for øv hvor er det frustrende!!

Det ER nemlig super frusterende!!! Du er velkommen til at følge med :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, det lyder ikke rart. Jeg er ikke opereret, men jeg fik bare lige den tanke om smoothies eller suppe, måske kunne være sagen? Der er jo nemt at spise og afgang til mange gode næringskilder, som du forhåbentlig kan holde inde på den gode måde?

Det er absolut heller ikke rart.. :( Smoothies er absolut et no go, frugt med mave i flydende form, det ryger bare hurtigere ud i tarmen og SÅ bliver jeg skidt! Men ellers et fint forslag :) Suppe er også fin, men ja det er ikke til at vide hvordan jeg vil reagere på det.. Desværre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal forbi min læge i morgen, fordi det ikke rigtig bliver bedre. Jeg har brug for noget hjælp i forhold til, hvad jeg måske kan spise og tænker at der måske skal tages en blodprøve ell. lign. Ja, jeg skal i hvert fald snakke med min læge om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

 

Det må bare være så hårdt! Du må virkelig føle dig begrænset og handicappet af det. Mange gravide der er gastric bypass opereret har nøjagtigt de samme gener som dig. Men det gør ikke at du skal acceptere dem, for det er virkelig slemt at være i!

 

Fordi GBY er relativ "ny" findes der ikke så mange erfaringer med hvad der er godt og skidt. Som jordemoder vil jeg helt sikkert anbefale dig at forsøge at få din læge til at henvise dig til speciallæger enten ved mave tarm afd. eller gynækologisk/obstetrisk afd. på det sygehus du er tilknyttet, da det der dem der ser flest gravide med problemstillingen, og så søge råd og vejledning der.

 

God bedring til dig :rolleyes  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

 

Det må bare være så hårdt! Du må virkelig føle dig begrænset og handicappet af det. Mange gravide der er gastric bypass opereret har nøjagtigt de samme gener som dig. Men det gør ikke at du skal acceptere dem, for det er virkelig slemt at være i!

 

Fordi GBY er relativ "ny" findes der ikke så mange erfaringer med hvad der er godt og skidt. Som jordemoder vil jeg helt sikkert anbefale dig at forsøge at få din læge til at henvise dig til speciallæger enten ved mave tarm afd. eller gynækologisk/obstetrisk afd. på det sygehus du er tilknyttet, da det der dem der ser flest gravide med problemstillingen, og så søge råd og vejledning der.

 

God bedring til dig :rolleyes  

Tak for dit indlæg/svar :) Jeg har i dag været forbi min læge og hun har henvist mig ligesom du også anbefaler! Så nu venter jeg bare på besked osv. Så håber på snart at finde lidt svar osv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej - Det lyder godt! Håber de kan komme med nogle gode tips så du kan føle dig godt tilpas under din graviditet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER