jullemulle84

stofskifte sygdom og graviditet

3 indlæg i dette emne

jeg skriver egentlig for at høre om her er andre der også lider af forhøjet eller for lavt stofskifte, og om i enten har prøvet det før i forbindelse med en tidligere graviditet med ekstra tjek osv.. eller om der er andre der også bøvler med det i denne graviditet? Og hvad er jeres erfaringer?

 

jeg har altid haft bøvl med mit stofskifte, i mange år har jeg haft forhøjet stofskifte, hvilket resulterede i jeg lå på den fantastiske vægt a 47kg lige meget hvad og hvor meget jeg spiste (det var skønne tider dengang) selv efter mit første barn var jeg nede på 47kg, 2 dage efter fødslen..

 

nå jeg blev så gravid med mit andet barn, og lægerne fik den skøre ide at begynde og regulere mit stofskifte, hvilket endte ud i en masse lægesamtaler og scanninger. Min datter godt blev godt nok født sund og rask (heldigvis for det) men jeg havde efter graviditeten en vægt på 55kg og når man er vandt til at veje 47kg så er det et ordentligt slag i selvtilliden..

 

nu 4 år efter min anden datter blev født, er min vægt havnet på 62kg fordi lægerne absolut skulle pille ved mit stofskifte dengang.. det er heldigvis blevet højt igen, men det har desværre ikke ændret på vægten.

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg skriver egentlig for at høre om her er andre der også lider af forhøjet eller for lavt stofskifte, og om i enten har prøvet det før i forbindelse med en tidligere graviditet med ekstra tjek osv.. eller om der er andre der også bøvler med det i denne graviditet? Og hvad er jeres erfaringer?

jeg har altid haft bøvl med mit stofskifte, i mange år har jeg haft forhøjet stofskifte, hvilket resulterede i jeg lå på den fantastiske vægt a 47kg lige meget hvad og hvor meget jeg spiste (det var skønne tider dengang) selv efter mit første barn var jeg nede på 47kg, 2 dage efter fødslen..

nå jeg blev så gravid med mit andet barn, og lægerne fik den skøre ide at begynde og regulere mit stofskifte, hvilket endte ud i en masse lægesamtaler og scanninger. Min datter godt blev godt nok født sund og rask (heldigvis for det) men jeg havde efter graviditeten en vægt på 55kg og når man er vandt til at veje 47kg så er det et ordentligt slag i selvtilliden..

nu 4 år efter min anden datter blev født, er min vægt havnet på 62kg fordi lægerne absolut skulle pille ved mit stofskifte dengang.. det er heldigvis blevet højt igen, men det har desværre ikke ændret på vægten.

I min første graviditet fejlede jeg intet. I denne er alt modsat, jeg har ikke lavet andet ind og kaste op og fordi Lin egen læge intet havde gjort endte jeg en tur på sygehuset hvor jeg en uge og har nu åben indlæggelse der ud til. Da jeg lå der ud tog de en masse prøver og fandt ud af mit stofskifte var alt alt for højt efter et par læger havde diskuteret frem og tilbage blev de så enige om at jeg skulle begynde på medicin. Den 23/12 kommer jeg hjem og skal på arpoteket og hente pillerne og som man jo skal så læste jeg indlægsedlen og jeg gik helt i baglås, der stod hvis jeg var gravid kunne mit barn tage skade, (misdannelser, født med forlavt stofskifte, dø). Jeg ringede med det samme til sygehusede og snakkede med lægen sim havde skrevet pillerne ud og han siger så at der var de rigtig piller jeg havde fået men at det var som at vælge mellem pest eller kolera, da hvis jeg ikke tog pillerne ville det også kunne skade mit barn. Jeg har grædt og tudet, for følte at lige meget hvad jeg gjorde så ville det skade mit barn. Jeg har nu fået fat på en anden læge på et andet sygehus som ved lidt mere om stofskifte sygdom hos gravide så der skal jeg ind i næste uge så det glæder jeg mig til så jeg kan få en afklaring. Alt min glæde forvandt helt i julen og nytår, men den er ved at være tilbage efter at have snakket lidt med ham den anden læge i telefon. Skal til tjek og have taget blodprøver hver 14 dag og efter uge 20 skal jeg scannes ca hver 3 uge så de er sikker på alt er ok :-)

Hov det blev lidt langt, men jeg er virkelig dårlig til at gøre en lang historie kort :-).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg synes kun det er dejligt du skriver, pyt med om det er langt :-)

ja der er desværre risiko ved meget medicin, men hvis det er nogen trøst tog jeg jo medicin mod et også alt alt for højt stofskifte, min datter vejede 2470 ved fødslen, hun var selvfølgelig lidt lille, men ellers var alt i skønneste orden.. og hun scorede 10/10 ved apgar efter fødslen og var super frisk, og suttede fint.. vi har lige været til forældremøde i børnehaven, og har fået af vide hun er meget kvik/klog, og ligger i toppen af de test de har lavet på hende :-) så det kan sagtens ende med et sundt og raskt barn for dig, selvom du må tage medicin :-)

 

jeg fik også en masse scanninger sidste gang, men jeg har desværre ikke fået noget af vide endnu hvad planen er denne gang :-/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER