Balloneventyr

Lakrids

17 indlæg i dette emne

Jeg har fået at vide, at jeg ikke må spise lakrids. Blandt andet på grund af at der giver en risiko for at føde for tidligt.

Men er det mon ikke ren lakrids, der menes?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik lakrids på sygehuset, så tænker det er okay! Specielt fordi de nægtede mig ingefær.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt med måde - er det en læge der sir du ikk må spise det?

Det er vist noget med at lakrids kan påvirke blodtrykket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en bekendt, der er læge, der sagde det. Jeg mener netop "alt med måde", hun mente nul lakrids. Jeg fik ikke spurgt ordentlig ind til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skruk - nægtede de ingefær i 'madform'? Jeg har kun hørt, at man nu fraråder ingefærpiller, da det er store mængder, der er i, men at man forsat må spise ingefær direkte fra roden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fundet denne artikel som understøtter hendes udsagn.

http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=3373/sprog=1/grp=8/menu=14/

 

MEN, glycyrrhizin er da ren lakrids? Dvs. der er forsvindende lidt af dette stof i lakridsslik, synes jeg at kunne læse mig frem til?

 

Det undersøgte jeg nemlig, da jeg havde læst om denne undersøgelse flere steder, som har påvist at 100 g ren lakrids om ugen kan skade modekagen. http://www.dr.dk/sundhed/ditliv/Graviditet/Artikler/2009/1013090448.htm.

100 g ren lakrids om ugen er altså ret meget.

 

Sundhedsstyrelsen anbefaler max. 50 g. lakrids om dagen, da det indeholder et stof, der kan give ødemer og forhøjet blodtryk. Her tror jeg, at de mener lakridsslik. Nogen der ved om der er tale om ren lakrids eller lakrids, som vi bedst kender det herhjemme? Moderkagen og barnet kan blive påvirket af forhøjet blodtryk, skriver jordmoderforeningen her http://www.jordemoderforeningen.dk/nyhedsbreve/nyhedsbreve/nyhedsbrev-for-gravide/singlevisning/artikel/svangerskabsforgiftning/

 

Og yes, emnet er vigtigt, jeg har simpelthen sådan lyst til lakrids. Men KUN med god samvittighed :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skruk - nægtede de ingefær i 'madform'? Jeg har kun hørt, at man nu fraråder ingefærpiller, da det er store mængder, der er i, men at man forsat må spise ingefær direkte fra roden.

Ja,hmm.. De havde sådan en appelsinsorbet som jeg ikke måtte få, pga ingefær :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lavt blodtryk (ikke medicin lavt, men bare svimmel lavt) og min læge har derfor sagt, at det er en god ide at spise lakrids (og drikke kaffe), da det kan få blodtrykket til at stige lidt.. Vildt at du får nul lakrids at vide :huh

Edit: jeg spiste reeeet meget lakrids i min første graviditet og havde lavt blodtryk igennem hele graviditeten ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah, jeg spiste relativt meget lakrids i min første graviditet. Mit blodtryk var ok, men nogle gange var de i tvivl og holde lidt øje. Og jeg svulmede op som en hval pga vand.

Så i denne graviditet prøver jeg at holde det på et minimum ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nu ikke hørt man ikke må spise lakrids, jeg er nu ikke så vild med det.
Men har da spist nogle, og det gør jeg nu med god samvittighed  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej herinde. Jeg er selv i tvivl mht lakrids! Jeg lider af slem kvalme og saltlakrids er virkelig det eneste der dulmer kvalmen lidt... Andre der kender til det? Kunne spise langt over 50g dagligt hvis jeg måtte, men tør ikke da man hører og læser så meget. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej herinde. Jeg er selv i tvivl mht lakrids! Jeg lider af slem kvalme og saltlakrids er virkelig det eneste der dulmer kvalmen lidt... Andre der kender til det? Kunne spise langt over 50g dagligt hvis jeg måtte, men tør ikke da man hører og læser så meget. :)

 

Jeg synes også det hjælper mod kvalme, så jeg savner det. Men har simpelthen valgt at undvære.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg prøver også at undvære, da jeg heller ikke kan se det fornuftige i at spise slik hele tiden.

Men det er dælme ikke let at være fornuftig når man ligger med kvalme dagen lang og det eneste der hjælper er at spise usund mad :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiste ret meget lakrids i min første graviditet - og spiser det også i denne graviditet, men prøver nu at begrænse det.

Jeg har igennem hele min første graviditet haft lavt blodtryk, men nu i min anden graviditet er min blodtryk næsten "normalt", så jeg føler ikke at jeg har en god undskyldning for at spise (så meget) lakrids :-)

Efter jeg har overstået den første trimester med kvalme og opkast, er det i øjeblikket også nok at spise lakrids 1-2 gange om ugen for at stille trangen.

Jeg har også hørt flere advarsler om at ikke spise lakrids, især fra mine tyske venner og bekendte - men jeg har valgt at stole på min egen recherche og min mavefornemmelse på dette punkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiste også en del lakrids og fik altså 14 dage over tid og blev igangsat :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er der farligt ved ingefær??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er der farligt ved ingefær??

Jeg mener kun det er ingefærpiller som er farlige. Det var noget de solgte mod kvalme for ikke så mange år siden, hvor de vist har fundet ud af at det enten kunne give fosterskader eller forårsage aborter (kan ikke lige huske hvad). Men det var kun fordi koncentrationen var så høj i pillerne. Meget større end man ville kunne indtage ved at spise ingefær i mad eller drikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER