MamatilJ&M

Vi kan ikke få Marius til at spise særlig varieret

13 indlæg i dette emne

Tror måske jeg har haft det her oppe at vende før, men har lige behov for det igen. håber det er ok.

 

Vi har virkelig svært ved at få Marius til at spise varieret. Vi kan ikke en gang få ham til at smage på maden. Han sidder med lukket mund og skriger. Og vi har det også sådan, at det skal være rart at sidde ved bordet. Det skal ikke være en straf at spise.

 

Pt ser hans GO liste således ud:

Havregrød

Rundstykker/franskbrød i slags modeller.

Rugbrød med smør eller makrel eller pålægsshokolade. På en god dag kan vi måske få ham til at spise leverpostej eller torskerogn. 

Lasagne/lasagnette med revet gulerødder og sqaush

Medister

Frikadeller

Rosiner

Frugtstænger

Chokolade

På en god dag kan vi få ham til at tykke på et stykke æble, men det er sjældent han synker det.

 

Igår fik den ene dagplejer (som ikke er Marius dagplejer) ham til at spise ca 10 stykker pasta med kødsovs :glad

 

Han har sagtens kunne spise moste kartofler med grøntsager og alt muligt andet.

 

Jeg aner slet ikke hvad vi skal gøre for at få ham til at spise mere varieret. Hans aftensmad består jo stort set hver aften af rugbrød...

 

Nogen der har nogle gode råd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstår udemærket at du er bekymret osv. Men jeg tænker at jo mere fokus du ligger på det, desto værre er/bliver det. Jeg var også bekymret for Charlies kost, han spiser ikke super meget, slet ingen kød.. Men jeg prøver, virkelig prøver, ikke at give det alt for meget fokus. 
Børn er oftest lidt nogle klodser til at spise varieret og til at afprøve nye ting, men de skal nok komme efter det. 
Den VS jeg arbejdede i i Kbh, gav mig et lidt andet syn på det med mad og børn. Hvis du "tvinger" børn til at spise f.eks en gulerod, men barnet ikke kan lide det, jamen det vil barnet højest sandsynligvis få et hadforhold til gulerødder. Hvorimod hvis du prøver at give barnet en gulerod engang imellem i iforbindelse med måltider, så kan det være det en dag vækker interesse. Børnene i den VS måtte også gerne "bare" spise pålægget og lade rugbrødet blive på tallerkenen - det er de færreste voksne der kun spiser pålæg ;)

Men det er svært med, det madhalløj - vi vil jo kun vores børn det bedste! Men altså Marius trives vel og er en glad og fræk dreng, ikke? Han er 100% som han skal være, uden den super store variation i hans madvalg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan nogen perioder har vi også med Camille..

Jeg prøvede og prøvede..

 

Så gav jeg op.

Og nu smager hun på alt - men spytter en del ud, når hun ikke kan lide det :)

 

 

Herhjemme hjalp det:

at komme små "tandstikkere" i maden, så det blev sjovt at spise..

at hun fik lov at dyppe i remoulade og ketchup.

 

De to ting, er stadigvæk de bedste måder i dag, hvis hun skal have lidt ekstra ind :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia spiser heller ikke særlig varieret - dog lidt mere end Marius. Men hun har kunnet spise mange flere ting, og jeg ved det er en fase - omend alen lang.

 

Men vi bliver ved med at tilbyde hende og en dag spiser hun det vel igen :)

 

Silke Elia får desuden også rugbrød de allerfleste aftener.

 

I DP spiser hun det meste. Skøre barn; hjemme nægter hun.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror i skal lade ham selv styre 100% i en periode! Han har en alder hvor stædighed også spiller ind. Lige nu bor vi hos svigerfar og han kommenterer ALTID at mie skal spise og smage :prik resultat: pigebarnet lukker munden og skubber tallerkenen væk!

Mie har altid været selektiv så vi har fået opbygget en god metode der virker her:

Mies tallerken har alt fra bordet på allerede når hun sætter sig til, hun får ikke spørgsmålet om hvad hun skal have, men hun må bede om mere af det hun kan lide.

Smager hun men viser tydelige tegn på at hun ikke bryder sig om noget af det så får hun en smøre oste mad. Ved vi hun kan li det men bare ikke gider er hun ikke sulten nok og må gå fra.

Hun behøver ikke smage eller spise, men vi ved at lige pludselig en dag så kommer der noget nyt ind - hvilket vi heller ikke kommenterer.

Og så spiser Mie bare mere når hun hjælper med maden - at det meste så ryger ind under madlavnings processen er en anden sag men resultatet er jo at hun får smagt og spiser, så er jeg ligeglad med om hun spiser fra skærebrættet/gryden eller sin tallerken.

Vi har overvejet om rugbrød skulle på hendes tallerken hver aften sammen med alt det andet fra bordet, men det er ikke nødvendigt, da det kun er 1-2 aftener i ugen hvis overhovedet.

Jeg tænker slet ikke på variation, det lærte SP mig, bare hun får NOGET. Variationen skal nok komme. Som Majken skriver så ændrer det sig jo med tiden.

Vi har også brugt ketchup tricket og det virker, nu behøver vi sjældent ketchup.

Er du i tvivl så giv ham en multivitamin som sikkerheds net.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise spiser også utrolig lidt varieret og får næsten ingen grøntsager. Hun er dog begyndt den sidste måneds tid at kunne spise noget rød peberfrugt ind imellem, så jeg tror på det nok skal komme og så lader vi være med at presse hende. Hun får en multivitamin hver morgen med jordbær- eller tutti frutti smag, dem elsker hun :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det egentlig befriende at høre vi ikke er de eneste der kæmper med maden. Selvom det er frustrerende...

Det hjælper ikke med ketchup og remoulade. Han vil gerne have det på tallerkenen, men roder rundt i det og vil slet ikke spise det...

Marius elsker også vitaminpille med jordbærsmag :D

Idag kom han og satte sig bordet inden maden var klar, så han er jo sulten...

Tusind tak for svar allesammen. Vi må bare have tålmodighed og så se om det ikke kommer...

:lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det egentlig befriende at høre vi ikke er de eneste der kæmper med maden. Selvom det er frustrerende...

Det hjælper ikke med ketchup og remoulade. Han vil gerne have det på tallerkenen, men roder rundt i det og vil slet ikke spise det...

Marius elsker også vitaminpille med jordbærsmag :D

Idag kom han og satte sig bordet inden maden var klar, så han er jo sulten...

Tusind tak for svar allesammen. Vi må bare have tålmodighed og så se om det ikke kommer...

:lovebk

Det vist bare helt normalt ;) det er derfor forældre er så glade for retter der "gemmer" grøntsagerne. Du kan komme revet gulerod i frikadellerne så ved du han får lidt ekstra!

Jeg tror nok Mies DP blander blomkålsris i risene når de får boller i karry!

EDIT: kan se han heller ikke spiser ris.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius har spist en pandekage iaften :yay Jeg ved godt det ikke er fantastisk aftensmad, men bare det han spiser noget han ikke har før er jo en succes :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline har altid været ufattelig glad for mad og spiser som regel det der bliver serveret. Også grøntsager. Hun elsker feks spinat og broccoli, tror faktisk det eneste hun ikke synes er spændende er iceberg salat og champignoner :-)

Vi fortæller feks lidt om, hvorfor det er vigtigt at spise grøntsager og viser, at vi selv er glade for det, så det er meget naturligt for hende. Hun elsker feks syltede hvidløg, men det var også ligeså meget fordi hendes far spiste dem og viste hende at det var fint :-)

Vi roser også og fortæller hende, at hun er sej fordi hun er så god til at spise al sin mad. Har faktisk aldrig tænkt over mad-situationen siden hun blev et år...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her spiser William utroligt lidt varieret... Men ofte ryger dette ned:

Pølser og brød

Pasta

Kødboller fra suppen

Pandekager

Æbleskiver

Rugbrød / bondebrød med makrel

Har indimellem villet spise frikadeller

Hvidløgsbrød fra pizzeriaet er han helt vild med

Pommes frites

Æbler

Pære

Ostehaps

Figenstænger

Franskbrød eller rundstykker

Og ellers kun brødet fra burgere hvis vi feks er på Mac D, han bryder sig ikke om ketchup og remoulade eller bøffen deri :( han har dog engang spist lidt af en hel hamburgere.

En sjælden gang havregrød

Spiser gerne havrefras til morgenmad, bare i sig selv... Uden mælk eller andet.

Chokolade og slik

Så han er bestemt ikke en der spiser særligt varieret. Men håber det kommer !

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det hjælper åbenbart at brokke sig :D I aften har han spist lidt gulerod og rød peber :yay Han bedre selv om at få lidt fra salatskålen :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det hjælper åbenbart at brokke sig :D I aften har han spist lidt gulerod og rød peber :yay Han bedre selv om at få lidt fra salatskålen :glad

:yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER